Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:33

Ik hoorde laatst op een lezing van Machteld van Dierendonck dat sensibele paarden zelfs reageren op de hartslag van de ruiter....dus als je hartslag omhoog gaat (bijvoorbeeld op buitenrit omdat je iets engs ziet) reageert een gevoelig paard op jouw hartslag (en dus misschien helemaal niet op dat enge :o ).

Junia

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:24

Ja klopt heb ik ook al eens ergens gelezen. Volgens mij hier op bokt haha! Omdat het vluchtdieren zijn moeten ze van hun maatjes in de kudde ook de lichtste verandering in ademhaling/hartslag enz. opmerken, omdat dat kan betekenen dat ze moeten gaan rennen voor hun leven...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:32

Tsja, die van mij springt nog alle kanten op en ik ben dan echt niet meer zenuwachtig oid voor hetzelfde crossparcour :+

Maar soms zie ik het bij andere wel, als ze bang zijn weigeren ze, maar als je doorrijd en zelfverzekerd ben gaat het een stuk beter.

Denk zeker wel dat ze signalen overnemen, alleen het ene paard gewoon meer dan de ander.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:36

Ik denk ook zeker dat paarden je gevoel overnemen. Als ik bang was in het begin met Almé verschoot ze van alles en ging ze crossen, als ik zenuwachtig ben loopt zij ook te stuiteren, als ik gefrustreerd/boos ben wordt zij ook gefrustreerd, als ik verdrietig ben wordt ze zenuwachtig, als ik vrolijk ben is zij dat ook, als ik moe ben krijg ik haar niet vooruit, als ik veel energie heb loopt zij heel vlot door.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:50

tis niet een gevoel overnemen
maar een paard scant je als hij jou ziet,
ziet hij meteen wel van of je niet of wel oke bent.
een paard kan ook aanvoelen hoe jij je voelt. doordat hij met je mee voelt , lijkt het alsof je paard hetzelfde voelt.
terwijl hij wel voelt hoe hij zichzelf voelt.
door hoe jij je voelt, voelt het paard wel aan hoe jij bent.
als je inderdaad onzeker op een paard rijd, is het paard ook onzeker, omdat hij niet zeker weet of hij iets wel of niet moet doen, omdat jij dat ook niet bent. een heel sterk paard zal gewoon d oen wat jij zegt. een paard dat onzeker van zichzelf is zal zenuwachtig worden. sommigen nemen ook de leiding over en gaan je vaak uitproberen. vaak jongere paarden.

conclusie: een paard neemt jou gevoel niet over, hij kan jou aanvoelen hoe jij je voelt en reageert daar op zijn eigen manier op.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:10

paarden nemen zeker je gevoel over. zo ben ik dus heel erg in de problemen gekomen toen ik m'n verzorgpaard net had. Ik was bang omdat hij snel schrok, en dat deed hij dan ook steeds vaker. Tot ik kalm in het zadel ging zitten en dacht: "Vandaag schrikt ie helemaal niet, Daar hoef ik niet bang voor te zijn." En het ging ook daadwerkelijk beter.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:42

Dilan1993 schreef:
paarden nemen zeker je gevoel over. zo ben ik dus heel erg in de problemen gekomen toen ik m'n verzorgpaard net had. Ik was bang omdat hij snel schrok, en dat deed hij dan ook steeds vaker. Tot ik kalm in het zadel ging zitten en dacht: "Vandaag schrikt ie helemaal niet, Daar hoef ik niet bang voor te zijn." En het ging ook daadwerkelijk beter.

ja, omdat hij aanvoelt dat jij zekerder bent, en dus ook meer op jou kan vertrouwen. want als jij zeker bent, kun je ook beter leiding geven, ben je bang, dan voelt een paard dat, en word ook bang.
vergelijk het maar eens met iets anders, b.v dat je in een donkere ruimte bent, jij bent niet bang, maar jou vriendin wel. doordat jou vriendin bang, is word jij ook bang, omdat je haar aanvoelt.

tis maar een voorbeeldje hoor.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:23

Echt wel waar hoor. Vroeger was ik weleens gespannen op de terugweg omdat we langs veel van die enorm grote landbouwvoertuigen moesten over een smal b-weggetje. Nou reken maar dat ik op een dribbel arabier zat te stuiteren.
totdat ik op een dag mijn omgeknoopte trui verloren was en ik me concentreerde op het zoeken daarnaar.
Dus was mijn spanning weg en samen zijn we sindsdien een stuk relaxter.
(Afgewisseld als er weer een enorm geel apparaat van wel bijna 3 meter lang en hoog op ons af kwam met veel geraas en wij via de sloot, de akker, iemands erf waar weer een joekel van een hond op ons af komt --- enfin das weer een ander verhaal)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:39

om deze reden rij ik niet als ik een poedersuiker dag heb gehad :n als ik niet lekker in mijn vel zit en geiirriteerd ben peins ik er niet over om op het paard te stappen.

