zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonny1993

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:20

ik gebruik mijn zweep als hulpmiddel niet als straf middel.
het enige wat ik met mijn zweep doe is het binnenbeen activeren en het naar buiten zetten van de schouder. en daar voor hoef ik hem alleen maar aan te raken.
en ik vind het slaan met een zweep wel zielig.. je slaat je kind toch ook niet als hij een keer een streek uit haalt??

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:15

ik gebruik mijn zweep ook als hulpmiddel!
Even een tikje op zijn poep zodat zijn achterhand actief blijft.
Ik gebruik ze alleen maar als het echt niet anders kan want mijn paard had vroeger schrik van een zweep. Ik zou hem nooit straffen met de zweep, geen enkel paard !

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:13

Ik rij niet meer met zweep :) De eerste keer dat ik alleen maaar opstapte met een zweepje in mn hand werd ze helemaal druk . Dat druk doen doet ze nu niet meer, maar het is bij haar tóch niet nodig dus waarom zou ik het dan doen ? :')

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:25

Ik rij normaalgezien niet met een zweep, maar sinds een paar weken rijd ik een kleine pony bij.
En dat beest is rotverwend; ze kreeg altijd haar zin omdat het meisje er schrik van had.
Bv: Stoppen in het midden van de bak en dan wat achteruit lopen om terug naar stal te gaan en dan kreeg ze meestal haar zin.

En bij mij mocht ze dit niet doen maar ze was met niets vooruit te krijgen en ze bleef maar achteruit gaan. Dus dan ben ik ff een zweep gaan halen en dan toch wat tikken uitgedeeld tot ze verder ging.
En nu doet ze het niet meer (toch niet bij mij)
Een zweep is niet zielig als het echt nodig is.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:07

Maar hoe meot jedan aan mensen uit leggen dat een zweep niet zielig is? (aan iemand die GEEN verstand van paarden heeft) ;)

ponygirl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:06

een zweep is niet zielig als je hem goed gebruikt.
en als je een zweep niet nodig hebt moet je hem gewoon niet gebruiken.

ik rij zelf ook met zweep maar ik gebruik hem alleen als het nodig is. /3

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:58

Vindt zwepen niet zielig. Licht er alleen aan hoe je ze gebruikt. Je moet er natuurlijk niet mee in de wilde weg gaan slaan ofzo.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:44

Optiwolk schreef:
1997suus schreef:
Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig :)

Als je elke keer prikt tenzij je er duidelijk op moet letten dat je niet prikt met een spoor, denk ik dat je voeten/benen niet goed hangen.
Ik geef toe, het is wennen.
Maar ik kan perfect met sporen rijden zonder dat ik ermee aan m'n paard kom.

Heb heel lang zonder een spoortje gereden, maar nu ik het kan, vind ik het handiger omdat je er veel sneller bij bent en je dat ook niet elke keer moet verpakken enzo :p

Ik zelf kan mijn benen ook gewoon goed stil houden maar ik heb het hier meer over bij de andere mensen die wel hun benen niet stil kunnen houden. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:49

sazzie000 schreef:
1997suus schreef:
Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig :)

Ik denk dat als je steeds onbedoeld in zijn buik prikt met je sporen, je gewoon niet met sporen moet willen rijden, maar eerst moet zorgen dat je je benen stil genoeg kan houden.

En ik denk dat ik sporen prefereer boven een zweep, omdat je niet in je paard zijn mond hoeft te rommelen als je hem met spoortjes wilt corrigeren. Ik vind het zelf fijner dat ik mijn teugels gewoon kan houden zoals ik ze vastheb en alleen met mijn been kan corrigeren. Maar goed, dat is misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur :Y)

Ik kan zelf ook goed mijn benen stil houden. Hier heb ik het meer over andere mensen die niet hun benen goed stil kunnen houden. Veel mensen zie ik met spoor rijden en die drijven konstant waardoor je kale plekken ziet verschijnen op de paard zijn buik.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:56

Ik denk dat mensen niet voor niets een zweep hebben uitgevonden.
Alleen is ieder "hulpmiddel" niet voor iedereen handig of kan niet door iedereen goed ingezet worden.
Ik denk een corrigerend tikje met de zweep op de juiste manier en op het juiste moment is alles andere dan 'zielig'.
Hoe corrigeren zich paarden in een kudde? Door trappen, bijten, nippen. Door fysieke aanraking dus.

Inderdaad kan een zweep in de handen van een gefrustreerde, niet goed opgeleide of kwade ruiter meer leed veroorzaken dan goeds doen.
Maar al in al is de zweep dus niet zielig.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:24

Tsja je kan een zweep gebruiken om te straffen, te corrigeren of om te belonen
Dus ja het ligt eraan hoe je het gebruikt vind ik :j

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:45

Zielig is een groot woord. Als het zielig is - waarom rijden we dan uberhaupt paard, dat is namelijk ook zielig.
Ik zie liever één tik, dan zeshondert keer met je kuiten in een paard zijn maag trappen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:37

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Daarnaast gebruik ik hem als dazenverjager, hondenafweer en heel vervelende personen kunnen er ook een klap mee krijgen.
En als verlengstuk van m'n arm om te kriebelen vind mijn paard het een geweldige uitvinding.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 02:13

Anne_GTI schreef:
saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Daarnaast gebruik ik hem als dazenverjager, hondenafweer en heel vervelende personen kunnen er ook een klap mee krijgen.
En als verlengstuk van m'n arm om te kriebelen vind mijn paard het een geweldige uitvinding.

