Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV_oud

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:27

Dressuur is de basis.
Springen vind ik te onverantwoordelijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:40

Huh, dus ook als je gewoon de springsport correct beoefent?

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:56

Omdat ik op een manege rij xd

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:10

Zoooo... Wat zijn er schrikbarend weinig mensen die de reden achter dressuur rijden kennen. Veel verder dan 'de basis' komen de meesten hier helaas niet... :n Gemiste kans...

Ik rijd dressuur om mijn paard te leren hoe hij beter met zijn lijf om kan gaan om mij beter te kunnen dragen. Daarnaast vind ik het ook prachtig om het contact met je paard te hebben en een dier van ruim 500 kilo met lichte druk in beweging te brengen.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:47

ik heb eerst gekozen voor dressuur om gewoon mijn eigen balans te krijgen. gewone manegelessen voor de lol.
ik heb hoogtevrees en echt hoog springen zit er voor mij dus ook niet echt in.
het is leuk om een dier van een 500 kilo met gewone hulpjes van een miniscuul beetje van zijn eigen kracht in beweging te kunnen krijgen en steeds netter te kunnen laten lopen. dressuur vind ik er persoonlijk mooi uit zien als de ruiter zijn/ haar handen niet op zijn knien zet waardoor ze het paard van voren klem zetten of hun paard op welke andere manier eigenlijk gewoon martelen om ze op hun manier te laten rijden.

verder kan ik het niet helemaal uitleggen xD

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:52

Ik ben begonnen met dressuur, en doe het nog steeds. Natuurlijk is het de basis, maar ik vind het ook een hele goede manier om te ontspannen en met het paard te werken (als je dat zo kunt noemen). Pas geleden had ik voor het eerst echt goed contact met het paard waar ik op reed, en het voelde als zweven in de hemel. Mensen beseffen zich vaak niet dat er wel een dier van ruim 500 kilo onder je zit. Dat moet je in beweging krijgen en als je hem in beweging hebt, moet je goed samenwerken met het dier. Dat is voor mij ook een onderdeel van dressuur.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:59

shirleyp schreef:
Zoooo... Wat zijn er schrikbarend weinig mensen die de reden achter dressuur rijden kennen. Veel verder dan 'de basis' komen de meesten hier helaas niet... :n Gemiste kans...

Ik rijd dressuur om mijn paard te leren hoe hij beter met zijn lijf om kan gaan om mij beter te kunnen dragen. Daarnaast vind ik het ook prachtig om het contact met je paard te hebben en een dier van ruim 500 kilo met lichte druk in beweging te brengen.

Hier zelfde reden! Inderdaad om mijn verzorgpaard haar lijf goed te leren gebruiken. In de juiste houding te lopen.
En voor mijzelf. Omdat ik anders als een zak meel op me paard zit :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:10

Ga met Shirleyp en Ninajojo mee, geloof dat de essentie daarvan ook oorspronkelijk in mijn antwoord zat...
Vind het samenwerken met het bewegende paard heel belangrijk, dan kun je ook wel gewoon uit het niets gaan boscrossen maar of de bewegingen daar beter van worden...

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:15

Omdat dressuur de basis van het rijden is.
Ik vind dat als je geen nette L proef kan rijden het ook niet veilig is om het parcour in te gaan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:49

Eh, en bedankt.
Ik rij een nette B-proef en ben gewoon nog niet verder, omdat ik alleen nog maar op mijn houding, zit en het paard verantwoord rijden zit te oefenen. En omdat ik maar 1x per week rijd.
Maar nu kun je mij niet vertellen dat ik onveilig ben voor het paard.

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:17

omdat ik het leuk vind en een goede basis heb voor te springen

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:53

Het is de basis die je leert als je begint. Ik vind het zelf
onwijs leuk om verder te gaan, meer de leren, paarden
iets te leren en het geeft de basis voor heel veel plezier
met je paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:24

Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar ik rij dressuur omdat ik er enorm van geniet:
- als ik mijn paarden zie groeien van groen dier tot elastisch en sterk (van recht, tot zakkende achterhand en opkomende voorhand).
- Als ik zie hoe ze meer en meer souplesse krijgen (ook als ze los lopen).
- om samen met mijn paarden te werken aan hun losheid, hun oefeningen en achteraf het verschil te zien
- om te zien dat ze plezier hebben in hun werk

dat ongeveer dus haha

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:58

Dressuur is de basis van alles. Ik heb veel springlessen gegeven vroeger. Daarbij stond dressuur boven aan. Als je paard in de ring 1.40 springt dan doet hij dat over een maand ook nog. Het is bij springen zo belangrijk dat je paard gehoorzaam is. Dus dressuur is iets waar je niet aan ontkomt.

