Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:28

Waarom niet? Zo lang het niet te strak staat allemaal en je, je paard er geen kwaad mee doet :+ Voor sommige paarden is het nog een betere oplossing dan ze maar rond te laten rennen met de kop in de lucht.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:00

x_Marr schreef:
Maar een hulpteugel heb je helemaal niet nodig.

Waarom dingen gebruiken die overbodig zijn. :+

Dat is wat ik mij afvraag en waar ik nogsteeds geen goede reden voor gehoord heb.

En ookal gebruik je ze op een goede manier, dan ben je alsnog aan het dwingen, terwijl je het ook op kan lossen, op een andere vriendelijkere manier.

Waarom ben je hier zo van overtuigt?

Bepaal jij hier voor ons wat wij wel en niet nodig hebben?
Je hebt er totaal geen idee van hoe de paarden van een ander zijn.
Misschien heb jij een lief rustig dier die lekker bitloos bereden kan worden, dan hebben wij misschien de ' pech' dat onze paarden dat niet kunnen/kennen of dat wij dat misschien niet eens willen.

En ik vind dat je je in dat geval wel eens mag verplaatsen in iemand, ook al rijdt diegene met bit.
Een hulp teugel is soms wel degelijk nodig, soms om dingen sneller op te lossen, soms zelfs voor je eigen veiligheid.
Hoeveel mensen gebruiken wel niet een martingaal? Ook dit valt onder hulpteugels, en hier zit geen vorm van onvriendelijkheid in. Een enigzins lichte vorm van dwang, dat geef ik toe.
Ik denk dat jij maar wat blij mag zijn dat ik na anderhalf jaar lang doortrainen uiteindelijk mijn paard heb leren stil staan met een slofteugel. Dit paard was anders gewoon gevaarlijk geweest voor mensen uit mijn omgeving en ook voor mezelf.
Dan maar dwang, zolang het uiteindelijk maar een positief effect heeft, voor mij, mijn omgeving EN mijn paard!

Om dan terug te komen op dwang: Ook jij doet daar aan.
Jij dwingt je paard tenslotte ook om in een wei te staan, hem te eten wat jij hem geeft, je longeert hem, hij moet vast staan, jij gaat er ook op rijden, en ook het rijden is uiteindelijk allemaal met dwang aangeleerd! ;)

Bijzet teugels zijn geen dingen die schade aanbrengen, een verkeerde ruiter is degene die de schade veroorzaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:09

Waarom begin je nou weer over bitloos? Waarom lees je niet?

Tuurlijk joh, paarden zijn dieren die ons pesten, die niks voor ons willen doen voor je alleen het leven zuur maken. :+
En bitloos is heeeeeeeeeuuuul gevaarlijk.

En ja mijn verzorgpaard is het enige lieve dier, maar natuurlijk. :+
Even voor de duidelijkheid, er bestaan geen dieren die niet lief ZIJN, alleen dieren die vals/niet lief zijn gemaakt. En die zijn in de meeste gevallen allemaal weer lief te maken door een juiste eigenaar.
Paarden doen zo ongeloofelijk veel voor je, als ze ergens last van hebben laten ze dat maar met hele kleine signalen eerst merken, veel mensen pikken die signalen dan ook niet op. En dan onstaan er miscommunicaties en problemen, paard krijgt bijna altijd de schuld.

Wanneer een paard gevaarlijk wordt zal je hem toch eerst helemaal moeten doorlichten of er niks anders aan de hand is, een paard word namelijk of gevaarlijk door de mens of door een probleem wattie heeft, oh en dat ligt ook weer aan de mens, die heeft dan namelijk de verantwoordelijkheid om het paard door te laten lichten.

Een hulpteugel is echt niet nodig, en jij vindt omdat het dan sneller verdoezelt 'opgelost' is een reden? Geduld is een schone zaak, zonder geduld moet je niet op een paard gaan zitten.

Ik dacht trouwens dat je, helemaal als wedstrijdruiter, juist blij zou zijn met minder waarmee je meer bereikt.... Ik ben dat iig wel als er weer ene hulp verkleind is.