Ik heb dan al een kort lontje,en reken maar dat bailey dat voelt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:43

hoi,

paarden voelen zeker heel erg goed je stemming aan.
bij het ene paard zal dat meer zijn dan bij het andere paard , maar alle paarden vóélen het , wat ze er vervolgens mee doen verschilt per paard.

als ik een nare dag heb gehad en ik kom bij mijn shet , voelt ze dat ik me rot voel en komt dicht bij me staan en ik heb het gevoel dat ze me als het ware''probeert te troosten'' . bij mijn draver ( hoog in bloed) is dit niet zo , zij neemt mijn stemming ook over ,maar doet er andere dingen mee . zij wil dan niet meer werken ,omdat ze simpelweg een duidelijke leider nodig heeft en precies weet wat ze wil. en niet een klein , verdrietig meisje dat ik op dat moment ben .

dit is een beetje de conclusie die ik eruit kan trekken , misschien klopt het niet , maar het is wat ik voel en denk .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:02

edit;

ik heb ook ooit eens gelezen ( en toen ik er zelf op begon te letten ook ervaren) dat een paard beelden in je hoofd kan zien en opvangen . paarden lezen niet letterlijk je gedachten in mensentaal , simpelweg omdat dieren beelddenkers zijn . maar als ik al bang ben dat Yela zich niet laat vangen , doet ze dat ook . dit kán natuurlijk toeval zijn , maar als het keer op keer gebeurd ga je er wel op letten uiteraard. Ze zien je gedachte denk ik als het ware als een ''opdracht'' . dit kan handig zijn , maar dat is het af en toe niet . want als ik echt bang ben dat yela ervandoor zal gaan , is het heel lastig om je gedachtes te sturen .

voor mij net zoiets als; ''niet aan een blauw oliefantje denken :+'' die opdracht kregen we wel eens op school.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:58

GraceZarif schreef:
Echt wel waar hoor. Vroeger was ik weleens gespannen op de terugweg omdat we langs veel van die enorm grote landbouwvoertuigen moesten over een smal b-weggetje. Nou reken maar dat ik op een dribbel arabier zat te stuiteren.
totdat ik op een dag mijn omgeknoopte trui verloren was en ik me concentreerde op het zoeken daarnaar.
Dus was mijn spanning weg en samen zijn we sindsdien een stuk relaxter.
(Afgewisseld als er weer een enorm geel apparaat van wel bijna 3 meter lang en hoog op ons af kwam met veel geraas en wij via de sloot, de akker, iemands erf waar weer een joekel van een hond op ons af komt --- enfin das weer een ander verhaal)

ja, maar hij neemt echt niet je gevoel over . probeer je dat eens in te denken dat een ander je gevoel over neemt, onmogelijk!
iedereen heeft zijn eigen gevoelens , maar doordat je elkaar aan kan voelen. lijkt het alsof het paard je gevoel over neemt.
maar dat is niet zo , een gevoel overnemen doet een paard niet bestaat niet, alleen hij kan jou wel AANvoelen. dat betekent , dat als jij b.v bang bent , dan voelt het paard die aan, want gevoelens breng je over, maar doordat een paard jou kan aanvoelen word hij dan ook bang. omdat hij voelt dat jij bang bent. door de energie. en sfeer rond jou.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:02

YelaBrenda11 schreef:
edit;

ik heb ook ooit eens gelezen ( en toen ik er zelf op begon te letten ook ervaren) dat een paard beelden in je hoofd kan zien en opvangen . paarden lezen niet letterlijk je gedachten in mensentaal , simpelweg omdat dieren beelddenkers zijn . maar als ik al bang ben dat Yela zich niet laat vangen , doet ze dat ook . dit kán natuurlijk toeval zijn , maar als het keer op keer gebeurd ga je er wel op letten uiteraard. Ze zien je gedachte denk ik als het ware als een ''opdracht'' . dit kan handig zijn , maar dat is het af en toe niet . want als ik echt bang ben dat yela ervandoor zal gaan , is het heel lastig om je gedachtes te sturen .

voor mij net zoiets als; ''niet aan een blauw oliefantje denken :+'' die opdracht kregen we wel eens op school.

