TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 03:27

Volgens mij maakt het niet uit: Of een paard in de bek getrokken, de neus ingeduwd oid wordt.
De ruiter bepaald in hoeverre een paard iets wel of niet prettig vindt. Wel makkelijk om een tool de schuld te geven, als je er niet mee kunt omgaan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 04:30

Sjah, je hebt bitloos en bitloos he...
Iemand die op een dag opstapt met een sidepull ipv een bustrensje, die kan weinig verkeerd doen. Iemand die plots een fout afgestelde hackamore omknoopt, das een ander verhaal. Iemand die met een neckrope de baan opgaat, omdat paardlief haar helemaal vertrouwd en hun band oh zo goed is... een paar uitzonderingen (waarvan een aantal geweldige mensen hier op bokt!) daar gelaten, maar eigenlijk vind ik dat gewoon ronduit dom en gevaarlijk.

Zoals voor alle hulpmiddelen (voor de gemakkelijkheid: hulpmiddel = alles van hulpteugel tot zadel tot bit tot zelfs een halster) geldt dat je moet weten waarmee je bezig bent. En helaas zie ik dat hier in de omgeving vaak verkeerd lopen. Het lijkt een beetje een hype, vooral onder de jongere ruiters, of de oudere maar beginnende ruiters. Logisch dat zij aftasten wat zij leuk vinden, maar veiligheid wordt wel eens vergeten.
Ook zie ik er de meerwaarde niet van om een paard dat al 15 jaar braaf zn rondje loopt op een normaal bit, plots bitloos te gaan rijden. Als jij dat zo graag wilt, nouja, prima, maar ik geloof nooit dat dat voor zo'n paard nog erg veel uitmaakt...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 05:12

Nee, mijn Toffee is niet ander gewend, maar die kun je zelfs aan haar oren sturen als het moet. Een dier pijn doen zit in je eigen handen en kunde.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:16

JoviBan schreef:
Toch wel. Bij dezelfde ruiter(handen) is geen bit vriendelijker dan wel een bit.

Toch niet, eea hangt sterk af van de gekozen bitloze optoming en het gekozen bit.
Een hackamore is zeker niet vriendelijker dan een "standaard" bit bij dezelfde ruiterhanden.
Als je beide geprobeerd hebt dan wéét je dat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:24

Zelf rij ik zowel met als zonder bit.
bitloos vind mijn paard fijner, maar wegens asbest op vorige stal liggen al onze spullen daar nog en heb veel neiuw moeten kopen dus rijd nu met bit aangezien ik even het geld niet heb voor een nieuw bitlooshoofdsstel.
Zowel dres. springen als buitenrijden deed ik gewoon bitloos.
Bitloos is net zo vriendelijk asl bit vind ik, ligt aan heo het gebruikt wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:20

kamsel schreef:
JoviBan schreef:
Toch wel. Bij dezelfde ruiter(handen) is geen bit vriendelijker dan wel een bit.

Toch niet, eea hangt sterk af van de gekozen bitloze optoming en het gekozen bit.
Een hackamore is zeker niet vriendelijker dan een "standaard" bit bij dezelfde ruiterhanden.
Als je beide geprobeerd hebt dan wéét je dat.

Tja, ik durf toch echt wel te stellen dat mijn bitloze optoming vriendelijker is dan een trensje. En dan bedoel ik met hetzelfde rustige handengebruik in beide gevallen, he. ;)
Ik rij mijn eigen paard met een Marylot sidepull en iedereen kan me nog meer vertellen, maar die is superfijn en mijn paard heeft tenminste geen stuk ijzer in zijn mond. :P

Overigens rij ik op anderman's paarden wel veelal met een bit, hoor (niet altijd, ligt aan wat de ruiter gewend is). :)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:57

Ik ben tegen bitloos als het verkeerd wordt gebruikt.
Maar dat geldt eigenlijk voor alle dingen die je gebruikt voor je paard.

