Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:17

M_D_H schreef:
proffersor...
stop met u zelf voor gek te zetten, en anders, kom met bewijzen waarin staat dat er regels voor thuis zijn...
al weet ik zeker dat u die nooit zult vinden :')

Dan weet u niet wat de plicht is van elke ruiter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

ik wil graag bewijzen zien proffersor, want volgens mij baselt u maar een end rond :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:19

Professor schreef:
M_D_H schreef:
proffersor...
stop met u zelf voor gek te zetten, en anders, kom met bewijzen waarin staat dat er regels voor thuis zijn...
al weet ik zeker dat u die nooit zult vinden :')

Dan weet u niet wat de plicht is van elke ruiter.

een plicht is iets anders dan een verbod en een stel regels ;)
ik weet heel goed wat de plicht van de ruiter is...
maar nergens staat dat het verboden is iets te doen ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:23

M_D_H schreef:
een plicht is iets anders dan een verbod en een stel regels ;)
ik weet heel goed wat de plicht van de ruiter is...
maar nergens staat dat het verboden is iets te doen ;)

Die laatste zin klopt niet, dan verzaakt u uw plicht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

Professor schreef:
Chaos schreef:
Welke regels heb jij het over Professor? Ik ken die regels ook niet, en de rijverenigingen hier in de buurt ook niet overigens. :') Ik heb het idee dat u nogal van de oude stempel bent, hartstikke fijn, mijn instructeur ook, maar dat wil niet zeggen dat alles hetzelfde is als toen.

Nee deze regels zijn nieuw die heeft elke rijvereninging in zijn reglementen moeten opnemen aangezien die verplicht is door de Europeese Parlement.

Okee, ja ik kom nooit bij een rijvereniging maar zou je er wat meer over willen uitwijden? Welke regels? Waar te vinden? Waarom gelden ze?
En heb van mijn vereniging niets doorgestuurd gekregen over gewijzigd regelement oid. Ook hebben wij zelf een stal, maar ook nog niks over gehoord!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

ligt er maar net aan wat voor een waarde je hebt, en wat je vind dat je plicht is ten overstaande van het dier...
EN of je wel of niet met het hulpmiddel kunt rijden ja of de nee ;)
er zijn mensen die hun plicht al verzaken als ze uberhaubt bij het dier in de buurt komen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:26

Chaos schreef:
Professor schreef:
Nee deze regels zijn nieuw die heeft elke rijvereninging in zijn reglementen moeten opnemen aangezien die verplicht is door de Europeese Parlement.

Okee, ja ik kom nooit bij een rijvereniging maar zou je er wat meer over willen uitwijden? Welke regels? Waar te vinden? Waarom gelden ze?
En heb van mijn vereniging niets doorgestuurd gekregen over gewijzigd regelement oid. Ook hebben wij zelf een stal, maar ook nog niks over gehoord!

ik wel, en bij ons is er niks veranderd ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:27

Professor schreef:
Chaos schreef:
Met je eerste zin, verwijs je daarmee naar het dikgedrukte in mijn post? Zo ja, dan vind ik het een stom antwoord. Als de ruiter die verantwoordelijkheid al niet meer hoeft te dragen, wie dan nog??

En men sprak van een jong paard dat een enkele keer met slof is gesprongen. Het is dus niet zo, of zo heb ik het iig. niet begrepen, dat dat paard vaker op slof getraind werd. Bovendien heb ik nooit geadviseerd met slof te springen met een paard dat net zadelmak is, dus het gaat voor mij sowieso niet op. Wat zijn de nadelen van 'n x springen met slof? Geen idee, voordelen: wellicht het paard ronder laten springen, of het is niet voor de sprong maar voor controle naar de sprong toe of erna? Ik denk dat die motivatie ook weer per ruiter anders zal zijn. En dat mag toch ook, het is een sport, en hoe men die beoefent is nog steeds aan henzelf vind ik.

Met die dik gedrukte zin bedoelde ik te schrijven dat een ruiter weloverwogen dient na te denken wat hij of zij doet, en dat blijkt uit de discussie dat men dat over het algemeen geheel niet onderkend, aangezien niemand kan vertellen wat nu de werking van de slofteugel doet en hoe deze inwerkt op het paard.
Af en toe een losse vlodder over stormen na de sprong toe, of een slofteugel dit zou tegen kunnen gaan.
Of het paard nu net zadelmak is of niet een slofteugel is eenhulpteugel die niet voor springen is bedoeld en ook niet thuis.
Er word veel te makkelijk erover gedacht over dit instrument, wat ook goede kanten heeft maar niet bij het springen. En de ruiter heeft een kammeraad zijn of haar paard en daar dient men een gezond respect voor te hebben en dan doet men het paard onrecht aan om met dit martel instrument (wanneer het met springen benut word) te gebruiken.

Nee okee. Dan zijn we het redelijk eens. Alleen geloof ik niet dat het een marteltuig is bij eenmalig gebruik en geloof ik zeker dat een combinatie daar baat bij kan hebben. Maar vraag het eens aan de wat bekendere ruiters? Ik zie namelijk liever een keer een slof op een sprongetje, dan een slof icm. stang & trens, zoals ik ze op dressuurstallen tegenkom.

M_D_H

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:29

eens chaos...
ik ben het wat dat betrefd idd ook redelijk eens met de proffesor...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:30

Professor schreef:
Skygirl schreef:
Nou ik ken niet een rijvereniging met regels voor thuis hoor.. := Hulpteugels zijn in de clublessen ook gewoon toegestaan hier mits de instructeur dat verantwoord acht.