als jij bang en onzeker van jezelf bent, dat je paard zich niet laat vangen, dan laat het paard zich ook niet vangen. of het moet een paard zijn, die gewoon geleerd hoe de stemming van een mens ook is zich altijd te laten vangen, dus altijd rustig te blijven.
als yela aanvoelt dat jij onzeker bent , gaat ze je juist uitproberen. van oke ze is onzeker, eens kijken hoe ze reageert als ik met niet laat vangen. dat denkt ze niet natuurlijk. maar zo reageert zo op hoe ze jou aanvoelt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:07

YelaBrenda11 schreef:
edit;

paarden zien je gedachte niet als een opdracht. maar doordat jij iets denkt voelt of gelooft, voelt ook dat je paard aan en reageert daar op zijn eigen manier op . dat voorbeeldje van jou, dat is juist moeilijk , want als iemand tegen jou zegt. denk hier of daar niet aan dan ga je daar juist over nadenken. maar das anders dan bij paarden. je moet niet je gedachten sturen, maar proberen rustig, begrijpen en zelfverzekerd te zijn. maar ook altijd jezelf.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:12

het is volgens mij ook de kwestie: paard ziet jou als leider, jij bent bang/ onrustig/ onzeker. Paard denkt: hee, de leider is bang, dan moet er dus wel iets engs zijn!

zoals grietje14 al op m'n eerdere post reageerde: je kunt idd beter leiding geven als je je zeker voelt :j

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:23

ja idd , probeer maar eens een paard leiding te geven als je je onzeker voelt. dat lukt dan niet echt, of je moet proberen rustig te blijven en jezelf te kalmeren, en dan proberen om zeker te worden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:13

ik denk dat ik je laatste post wel begrijp grietje.

ikzelf probeer vaak als ik onzeker ben rechtop te lopen , en zelfverzekerd over te komen .
vanbinnen voel ik me dan nog niet zo , maar dat duurt een paar minuten als ik die houding aanhoud.

bij mij werkt het dus dat ik me ga voelen zoals ik doe.
ooit was er eens iet op televisie dat mensen die verdrietig oid waren een potlood tussen hun tanden moesten doen , en zo creëerden ze een glimlach , en op den duur voelden ze zich ook vrolijker.

ik weet niet of je dit bedoeld hoor..;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:14

grietje14 schreef:
ja idd , probeer maar eens een paard leiding te geven als je je onzeker voelt. dat lukt dan niet echt, of je moet proberen rustig te blijven en jezelf te kalmeren, en dan proberen om zeker te worden.

hier was mijn reactie eigenlijk voor bedoeld , ik zeg het even voor de duideijkheid.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:01

Finesse neemt ook altijd mijn gevoel over. Ben ik vrolijk en heb ik zin in de training, dan werkt zij goed mee. Ben ik moe of boos, gaat het minder goed. En als ik op voorhand iets zie waarvan ik denk dat ze het eng zal vinden, mag ik er zeker van zijn dat ze ervan schrikt!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:19

JulieDR schreef:
Finesse neemt ook altijd mijn gevoel over. Ben ik vrolijk en heb ik zin in de training, dan werkt zij goed mee. Ben ik moe of boos, gaat het minder goed. En als ik op voorhand iets zie waarvan ik denk dat ze het eng zal vinden, mag ik er zeker van zijn dat ze ervan schrikt!

tis niet een gevoel overnemen, maar jou aanvoelen.
voorbeeld: jou vriendin is heel vrolijk , daar word jij dan vaak ook vrolijk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:20

YelaBrenda11 schreef:
ik denk dat ik je laatste post wel begrijp grietje.

ikzelf probeer vaak als ik onzeker ben rechtop te lopen , en zelfverzekerd over te komen .
vanbinnen voel ik me dan nog niet zo , maar dat duurt een paar minuten als ik die houding aanhoud.

bij mij werkt het dus dat ik me ga voelen zoals ik doe.
ooit was er eens iet op televisie dat mensen die verdrietig oid waren een potlood tussen hun tanden moesten doen , en zo creëerden ze een glimlach , en op den duur voelden ze zich ook vrolijker.

ik weet niet of je dit bedoeld hoor..;)

owke, ben je vaak onzeker bij de paarden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:29

marijkedam schreef:
Is het je nog nooit opgevallen dat als jij een kl*tedag hebt, dat je paard dat dan ook vaak heeft?