Vind het trouwens ook raar dat er maar wel moet worden aangenomen dat sommige dingen alleen met hulpteugels op te lossen zijn ipv. dat hulpteugels niet nodig zijn... ik dacht echt dat we het alelmaal zo vriendleijk mogelijk zouden willen hebben, verder kijken naar wat ee betere, vriendelijkere oplossing kan zijn, ookal gaat daar misschien wat meer tijd inzitten.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:17

x_Marr schreef:
Even voor de duidelijkheid, er bestaan geen dieren die niet lief ZIJN, alleen dieren die vals/niet lief zijn gemaakt. En die zijn in de meeste gevallen allemaal weer lief te maken door een juiste eigenaar.

Hmm, hoe wil je dat beweren? Ik hed een pony gehad, waar ik heel lief voor was, die we wel 10x bij de DA hebben gehad, omdat hij vreselijk gemeen was, en gewoon op ons sprong en telkens achter over klapte met iemand erop of dwars door de bakrand heen ging, nou dat vind ik toch niet normaal? En wat wij deden, hij bleef het doen.. Dan denk ik toch dat het dier gewoon niet lief is ;)
Laatst bijgewerkt door _Daniquee op 26-09-10 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:24

x.Marr. Dat jij jezelf nog gelooft. :')

Zoals al eerder gevraagd -want mijn vragen naar jou toe worden nog steeds niet beantwoord, bang dat je door de mand valt? - waar blijven jouw ervaringen. Waarop baseer jij alles? Want je praat nogal wat onzin. Dat jij een mening hebt, prima, maar ga het niet beschrijven als feiten!

En hoe kan het volgens jou dat een hulpteugel nooit maar dan ook nooit oplossing kan bieden, maar alleen verdoezelt. Toch knap, dat je na een training, mét welke hulpteugel dan ook, wél degelijk heel veel profijt kunt hebben met een daaropvolgende training zonder hulpteugel.

Bovendien denk ik dat jij het nog erger voelt als een paard, hahaha! Paarden kijken mij nog steeds aan, en gaan nog steeds hard voor me aan het werk, ook mét hulpteugel. Dus ze voelen zich niet zo gedwongen of in een hoekje gedrukt.

En dan nu niet komen met onzin als paarden geven ook geen tegendruk, want dat is nonsens. Als jij een kwalijknemend paard hebt wijzen ze je wel degelijk op je fouten.

En nu, hoe komt het dat jij ALLES al schijnt te weten -fouten die je benoemt daargelaten- en hoe komt dat? Waar heb jij alles geleerd?

Ik kan me TIJDEN geleden nog heugen dat jij zulke problemen had met je verzorgpony, en nu is alles koek & ei en heeft iedereen naar jouw pijpen te dansen, want jíj weet het allemaal zo goed.

Volgens mij heb jij een methode bestudeert in theorie, en ik stel voor dat je dan nu eens gaat leren rijden met héél veel paarden, en dan gaan we weer in gesprek. Die eenzijdige conversatie is zinloos op deze manier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:25

En een hulpteugel hoeft helemaal niet onvriendelijk te zijn. :') Heb je wel eens onderzoeken gedaan? Nee, dat dacht ik al.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:32

Ik geef je helemaal gelijk Chaos.
Niet ieder paard is makkelijk, daar weet ik zelf ook alles van..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:24

Ja joh. Ik heb wat knettergekke beesten op stal gehad hoor.
Paarden waarvan iedereen zei; dus ook de kliniek en div. therapeuten, dat beest heeft gewoon een steekje los. Die paarden zijn er.

En veel dingen zijn idd. te weerleggen naar een ruiter. Maar je zult het paard moeten blijven zien als individu, een van een invidu lopen er ook die niet helemaal fijn, lief of goed zijn.

Als je alleen maar blijft kijken naar het vriendelijk blijven en het paard doet niks zomaar verhaal, dan zul je met sommige paarden jezelf gigantisch tegen het hoofd stoten. Immers met het kijken naar karakter en daar je training op aanpassen gaat met beter resultaat.

En dan blijf je ook vriendelijk, maar wellicht wat doortastender of zelfs wat dwingender. Maar lichte dwang is niet altijd slecht, ik denk dat je dat ook moet realiseren.

