waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:07

griebels schreef:
M_D_H schreef:
een slof teugels is de beste hulpteugel die er is... maar tegelijkertijd de slechtste...

En dat wordt in dit topic ook meteen weer duidelijk :j

eens :j

Armanie

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:28

Een slofteugel kan op zijn tijd wel eens goed zijn. Je paard leert dat hij op een wat hardere hand na moet geven. Bij jong paarden kan dit wel eens handig zijn om de slof als hulpmiddel te gebruiken.
Maar dit moet je zeker niet te vaak doen, omdat ze erop kunnen gaan hangen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:06

als jij de slof goed gebruikt gaat het paard er echt niet op hangen hoor :n
als dat het geval is hangt hij net zo hard op je hand zonder slof ;)
en een paard moet niet op een hardere of strengere hand na geven :n
en daar is de slof ook niet voor bedoelt ;)
het is, nogmaals dan maar: een begrenzende teugel ;)
je gebruikt hem dan ook ZONDER kracht ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:05

Ik denk inderdaad dat door de scharende werking van de slof, vanzelf al meer kracht op het bit komt.. Ik ben dan niet zo goed in Natuurkunde, maar dat lijkt me wel lochisch :) Ben het dus helemaal met je eens M_D_H

Mijn ervaring is dat (jonge) paarden eerder op een stiek gaan hangen. Snap niet helemaal hoe je op de slof zou kunnen hangen (als paard zijnde he)...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:08

Begrijp uberhaupt niet dat er zoveel mensen een slof gebruiken bij een jong paard?
Op het moment dat mijn paard in balans loopt en mij helemaal accepteert op zijn rug, dan moet hij van mij pas nageven. En als ze in balans lopen gaat dit vrijwel altijd door te drijven en een weerstand biedende hand!
Ik schrik hier eigenlijk echt een beetje van....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:11

Eens, een jong paard gaat uiteindelijk vanzelf de hand opzoeken als jij de motor er maar bij houdt...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:16

Gelukkig toch nog een gelijkgezinde, werd er een beetje bang van eigenlijk.....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:27

Ik gooi ook echt geen slof om mijn jonge knul hoor, wees niet bang :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:28

Safiera schreef:
Ik gooi ook echt geen slof om mijn jonge knul hoor, wees niet bang :)

+:)+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:30

ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een paard in een slof sprong ;)
(nou is mijne ook niet zo lang)

roossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:32

mijn zusje van 11 jaar heeft een hele dominante pony, de pony schudde eerst altijd heel veel met haar hoofd en wilde dan onder haar uit rennen. ze heeft een paar keer met begleiding van een instructeur met een slof teugel gereden om hem te pakken als het nodig was. na twee keer kon ze haar pony super rijden zonder slof en dat kan nu nog steeds. de slof wordt nu helemaal niet meer gebruikt. een slof teugel heeft dus wel zin als je hem maar goed gebruikt.... :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:34

roossie95 schreef:
mijn zusje van 11 jaar heeft een hele dominante pony, de pony schudde eerst altijd heel veel met haar hoofd en wilde dan onder haar uit rennen. ze heeft een paar keer met begleiding van een instructeur met een slof teugel gereden om hem te pakken als het nodig was. na twee keer kon ze haar pony super rijden zonder slof en dat kan nu nog steeds. de slof wordt nu helemaal niet meer gebruikt. een slof teugel heeft dus wel zin als je hem maar goed gebruikt.... :)

Dat zeg ik al bijna badzijdes!
Goed dat het onder begeleiding gebeurt en helemaal goed dat het nu zonder lukt!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:35

Ik heb het gelukkig ook nog niet meegemaakt Don_Zhivago! Wel gezien dat ponylief er bijna in stapte met uitstappen...

Klinkt wel een beetje naar de pony van mijn zusje, Roossie95! Alleen is het bij die pony niet over na twee keer, helaas.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:48

Ik vind de slofteugel tegenstrijdig er wordt altijd gezegd dat een paard op zijn eigen benen moet lopen. En dan geloof ik het best dat een paard er niet op hangt maar je dwingt een paard wel naar beneden ik vraag me dan eigenlijk wel af of een paard dan wel de goede spieren gebruikt. Wellicht zeg ik iets wat helemaal niet klopt, maar dit is alleen mijn idee hierover. Ik denk zelf, als je een paard zijn rugspieren wilt laten gebruiken train daar dan op en laat het paard het zelf doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:00

Danique_G schreef:
Ik vind de slofteugel tegenstrijdig er wordt altijd gezegd dat een paard op zijn eigen benen moet lopen. En dan geloof ik het best dat een paard er niet op hangt maar je dwingt een paard wel naar beneden ik vraag me dan eigenlijk wel af of een paard dan wel de goede spieren gebruikt. Wellicht zeg ik iets wat helemaal niet klopt, maar dit is alleen mijn idee hierover. Ik denk zelf, als je een paard zijn rugspieren wilt laten gebruiken train daar dan op en laat het paard het zelf doen.

