Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:22

Nee, ik vind ook van niet... je hebt een mooi paardje :)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:26

En dat is wat ik dan bedoel te zeggen, het kan zo vertekenend lijken ik ben namelijk boven de 100 kg.
en in het begin werden grenzen gesteld van 100 of 90 kg. en dat kwetst.
:D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:30

tinkerSophia schreef:
En dat is wat ik dan bedoel te zeggen, het kan zo vertekenend lijken ik ben namelijk boven de 100 kg.
en in het begin werden grenzen gesteld van 100 of 90 kg. en dat kwetst.
:D

Ik ken dat ik ben gelukkig door het sporten al veel lichter geworden en heb een eigen paard maar het is indd erg vervelend die veroordeling.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:31

nou denk dat er wel een redelijk antwoord is gegeven in de voorgaande posts.
Daarin werd al aangegeven dat het voor het paard en ruiter beide gezonder is dat er op het gewicht wordt gelet. Of daar ook lengte een rol bij gaat spelen, ja wellicht als dat een belemmerende factor is voor het dier dan mag daar ook over gesproken worden.

Maar realiteit blijft wel dat ik vaak hele lange mensen als magere spriet er op zie zitten die naar verhouding eigenlijk niet veel meer wegen dan een normaal persoon.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:32

voor mijn zwangerschap sporte ik om af te vallen.. maar ja soms heb je ziektes die dan niet meewerken.. :D]
dat maakt het lastig, en danhoor je mensen maat plank zeggen dat het vast aan jezelf ligt, of dat je dan ook geen conditie hebt..
en daarom reageer ik zo boos.. want dat is niet waar!

edit; krijgen we een nieuwe discussie wat is normaal? :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:33

Dat komt denk ik doordat je om je heen voornamelijk mensen ziet waarbij het wél aan henzelf ligt :P

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:44

idd!
En natuurlijk zijn er mensen die een ziekte hebben maar dat wordt de laatste tijd ook te pas en te onpas gebruikt.
Dan zit je met de kerst naast zo'n iemand, en zie hem in de zelfde tijd 3x zoveel als mij naar binnen werken met het
excuus, ja ik wordt dik van niets "schildklierafwijking" Tsja...

Elk pondje door het mondje, dat is toch wel fysisch bewezen lijkt mij!
Energie in = energie verbruik + energie in opslag

Zou hier nu niet allemaal gaan vragen of je gewicht wel verantwoord is met je beestje...
denk dat de meesten van ons te beschaafd zijn om daar kritisch op te antwoorden!
En iedereen voor zich ook wel weet of hij wat aan de te zware kant zit of niet...!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:45

Ik hou voor mezelf en ook voor anderen een globale grens van 16 % van het lichaamsgewicht van een paard aan op basis van onderstaande bron:

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

En ja, dan is 100 kg voor een standaard kwpn-er (maar voor veel paarden zoals blijkt uit de tabel) gewoon te veel. Dan kan je niet zwaar lijken en/of langer dan gemiddeld zijn... 100 kg = 100 kg, en als het paard pech heeft zit de ruiter ook nog tegen maar lichter dan 100kg wordt het simpelweg niet. Oók niet als de ruiter meezit.

Ik kan me voorstellen dat dat niet leuk is om te horen maar ik denk dat het belang van een paard toch voor zou moeten gaan. Daarnaast is passend materiaal, zeker bij overgewicht van groot belang. Hoe vaak zit een forse ruiter niet in een veel te klein zadel en is er geen hand meer achter de billen op de lepel van het zadel te leggen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:48

Mooi overzichtje MIR! Ik mag gewoon nog ruim op een IJslander en ik mag zelfs stapritjes maken op een shetlander denk ik :')

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:51

En nog niemand die even dat tabelletje netjes aanpast aangezien de procenten niet met het berekende gewicht overeenkomt........

