Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mylittlejoy schreef:Bobelina schreef:Vreselijk al die ruiters die opstappen en gelijk hun paard de krul in trekken.
Ze noemen het niet voor niets "losrijden" dus vind ik het normaal dat je je paard dan ook nog gewoon paard laat zijn en nog helemaal niets van hem/haar vraagt.
Ik stap de eerste 10 minuten lekker met een lange teugel, daarna een stukje draf en een stukje galop aan de lange teugel.
Daarna weer terug naar stap en mijn paard dan pas los gaan maken, waardoor zij vanzelf los en nageeflijk wordt.
Ik vind het vreselijker dat andere ruiters eerst hun paard 10 min laten sterrenkijken en dan spontaan in de krul zetten, want "na die 10 min zijn ze los". Er is niks mis mee om je paard er meteen even bij te zetten, met de nadruk op "even", dan vervolgens weer wat langer te laten worden, en weer even erbij pakken.
GummyBear schreef:Ik ken niet veel paarden die sterrenkijken als je de teugels helemaal los zou gooien. De meeste gaan dan juist richting halsstrekken.
En daarbij denk ik niet dat een paard uit zichzelf in een onprettige, pijnlijke houding zou lopen.
Wat betreft eerst met lange teugel en daarna meteen in de krul, dat dat slecht is ben ik het zeker mee eens. Maar even losstappen met lange teugel lijkt me voor een paard wel zo lekker als ie net van stal komt. Wat je ook heel vaak ziet als je een paard losgooit in de paddock of in de wei is dat ze even lekker het hoofd schudden. Je ziet gewoon aan ze dat ze het lekker vinden om te kunnen bewegen. Als ik er dan op ga zitten, vind ik het wel zo eerlijk dat het paard ook even die kans krijgt, om te kunnen bewegen hoe ie zelf wil en niet in een 'gedwongen' houding.
Bobelina schreef:Niet mee eens.
ik vind dat een paard gewoon eerst paard moet zijn. Even rustig inkomen.
Mijn paarden mogen altijd even lekker met de hals lang op gang komen. Het enige wat verder nodig is dat is verbinding, lekker voltes links en rechtsom rijden. om het binnenbeen heen rijden en het paard wordt vanzelf lekker los door zijn/haar lichaam dat het vanzelf er lekker in zakt.
Dus nix "spontaan in de krul zetten" ! Het paard geeft zelf aan wanneer het er aan toe is.
mylittlejoy schreef:Bobelina schreef:Niet mee eens.
ik vind dat een paard gewoon eerst paard moet zijn. Even rustig inkomen.
Mijn paarden mogen altijd even lekker met de hals lang op gang komen. Het enige wat verder nodig is dat is verbinding, lekker voltes links en rechtsom rijden. om het binnenbeen heen rijden en het paard wordt vanzelf lekker los door zijn/haar lichaam dat het vanzelf er lekker in zakt.
Dus nix "spontaan in de krul zetten" ! Het paard geeft zelf aan wanneer het er aan toe is.
Ik denk dat dat het grootste misverstand is: dat als je paard er in de eerste 10 min even bijzet, je ze niet rustig laat inkomen/loskomen.
Het was ook meer een reactie op de post mbt het "meteen in de krul trekken". Vanzelfsprekend zijn er meer opties dan in de krul trekken of sterrenkijken.
Bobelina schreef:mylittlejoy schreef:
Ik denk dat dat het grootste misverstand is: dat als je paard er in de eerste 10 min even bijzet, je ze niet rustig laat inkomen/loskomen.
Het was ook meer een reactie op de post mbt het "meteen in de krul trekken". Vanzelfsprekend zijn er meer opties dan in de krul trekken of sterrenkijken.
En waarom zou dit niet gewoon rijtechnisch kunnen ?
Wie zijn paard rijtechnisch netjes helemaal losgereden krijgt zal geen bijzet nodig hebben.
Alleen is het probleem dat er niet veel ruiters zijn die die handigheid hebben, en daardoor dus gelijk het paard willen bijzetten.
Iris82 schreef:Ik rij mijn paarden niet meteen rond, maar wel meteen VWNW. En dan bij voorkeur met een zo lang mogelijke teugel maar met contact. Net als Uppojono eigenlijk.