Als mijn paard links wil en ik rechts, dan vraag ik vriendelijk dóch dwingent toch rechts te gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:45

Chaos schreef:
x.Marr. Dat jij jezelf nog gelooft. :')

Zoals al eerder gevraagd -want mijn vragen naar jou toe worden nog steeds niet beantwoord, bang dat je door de mand valt? - waar blijven jouw ervaringen. Waarop baseer jij alles? Want je praat nogal wat onzin. Dat jij een mening hebt, prima, maar ga het niet beschrijven als feiten!

En hoe kan het volgens jou dat een hulpteugel nooit maar dan ook nooit oplossing kan bieden, maar alleen verdoezelt. Toch knap, dat je na een training, mét welke hulpteugel dan ook, wél degelijk heel veel profijt kunt hebben met een daaropvolgende training zonder hulpteugel.

Bovendien denk ik dat jij het nog erger voelt als een paard, hahaha! Paarden kijken mij nog steeds aan, en gaan nog steeds hard voor me aan het werk, ook mét hulpteugel. Dus ze voelen zich niet zo gedwongen of in een hoekje gedrukt.

En dan nu niet komen met onzin als paarden geven ook geen tegendruk, want dat is nonsens. Als jij een kwalijknemend paard hebt wijzen ze je wel degelijk op je fouten.

En nu, hoe komt het dat jij ALLES al schijnt te weten -fouten die je benoemt daargelaten- en hoe komt dat? Waar heb jij alles geleerd?

Ik kan me TIJDEN geleden nog heugen dat jij zulke problemen had met je verzorgpony, en nu is alles koek & ei en heeft iedereen naar jouw pijpen te dansen, want jíj weet het allemaal zo goed.

Volgens mij heb jij een methode bestudeert in theorie, en ik stel voor dat je dan nu eens gaat leren rijden met héél veel paarden, en dan gaan we weer in gesprek. Die eenzijdige conversatie is zinloos op deze manier.

Uhm ik denk dat je heel iemand anders voor je hebt :? Ik zou namelijk niet weten waarover je het hebt := Heb namelijk geen enkel probleem met mijn verzorgpaard door zijn fantastische eigenaaresse en onze instructise ;)

Welke vragen beantwoord ik niet volgens jou? Oh wacht ik weet het, ik beantwoord ze niet op de manier die jij het wil, ik zeg niet wat jij wil dat ik zeg. Hou dan maar op want dat ga ik ook niet doen ook, ik wordt echt niet voor een hulpteugel.
Overigens is mijn vraag ook nogsteeds niet beantwoord, maar hé, de pot verwijt de ketel. :+

Iedereen is nu namelijk naar mij aan het wijzen dat ik hulpteugels niks vind en die mening verkondig, jullie doen toch exact hetzelfde? Jullie verkondigen jullie mening toch ook en gaan toch ook tegen mij in? Whats the difference? Waarom zou ik wel alles als feiten beschrijven en juullie niet terwijl je zelf beweert dat je hulpteugels soms toch echt nodig hebt en het echt niet anders is op te lossen?

Als je een kwalijknemend paard hebt ja, zijn maar weinig paarden die je echt iets kwalijk nemen. Anders zou je echt niet op hun rug mogen zitten.
En de meeste mensen pakken de kleinere signalen echt niet op. Sterker nog er rijden genoeg mensen door de grote signalen heen.

_Daniquee schreef:
x_Marr schreef:

Hmm, hoe wil je dat beweren? Ik hed een pony gehad, waar ik heel lief voor was, die we wel 10x bij de DA hebben gehad, omdat hij vreselijk gemeen was, en gewoon op ons sprong en telkens achter over klapte met iemand erop of dwars door de bakrand heen ging, nou dat vind ik toch niet normaal? En wat wij deden, hij bleef het doen.. Dan denk ik toch dat het dier gewoon niet lief is ;)

Je kan ook te lief zijn ;) Niet iedereen kan een paard opvoeden.. beter nog, veel mensen niet zelfs... ''mijn paard bijt mij, schopt etc etc.'' Goh misschien mankeert er dan wat in je opvoeding als je paard zo wordt :+
Dat paard hadden jullie vanaf het begin? Dus vanaf de geboorte of vanaf het moment dattie nog niet in handen was geweest? Zo niet dan kan je niet gaan beweren dat het paard het zelf was wat niet lief was.. en daarna weet je het ook niet.

