Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nhfan228

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:03

Professor schreef:
[
Dit is voor mij geen combinatie maar een super super paard met een clown die erop hangt een schoolvoorbeeld hoe het helemaal niet moet.
Afbeelding

Met deze mededeling denk ik dat we uw berichten als komisch mogen gaan lezen. Neerlands beste ruiter die alle wereldscores heeft verbeterd. En u durft hem clown te noemen.

Ik vind dat je je werkelijk moet schamen. Dit nivo heeft u nooit gereden en nooit op getraind. Maar wel de betweterige persoon hier uithangen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 06:56

Dus men moet alles slikken ook wanneer men deze ruiter op een paard ziet hangen???
Het ging om een vergelijk, dat u midden in een discussie komt, en de grond hier niet voor weet is jammer, u rukt het uit het verband.
En een instructeur moet daarop wijzen wat goed of verkeerd is zeker deze zit is niet om aan te zien en de gewichtsverdeling is lang niet optimaal.
Men ziet vele beginende ruiters zo op paard hangen en dat dient men dan te corrigeren.
De foto is geen goed voorbeeld voor ruiters die zich willen verbeteren in de zit.
Wanneer u deze foto goed vind noemt u mij dan 1 ding aan in deze "zit" die goed is?
Dan bent u sneller klaar als dat u schrijft wat niet goed is bij deze "zit".

Muronia

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 07:01

Ik ben zelf ook instructrice en ik moet zeggen, op deze afbeelding is er niet veel goeds van te zeggen (momentopname) inderdaad. Ongelijke, afstekende voeten, scheve zit, achterover hangend. Dit geeft inderdaad het beeld van "meeliften" met het paard. Alleen ging de discussie over houdingen (hoofd/nek/rug/voorhand/achterhand/bil) en hoe dit met elkaar in verband staat volgens mij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:05

Leorah schreef:
Ik ben zelf ook instructrice en ik moet zeggen, op deze afbeelding is er niet veel goeds van te zeggen (momentopname) inderdaad. Ongelijke, afstekende voeten, scheve zit, achterover hangend. Dit geeft inderdaad het beeld van "meeliften" met het paard. Alleen ging de discussie over houdingen (hoofd/nek/rug/voorhand/achterhand/bil) en hoe dit met elkaar in verband staat volgens mij.

Op foto´s van verschillende amazone´s werd gevraagd of het paard hier goed ging ivb met voor of achter de loodlijn. Daarop schreef ik kritiek dat het nog beter was als de zit zo en zo zou zijn. Toen kwam de reactie terug ja mijn zit is af en toe om te huilen, waarop ik de foto plaatste van deze mijnheer, om te schrijven uw zit is niet om te huilen dan zou deze ruiter om zijn zit moeten huilen.
Maar waarom zou men een fout voorbeeld niet goed kunnen gebruiken, en men ziet deze ruiter wel vaker scheef zitten, zelfs zijn rechterheup intrekken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:07

In vergelijking met Rath vond ik Edward fijn zitten op Toot, maar wie ben ik.
Hoorde dat hij in Duitsland door sommige trainers als voorbeeld werd bestempeld qua zit.... Dus wat is dan waar? :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 07:09

In dat verband is het zeker bruikbaar ja. Dat stukje had ik dan even gemist. Zou je wellicht ook even willen reageren op de foto's die ik gister heb geplaatst (3 foto's op rij) in dit topic? Altijd leerzaam, zo'n kritische blik :).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:10

Chaos schreef:
Hoorde dat hij in Duitsland door sommige trainers als voorbeeld werd bestempeld qua zit.... Dus wat is dan waar? :=

Het gaat om Loodlijn, afhankelijk van bouw paard, jullie mening??
En dit is allemaal offtopic, en gezeur en niet doordacht over het thema meegelezen, dan is dit waar hier aangehaald word totaal niet nodig, zelf geef ik hier geen reactie meer op, wel op het thema zelf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:11

Leorah schreef:
In dat verband is het zeker bruikbaar ja. Dat stukje had ik dan even gemist. Zou je wellicht ook even willen reageren op de foto's die ik gister heb geplaatst (3 foto's op rij) in dit topic? Altijd leerzaam, zo'n kritische blik :).