Nee. Want als ik een rotdag heb, ga ik júist naar mijn paard om mijn zinnen te verzetten.
Ik ga dan dus ook niet hard aan het werk, maar lekker ontspannen buitenrijden oid. Dan werkt het juist zo super ontspannend om naar het paard te gaan na een rotdag.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:36

marijkedam, ik heb het ook hoor als ik een rot dag heb, rkijg ik bij paardlief niks, maar dan ook werkelijk niks voor elkaar.. Als ik a zeg doet zij b of andersom....

Mijn instructrice zegt altijd dat Lay net een diamant is en super gevoelig, de meeste paarden spiegelen in gedrag wat ze van de ruiter of dergelijke over neemt... Als ik aaan links denk, gaat Lay bekant al naar links... Erg grappig.. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:02

YelaBrenda11 schreef:
ik heb ook ooit eens gelezen ( en toen ik er zelf op begon te letten ook ervaren) dat een paard beelden in je hoofd kan zien en opvangen . paarden lezen niet letterlijk je gedachten in mensentaal , simpelweg omdat dieren beelddenkers zijn .

Grappig dat je dat zo zegt...Ik had ooit eens tijdens een les een vrij sloom en wat ouder paardje in een rustig sjokgalopje en beeldde me voor de gein in dat we op een uitgestrekt groen zomers grasland reden. Spontaan kwamen die oortjes erop en ging ie als een malloot in de rondte.
Nu ben ik sowieso een beelddenker dus dat verklaard ook mooi waarom paardlief zo vriendelijk was te assisteren met het verlagen van een hindernis. Ik had paard naast de hindernis geparkeerd en stond op een afstandje te kijken. 'Wel wat hoog he?' Waarop paard heel meewerkend de bovenste balk eraf donderde en mij weer aankeek. 'Zo beter dan?' (en ja, écht gebeurd, mét getuige)

Maargoed, serieus, hoe het ook werkt, dat paarden reageren op hoe jij je voelt en/of wat je denkt geloof ik alleen al uit ervaring. Toen ik mijn lieve kat had laten inslapen en de volgende dag op stal kwam. Eén van de paardjes, een hypergevoelige tante en dezelfde van die balk, hing finaal aan het plafond en wilde onder geen beding bij me in de buurt komen. Logisch dus dat ik haar die dag vrij heb gegeven. De rest ook, als ik er met mijn hoofd niet goed bij ben ga ik geen gekke dingen doen met paarden, dat werkt niet.
Toen de eigenaar in het ziekenhuis lag was de hele bende van slag af en ipv vrolijk rondracen stonden ze de hele dag maar wat bedrukt te kijken. Net als die keer dat één van de paarden goed ziek was en naar de kliniek moest. Toen we terugkwamen stond de rest in een hoekje...Toen datzelfde paardje uiteindelijk toch terugkwam waren ze zó blij dat ze van de gekkigheid niet meer wisten wat ze moesten doen.
Dat ze weten wie er voert vind ik ook zo grappig. Als ik rond 5 uur op stal kom reageren ze amper. Kom ik om te voeren, wat normaal de eigenaar om die tijd doet, dan zijn ze wel druk.
Ook zo grappig, bedenk ik op het erf dat we naar het bos gaan, wat rechtsaf is, moet ik niet proberen linksaf te gaan. Geheid dat dan zo'n hoofd omdraait 'Ja, maar we zouden naar het bos gaan?'. Andersom ook. Bedenk ik niets van te voren dan wordt er niet moeilijk gedaan bij het afslaan.
En die twee keer dat mijn bijrijdHaf wist dat het menes was liep hij de sterren van de hemel, en dat terwijl we normaal met publiek er een zootje van maakten. Hij wist trouwens ook feilloos wat grappig was en mocht graag diep zuchten op cruciale momenten, als ik bv vertelde dat we nog een heel half uur les hadden, als de lesgever een moeilijke oefening uitlegde of als ik zei dat ik nog lekker een uur op 'm bleef zitten.
Of dat manegepaardje dat me een plak hooi toedouwde toen ik zo verdrietig in haar stal zat, dat andere paardje dat komische bekken trok om me op te vrolijken. Poeh, kan zoveel voorbeelden bedenken...

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:24

Denk dat het wel klopt, merk het ook bij mn paard. Als ik een beetje chagarijnig ben, dan wil ze ook niet voor me werken. Logisch ook :P
Heb het ook opgemaakt uit een verhaal van iemand. Zijn broer was overleden, en het paard had de hele dag niet gegeten en wilde niet meer naar buiten. Heeft wel een week geduurd geloof ik.
Dus ja, ik geloof echt dat paarden je humeur aanvoelen.