Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Gold

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:50

In het heet van de strijd durf ik de schuld wel eens op het paard te steken, maar als ik terug een beetje tot rust ben gekomen, kan ik meestal wel kritisch naar mezelf kennen. En ja meestal zit daar de fout ...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:27

Black_Gold schreef:
In het heet van de strijd durf ik de schuld wel eens op het paard te steken, maar als ik terug een beetje tot rust ben gekomen, kan ik meestal wel kritisch naar mezelf kennen. En ja meestal zit daar de fout ...

Precies hetzelfde :j

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:29

idd heb ik ook!
zonder na te denken straf ik het paard terwijl even later blijkt dat het aan mij ligt!

best vervelend...

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:16

Mijn pony zou noooit iets doen waardor ik eraf viel , dus dan moet het wel aan mij liggen hè ? :')

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:19

Ik ben gisteren nog van een paard gevlogen, maar het was mijn schuld :+

Ik neem toch meestal de schuld op mij (omdat het ook mijn schuld is )

ponygirl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:13

ik probeer altijd naar mezelf te kijken en afvragen wat er mis ging.
maar soms dan is dat moeilijk en zeg je toch snel dat het de schuld van je paard is,
ook-al weet je dat je paard het niet zo bedoeld heeft.
het is lastig om jezelf de schuld te geven....

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:42

Klinkt vast heel eigendunkerig, maar ik kijk altijd naar mezelf. De fout ligt altijd bij de ruiter. Je kan de verkeerde hulpen geven, je kan het paard niet begrijpen, het zadel klopt niet of wat dan ook. Een paard is een dier en hij uit zich op een andere manier dan wij dat doen. Als hij pijn heeft, bokt of steigert ie (staken). Als hij je niet begrijpt doet hij iets anders, wat denkt dat wel goed is. Dus ja .. fout ligt altijd bij de ruiter.

Soms, en dat moet ik ook toegeven. Heb ik wel zoiets van; Ja wat doe ik nu verkeerd dat jij zo doet!? En dan weet ik heto ok even niet meer.
Maar uiteindelijk ligth et dan toch bij mij.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:34

Als ik bezig ben met een oefening en het lukt niet, probeer ik altijd na te gaan wat ik precies doe en waar de fout zou kunnen zitten. Lukt alleen niet altijd, maar ik probeer het wel.
Het ligt er ook wel aan wat de situatie is trouwens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:58

Ik ben een onzeker mutsje, en als er wat fout gaat wordt ik ook wel eens boos op het paard, maar ligt het altijd bij mij. Mooi voorbeeld is haar gedrag de afgelopen maandn = rodeo onder het zadel. Ik ben niet iemand die daar doorheen gaat rijden zomaar, ondanks dat je van zoveel kanten te horen krijgt dat mijn dominante merrie (true, is ze) mij aan het uitproberen is. Nee, ik heb haar stilgezet, osteopaat is er langs geweest, zadel check (en vervangen toen) en daarna ben ik haar pas weer gaan oppakken. Ik weet inmiddels dondersgoed dat al het "nare" gedrag onder het zadel aan mij te danken is, ondanks dat het echt een dominant typje is, maar ze is niet gemeen van zichzelf, wel heel gevoelig. Eergisteren lag ik er toevallig weer naast door een stomme fout van mij. Maar eerlijk is eerlijk, op het moment zelf is het wel eens moeilijk om niet boos te worden en rustig te blijven. Tip voor mijzelf; even alles losgooien, stappen, zelf tot rust komen en stapje voor stapje weer proberen uit te vogelen wat er nu fout gaat.
Momenteel MOET ik dat ook wel doen, want het IS ook altijd de fout van mij, en dan kan ik wel gaan mopperen of boos op haar worden, maar dan wordt het alleen maar erger, en gaat ze volledig staken. Ergens heel fijn dat ze het nu zo duidelijk aangeeft, andere kant ook soms wel lastig, zeker als je er even niet alelen uitkomt WAT je nu precies fout doet.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:27

Ik ben zelf vrij perfectionistisch (lastige eigenschap overigens!) en zoek bijna altijd de fout bij mij.
Weet van mezelf dat ik gauw gespannen ben en is ook logisch dat ik dat overbreng op mijn pony.