Dan kent u de regels dus ook niet?

Ja en mijn rijvereniging dus blijkbaar ook niet.. :+

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:34

Een slof ergens aanbinden vind ik sowieso paardonvriendelijk EN gebrek aan rijkunst van de ruiter.
Als een instructeur mij dat advies zou geven te gaan gebruiken (en al helemaaal met springen.. is hij of zij gek geworden ofzo??!! ;( ), dan zou ik genoeg weten en een ander zoeken die het anders oplost.
Goed dat je doorhad dat het niet echt goed kon zijn!
Succes verder!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:34

Citaat:
Nee okee. Dan zijn we het redelijk eens. Alleen geloof ik niet dat het een marteltuig is bij eenmalig gebruik en geloof ik zeker dat een combinatie daar baat bij kan hebben. Maar vraag het eens aan de wat bekendere ruiters? Ik zie namelijk liever een keer een slof op een sprongetje, dan een slof icm. stang & trens, zoals ik ze op dressuurstallen tegenkom.

Zoals deze een Bondstrainer met slof S&T en chambon. Orginele foto plaats ik niet heb die wel in mijn bezit, deze stamt van een video van een half uur.
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:37

Ja joh, vriend van mij is fotograaf en die heeft eens foto's gemaakt van Anky haar paarden op de vrachtwagen!!!! OMG! Je wilt niet weten waar je zag. Over het met slof rijden icm. stang & trens, dat was ook bij heel bekende dressuurruiter waar ik poosje heb "gewerkt". :P Ongelofelijk, hoe haalt men het in hun hoofd. Met chambon ook nog.. Dieptriest!

Overigens, ben ik echt heel nieuwsgierig naar dat document met regels! :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:37

hihi...
ik weet gewoon acuut wie dat is :')

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:40

M_D_H schreef:
hihi...
ik weet gewoon acuut wie dat is :')

Plaatje komt mij ook erg bekend voor :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:42

:') _O-

over trainen met stan en trens + slof + chambon is echt te sneu...
als je het dan over plicht verzieken hebt :n
wat me wel opvalt is dat we het over een ding niet heel erg eens zijn, maar over het gebruik van de slof wel overeenkomen met de mening :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:02

Denk dat slofteugel gebruik altijd verkeerd gebruik is, ook te zien aan "top"ruiters.
Afbeelding
Afbeelding
Daarom zeg ik altijd of men is te dom, of het is onkunde, of het is gewoon het gaat schijnbaar sneller.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:07

denk dat het er aan ligt hoe je het gebruikt en wat de reden er van is... ;)
ik vind mijn reden nog steeds heel logisch :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:10

M_D_H schreef:

Hoe werkt een slofteugel, en wat doet het, denk dat men beter een Köhler- alias Thiedemanteugel kan gebruiken bij beperkingen van de ruiter.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:11

Professor schreef:
M_D_H schreef:

Hoe werkt een slofteugel, en wat doet het, denk dat men beter een Köhler- alias Thiedemanteugel kan gebruiken bij beperkingen van de ruiter.

Das al helemaal een onding! Daar gaan al die paarden op hangen.

Hang er dan niets aan en leer fijn rijden op een goed geschoold paard.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:11

Professor schreef:
Denk dat slofteugel gebruik altijd verkeerd gebruik is, ook te zien aan "top"ruiters.
Afbeelding
Afbeelding
Daarom zeg ik altijd of men is te dom, of het is onkunde, of het is gewoon het gaat schijnbaar sneller.

Jeminee, dat is toch niet normaal.. en dat mag zich "prof" noemen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:14

Een daarvan is werkelijk qua prestatie een wereld topruiter, maar van die wereldkampioenen en andere kampioenen zijn er duizenden van deze foto´s in omloop.
Vind daarom de slofteugel een scheermes in de hand van een aap.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:14

dat zijn alleen betere middelen in de handen van een onkundige ruiter...
dat geef ik eerlijk toen, maar ik kies voor de slof omdat ik die makkelijk er af kan halen, en omdat ik de werking dan zelf in de hand heb... ;)
bij goed gebruik is de werking er van hetzelfde denk ik ;)

en slof is een begrenzende teugel, het werkt door middel van een hefboom te creeren tussen singel-bit-handen. bij goed gebruik voelt het dier alleen de slof wanneer het omhoog komt met het hoofd, begrenzen, en hangt het voor de rest los wanneer het paard mooi nagevelijk loopt, toestaan.
een slof wordt voornamelijk bij sterke paarden gebruikt door mensen die denken dat ze met kracht moeten rijden... of door mensen die graag met ruk en pluk werk rijden ;)

maar nogmaals... dit is neit mijn reden om met soms een slofje te rijden ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:15

Professor schreef:
Een daarvan is werkelijk qua prestatie een wereld topruiter, maar van die wereldkampioenen en andere kampioenen zijn er duizenden van deze foto´s in omloop.
Vind daarom de slofteugel een scheermes in de hand van een aap.

Haha, nou ik ben 't met je eens!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:17

Juist dat wat u beschrijft is daarom een slof niet nodig maar een Thiedemannteugel, deze werkt alleen wanneer het paard zich wil ontrekken aan het nageven van het nekgewricht, dat wat een slof ook doet alleen is de ruiterhand in vele heel vele gevallen veel te laat, dan heeft de Thiedemannteugel allang zijn functie opgeheft, zo snel kunt u nooit reageren.