Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:33

haha heb je ook weer gelijk aan maar dat moet je ook leren zien , toch?
en dat doet een mens door km te maken en op zijn bek te gaan en overal valt wel wat te leren weg te halen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:34

Moll schreef:
[ Praktijk beoordelen is veel belangrijker dan de theoretishe kennis

Je kan geen praktijk beoordelen zonder theoretische kennis!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:35

liberty22 schreef:
je hebt dus drie lijntjes die je door je paard heen kunt trekken de loddlijn bij het hoofd die ken je , de loodlijn in overeenkomst met waar het gewicht is die trek je door het midden van het paard heen zo ongv. , en dan ook bij de achterbenen zodat je kan zien of hij de achterbenen te lang laat staan bijv.

Ik heb wel eens een stuk gehad via via met foto's van paarden in beweging waarbij heel duidelijk aangegeven was via lijntjes waar de belasting kwam. Op een foto van een volbloed in ee uitgestrekte draf was duidelijk te zien dat de voorvoet als laatste van de grond kwam. verder waren er lijntjes getrokken in een foto van een piaffe. Bij de eerste was de lijn naar achteren (van de loodlijn van de voorbenen en de van de achterbenen vrij recht (uit mijn hoofd) en bij de tweede foto was de lijn getrokken door de achterbenen sterk naar achteren gericht : / (zo zeg maar) en de lijn door de voorbenen van recht.

Om het verschil aan te tonen tussen de mate van dragen en de voorwaartse drang....

Bedoel je zoiets? Kennen jullie dit stuk? Zou niet weten of ik het nog heb trouwens (ben nog al opruimerig aangelegd)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:36

Moll schreef:
zolang de onderug los is en mee beweegt in de voorwaardse beweging van het paard

^)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:36

ja zoiets alleen ik kan geen plaatje voor je vinden helaas , ben ook niet op mijn eigen pc en deze laat niet alle plaatjes zien sorry misschien dat moll er een heeft?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:37

Zooist schreef:
Moll schreef:
zolang de onderug los is en mee beweegt in de voorwaardse beweging van het paard

^)

hhmhh ikke niet begrijp??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:37

MoniqueB schreef:
Moll schreef:
[ Praktijk beoordelen is veel belangrijker dan de theoretishe kennis

Je kan geen praktijk beoordelen zonder theoretische kennis!

touche, waar ik hier op doel is dat het gevaar is dat wanneer de theoretsche kennis de praktijk kennis voorbij streeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:38

Zooist schreef:
Moll schreef:

^)

hahahahahahaha, u begrijpt hier mee wat ik bedoel zeker

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:40

Moll schreef:

[quote="Moll schreef:

^)

hahahahahahaha, u begrijpt hier mee wat ik bedoel zeker[/quote]

ikke niet ikke niet , maar wil het wel weten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:43

liberty22 schreef:
hhmhh ikke niet begrijp??

Meneer Moll weet wel wat ik bedoel, ik "sta" nogal graag!
En meneer Moll kan dat ook duidelijk vertellen :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:44

liberty22 schreef:
ja zoiets alleen ik kan geen plaatje voor je vinden helaas , ben ook niet op mijn eigen pc en deze laat niet alle plaatjes zien sorry misschien dat moll er een heeft?

Duikt eigen archief in en deze duidelijk afdruk van voorvoet als laatste aan de grond
http://paardopsjiek.webs.com/95.jpg

En bij dze een mooiere oprichting en duidelijk betere verdeling over de 4 benen van het gewicht.
http://paardopsjiek.webs.com/994.jpg

In het eerste plaatje loopt de lijn recht door het lichaam en met een daling naar de voorkant vanhet paard en in het tweede plaatje loopt de lijn recht door het lichaam.

EN IK WENS NIET AFGEMAAKT TE WORDEN, ben alleen een beetje leergierig op het moment :o :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:48

nou zeg ik vind dat tweede plaatje echt niet om af gemaakt te worden hoor . mooi plaatje iets streng misschien maar dat kan een momentje zijn .
Ik denk ook niet dat je zo onzeker hoefd te zijn hoor je hebt toch al wat op je conto staan

meer als mij :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:18

Dank. Ben daar zelf niet zo van overtuigd en wil graag meer leren.

Sportresultaten zeggen wel wat, maar lang niet alles!

Heb nu vooral geluk met de fijne paarden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

Zooist schreef:

Iemand die graag meer wil leren, komt verder dan iemand die denkt dat hij/zij er al is.