Dat doe ik vandaag nog, moet er nu van tussen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:42

Professor schreef:
Chaos schreef:

Het gaat om Loodlijn, afhankelijk van bouw paard, jullie mening??
En dit is allemaal offtopic, en gezeur en niet doordacht over het thema meegelezen, dan is dit waar hier aangehaald word totaal niet nodig, zelf geef ik hier geen reactie meer op, wel op het thema zelf.

Ho-ho. Niet zo aangebrand. Ik vertel wat ik hoorde en wat ik vind, dat mag toch zeker.
Ik volg de hele discussie gewoon mee.

Ik vroeg me af hoe dat dan kan, er is overal veel te doen over Gals houding en hoe die houding de beweging en halshouding kan beinvloeden, dat hij toch als voorbeeld wordt gezien? Zijn het dan momentopnames, ligt het aan het paard (omdat Rath ook geen schoolvoorbeeld houding en zit vertoond van wat ik tot dusver heb gezien (niet veel)).

Weet niet of ik mezelf duidelijk maak zo, maar ik hoop het.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:46

Heb het hele topic eens gelezen, maar ik begin me af te vragen hoe volgens jullie het ideale plaatje er nu echt uitziet? En welke ruiter/amazone is in staat om dit plaatje ook constant te rijden? En is het wel nodig om constant in de ideale situatie te rijden, of is afwisseling het toverwoord?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:49

Professor schreef:
Citaat:
Wat bedoel je precies met remonte houding?
Zoals de eerste foto probeer ik los te rijden, om dan verder te gaan naar de houding op de tweede foto.

Dat had ik al geschreven het eerste is hals laten strekken extreem voorwaarts neerwaarts, de tweede foto:
Remonte houding is het natuurlijkevenwicht, dat het paard weer moet leren te gaan bij het eerste berijden van het paard ( vaak word het genoemd op zijn eigen benen leren lopen wat ik een fout woord vind) het gewicht is daarbij 60% op de voorhand en 40% op de achterhand.
Het horizontale evenwicht of tewel het rijtechnisch evenwicht word verkregen door het paard meer te verzamelen, dus meer op de achterhand te zetten ookwel de achterhand onder de massa krijgen.
Daarbij ontstaat een gewichtsverdeling van 50% om 50%.

Remonte dat waren de paarden die bij het militair de jonge garde van paarden was die in de basisafrichting zaten. Meestal werden deze gebruikt om de soldaten te verplaatsen van het ene punt naar het andere, men heeft geen horizontaal evenwicht nodig buiten de rijbaan.(dat was de opvatting van toen)
De paarden werden klaargemaakt om te paraderen dus grote paraden, daarbij toonden zij stap en draf, galop werd daarbij niet gebruikt, wel in de trainingen maar meer voor de zit van de ruiter, alleen de elite troepen werden verder opgeleid.
De dressuur de werkelijke dressuur werd beoefend door uitgeselekteerde officieren die of van Adel waren of een enorme dosis talent mee brachten, die kwamen dan uit op wedstrijden tussen officieren zowel in binnen en buitenland zo onstonden de wedstrijden.

Bedankt voor de uitleg.
Ik vind het leuk om dit soort topics te lezen, vooral met foto's erbij. Daarmee wordt een hele hoop theorie veel duidelijker.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:40

LDRD schreef:
Heb het hele topic eens gelezen, maar ik begin me af te vragen hoe volgens jullie het ideale plaatje er nu echt uitziet? En welke ruiter/amazone is in staat om dit plaatje ook constant te rijden? En is het wel nodig om constant in de ideale situatie te rijden, of is afwisseling het toverwoord?

ik denk persoonlijk dat in de hedentendaagse GP moeilijk word om iemand te vinden die aan al de eisen voldoet, en dit komt namelijk dat spektakel hoger word gejureerd dan correct uitvoeren van een oefening, laatst zat ik londen te kijken en paarden met takt fouten rijden nog boven de 60%

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:46

Wat ik me wel afvraag Moll en Professor, ik ben ook voorstander van het paard mooi voor de loodlijn houden, maar vragen jullie nooit eens wat verder door als het paard weigert om los te laten in de kaak? En als jullie dat niet doen, hoe lossen jullie dit dan wel op?

