Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:53

Een sperriem laat het bit alleen stiller liggen als het bit dusdanig laag hangt dat het paard er zonder sperriem last van heeft maar dan heeft het paard sowieso een onrustig bit in de mond.
De enige neusriem die los wat toevoegt als het bit op de juiste plek zit is een hannoveraanse (of lage) neusriem.
De sperriem raakt namelijk het contact met het bit kwijt op het moment dat de teugels aangenomen worden als hij het bit al raakt op het moment dat de teugels nog volledig los hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:52

Een sperriempje is bij het gebruiken van een bit dat past bij de mond van het paard en bij een correcte ruiterhand nooit nodig. Het paard kan veel makkelijker laten merken wat hij vind zonder sperriempje en veel makkelijker kauwen. Voor mij en bij mij in de les dus in principe geen sperriempjes.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:57

nou ik rijd met sperriem en vind er niets mis mee, de tandarts adviseerde mijn sperriem goed vast te maken zodat het bit zo stil mogelijk in de mond van mijn pony ligt. (ze heeft een erg gevoelige mond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:22

mimeslosydy schreef:
nou ik rijd met sperriem en vind er niets mis mee, de tandarts adviseerde mijn sperriem goed vast te maken zodat het bit zo stil mogelijk in de mond van mijn pony ligt. (ze heeft een erg gevoelige mond).

Als je bit teveel beweegt en je paard heeft een gevoelige mond moet je je hulpen wat kleiner geven. Wat je nu namelijk doet als je je sperriem hiervoor gebruikt is jouw teveel aan hand compenseren door het bit vast te leggen.
Beter zou het zijn om met een fijnere communicatie te gaan werken. Doe je dit al dan is die sperriem niet nodig, want als je pony het bit dan stil wil hebben in zijn mond houdt hij zijn mond wel dicht en rustig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:09

Misschien heeft ze gewoon een licht bit inhangen Fellor, een bit beweegt altijd zolang het hoofd van een paard beweegt. Gezeik toch altijd over dat iemand het gelijk wel he-le-maal fout zal doen. Misschien rijdt ze wel 1000 keer beter en subtieler dan jij. (niet persoonlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:32

Urielle schreef:
Misschien heeft ze gewoon een licht bit inhangen Fellor, een bit beweegt altijd zolang het hoofd van een paard beweegt. Gezeik toch altijd over dat iemand het gelijk wel he-le-maal fout zal doen. Misschien rijdt ze wel 1000 keer beter en subtieler dan jij. (niet persoonlijk)

Daarom staat er ook bij: "doe je dit al, dan..." Ik ga nergens vanuit, het is gewoon geen logica om grote hulpen te geven en daarna om de gevoeligheid van je paard ter compensatie het bit stiller te gaan vastzetten.
Hoe de persoon in kwestie rijdt is niet eens belangrijk. Ik reageerde op het principe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:34

Sowieso moet je als je het voor het stilliggen van het bit doet een lage neusriem pakken, een sperriem strak werkt niet eens half zo goed als een goed opgehangen lage neusriem halflos.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:35

Waarom slecht?

Ik denk dat het gewoon hoort om het bit op zijn plek te houden... Althans dat het niet te veel heen en weer schuift

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:37

Ik heb vandaag even gekeken,
ik kan makkelijk 4 vingers ertussen doen en ze kan haar mond opendoen,
En vind wel dat het helpt ze schud een stuk minder met haar hoofd,
en een lage neusriem vind ik echt heel lelijk xD

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:44

Het is belangrijk dat het hoofdstel goed past en dat het bit op de juiste plek in de mond zit. Een sperriempje is dan in principe overbodig.
Het aansnoeren bezorgt me kippenvel, vraag me altijd af waar dat nou voor nodig is :-(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:21

kim345 schreef:

Maakt het uit of iets mooi of lelijk is als de werking beter is?

Ik rijd overigens zonder neusriem, dus ook zonder sperriem. Speriempjes worden te vaak gebruikt voor symptoombestrijding. Een onrustige, harde ruiterhand kan mooi verbloemd worden met een riempje.

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:27

Arabesk schreef:
Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

Dat vind ik echt nergens op slaan. Zoals eerder is genoemd wordt het ook gebruikt om het bit stabieler te laten liggen als het paar veel op het bit kauwt. Dichtsnoeren vind ik trouwens ook ook verschrikkelijk, maar bij juist gebruik kan het niet tot geen kwaad zover ik weet. :o En ja, sommige mensen gebruiken het om hun fouten te verdoezelen, wat ongelofelijk fout is maar dit zal lang niet altijd de reden zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:35

fransje23 schreef:
kim345 schreef:

Maakt het uit of iets mooi of lelijk is als de werking beter is?

