"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:22

Ja, ouders ja. Die kunnen heel verschrikkelijk zijn.
En instructeurs ook, en maneges ook. Zie hier in de buurt ook dingen waarvan ik steil achterover val, maar het is zo zonde om alleen maar negatief te zijn naar een bepaalde groep mensen, of naar een bepaalde bedrijfstak. Het gaat hier om een algemeen iets...

En dan nog snap ik dat instructeurs en maneges daar veel invloed op hebben, maar het komt wel heel negatief over. :)
Ik ben het dus ook niet helemaal oneens met jullie. :P

Joscaa

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 22:32

Nebron, het was van Maaike (wienna) sarcastisch bedoelt he _O-

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:43

Ik heb eigenlijk ook n ooit pijn met rijden in mijn armen.
Moet wel toegeven dat als mijn paard er van door gaat mijn eerste reactie ook is om terug te trekken, maar zo gauw ik dit doorheb laat ik ook weer los.

(Heb trouwens wel altijd pijn in mijn kuiten :+ ).

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:19

Het is jammer dat paarden niet kunnen praten en/of au kunnen zeggen (zoals een kat of hond)!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:22

Joolien schreef:
Ik durf er best voor uit te komen dat ik wel eens flink een trekpartij heb hoor, dat mn armen zeer doen, maar als ik dat niet zou doen dan had ik hier niet gezeten maar ergens in een boom gehangen ofzo :+

Ik ook :j

Het paard wat ik rij is erg sterk in haar mond en heeft wel eens de neiging om door alles heen te walsen. Been eraan en al, maar madam gaat eruit. En ja dan word het wel eens een flink strenge hand en pijnlijden. Ik geef mij niet overwonnen aan mijn paard. Die heeft namelijk naar mij te luisteren en niet naar haarzelf als ik erop zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:29

En geen van jullie vraagt zich af wáárom die paarden dat doen? En vooral: waarom ze dat blijven doen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:33

Tuurlijk wel, maar als jij een sluitende verklaring hebt: Be my guest.
In ieder geval is Tinka helemaal nagekeken en de tandjes zien er prima uit. Punt bij haar is dat zij in de ene galop het erg zwaar heeft en daardoor liever nogal smokkeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:36

Dat probleem hoeft echt niet medisch te zijn. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:39

Ik denk wel dat er paarden zijn die vanzichzelf lichter / zwaarder op de hand zijn. Ik heb nu een superlicht paard, jong ding, kruipt nog wat achter de teugel, maar gaat steeds meer verbinding pakken. Hiervoor had ik een wat ouder paard, die graag haar hele gewicht in je handen wilde leggen. En ik rij ze allebei op dezelfde manier. Ik denk dus niet dat alleen je eigen rijden je paard zwaar of licht in de hand maakt.

Edit: Nu ik teruglees bedenk ik me dat ik ze eigenlijk helemaal niet op dezelfde manier rij. Maar ik heb bij allebei wel een zelfde beeld in m'n hoofd hoe het zou moeten zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:45

Ayasha schreef:
Dat probleem hoeft echt niet medisch te zijn. :)

dat snap ik, maar bokt is bokt en vaak gaat het dan toch 'is ze medisch wel in orde'.

Maargoed, dat is alsnog geen sluitend antwoord ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:37

Hoe wil je dat ik je een sluitend antwoord geef als ik het paard nog nooit heb zien lopen of zien reageren? :) Dat gaat niet.

Ik weet dat een paard veel meer redenen kan hebben dan enkel pijntjes om het op een rennen te zetten. :D Heb ook eentje gehad die me om elke scheet de bak in topsnelheid liet zien. En daar was idd geen houden meer aan dan. :) Is gewoon effe zoeken hoe en wat dan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:58

Ayasha schreef:
Hoe wil je dat ik je een sluitend antwoord geef als ik het paard nog nooit heb zien lopen of zien reageren? :) Dat gaat niet.

Ik weet dat een paard veel meer redenen kan hebben dan enkel pijntjes om het op een rennen te zetten. :D Heb ook eentje gehad die me om elke scheet de bak in topsnelheid liet zien. En daar was idd geen houden meer aan dan. :) Is gewoon effe zoeken hoe en wat dan.