Je kan net zoveel schade aanrichten zonder bit als met bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:53

Lusitana schreef:
Dat kan dus WEL bij een bitloze optoming met sterke hefboomwerking zoals een hackamore ALS je die te laag bevestigd hebt en erg hard trekt.

Bij een correct bevestigde bitloze optoming kan dat niet :) Dat is echt niet mogelijk bij de meeste bitloze optomingen. Bovendien is dit al uitgebreid ter discussie geweest, maar goed, ik zal volgende keer melden dat het in hoogst uitzonderlijke gevallen wel kan, voor de volledigheid ;)
maXcomX schreef:
Volgens mij maakt het niet uit: Of een paard in de bek getrokken, de neus ingeduwd oid wordt.

Dat idee heb ik ook altijd, volgens mij is allebei niet echt leuk :n
Twiggy2008 schreef:
Tja, ik durf toch echt wel te stellen dat mijn bitloze optoming vriendelijker is dan een trensje. En dan bedoel ik met hetzelfde rustige handengebruik in beide gevallen, he.

En vertel, waarom denk jij dat? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:49

Als je echt duidelijk wilt zijn over de hackamore mythe, hoef je alleen maar te zeggen dat hij, indien verkeerd bevestigd, schade aan kan richten. Hoe zeldzaam het is, is niet van belang. Dat brengt mensen er niet toe om hem correct te bevestigen. De waarschuwing dat als je hem te laag bevestigd, dat kwalijk kan zijn, doet dat wel.
Het is ontzettend belangrijk om altijd núttige info te geven.
Wil er even bij zeggen dat ik beslist geen tegenstander ben van de hackamore.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:01

Yamcha schreef:
En vertel, waarom denk jij dat? :)

Hey Yamcha, heb je net uitgebreid terug gemaild :D , over andere zaken!!!

Weet je, ik zie dat mijn paard zijn mond en kaken een stuk relaxter houdt dan de andere paarden bij onze stalling met trensjes en sperriempjes. ;)
Hij heeft gewoon zo'n heerlijke hanglip, zo'n relaxte kop. Dat heeft hij van nature al heel erg, maar door bitloos te rijden, onderstrepen we dat nog eens, volgens mij. ;)
Daarbij is de Marylot sidepull een heel vriendelijk bitloos hoofdstel. Zou echt niet weten hoe ik mijn paard daarmee moet 'martelen'. :+
En dan wil het ook nog eens zo zijn dat mijn paard vier van die (god, wat zijn het ook alweer?) hengstentandjes/wolfskiesjes heeft aan alle vier de kanten, onder en boven dus. Een bit zou voor hem zeer onprettig zijn nu, dan moeten ze er eerst uit. Mijn tandarts heeft gezegd dat ze er alle vier prima zitten, zolang hij er geen last van heeft. Maar dat een bit wel lastig zal zijn zo. Tja, ik rij toch bitloos, dus gelukkig hebben we op deze manier totaal geen problemen.

Het is de vrijheid die ik in mijn paard ervaar, om zo te kunnen rijden. :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:07

Ik ben tegen slecht rijden. En met of zonder bit maakt me niet uit. Ik ben tegen de overstap van bit naar bitloos als de ruiter dit doet omdat zn paard teveel vast zit of teveel op de hand hangt. Dit komt namelijk door beroerde rijerij. Het gevolg is dat men ipv in de mond gaan lopen hangen nu aan de neus gaan hangen.
Dat vind ik een slechte zaak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:16

Sporter, ik vind dat in beide situaties slecht, dus niet alleen bij bitloos (ik snap je punt over het overstappen dus niet zo goed). :?