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:53

:') inderdaad ja ;'). het scheelt niet veel, maar toch...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:54

naja om die 4 kilo kan zich iemand net aangesproken voelen, je weet maar nooit ;)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:56

beschaafd of niet.. het was voor een beeld.

en elk pondje door het mondje, gaat echt niet bij iedereen op.. maar goed dat is weer wat anders.. denk dat ik minder eet als jou.. maar ja...... ik zat helaas niet naast je met kerst :)

M_i_R

nee dat leek me niet nodig aangezien get slechts een kilo of 4 scheelt bij 2 van de genoemde gewichten. dit voegt dus niks toe :)

F_Orumster

hecowo schreef:
En nog niemand die even dat tabelletje netjes aanpast aangezien de procenten niet met het berekende gewicht overeenkomt........

Als jij je geroepen voelt ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:57

Bovenstaande tabel is een richtlijn, er zijn echter zoveel tussenmodellen. En of je nu een haflinger hebt van 145 of van 155, dat maakt zoveel niet uit. Die van 145 kan wel sterker zijn dan die van 155. Gewicht van het dier zegt ook niets, want het kan overgewicht hebben. Waardoor hij dus ook al teveel gewicht van zichzelf mee moet zeulen. Een iele kwpn-er kan dus op zich sterker zijn dan een forsere. Een groot paard kan steviger lijken maar kan zodanig gegroeid zijn dat hij daar last van heeft.
Ik denk zelf, dat als je je paard niet in de weg zit, en je je gezonde verstand gebruikt, een zwaarder gewicht geen probleem hoeft te zijn.
Zelf ben ik ook geen slanke den en heb als hobby eten, dus veel moeite met het laten staan van lekker dingen. Maar ik houd wel een bovengrens aan, voor mijn merie die een rugblessure heeft gehad (niet door mijn overgewicht :D ) en voor mijn inmiddels bijna vijfjarige ruin. Beiden zijn groningers, stevige paardjes, maar beiden zijn slechts 153 en 157 groot. voor foto's, zie profiel.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:02

tinkerSophia schreef:
voor mijn zwangerschap sporte ik om af te vallen.. maar ja soms heb je ziektes die dan niet meewerken.. :D]
dat maakt het lastig, en danhoor je mensen maat plank zeggen dat het vast aan jezelf ligt, of dat je dan ook geen conditie hebt..
en daarom reageer ik zo boos.. want dat is niet waar!

Dat probleem had ik ook na 2 kinderen wou het er eerst helemaal niet meer af maar gelukkig heb ik voor mezelf nu iets gevonden gaat nog wel heeeel langzaam. maar indd er zijn ook mensen die er echt niks aan kunnen doen mischien nog wel gezonder en minder eten dan een plank.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:04

:D jep,

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:05

klopt idd dat de tabel een richtlijn is, maar wel een richtlijn die uitsluitend gaat over het ruitergewicht en niet over alle andere dingen die we op het paard gooien bij het rijden en kleding die we aanhebben. Als we dan gaan vergoeilijken met 'naar eigen inzicht', 'het is een grote haf' en 'ik zit hem ondanks mijn gewicht niet in de weg' dan ga je dus twee keer over een grens heen. Dat lijkt me toch niet wenselijk?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:12

Dat is wat ik bedoel, een grote haf niet niet per definitie sterker dan een kleine....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:16

tinkerSophia schreef:
Prima! maar dan heb ik een vraag..
want na 6 pagina's is er nog geen antwoord..

wanneer is iemand te zwaar?? laat iedereen daar dan een s een antwoord op geven..
want te lang maakt blijkbaar niet uit alleen te zwaar.

Ik vind iedereen boven de 90kg te zwaare ongeacht je een bels rijdt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:17

tinkerSophia schreef:

Nee, de discussie wat is verantwoord

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:22

Colway schreef:
tinkerSophia schreef:

Nee, de discussie wat is verantwoord

zodra degene die op het paard zit het paard hinderd (kunnen andere vaak voor je zien) ben je te zwaar/lang kort klein wat dan ook.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:24

Maar waneer weet je dat dan? Wanneer geeft je paard aan dat je hem hinderd?

Juist...op het moment dat het al een tijdje gaande is

Ik denk dan echt WAAROM? Tuurlijk heeft ieder mens recht op paardenplezier, maar ik vind wel dat je realistisch moet zijn naar jezlef welkje disicpline je moet beoefenen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:29

de meeste zeg niet alle paarden van wat ik heb gezien gaan heel kort en stijf lopen meteen al als er een te zwaar/zwaarder iemand op zit