Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Toch wel. Bij dezelfde ruiter(handen) is geen bit vriendelijker dan wel een bit.
kamsel schreef:JoviBan schreef:Toch wel. Bij dezelfde ruiter(handen) is geen bit vriendelijker dan wel een bit.
Toch niet, eea hangt sterk af van de gekozen bitloze optoming en het gekozen bit.
Een hackamore is zeker niet vriendelijker dan een "standaard" bit bij dezelfde ruiterhanden.
Als je beide geprobeerd hebt dan wéét je dat.
Lusitana schreef:Dat kan dus WEL bij een bitloze optoming met sterke hefboomwerking zoals een hackamore ALS je die te laag bevestigd hebt en erg hard trekt.
maXcomX schreef:Volgens mij maakt het niet uit: Of een paard in de bek getrokken, de neus ingeduwd oid wordt.
Twiggy2008 schreef:Tja, ik durf toch echt wel te stellen dat mijn bitloze optoming vriendelijker is dan een trensje. En dan bedoel ik met hetzelfde rustige handengebruik in beide gevallen, he.
Yamcha schreef:En vertel, waarom denk jij dat?
Twiggy2008 schreef:Sporter, ik vind dat in beide situaties slecht, dus niet alleen bij bitloos (ik snap je punt over het overstappen dus niet zo goed).
Ik ken vrij veel ruiters die helemaal bitloos rijden of gedeeltelijk en mij valt juist op dat deze mensen stuk voor stuk zich heel bewust zijn van hun teugelhulpen, naast de been- en zithulpen e.d., juist omdat je eigenlijk veel meer teruggeworpen wordt op je daadwerkelijke rijkunsten bij bitloos rijden.
sporter schreef:Ik ben tegen slecht rijden. En met of zonder bit maakt me niet uit. Ik ben tegen de overstap van bit naar bitloos als de ruiter dit doet omdat zn paard teveel vast zit of teveel op de hand hangt. Dit komt namelijk door beroerde rijerij. Het gevolg is dat men ipv in de mond gaan lopen hangen nu aan de neus gaan hangen.
Dat vind ik een slechte zaak.
netjuh6 schreef:Ik vind bitloos rijden heel link. Ik zou het niet kunnen ik zou steeds gestrest zijn of k nog wel kan remmen. ik heb vaak vrij hete paardjes onder de kont. en ik ben ontiegelijk blij met me stangetjes in hun mondje, Ben wel tegen het verkeerd gebruiken van het bit. Sommige hangen wel erg in hun paardenmonden..
Twiggy2008 schreef:sporter schreef:Ik ben tegen slecht rijden. En met of zonder bit maakt me niet uit. Ik ben tegen de overstap van bit naar bitloos als de ruiter dit doet omdat zn paard teveel vast zit of teveel op de hand hangt. Dit komt namelijk door beroerde rijerij. Het gevolg is dat men ipv in de mond gaan lopen hangen nu aan de neus gaan hangen.
Wat voegt dit dan toe? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap je opmerking over de overstap naar bitloos niet.
sporter schreef:Ik ben tegen slecht rijden. En met of zonder bit maakt me niet uit. Ik ben tegen de overstap van bit naar bitloos als de ruiter dit doet omdat zn paard teveel vast zit of teveel op de hand hangt. Dit komt namelijk door beroerde rijerij. Het gevolg is dat men ipv in de mond gaan lopen hangen nu aan de neus gaan hangen.
netjuh6 schreef:ben het met je eens hoor.
Maar rij vrij veel jonge paarden en ik ga daar echt niet Bitloos op zitten.
Maar ieder zijn mening en respect voor de mensen waarbij het wel goed gaat en wie er wel lekker mee kan rijden maar ik doe het niet uit pure veilig heid. Noujaa ik zie het wel een beetje als rem bij de jonge dieren ze moeten leren dat ze op druk terug komen maar ik vind wel dat we voorzichtig met het bit moeten zijn en dat ben ik absoluut al zeg ik het zelf