griebels schreef:M_D_H schreef:een slof teugels is de beste hulpteugel die er is... maar tegelijkertijd de slechtste...
En dat wordt in dit topic ook meteen weer duidelijk
eens
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ben het dus helemaal met je eens M_D_H

roossie95 schreef:mijn zusje van 11 jaar heeft een hele dominante pony, de pony schudde eerst altijd heel veel met haar hoofd en wilde dan onder haar uit rennen. ze heeft een paar keer met begleiding van een instructeur met een slof teugel gereden om hem te pakken als het nodig was. na twee keer kon ze haar pony super rijden zonder slof en dat kan nu nog steeds. de slof wordt nu helemaal niet meer gebruikt. een slof teugel heeft dus wel zin als je hem maar goed gebruikt....

Danique_G schreef:Ik vind de slofteugel tegenstrijdig er wordt altijd gezegd dat een paard op zijn eigen benen moet lopen. En dan geloof ik het best dat een paard er niet op hangt maar je dwingt een paard wel naar beneden ik vraag me dan eigenlijk wel af of een paard dan wel de goede spieren gebruikt. Wellicht zeg ik iets wat helemaal niet klopt, maar dit is alleen mijn idee hierover. Ik denk zelf, als je een paard zijn rugspieren wilt laten gebruiken train daar dan op en laat het paard het zelf doen.

Don_Zhivago schreef:Danique_G schreef:Ik vind de slofteugel tegenstrijdig er wordt altijd gezegd dat een paard op zijn eigen benen moet lopen. En dan geloof ik het best dat een paard er niet op hangt maar je dwingt een paard wel naar beneden ik vraag me dan eigenlijk wel af of een paard dan wel de goede spieren gebruikt. Wellicht zeg ik iets wat helemaal niet klopt, maar dit is alleen mijn idee hierover. Ik denk zelf, als je een paard zijn rugspieren wilt laten gebruiken train daar dan op en laat het paard het zelf doen.
Als je een slof gebruikt dwing je een paard niet naar beneden..
je rijdt het paard zelf voorwaarts /neerwaarts..
en de slof werkt in wanneer het paard omhoog komt.. dus het werkt puur als correctie..
als het paard dat weer zakt en ontspant werkt de slof niet meer in dus dan loopt het paard ook op zn eigen benen
maar dit is MITS je hem goed gebruik
kyraliam schreef:Begrijp uberhaupt niet dat er zoveel mensen een slof gebruiken bij een jong paard?
Op het moment dat mijn paard in balans loopt en mij helemaal accepteert op zijn rug, dan moet hij van mij pas nageven. En als ze in balans lopen gaat dit vrijwel altijd door te drijven en een weerstand biedende hand!Ik schrik hier eigenlijk echt een beetje van....
Don_Zhivago schreef:griebels schreef:Een hoog hoofd drukt de rug weg en is dus niet ontspannen...
Mee eens.
Safiera schreef:Maar kun je de slof dan wel gebruiken om een paard te leren de rug goed te gebruiken? Onze pony lijkt veel ronder in de rug te lopen als ze (met slof) omlaag gaat. Is dit echt mogelijk of zie ik alleen een neppe krul in de nek en beïnvloed het de rug niet positief?