Ik ken vrij veel ruiters die helemaal bitloos rijden of gedeeltelijk en mij valt juist op dat deze mensen stuk voor stuk zich heel bewust zijn van hun teugelhulpen, naast de been- en zithulpen e.d., juist omdat je eigenlijk veel meer teruggeworpen wordt op je daadwerkelijke rijkunsten bij bitloos rijden. ;)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:20

Ik vind bitloos rijden heel link. Ik zou het niet kunnen ik zou steeds gestrest zijn of k nog wel kan remmen. ik heb vaak vrij hete paardjes onder de kont. en ik ben ontiegelijk blij met me stangetjes in hun mondje, Ben wel tegen het verkeerd gebruiken van het bit. Sommige hangen wel erg in hun paardenmonden..
Laatst bijgewerkt door netjuh6 op 30-12-10 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:20

Twiggy2008 schreef:
Sporter, ik vind dat in beide situaties slecht, dus niet alleen bij bitloos (ik snap je punt over het overstappen dus niet zo goed). :?

Ik ken vrij veel ruiters die helemaal bitloos rijden of gedeeltelijk en mij valt juist op dat deze mensen stuk voor stuk zich heel bewust zijn van hun teugelhulpen, naast de been- en zithulpen e.d., juist omdat je eigenlijk veel meer teruggeworpen wordt op je daadwerkelijke rijkunsten bij bitloos rijden. ;)

Misschien moet je eens goed lezen. Volgens mij heb ik het ook over beide situatie's

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:22

sporter schreef:
Ik ben tegen slecht rijden. En met of zonder bit maakt me niet uit. Ik ben tegen de overstap van bit naar bitloos als de ruiter dit doet omdat zn paard teveel vast zit of teveel op de hand hangt. Dit komt namelijk door beroerde rijerij. Het gevolg is dat men ipv in de mond gaan lopen hangen nu aan de neus gaan hangen.

Wat voegt dit dan toe? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap je opmerking over de overstap naar bitloos niet. :o?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:26

netjuh6 schreef:
Ik vind bitloos rijden heel link. Ik zou het niet kunnen ik zou steeds gestrest zijn of k nog wel kan remmen. ik heb vaak vrij hete paardjes onder de kont. en ik ben ontiegelijk blij met me stangetjes in hun mondje, Ben wel tegen het verkeerd gebruiken van het bit. Sommige hangen wel erg in hun paardenmonden..

Tja, ik heb er ook eentje die erg enthousiast is met rijden tegenwoordig ;) . Maar een bit is geen rem, he. Ik heb een hele fijne instructrice die hamert op samenwerking met mijn paard, waardoor hij zich beter op mij richt en vervolgens ook beter luistert. Door te oefenen en de band in het rijden te verbeteren met mijn paard, lukt het wel. Ik heb er eentje die je met een stang nog niet stil krijgt, hoor, als hij het in zijn bol heeft. Ben ik heilig van overtuigd, het is er eentje met een nogal sterk eigen karakter. :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:27

Twiggy2008 schreef:
sporter schreef:

Wat voegt dit dan toe? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap je opmerking over de overstap naar bitloos niet. :o?

Ik bedoel dat de meeste mensen van met bit rijden naar zonder bit rijden gaan. Ik ken tenminste niemand die bitloos heeft leren rijden en vervolgens naar het met bit rijden gaat.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:29

ben het met je eens hoor.
Maar rij vrij veel jonge paarden en ik ga daar echt niet Bitloos op zitten.
Maar ieder zijn mening en respect voor de mensen waarbij het wel goed gaat en wie er wel lekker mee kan rijden maar ik doe het niet uit pure veilig heid. Noujaa ik zie het wel een beetje als rem bij de jonge dieren ze moeten leren dat ze op druk terug komen maar ik vind wel dat we voorzichtig met het bit moeten zijn en dat ben ik absoluut al zeg ik het zelf

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:32

Ik weet vrijwel zeker dat mijn verzorgpaard bitloos fijner vind dan met bit. Hij vond met bit echt niet onprettig, nooit geen problemen of wat dan ook mee, maar wanneer ie ontspant en die lipjes nu ook lekker ontspannen bungelen omdat er niks in de mond zit lijkt mij dat prettiger. :)

sporter schreef:

Precies!