(edit: hiermee bedoel ik dan het extra ronde niet als doel te stellen, maar als middel om het doel (dus mooi in ontspanning met de neus op/voor de loodlijn) te bereiken?)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:50

liefhelietje schreef:
Wat ik me wel afvraag Moll en Professor, ik ben ook voorstander van het paard mooi voor de loodlijn houden, maar vragen jullie nooit eens wat verder door als het paard weigert om los te laten in de kaak? En als jullie dat niet doen, hoe lossen jullie dit dan wel op?
in het begin stadium van de opleiding wel, echter naar maten dat de opleiding vorderd, snapt het paard de teugelvoering en punt van aan leuning beter, hier door is het paard op elke gewenste houding te vragen en te behouden, naar nate het dier verder op de achterhand komt is de oprichting ook meer aanwezig

maar nooit in de houding van LDR

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:52

Moll schreef:
liefhelietje schreef:
in het begin stadium van de opleiding wel, echter naar maten dat de opleiding vorderd, snapt het paard de teugelvoering en punt van aan leuning beter, hier door is het paard op elke gewenste houding te vragen en te behouden, naar nate het dier verder op de achterhand komt is de oprichting ook meer aanwezig

maar nooit in de houding van LDR

Mooi verwoord, zoals ik zelf ook dacht dat het zou moeten zijn. Ok, bedankt :) .

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:59

LDRD schreef:

Volgens mij is het heel lastig om te spreken van het ideale plaatje, omdat het niet doenlijk is dat constant te hebben. Als je naar de hedendaagse sport kijkt, vind ik Mistral Hojris een heel mooi voorbeeld van een klassiek geschoold paard met dito aanleuning. Ik vind hem prachtig als hij zo'n drafversterking laat zien waarbij hij keurig verlengt in het frame en toch volledig op het achterbeen blijft. Maar ik heb ook proeven van hem gezien waar hij gewoon loeisterk werd en dan wordt het een beetje een ordinaire tuiger...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:23

Boeiende discussie dit :j

Afbeelding

Afbeelding

Wat is er allemaal mis aan deze plaatjes

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:32

Afbeelding

Dit paard is erg kort gebouwd en heeft een wat weke rug. Hij kroop in het begin ontzettend achter de teugel en begon dan wat hectisch te lopen. Op de foto was hij slechts 2 maanden onder het zadel (belangrijk detail: paard was 8 jaar en ging wat sneller dan de jonge paarden) en zijn houding werd al steeds beter.

Afbeelding

Na in totaal 4 maanden training liep hij vrijwel constant op of net een fractie voor de loodlijn.

Afbeelding

Vanaf dat moment kon hij ook voor het eerst halsstrekken, wat voorheen echt niet ging. Hij durfde de hand niet te volgen.

Afbeelding

Ik heb een merrie die altijd voor de loodlijn wil lopen. Haar hals is zwaar, komt diep uit de borst en kent nauwelijks welving. (Zeer horizontale halsrichting, maar ze draagt 'm desondanks graag verticaal.) De hoofd-halsverbinding is ook erg zwaar. Er zit van nature ook een beste onderhals op. Dat is het eerste en enige paard waarbij ik het niet erg vind als ze eerst wat diep / achter de loodlijn komt in het loswerken. Ik heb mijn paarden binnen de kortste keren teveel voor de loodlijn lopen, dus de tegengestelde fout is voor mij niet erg. Ik hoop wel dat ik de hals van mijn merrie door correcte training zo kan verbeteren dat ze niet meer 'zo rond' ingesteld hoeft te worden om haar hals te ontspannen.

Helaas heb ik van haar geen geschikt beeldmateriaal (ze staat ook al twee jaar stil), want ik had het graag aan jullie voorgelegd.

Voorbeeldje van mijn ruin:
Op / fractie voor de loodlijn, maar met spanning in hals en kaak: http://a.imageshack.us/img175/1818/opwedstrijdsmall.jpg
Achter de loodlijn, maar met meer ontspanning:
http://a.imageshack.us/img806/7277/bammesopselectie.jpg
(In de contra, waar hij erg veel moeite mee heeft, vandaar dat ik zo moeilijk zit.)