Sportresultaten zegt iets over hetgeen jury-leden vinden van een combinatie :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:32

Moll schreef:
cherie78 schreef:
.

Men moet een bepaalde "stroming" ook niet beoordelen op alleen de (praktijk)uitvoering ervan, maar op de (theoretische) uitleg erbij.
Daarom ook gelijk mijn stelling dat theorie net zo belangrijk is als de praktijk.
De praktijk kan (heel vaak) misgaan door de uitvoering, maar de theorie laat zien wat er waarom misgaat.
(of juist goed gaat)

en daar ga je dus de fout in, Praktijk beoordelen is veel belangrijker dan de theoretishe kennis, mijn ervaring hier is ois dat de AR ruiter theoretish het paard kan opleiden tot het hoogste nivo, echter in praktijk nog geen correcte SB kan laten zien.
Theorie is leuk en makkelijk ter aanvulling van, maar zeker niet het hoofddoel opzich

Als je mijn bericht GOED gelezen had :') had je gelezen dat ik theorie niet als hoofddoel zie *D

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:57

Om even terug te komen op mijn vorige bericht (blz.6); Ik ben het eens met MoniqueB. Ik heb zelf een aantal fouten gemaakt in de training. Instructrice heeft de meeste daarvan er al uit gehaald. Ze heeft genoemd dat aanleuning op de buitenteugel hoort, maar dit niet benadrukt. Mijn paard geeft makkelijk na op de binnenteugel en we zijn hier beide (instructrice en ik) niet strikt op geweest. Nu met de nieuwe instructie ben ik dat wel en ik zie enorme verbetering. Die verbetering had niet gekund zonder AR.
Andere instructie legt nadruk op andere dingen en dat is ook zinvol!
Dus mensen maken fouten en daarvoor hoeft een methode niet afgeschreven te worden. Ar heeft me veel gebracht en mij geleerd mijn paard heel bewust te trainen.

Rest mij nog steeds de vraag die nog niemand heeft beantwoord; waarom zou werken aan de lange teugel beter zijn dan werken aan de hand??
Professor en Moll; jullie hadden het hierover. Kunnen jullie wellicht mijn vraag beantwoorden?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:03

Zooist schreef:

nee heb je ook weer gelijk in , ik heb weinig wedstrijd ervaring dus kan er niet zo heel goed over oordelen .
ik ben voor het eerst gestart met twee paarden , 1 heel mooi paard en 1 niet mooi paard , ook al liep het niet mooie paard kwalitatief veeeelll beter en het mooie paard dikke sh*t scoorde het mooie paard toch hoger vandaar dat mijn wedstrijd gebeuren maar van heel korte duur is geweest.
Maar dat is een persoonlijke ervaring die ik heb opgedaan die mij deed twijfelen wat hiervan te gaan leren dus heb verder gezocht ( niet aanvallend opvatten voor de wel wedstrijd mensen hoor , ik vond er gewoon niet wat ik zocht)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:39

meerhofh schreef:
Om even terug te komen op mijn vorige bericht (blz.6); Ik ben het eens met MoniqueB. Ik heb zelf een aantal fouten gemaakt in de training. Instructrice heeft de meeste daarvan er al uit gehaald. Ze heeft genoemd dat aanleuning op de buitenteugel hoort, maar dit niet benadrukt. Mijn paard geeft makkelijk na op de binnenteugel en we zijn hier beide (instructrice en ik) niet strikt op geweest. Nu met de nieuwe instructie ben ik dat wel en ik zie enorme verbetering. Die verbetering had niet gekund zonder AR.
Dus mensen maken fouten en daarvoor hoeft een methode niet afgeschreven te worden. Ar heeft me veel gebracht en mij geleerd mijn paard heel bewust te trainen.

Rest mij nog steeds de vraag die nog niemand heeft beantwoord; waarom zou werken aan de lange teugel beter zijn dan werken aan de hand??
Professor en Moll; jullie hadden het hierover. Kunnen jullie wellicht mijn vraag beantwoorden?

met lange teugel kan de achterhand geconrtoleerd worden, zoalsje met je benen en zit kan doen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:40

liberty22 schreef:
[
ik ben voor het eerst gestart met twee paarden , 1 heel mooi paard en 1 niet mooi paard , ook al liep het niet mooie paard kwalitatief veeeelll beter en het mooie paard dikke sh*t scoorde het mooie paard toch hoger vandaar dat mijn wedstrijd gebeuren maar van heel korte duur is geweest.
M)