Netjuh6: Ik zie niet in wat er gevaarlijk aan zou moeten zijn. In mijn ogen is het als je een bit nodig hebt bij een paard omdat je denkt dat ie anders niet te houden is gaat er rijtechnisch iets niet goed.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:37

ik ben er ook voor.
alleen erger ik me aan mensen die zomaar een bitloos hoofdstel kopen, zonder er eerst info over te lezen, soms dan ook nog verkeerd omhangen, bijv. te laag, en dan gaan zeggen dat ze *vriendelijk* bezig zijn... :n nee, dan liever een bit erin, wat WEL goed zit, en waar het paard dan waarschijnlijk minder last van zal hebben. ik ben het met Sporter dan ook helemaal eens :j
zelf wissel ik het af.
Laatst bijgewerkt door jokenicky op 30-12-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:38

Ik houd het maar bij een bitje, heb wel ooit eens bitloos gereden, doe het soms in de bak, gewoon (touw) halstertje om en een beetje rondhobbelen, ga geen rare dingen doen ofzo, meestal veel stappen en een sukkeldrafje, meer durf ik niet :=
Ik ga ook niet met hackamore's en bitloze hoofdstellen liggen 'kloten', vind het onnodig als het met een simpel halstetje kan :)
Ik ben nog nooit buiten geweest bitloos, dat ga ik ook -nog- niet doen, dat zou gevaarlijk kunnen zijn voor andere/mijzelf/mijn pony.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:50

Bitloos rijden is als je het puur logisch bekijkt, beter en aardiger voor het paard.
maar... waar het mij vooral om gaat is dat ik denk dat het niet veilig is. Je hebt toch een hoop paarden waarmee je niet zonder bit op buitenrit kunt. Je hebt zelfs paarden waarmee je niet op buitenrit kan. Als ik op buitenrit ga gebruik ik zelfs vaak een pessoa, ipv mijn dubbel gebroken watertrensje, omdat op het moment dat hij iets wil (en dat wil hij in de duinen) hij gewoon door dat bitje heensjouwt. Dan liever een scherper bit op het veilig te houden. Voor paarden die beter luisteren is bitloos leuk. maar ik moet er niet aan denken dat je met een druktemaker op een losrij terrein rijd en hij besluit het op een rennen te zetten. Dan is bitloos rijden gewoon gevaarlijk en mis je gewoon het bit waarvoor hij bedoelt is: een beetje controle over je 500 kilo onder je kont.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:00

Rijtechnisch gaat het prima. Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..

Break_sd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:18

Misschien een hele stomme vraag maar ga je ook er anders door rijden? Want ik ken een meisje die bitloos en rijden met bit afwisseld en als ze met bit rijdt, gaat soms dat hele bit door de mond heen... :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:52

netjuh6 schreef:
ben het met je eens hoor.
Maar rij vrij veel jonge paarden en ik ga daar echt niet Bitloos op zitten.
Maar ieder zijn mening en respect voor de mensen waarbij het wel goed gaat en wie er wel lekker mee kan rijden maar ik doe het niet uit pure veilig heid. Noujaa ik zie het wel een beetje als rem bij de jonge dieren ze moeten leren dat ze op druk terug komen maar ik vind wel dat we voorzichtig met het bit moeten zijn en dat ben ik absoluut al zeg ik het zelf

:D Grappig, ik maak ze juist zadelmak op de neusriem om ze niet aan de mond te zitten. Het bit hangt wel in de mond maar teugels zitten aan de lage neusriem. Na een paar dagen pak ik er een teugel aan het bit bij en die neemt heel geleidelijk de neusriemteugel over. Na een paar weken als paard fijn aan de zit is knoop ik die neusriemteugel eraf.