Waarom naar iets beter grijpen als dit het probleem ook al oplost?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:12

Die sperriem zit toch ook niet voor niets op al die hoofdstellen :?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:19

Ik reed altijd op advies van de instructeurs met een strakke sperriem. Dan klooide mijn paard niet zo met het bit. Hij bleek een knoop in zijn hals te hebben. Die heb ik er uit gemasseerd en geborsteld. (da's ook masseren) Sinds kort les ik bij een andere instructeur en die zou het liefste zien, dat ik de sperriem er af haal. Ze redeneert, dat als mijn paard merkt dat hij zijn mond gewoon mag open doen dat ik daar op langere termijn meer vertrouwen en werkwilligheid van krijg. Dus ik ben de sperriem aan het afbouwen. Ik moest beginnen met hem ruimer te zetten. omdat mijn paard dus zijn mond nogal ver open wil doen, adviseerde ze om voorlopig eerst de riem wat losser te houden.

Verder heb ik sinds een jaar gezien, dat niet alles wat 'hoort' ook paardvriendelijk is. Ik ben steeds meer het waarom gaan zoeken en dan ga je toch anders naar je harnachement kijken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:22

ik rijd mijn paard ook met sperriem omdat ik aan haar merk dat ze dat prettiger vind.
ik rijd met een zachte hand en doe de sperriem ook niet heel strak ofzo. Maar met sperriem is mijn paardje lekker ontspannen en zonder doet ze altijd een beetje geirriteerd met haar hoofd

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:25

Even een snel vraagje. Ik weet niet of ik er een heel topic over moet openen. Het past hier wel bij. Ik heb een hoofdstel met sperriem. En die heb ik eraf gehaald. Ze schuurde hem er altijd af als ik wilde afzadelen. dus ik dacht indd dat zal ze wel niet prettig vinden. Ik heb hem verder ook nergens voor nodig. Maar zit mijn hoofdstel dan eigenlijk nog wel goed? Kan ik hem er zomaar afhalen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 07:24

Je hoofdstel zit dan nog prima Krips, het is nu alleen een hoge neusriem i.p.v. een gecombineerde, het mag alleen zo niet op wedstrijd. Dan moet je of het lusje eraf halen, of er een sperriem door doen.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:02

Ligt er maar net aan waar je hem voor gebruikt.
Soms zie je dat ze gebruikt worden om echt 'aan te snoeren', dat vind ik slecht.
Ik heb er nu wel 1 omdat ik commentaar kreeg op concour :') Had neusriem waar er 1 in kon, maar gebruikte hem niet = strafpunten, dus heb hem er nu wel door, maar vrij los.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:00

Fellor schreef:
Urielle schreef:

Daarom staat er ook bij: "doe je dit al, dan..." Ik ga nergens vanuit, het is gewoon geen logica om grote hulpen te geven en daarna om de gevoeligheid van je paard ter compensatie het bit stiller te gaan vastzetten.
Hoe de persoon in kwestie rijdt is niet eens belangrijk. Ik reageerde op het principe.

ik probeer mijn teugelhulpen altijd zo zacht mogelijk te geven, mijn pony is erg snel beledigd en sowieso ben ik van mening dat je altijd eerlijk moet zijn t.o.v je paard/pony. dit zegt niet dat ik over me heen laat lopen ;) ik heb er gewoon een enkelgebroken watertrens inliggen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:54

hangt van je paard af denk ik, als je een paard hebt dat makkelijk loopt te kauwen en lastig te doen met zen mond, kan je wel een sperriem gebruiken, maar als dat niet het geval is lijtk het me niet nodig

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:11

Hoe de persoon in kwestie rijdt is niet eens belangrijk. Ik reageerde op het principe.[/quote]

ik probeer mijn teugelhulpen altijd zo zacht mogelijk te geven, mijn pony is erg snel beledigd en sowieso ben ik van mening dat je altijd eerlijk moet zijn t.o.v je paard/pony. dit zegt niet dat ik over me heen laat lopen ;) ik heb er gewoon een enkelgebroken watertrens inliggen[/quote]

correctie, bustrens, was even in de war. ik had eerst een dubbelgebroken watertrens

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:13

Ja, dat wist ik ook! Maar ja, ik kan hoofdstellen wel repareren. Kwestie van even het lusje er uit wippen en de neusriem weer dichtnaaien. ;) Onze Dartmoor krijgt echt ademhalingsproblemen als de sperriem te strak zit. Als ie losser zit, is ie net zo lang aan het klooien, tot het riempje van zijn neus valt.
Bij Sam reed ik voornamelijk ook met een losse sperriem op concoursen, omdat zonder niet mag. Ik bouw het tijdens het trainen wel helemaal af.

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:57

Slecht , als je paard zn mond opend. Dan kan je beter gaan zoeken naar de oorzaak daarvan ipv van hem dicht te snoeren met een sperriem.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:03

de sperriem zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. ik vind er niets slechts aan want ik rij zelf ook met sperriem. heb een tijdje zonder gereden maar de fries waar ik dressuur wedstrijden mee doe liep hier niet lekker op, ze kwam snel los van de teugel. en met sperriem heb ik toch wat meer in me handen.