Zou te maken kunnen hebben met uitstraling van het mooie paard en het feit dat mensen een dergelijk paard onbewust beter inschatten.
Toen ik heeeeeeeeeel lang geleden psychologie studeerde, was er een onderzoek naar verschil in behandeling van mooie mensen en minder mooie mensen op school en ik meen mij te herinneren in beroepsleven (laatste ben ik niet 100% zeker. Weet alleen zeker dat het school en nog iets was.)
Van te voren waren objectieve feiten vastgelegd van de betreffende personen, maar het bleek dat de mooie mensen per definitie meer kansen maakten, beter op school werden gewaardeerd en bovendien vriendelijker werden behandeld in het algemeen.
Blijkbaar gebeurt dat op ieder gebied.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat het niet zou mogen. Niet in de mensen wereld en niet bij de beoordeling van wedstrijden. Misschien moet jury van te voren worden beoordeeld op objectiviteit. :7

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:50

Citaat:
meerhofh schreef:

met lange teugel kan de achterhand geconrtoleerd worden, zoalsje met je benen en zit kan doen

Oké dan snap ik waar jullie op doelen.
Ik heb zelf vaak aan de dubbele lange lijnen gewerkt, ook in menpositie, maar vond het dan toch erg moeilijk om de juiste buiging e.d. te vragen.
Aan de hand kun je directer inwerken en met je hand de functie van het binnenbeen overnemen. Dat is weer een voordeel lijkt me.
Evt. uitzwaaien van de achterhand los je op door de buiging even te verminderen tot de achterhand er weer bij is en dan opnieuw de juiste buiging te vragen.
Ik heb zelf geen ervaring met lange teugel werk, maar het lijkt me leuk om het te gaan doen. Hoe wordt de buiging gevraagd aan de lange teugel? Je hebt dan in principe toch alleen de binnenteugel als stellingsteugel? Dan beland je in alleen stelling vragen en de rest van het lijf dat niet goed buigt. Daardoor wordt SB e.d. een lastig uitvoerbare oefening. Of heb ik het mis?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:52

ik heb zelf ook niet genoeg ervaring maar onder hetzadle kun je ook een paard in de buiging houden met de buitenteugel alleen , is het op die manier naar langeteugel werk te koppelen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:56

Ik ben meer van de lange leidsel (niet zo raar, was mijn men voorbereiding..), dan heb je ook nog
je menzweep waar mee je hulpen kan geven.
(netzoals op de wagen, gebruik je hem ook zo.)
Die zweep vervangt namelijk je been (mennen zonder zweep kan dus ook gewoon eigenlijk niet)
aangezien je daarmee aanwijzingen kan geven.
Ding moet dus ook voldoende lang zijn om vanachter het paard bij de schouders te kunnen komen.

Veel mensen denken dat je die meeneemt om je paard af te ranselen of zo en rijden om die reden zonder?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:57

Sjolvir schreef:
Ik ben meer van de lange leidsel (niet zo raar, was mijn men voorbereiding..), dan heb je ook nog
je menzweep waar mee je hulpen kan geven.
(netzoals op de wagen, gebruik je hem ook zo.)
Die zweep vervangt namelijk je been (mennen zonder zweep kan dus ook gewoon eigenlijk niet)
aangezien je daarmee aanwijzingen kan geven.
Ding moet dus ook voldoende lang zijn om vanachter het paard bij de schouders te kunnen komen.

Veel mensen denken dat je die meeneemt om je paard af te ranselen of zo en rijden om die reden zonder?

duidelijk hoor , maar echter heb ik nooit mensen lange teugel werk zien doen met een zweep?

overigens gebruik ik ook een zweep , en waag het niet mijn paard ermee te straffen want daarmee snijd je jezelf in de vingers en ben je het hele oorspronkelijke doel van de zweep kwijt namelijk een verlenging van je arm of been.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:01

Daarom melde ik ook maar dat het in mijn geval expliciet ontstaan is vanuit het feit dat ik wou gaan mennen.

Lange teugel ook wel eens heb dan een slof als teugel en gebruik gewone dressuur zweep
(wel 1 van 1.30 lang, wederom omdat ik aan wou kunnen tikken voor.).
Maar dat was gewoon uit praktisch oogpunt. (leisels zo gruwelijk lang)
Sjol was toen geblesseerd en kon zo toch wat met haar aan het werk.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:09

Citaat:
onder hetzadle kun je ook een paard in de buiging houden met de buitenteugel alleen

Hoe doe je dit? Ik ben al blij als mijn paard netjes gebogen blijft om mijn binnenbeen en aanleuning neemt op de buitenteugel :D