Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
spring spring, zwaai met het been, zachtjes neerkomen, teugels goed pakken, beugel vinden en rijden
)
claudiaM33 schreef:Altijd via het hek!

Huertecilla schreef:claudiaM33 schreef:Altijd via het hek!
Oefff, dat is wel de gevaarlijkste versie welke ik ooit gezien heb. Nog wel met een onervaren paard![]()
Een paar hints:
Hou je nooit met alleen één hand vast; dat is instabiel.
Hou nooit alleen het zadel vast; dat is een grote belasting én ....het kan verschuiven.
Hou nooit de cantle vast; dan moet je overpakken.
Ga nooit óp een stijgbeugel staan met je hele gewicht; grote belasting.
Ga nooit met je bovenlijf hoog over het paard; hoog zwaartepunt.
Stap nooit met je ´rug tegen de muur´ op; áls het paard die kant op stapt...
Enzovoorts (het is geen opstaples tenstotte).
Dit topic eens doorbladerend is de conclusie; nog vóór de basis gaat het al fout![]()
Vroegâh diende je opstappen te leren op een houten paard. Dat is hoogst uitzondelijk tegenwoordig. Het resultaat van de moderne erkende rijscholerij is
suus_ schreef:Ik stap buiten het erf op via een boomstam of de hoge opstap bij de buren.
Ik rijd met BBP/zonder zadel.
Maar met zadel stapte ik altijd op met mijn tenen wijzend naar het hoofd van paard, zodat tenen niet in zijn buik prikten. Zo was dat mij geleerd?
Waarom moet je dan met je rug naar het paard volgens hem/haar?
korrie22 schreef:suus_ schreef:Ik stap buiten het erf op via een boomstam of de hoge opstap bij de buren.
Ik rijd met BBP/zonder zadel.
Maar met zadel stapte ik altijd op met mijn tenen wijzend naar het hoofd van paard, zodat tenen niet in zijn buik prikten. Zo was dat mij geleerd?
Waarom moet je dan met je rug naar het paard volgens hem/haar?
wat is een BBP??