Ik ben overigens van mening dat de jury's het nauwelijks afstraffen als een paard achter de loodlijn komt. Mocht je paard nou echt beter lopen in een een houding net achter de loodlijn, dan lijkt me dat geen enkel probleem.

Mijn paarden zijn stuk voor stuk kort met een korte, dikke hals. Ik zoek ze er niet op uit, maar ik heb nog nooit een lang paard gehad.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:49

__PSM__ schreef:
Afbeelding

ZOiets... vorig jaar op B-L1 niveau

Ik kan me best voorstellen dat het paard daar graag loopt, maar het loopt wel nu op de voorhand.
Voor B-L niveau wordt je daar niet op afgestraft maar als het paard bergop gereden wordt in de klasse
M bijv. en hij gaat van voor klimmen en van achter zitten komt de oprichting van de halslijn zelf mooi
op de loodlijn.

Blijf alleen zelf wel recht op je paard zitten.. je duikelt met hem mee waarbij je zijn voorhand NOG meer
belast. :)

Edit: Heb weleens moeten schrijven "paard loopt gehele proef te diep" maar ruiters werden er niet op afgestraft

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:54

Svdijk :P rechtop zitten wist ik al :P maar bedankt hoor :) Klopt hij loopt nu op L2 niveau en klimt er steeds vaker mooi in :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:57

Mooi om te horen __PSM__ !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:13

LDRD schreef:

Afwisseling for sure :j
Altijd naar de ideale hoofdhouding proberen te rijden gaat je geheid problemen geven op andere plekken in het lichaam.
Het ideaal plaatje wil je in de proef, in de training wil je zaken verbeteren en dat hoeft m.i. zeker niet altijd perfect eruit te zien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:39

Lorette, ik vind jouw foto's een heel prettig beeld geven. Mooie balans tussen aan- en ontspanning en je paard loopt echt mooi over zijn bovenlijn!
Ik kom uit een heel andere discipline (IJslanders) maar de basis is voor alle paarden hetzelfde: los door het lijf, over de rug en met een actief achterbeen. Hoe dat te bereiken, daarover zullen de meningen wel blijven verschillen denk ik.

Bij IJslanders zie je helaas nog steeds veel paarden over de teugel gereden worden met veel te veel handinwerking, in absolute oprichting. Het andere uiterste dus. Dat heeft misschien voor een deel te maken met de anatomie van sommige IJslanders, maar meestal vooral met een verkeerde wijze van rijden en dan met name in de tolt. Gelukkig is dit binnen de IJslandersport de laatste jaren sterk aan het veranderen, vooral in de 'grote' IJslanderlanden als Duitsland en IJsland, en leren mensen steeds meer dat ook IJslanders over hun rug gereden moeten worden om ze op de juiste wijze te ontwikkelen, in plaats van ze met veel gewicht in je handen lekker tegen de teugels op te laten klimmen.

Meer on topic: ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn als een paard tijdelijk, in een bepaalde fase een beetje te veel voor of achter de loodlijn komt, soms is dat niet te voorkomen omdat het paard nog zoekt naar zijn balans, maar het streven moet zijn om daar zo snel mogelijk weer uit te geraken. Veel wisselen qua hoofd-/halshouding is daarbij volgens mij cruciaal. Nooit je paard in een houding vastrijden. Zelf wil ik graag dat ik mijn paarden op kleine zit- en beenhulpen in houding kan laten varieren; als ik wat actiever ga zitten en mijn benen heel iets meer aanleg, moeten ze zelf ook actiever gaan bewegen en zich gaan oprichten. Ontspan ik, dan moeten zij ook ontspannen en voorwaarts-neerwaarts mijn hand willen volgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:46

Fijne plaatjes idd Lorette. Vind het ook een fijne combi om naar te kijken. Het beeld is ontspannen, maar wel actief en alert. Wat is hij ook snel ontwikkeld. Volgens mij heb je daar een heel fijn paard aan! :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:54

Moderatoropmerking:
Helaas ook hier, een aantal persoonlijke sneren en aanvallen naar elkaar toe. Erg jammer voor de rest van de deelnemers in dit topic. Dat maakt de sfeer en de vriendelijkheid er niet bepaald beter op! Graag wil ik verzoeken om de discussie voort te zetten zonder persoonlijke aanvallen!