Tuurlijk raak ik weleens gefrustreerd als mijn pony niet doet wat ik wil maar weet wel dat het niet aan hem ligt.
Mijn grootste aandachtspuntje is ook echt de ontspanning, zodra ik ontspan merk ik al een groot verschil.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:07

Black_Gold schreef:

hetzelfde :)
alleen ben ik mezelf nu steeds sneller voor en tel ik even tot 10 ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:23

De combinatie, als er met rijden iets fout gaat is dat een miscommunicatie tussen mij en het paard. Als er iets extreem fout gaat, vind ik dat er zeer zeker éérst naar de ruiter zn fouten gekeken moet worden,het paard is al gek genoeg dat die uberhaupt doet wat wij zeggen op commando, en commando's die wij ze immers aanleren.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:21

Ik kijk heel vaak eerst waarom iets gebeurt en ik dan val of dat er iets mis gaat. Het viel mij op bij mijn oude verzorg paard dat ik een tijd lang de zelfde fout maakte. Dit snapte ze niet dus door miscommunicatie ging het vaak mis en viel ik eraf. Dus ja ik vind dat ruiter vaker naar zichzelf moetn kijken en na moeten gaan wat en waarom iets gebeurt. Dan zul je zien dat het heel vaak ook bij jezelf ligt. En hier kun je juist veel van leren. :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:13

als mn paard iets anders doet dan de bedoeling is, kijk ik eerst waarom die dat doet. geef ik geen goede of onduidelijke hulpen? zoja, verander ik dat. en als mn paard dwars is voel ik dat al wanneer ik er op stap haha. dus ik weet precies in welke bui we rijden :P

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:36

Ik kijk altijd eerst naar mezelf :j

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:39

Ik kijk eerst naar mezelf, dan hoor je me ook zeggen tegen m'n peerdie: ''Oeps, sorry lieffie, dat was mijn fout!'' :')

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:26

Eerst naar mezelf :+ En als ik geen fouten heb gemaakt, dan ligt het vaak aan de omgeving ( enge dingen ) Of het paard is soms zelf even een olliebol, omdat het zijn karakter is :P

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:57

Ik kijk altijd eerst naar mezelf.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:25

Tijdens het rijden hoor je mij best wel eens 'Sorry' zeggen tegen paardlief. Omdat ik soms even iets verkeerd aanpak waar ik dan ook een reactie op krijg. Ik weet dan al heel vaak dat dat mijn eigen schuld was. Maar natuurlijk zijn er ook dingen die gewoon van het paard komen terwijl ik braaf de hulpen gaf.
Over het algemeen weet ik zelf wanneer ik het fout deed. Meestal al voor ik de reactie krijg.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:27

kaatje89 schreef:
Ja ik kijk eigenlijk altijd eerst naar mezelf, want weet dat mijn pony heel eerlijk is en er dus niet zomaar tegen dingen in gaat.. Dat doet ie eigenlijk alleen als ik gewoon iets fout doe :=

Idem hier :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:27

Ik kijk altijd eerst naar mezelf.
Heb een aantal jaren niet gereden, dus weet zeker dat het
aan mezelf ligt als er iets niet goed gaat.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:19

Meestal kijk ik wat ik zelf fout doe en probeer dat te verbeteren, maar soms dan weet ik ook dat m'n paardje gewoon aan het klieren is en dan is het even aanpakken en ook goed op je hulpen blijven letten dan komt het eigenlijk altijd wel goed. :)

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:22

m'n paard is een mega grote spiegel voor mijzelf!
als zij zich woest gedraagd, ben ik het vaak (onbewust) in mijn hoofd.
als zij lekker relaxt loopt en lekker knuffelig is ben ik vaak ook rustig.
dus ik kijk zeker naar het paard om te zien hoe ik zelf ben, en het maakt mij vaak ook bewust van hoe ik mezelf voel hoe confronterend dat soms dan ook is :))

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:32

ik probeer altijd eerst naar mezelf bekijken maar moet soms ook wel toegeven dat ik de schuld in de eerste instantie bij het paard neerleg en dan pas kijk naar wat ik zelf fout heb gedaan
het paard weerspiegelt inderdaad wat ik doe dus de fout ligt doorgaans bij mij

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:18

Ik kijk altijd eerst naar mezelf, of ik alles wel 'goed' doe. Maar bij sommige oefeningen is het vrij moeilijk, omdat het paard waar ik op rijd scheef is en haar rug weg duwt. Dan is het wel eens de schuld van het paard, maar zij kan er ook niks aan doen dat ze zo scheef is en de oefeningen soms niet snapt.