Weer gereden voor het eerst na vliegles van zondag.
Ik had zondag gemist waarom ik vliegles kreeg, scheen vogeltje in sloot te hebben gesparteld en bij
deel 2 schenen er mensen door de deur te zijn gelopen. (zwarte van mij lijkt zo braaf, maar af en toe!!!! }> )
Dus nog stijf, eerst maar gelongeerd, ik erop, maar omdat ik scheiterig ei, 1 hem voor geen cent vertrouwde
en 2 hem ook nog eens stiekum links te vast hield (die arm doet het al nooit best, maar na vliegles, zit
mijn nek en arm weer even nog vaster.) ging ie weer stout kabouteren.
Dus instr. erop gemikt. Die is dus veel sneller met loslaten dan ik ben. Tja, daarom geeft hij les en ben ik lesklant :o .
Echt fijn werd hij niet, ik er na hem weer op, helaas bleef hij nu op je hand hangen, doet ie anders nooit :P ,
klinkt stom, maar is echt zo.
Zit blijkbaar momenteel in stoute kleuter fase, zal wel weer een keer over gaan.

Plan is dan ook zaterdag naar het bos, zoek nog een mederuiter :+ .
(klinkt stom, maar ik ben in het bos, niet bang voor race partij, in de bak dus wel :o,
zo heeft iedere gek zijn eigen gebrek. )
Kan hij even lekker zijn ei kwijt en ik mijn vertrouwen in die garnaal terug krijgen.
Aangezien die gek dus juist af gaat als ie super lekker los in het lijf loopt en je heerlijk zit te genieten
en dan ineens, om niets....(nou ja volgens hem blijkbaar wel iets, maar in mijn ogen niets).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:00

Ayasha schreef:
En geen van jullie vraagt zich af wáárom die paarden dat doen? En vooral: waarom ze dat blijven doen?

Dat laatste ben ik met je eens. Het kan natuurlijk voorkomen dat paarden trekken of noem het maar, maar het lijkt me inderdaad zaak dat er uit te rijden in plaats van dat ze dat blijven doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:38

Sjolvir schreef:
Weer gereden voor het eerst na vliegles van zondag.
Ik had zondag gemist waarom ik vliegles kreeg, scheen vogeltje in sloot te hebben gesparteld en bij
deel 2 schenen er mensen door de deur te zijn gelopen. (zwarte van mij lijkt zo braaf, maar af en toe!!!! }> )
Dus nog stijf, eerst maar gelongeerd, ik erop, maar omdat ik scheiterig ei, 1 hem voor geen cent vertrouwde
en 2 hem ook nog eens stiekum links te vast hield (die arm doet het al nooit best, maar na vliegles, zit
mijn nek en arm weer even nog vaster.) ging ie weer stout kabouteren.
Dus instr. erop gemikt. Die is dus veel sneller met loslaten dan ik ben. Tja, daarom geeft hij les en ben ik lesklant :o .
Echt fijn werd hij niet, ik er na hem weer op, helaas bleef hij nu op je hand hangen, doet ie anders nooit :P ,
klinkt stom, maar is echt zo.
Zit blijkbaar momenteel in stoute kleuter fase, zal wel weer een keer over gaan.

Plan is dan ook zaterdag naar het bos, zoek nog een mederuiter :+ .
(klinkt stom, maar ik ben in het bos, niet bang voor race partij, in de bak dus wel :o,
zo heeft iedere gek zijn eigen gebrek. )
Kan hij even lekker zijn ei kwijt en ik mijn vertrouwen in die garnaal terug krijgen.
Aangezien die gek dus juist af gaat als ie super lekker los in het lijf loopt en je heerlijk zit te genieten
en dan ineens, om niets....(nou ja volgens hem blijkbaar wel iets, maar in mijn ogen niets).