In mijn manege lessen heb ik ook altijd veel aandacht aan dressuur besteed. Achter elkaar aanhobbelen kunnen we allemaal.

Je houdt je paard soepel en gehoorzaam. Dressuur is ook niet het laten zien van een kunstje maar het toont de graad van gehoorzaamheid en lenigheid aan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:02

Zonder dressuurmatig werk geen rijderij.
Dressuur: gymnastiseren dus het paard sterk maken dat het de mens kan dragen.
gehoorzaam maken.
Zonder deze beide kan men niet rijden dat wisten ze in de oudheid al, en dat al 5000 jaar, de Romeinen maar vooral ook de Chinezen.

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:12

Dressuur is zo leuk en gevarieerd. Je ziet zichtbaar verbeteringen zodra het contact tussen ruiter en paard steeds beter wordt. Te vaak springen is ook belastend voor de benen van het paard.

TTRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:04

Ik rijd dressuur omdat ik het interessanter vind dan springen. Een sprongetje is op zijn tijd ook niet verkeerd, maar te hoog ga ik denk ik al gauw miepen ;) En dresssuur vind ik ook mooier om naar te kijken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:06

Omdat dressuur de basis is van al het andere :D

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:04

Deborah_ schreef:
Ik rij dressuur omdat dat de basis is van het paardrijden

:j als je geen dressuur kan rijden, en dan bedoel ik gewoon GOED stap, draf, galop en je paard daarin niet in de hand kan houden, zal je ook nooit kunnen springen, het verbaasde me de eerste keer bij het springen dat het eigenlijk zoveel met dressuur te maken heeft.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:56

eigenlijk om alles.

dressuur is de basis. Ik rijd nu een paard die graag springt. maar als je de basis van de dressuur niet kent. dan kun je moeilijk gaan springen. Verder geeft het een fijn en vertrouwelijk gevoel.

eerst zei ik altijd:
'geef mij maar springen.' maar na een maand echt goed les en geen manege les en geen herhalingen meer keek ik zeker anders tegen dressuur aan!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:13

shirleyp schreef:

Ik vind dat je dit prachtig hebt verwoord! Maar is het niet zo dat je dressuur rijd om als ruiter te leren om te gaan met de bewegingen van het paard en als paard getraind te worden/ leren om te gaan met de bewegingen van de ruiter, zodat je uiteindelijk samen kan bewegen?
Ik vind het ook een machtig mooi gevoel als ik samen met mijn paard momenten mag ervaren alsof je samen één bent (we zijn net begonnen samen dus de momenten zijn nog schaars :D )

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:15

Ik houd niet heel erg van springen, en van western bak ik helemaal niks. Dressuur vind ik ook mooi om te zien, springen en western ook hoor, maar dat vind ik alleen leuk om te zien en niet om zelf te doen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:08

ik rij dressuur en spring. dressuur vind ik de basis om je paard los te maken. maar ik vind dat springen eigenlijk ook een soort dressur is . ik bedoel je spring niet de hele tijd hindernissen achter elkaar, er zitten ook wendingen in het parcour die je goed moet kunnen rijden. je dresuur moet dus goed voor elkaar zijn om een goed parcours te rijden. je stelt hem bijv. in voor een wending, je buigt hem om je been, dan ben je al bezig met dressuur. pas een paar sprongen voor elke hindernis heb je even geen dressuur. maar je moet boven een hindernis ook zorgen dat je paard in de goede galop land, dat vind ik ook al dressuur.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:28

het is netjes , mooi en je leert bij dressuur hoe je je paard(pony)
de baas bent en hoe je hem mooie voltes kunt laten lopen enz..
je hebt er ook niet zo veel stress als bij springen of cross ofzo

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:48

Is het:
- het wedstrijdelement?
- het mooie plaatje?
- het samenzijn met je paard?
- omdat iedereen het doet?
- een combinatie van bovenstaande?
- iets anders?

- Nee
- Nee
- Ja
- Nee
- Nee
- Omdat ik niet durf te springen,en er geen andere mogelijkheid is.