Oh, paarden die je door de hele bak heen crossen hoeven ook geen hulpteugeltje om hoor. Paard wat dat deed is nu prima te rijden, zonder hulpteugels en zonder gesjor in de mond.

Chaos: Jij wil nu allemaal ervaringen van mij horen, waarom? Krijg ik al jou ervaringen hier te horen? Je hebt geneens ervaring ermee dat je problemen prima kan oplossen zonder hulpteugels... dan lijkt mij dat jou eigen ervaring ook niet groot is.
Ervaring zegt niks. Ene mens heeft al 1000 verschillende paarden gereden maar is nogsteeds zo dom als het achterend van een koe.
Logisch denken is een beter iets.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:56

Ja dat paard is heel vaak in de hand geweest, en jij moet eens oppassen met was je zegt, jij weet niet hoe wij met paarden omgaan, en wij weten goed genoeg hoe we daar mee moeten omgaan, dat paard liep elke dag mee aan de hand, is al als veulen gepoetst en voetjes opgetilt etc, maar daarna draaide de knop om, en dat zei de DA ook dit paard is totaal gestoord, en dat is die nu nog steeds, dus ik zal maar opletten met wat je zegt, Dat jij nou denkt jij je paard als beste kan opvoeden, blablabla wil niet zeggen dat een ander het niet kan ;)

En je hebt zowat tegen iedereen kritiek, maar ben je zelf wel de beste dan? Kan jij het zelf wel allemaal zo goed, daar geloof ik namelijk niks van :)

Want wij fokken paarden, en leiden ze op en met alle 11 is het goed gegaan behalve met de 12e, dus kan jij niet beweren dat we hem niet goed hebben opgevoed ;)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:02

Maargoed, waarom zou ik nog doorgaan, we dwalen namelijk erg van het onderwerp af zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:05

Die eerste zin was in het algemeen bedoelt, niet tegen jou :)

Het heeft bepaalde redenen dat een knop opeens omdraait, maar als de oorzaak nog niet is gevonden: hebben jullie het paard wel eens helemaal laten doorlichten? Scans en alles? Van de hersenen etc.

Paard wordt echt niet zomaar gevaarlijk hoor, dat komt echt of door de mens of door een medisch iets(bijv. hersentumor).

Sinds wanneer heb ik tegen iedereen kritiek als ik in een discussitopic zit? Daar is een discussietopic toch voor, om te discussieren. Heb ook nergens beweerd dat ik alles goed doe, dat hoef ik ook niet te doen als ik maar goed naar mijzelf blijf kijken dat ik niks verkeerd doe en zo wel dat ik het oplos. En dat is iets wat heel veel mensen vergeten.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:07

Ja we zitten inderdaad in een discussietopic, maar jij bent het nergens mee eens, want je moet het maar vriendelijk oplossen, nou soms gaat dat niet? Ik hoop toch dat je dat zelf ook weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:13

ik vind alles slecht als het om dwang gaat.Dusja ook bijzetters vind ik niks. Waarom een paard upknopen? Heb jij lol in het rijden en je paard lijd eronder
hetzelfde denk ik over bit en sporen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:38

_Daniquee schreef:
Ja we zitten inderdaad in een discussietopic, maar jij bent het nergens mee eens, want je moet het maar vriendelijk oplossen, nou soms gaat dat niet? Ik hoop toch dat je dat zelf ook weet.

Maar ik weet dat het wel vriendelijk kan. Je hoeft er echt geen hulpteugel om te knopen.
Je bent het zelf toch ook helemaal niet met mij eens? Alleen met degene die hetzelfde zeggen als jou. :+

Jij gelooft het toch ook niet wat IK zeg? Moet je toch niet mij gaan verwijten wat je zelf ook doet?
Dat vind ik een beetje raar.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:42

Ik ben het inderdaad niet met jou eens, maar er zijn nog wel een stuk meer mensen die het niet met jou eens zijn, dus het zal ook wel alleen aan mij liggen ;) En ik ben het niet alleen eens met mensen die hetzelfde zeggen als mij hoor _O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:21

Ben ik dat wel dan? Toevallig ben ik het in deze discussie met de mensen die er actief aan deelnemen inderdaad niet eens, dat mag dus niet van jou?
Er hebben meerdere mensne gereageerd hoor die ook tegen hulpteugels zijn en weten dat het zonder kan, alleen doen die niet actief aan de discussie mee. Maar is wel heel flauw om er zo op te gaan reageren.