_O- :(:) Ahhww... Heb je nog veel pijn?
Hm buiten gaan... Dat zou ik ook nog wel eens willen doen, als ik nou in de buurt woonde... _O- Alleen kan die van mij nogal een heethoofd zijn buiten :')

Het hing in de lucht gisteren denk ik. Misschien wel goed nieuws voor je, het went.... :') Buiten het feit dat ze schrok van haar eigen schaduw ( >;) ) en van de mensen aan de kant (ze is er in geslaagd om van middendraf naar achterwaarts te gaan :+ Da's een overgang die ik nog nie vaak gemaakt heb :') ) en eigenlijk van elke zandkorrel die op stoof. Gelukkig heb ik haar tegenwoordig zo ver gekregen dat ze niet meer de hele bak door sprint als ze zo iets heeft maar gewoon weg draait/opzij stapt/achterwaarts gaat. En als ze al weg springt heb ik haar normaal vrij snel terug, was ik rustig aan't uitstappen na de les, dus lang teugeltje en met mijn lesgever aan't praten... Riskeert er daar iemand om zijn of haar paard ghetten aan te doen zonder haar eerst in drievoud toestemming te vragen. Het lostrekken van de klittenband zorgde er voor dat madame haar achterbenen in het zand plantte en er van door sprong als een halve gare :') Ondanks het achterlijke vertrek (er waren gaten van tien cm diep :o ) had ik haar na een drietal passen terug en schrikken doe ik er al lang niet meer van. Dus als ie besluit dat ie dit gaat vol houden, ga je iig van zelf leren om los te laten, niet in de mond te hangen en ze toch relatief snel stil te krijgen. _O- Het eerste jaar ben ik er ook regelmatig naast gegaan met dergelijke acties (heel hard vooruit sprinten, doen alsof je naar links wil gaan en dan tòch ineens rechts omgooien was ook erg effectief om baasje in het zand te krijgen) maar inmiddels is mijn reactie als er zo iets gebeurt om dieper in mijn zadel te gaan zitten en vooral niet te trekken maar rustig terug et nemen. Dat heeft voor zo'n inmense verbetering gezorgt... Echt soms als ik haar stil heb na een paar passen verbaas ik me er nog steeds over... Datk denk "pfft had ze dat pak 'm beet een jaar geleden gedaan, hadk alle hoeken van de bak gezien"... Helaas heb ik nu wel enorme last van mijn ribben, ik had ze al gekneusd en de les van gisteren heeft er vor gezorgt dat ze inmiddels gezwollen zijn.... :o Mijn osteo gaat heel blij zijn met me :o

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:51

toen ik net begon moest ik nog wel ns pony's 'terugtrekken' in plaats van 'terugnemen'.
ik kan me die kramp in mn armen nog goed herinneren!!
en als ik de laatste 15 minuten van de les echt geen pap meer kon zeggen,
kreeg ik te horen: wordt verdorie toch eens boos op je pony, ze gaat er gewoon met je vandoor!!

wat een ramp was dat!
gelukkig kwam ik toen in een periode waarin ik soms schijt kreeg aan mijn instructrice;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:23

Pijn in mijn armen heb ik nooit :n Ook nog nooit gehad trouwens! Als je dat wel hebt, dan is er imo iets grondig mis.
Ik heb eerder de neiging om een veel te licht contact te hebben... Tot grote ergernis van mijn instructrice! :Y)
Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat als paardlief hem onverwachts peert dat ik dan toch wel aan de teugels hang. Dat is gewoon een reflex. Ik verschiet zelf zo hard van zijn actie dat ik nog niet eens doorheb dat ik aan de teugels hang. Pas nadien komt dat besef en de bijhorende spijt.
Ik lees hier dat je die reflex wel afleert als je paard vaker in een uur zulke acties uitvoert, maarreuh: nee bedankt! :D Hoeft van mij niet!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:30

saskiakefie schreef:
herkenbaar: of mensen die handschoentjes aan doen omdat ze anders blaren krijgen..

Ja, dat krijg ik, maar ik heb hele lichte druk van voor. Bij mij komen de blaren ook als ik met paard stap aan de hand met teugels. Of als ik stukje uit mag stappen (dus losse teugels) tadaaa blaren. Dus zo kort door de bocht als jij het stelt is het niet.

En ja, ik heb wel eens spierpijn, maar ik trek niet en paard helemaal niet, maar ik wil wel eens armen aanspannen als ik iets eng vindt, en dáár krijg ik spierpijn van, niet van mijn paard. Dan klopt er ergens iets niet.

Dus zeggen dat je slecht rijdt als je wel eens spierpijn in je armen hebt? :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:31

Nee van mij ook niet maar goed als ze het dan toch doet, kan ik er net zo goed het positieve van proberen in te zien _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:28

Ayasha schreef:
Nee van mij ook niet maar goed als ze het dan toch doet, kan ik er net zo goed het positieve van proberen in te zien _O-

Hmm, osteo's handige mensen!!