Ik gebruik hem ook wel eens voor dazen idd :))
Voor vervelende mensen heb ik hem gelukig niet hoeven gebruiken. :D

Niks mis met een zweep, mits je hem goed gebruikt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 03:35

Ik gebruik mijn zweep als ruiter zijnde eigenlijk alleen op buitenritten. En dan voornamelijk om afstand te bewaren tussen medeweggebruikers en ons. Er zijn opvallend veel idioten die menen dat ze je rakelings voorbij kunnen scheuren en dan helpt het uitsteken van de zweep heel goed om jezelf en je paard wat breder te maken dan je eigenlijk bent.

Als menner gebruik ik de zweep echt als aanwijsstok. Ik heb daarbij nog nooit een " tik" uitgedeeld en ben dat ook niet van plan. Maar als je met een aanspanning rijd heeft de zweep zowiezo deels een andere functie dan als je op je paard zit. Als je ment is de zweep ook de vervanging van je been en dan is een lichte aanraking voldoende om het gewenste effect te bereiken. Bij een goed opgeleid paard tenminste.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:01

Een oud buurmeisje van vroeger is van les afgegaan omdat ze een zweep moest gaan gebruiken en ze het zielig vond.

Een nichtje van mij gebruikte wel een zweep, maar sporen DAT kon echt niet! Was dierenmishandeling en bij hun op de manege hadden ze toch niet van die slome paarden.... :roll: :?

Ik rij zelf met sporen. Met springen wil ik nog wel eens een springzweepje meenemen. Buiten heb ik nooit een zweep mee. In de zomer heel soms een wat langere zweep om de vliegen/dazen mee te verjagen.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:03

Het gezegde is ook niet voor niets; 'sporen moet je verdienen'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:05

Debbie00 schreef:
Een oud buurmeisje van vroeger is van les afgegaan omdat ze een zweep moest gaan gebruiken en ze het zielig vond.

Een nichtje van mij gebruikte wel een zweep, maar sporen DAT kon echt niet! Was dierenmishandeling en bij hun op de manege hadden ze toch niet van die slome paarden.... :roll: :?

Ik rij zelf met sporen. Met springen wil ik nog wel eens een springzweepje meenemen. Buiten heb ik nooit een zweep mee. In de zomer heel soms een wat langere zweep om de vliegen/dazen mee te verjagen.

Oh, dus jij rijdt minimaal M, begrijp ik?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:56

Nee L. Hoezo dat?? Wat heeft Niveau er mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:09

Omdat je het nodig hebt je hulpen te verfijnen.... in de L is dat nog niet nodig, dacht ik.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:33

Ik vind het fijn om Dakota even een duwtje te geven met de spoor als ze niet goed op been reageerd. Bv met wijken, schouderbinnenwaarts ofzo. Ik rij ook wel regelmatig zonder sporen. In de dressuurles in ieder geval met. Een zweep in mijn hand vind ik niet fijn. Ik wil mijn handen 'vrij' hebben voor de teugels. Ik rij met plastic sporen die 1 tot 2 cm zijn.

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:27

Zweep = Correctie + hulp (of straf) maar niet zielig naar mijn mening :)

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:28

Yamcha schreef:
Omdat je het nodig hebt je hulpen te verfijnen.... in de L is dat nog niet nodig, dacht ik.
Sporen zijn verplicht vanaf je in de L start zover ik weet :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:38

mijn zweep is een verlengde van mijn lichaam, ik gebruik hem als/voor:
-Vrijheidsdressuur: met vrijheidsdressuur is de zweep een verlengde van mijn arm, wijs ik bijvoorbeeld zijn been aan met de zweep en dan tilt hij hem op, doe ik de zweep tegen zijn buik dan maakt hij een buiging.
-corrigeren: Als ik met springen vlak voor de hindernis voel dat mijn pony 'op z'n kont gaat zitten' krijgt hij een tik met de zweep. Ik zorg er voor dat hij geen te hoge hindernissen hoeft te springen, en dan moet hij er voor zorgen dat we allebei (het liefst ik op de rug van pony dan :+ ) aan de overkant van de hindernis komen.
-attent maken: met dressuur gebruik ik de zweep vooral om hem even wakker te maken
- dazenpletter: spreekt voor zich :+ vooral een springzweep met plat uiteinde werkt goed :))
- wielrenners-op-afstand-houder: hiervoor heb ik een stukje knalgele tape om mijn buitenritten-zweep :Y)
-bodyguard bij het hek van de wei: er zitten een paar hengstige/dominante merries in de wei die je niet opzij kan duwen met een dartelende arabier naast je, zwiepen/op de grond slaan met het zweepje houd de dames op afstand :)

dus ik vind een zweep een uiterst handig hulpmiddel, zielig is het zeker niet :)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:22

Vroeger op de manege gebruikte ik regelmatig een zweep, om bij te tikken bij been geven (moest van de lesgevers). Maar nu ik mijn verzorgpony's rijd gebruik ik practisch geen zweep meer. Onlangs heb ik wel nog een springzweepje gebruikt. De pony waarop ik rijd heeft de gewoonte de hoeken in de gaan in draf en stil te staan. Normaal laat ik ze dan een paar keer na mekaar de hoek indraaien, tot ze het bijna beu is eigenlijk. Deze keer deed ze het echter constant in een hoek waar een 'ding' stond om de piste te slepen. En aangezien ik het hier te gevaarlijk vond om ze daar te laten draaien heb ik er een zweepje bijgehaald. Gewoon een tikje op de schouder als ze het deed, en na 3x proberen deed ze het perfect. In zo'n situatie vind ik een zweep als straf toch wel verantwoord.