Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Optiwolk schreef:1997suus schreef:Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig
Als je elke keer prikt tenzij je er duidelijk op moet letten dat je niet prikt met een spoor, denk ik dat je voeten/benen niet goed hangen.
Ik geef toe, het is wennen.
Maar ik kan perfect met sporen rijden zonder dat ik ermee aan m'n paard kom.
Heb heel lang zonder een spoortje gereden, maar nu ik het kan, vind ik het handiger omdat je er veel sneller bij bent en je dat ook niet elke keer moet verpakken enzo :p
sazzie000 schreef:1997suus schreef:Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig
Ik denk dat als je steeds onbedoeld in zijn buik prikt met je sporen, je gewoon niet met sporen moet willen rijden, maar eerst moet zorgen dat je je benen stil genoeg kan houden.
En ik denk dat ik sporen prefereer boven een zweep, omdat je niet in je paard zijn mond hoeft te rommelen als je hem met spoortjes wilt corrigeren. Ik vind het zelf fijner dat ik mijn teugels gewoon kan houden zoals ik ze vastheb en alleen met mijn been kan corrigeren. Maar goed, dat is misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur

saskiakefie schreef:Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:
-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren
Anne_GTI schreef:saskiakefie schreef:Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:
-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren
Daarnaast gebruik ik hem als dazenverjager, hondenafweer en heel vervelende personen kunnen er ook een klap mee krijgen.
En als verlengstuk van m'n arm om te kriebelen vind mijn paard het een geweldige uitvinding.

Debbie00 schreef:Een oud buurmeisje van vroeger is van les afgegaan omdat ze een zweep moest gaan gebruiken en ze het zielig vond.
Een nichtje van mij gebruikte wel een zweep, maar sporen DAT kon echt niet! Was dierenmishandeling en bij hun op de manege hadden ze toch niet van die slome paarden....![]()
![]()
Ik rij zelf met sporen. Met springen wil ik nog wel eens een springzweepje meenemen. Buiten heb ik nooit een zweep mee. In de zomer heel soms een wat langere zweep om de vliegen/dazen mee te verjagen.
) aan de overkant van de hindernis komen.
vooral een springzweep met plat uiteinde werkt goed