Overigens had ik net vorige week bedacht mijn b.p. aan te wilgen te willen hangen,
plan is gewijzigd naar laat hem voorlopig nog aan, het is toch winter, lekker warm.

Ik heb mede boscrossers gevonden! Bergsebossie pas op, zaterdag 3 losgeslagen maloten op pad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:40

Anoeska schreef:
Ik denk wel dat er paarden zijn die vanzichzelf lichter / zwaarder op de hand zijn. Ik heb nu een superlicht paard, jong ding, kruipt nog wat achter de teugel, maar gaat steeds meer verbinding pakken. Hiervoor had ik een wat ouder paard, die graag haar hele gewicht in je handen wilde leggen. En ik rij ze allebei op dezelfde manier. Ik denk dus niet dat alleen je eigen rijden je paard zwaar of licht in de hand maakt.

Edit: Nu ik teruglees bedenk ik me dat ik ze eigenlijk helemaal niet op dezelfde manier rij. Maar ik heb bij allebei wel een zelfde beeld in m'n hoofd hoe het zou moeten zijn.

Mijn Haflinger is ook altijd iets zwaarder in aanleuning dan mijn Friesje. Maar té zwaar is niet goed. Hij mag niet gaan hangen op mijn hand, maar het ene paard is lichter te rijden dan de ander. Dat klopt! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:44

Ayasha schreef:

Zegt zij die nog geen zinnig antwoord op de OP gegeven heeft.. :+
Of heb ik daar overheen gelezen? Ik reageer al een aantal pagina's en ben jou nog niet tegengekomen geloof ik. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:47

Chaos schreef:
Ayasha schreef:

Zegt zij die nog geen zinnig antwoord op de OP gegeven heeft.. :+
Of heb ik daar overheen gelezen? Ik reageer al een aantal pagina's en ben jou nog niet tegengekomen geloof ik. :P

Je hebt er overheen gelezen. ;) En vrij grondig ook, als je me nog niet bent tegen gekomen in dit topic ben je selectief blind denk ik. _O-
Dus je eerste zin mag je vlotjes terug nemen. :)

Sjolvir schreef:
Ayasha schreef:

Hmm, osteo's handige mensen!!

Overigens had ik net vorige week bedacht mijn b.p. aan te wilgen te willen hangen,
plan is gewijzigd naar laat hem voorlopig nog aan, het is toch winter, lekker warm.

Ik heb mede boscrossers gevonden! Bergsebossie pas op, zaterdag 3 losgeslagen maloten op pad.

_O- verstandig. :(:)

Osteo's zijn handig idd maar die van mij wordt een beetje mismoedig van me :')
Dus als er op de voorpagina komt dat er 3 formule 1-paarden gesignaleerd zijn weet ik wie het was _O-

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:14

Heb er idd. overheen gelezen.

Al zijn het alleen ervaringen, er wordt hier in het topic maar weinig gesproken over het echte hoe en waarom. Jammer genoeg.. :)
Er wordt gesproken van zagen en LDR, maar een ruiter die pijn heeft in zijn armen na een rit gaat ook over meer dan dat alleen.

Excuses! :P

En om even in te gaan op jouw posts over paarden die ervandoor gaan oid. Die zet ik op de noodrem, om gelijk weer los te laten. Ik vindt niet dat ik dan écht hard in de hand wordt. Ik leg welliswaar meer druk erop, maar die is er ook gelijk af.

Dat is ook een beloning voor het paard, druk van de lagen/mond.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 00:14

MyWishMax schreef:
Dus zeggen dat je slecht rijdt als je wel eens spierpijn in je armen hebt? :n

Nee Merel. :D Maar wel als je onder het rijden pijn in je armen krijgt omdat je je paard in de krul aan het trekken bent, wat nu 8 op de 10 ruiters doen, in mijn ogen. Als het er niet 9 van de 10 zijn. :+
(en ik doel niet op jou natuurlijk, haha!)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 06:39

Nouja, in feite heb je gelijk. Spierpijn in je armen is slecht, maar die ene van de tien, krijgt het niet door trekken maar door spanning van zichzelf _O- :o