Als je een slof gebruikt dwing je een paard niet naar beneden..
je rijdt het paard zelf voorwaarts /neerwaarts..
en de slof werkt in wanneer het paard omhoog komt.. dus het werkt puur als correctie..
als het paard dat weer zakt en ontspant werkt de slof niet meer in dus dan loopt het paard ook op zn eigen benen ;)

maar dit is MITS je hem goed gebruik :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:27

Don_Zhivago schreef:
Danique_G schreef:

Als je een slof gebruikt dwing je een paard niet naar beneden..
je rijdt het paard zelf voorwaarts /neerwaarts..
en de slof werkt in wanneer het paard omhoog komt.. dus het werkt puur als correctie..
als het paard dat weer zakt en ontspant werkt de slof niet meer in dus dan loopt het paard ook op zn eigen benen ;)

maar dit is MITS je hem goed gebruik :D

Een ontspannen paard kan zijn/haar hoofd laag houden. Ik wil niet zeggen dat een paard met het hoofd omhoog per defenitie gespannen is maar altijd wel alerter. Naar mijn idee als de slofteugel dan 'inwerkt' kan dit ook averechts werken. En dan gaat het hoofd misschien wel naar beneden (voorwaarts/neerwaarts) maar een paard is wel een dier dat wijkt voor druk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:37

Een hoog hoofd drukt de rug weg en is dus niet ontspannen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:38

Een paard is geléérd te wijken voor druk, in de natuur zal een paard altijd tegen druk of pijn ingaan!
(Dat zegt Monty Roberts er over iig... en ik denk dat hij daar gelijk in heeft)

Voor de rest ben ik het met je eens hoor, het is nog maar de vraag of een paard echt ontspant aan de slof.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:40

Jawel hoor.. Mits je hem correct gebruikt. Als je hem dwingend gebruikt werkt het tegen je, en als je hem correct gebruikt is het een hulpmiddel wat wel zal helpen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:42

Heb je het nu tegen mij?

Ik reageerde op Danique_G :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:50

kyraliam schreef:
Begrijp uberhaupt niet dat er zoveel mensen een slof gebruiken bij een jong paard?
Op het moment dat mijn paard in balans loopt en mij helemaal accepteert op zijn rug, dan moet hij van mij pas nageven. En als ze in balans lopen gaat dit vrijwel altijd door te drijven en een weerstand biedende hand!Ik schrik hier eigenlijk echt een beetje van....

Ben het hier niet helemaal mee eens. Het vetgedrukte gedeelte ben ik het zeker weten mee eens. Maar ik heb bij mijn jonkie ook wel eens de slof eraan gehangen omdat hij voor het halsstrekken net de hand niet genoeg naar beneden volgde, op een bepaald punt haakte hij af. Nee, hij heeft geen rugproblemen of wat dan ook, het kwartje was gewoon nog niet gevallen. De slof heeft mij daarbij geholpen om hem het uit te leggen en nu lukt het ook prima zonder. Maar dan wordt hij dus wel als HULPteugel gebruikt, verder rijd ik 'm ook zonder slof hoor.
Dus ik vind een slof bij een jong paard niet per definitie slecht. Maarja, dan is het wel weer: mits hij goed gebruikt wordt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:50

griebels schreef:

Mee eens.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:56

Don_Zhivago schreef:
griebels schreef:

Mee eens.

Maar kun je de slof dan wel gebruiken om een paard te leren de rug goed te gebruiken? Onze pony lijkt veel ronder in de rug te lopen als ze (met slof) omlaag gaat. Is dit echt mogelijk of zie ik alleen een neppe krul in de nek en beïnvloed het de rug niet positief?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:02

Zodra je genoeg lengte houdt in de hals en het achterbeen er netjes onder komt, kunnen ze met slof inderdaad ronder worden in de rug.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:49

Safiera schreef:
Maar kun je de slof dan wel gebruiken om een paard te leren de rug goed te gebruiken? Onze pony lijkt veel ronder in de rug te lopen als ze (met slof) omlaag gaat. Is dit echt mogelijk of zie ik alleen een neppe krul in de nek en beïnvloed het de rug niet positief?

Als je hem correct gebruikt zal het helpen. Ik heb het zelfs als advies gekregen van de DA ivm rugproblemen van mijn paard...