Ik hou trouwens ook niet van mensen die beweren dan ik iets gezegd of gedaan heb wat niet waar is, ben dus ook benieuwd waar Chaos het weghaald dat ik een probleem met mijn verzorgpaard gehad zou hebben, wil je zoiets beweren check dat dan eerst even of het werkelijk klopt voordat je zoiets beweert.

Maar ik ben nogsteeds benieuwd waarom er wel heel snel aangenomen wordt dat een hulpteugel nodig is maar als er wordt gezegd dat een hulpteugel niet nodig is dat dat dan maar direct wordt weggewuift. Wil niemand het vriendelijker kunnen oplossen ofzo?

Zou het trouwens ook aardig vinden als je op de rest van mijn post beantwoord, ik ben namelijk oprecht nieuwschierig ernaar of jullie daat paard geheel hebben laten doorlichten. Het probleem zal toch ergens vandaan moeten komen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:45

Nou ik heb mijn paard dus wel laten doorlichten.
Tenminste, ostheopaat etc, bloed onderzoek, alles.
En juist uit deze onderzoeken heb ik een trainings advies gekregen. Dit bestond uit lang rechtuit rijden en longeren aan de bijzet, zodat mijn paard zelf lekker los in haar lijf kon komen zonder mijn gewicht.
Waarom met hulp teugel? Omdat ze echt diep tot op de grond moest ontspannen voor het rug gebruik en wanneer ik haar zonder longeerde kon ze alleen maar hard galoperen. Zo is mijn paard nou eenmaal.

En jawel, na een maand actief longeren was het hele probleem opgelost. Samen met hulp van de ostheopaat natuurlijk.
Haar wervels zaten weer los en goed, en haar spieren rondom hebben zich goed ontwikkeld. Dit had niet gekund onder het zadel, mede omdat mijn paard nog erg onervaren was en dus wel hield van een bokkesprong. ;)

Het is geen probleem verdoezelen, het is gewoon een extra hulp zoeken als je zelf iets niet kunt en iets of iemand anders kan dat wel.
Of is een ostheopaat erbij halen soms ook een probleem verdoezelen?

Wat betreft mijn bit wil ik nog zeggen: Het is een prima oplossing hoor.
Mijn paard brak zowat haar benen omdat ze zo graag snel wilde springen. Nu zit er gewoon net even die extra rem op waardoor ze gecontroleerd is.
We springen nu soms weer zonder hoor, maar een paard recht zetten is af en toe echt nodig. Nou met eeuwig vriendelijk blijven (2 jaar lang) lukte dit echt met geen mogelijkheid, dan ga je toch zoeken naar iets anders en kom je hierop uit.

Ik vind het erg jammer dat je overal recht tegenin gaat en niet van een ander wil leren of ook maar kan begrijpen waarom iemand dit doet.
Je komt nu over alsof je het allemaal maar weet, dat wat jij doet het beste is en dat iedereen dat zo moet zijn.
En inderdaad, ik ben een wedstrijd ruiter. Zoals heel veel anderen hier, en we hebben allemaal ons eigen manier om iets te bereiken. Het is niet aan jou om te bepalen of wij dat zo vriendelijk mogelijk moeten doen.

Ook jou paard heeft dingen moeten leren onder een vorm van dwang of zelfs lichtelijk geweld.
Zelfs jijzelf, en jij bent toch ook niet ongelukkig?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:17

Welke vragen beantwoord ik niet volgens jou? Oh wacht ik weet het, ik beantwoord ze niet op de manier die jij het wil, ik zeg niet wat jij wil dat ik zeg. Hou dan maar op want dat ga ik ook niet doen ook, ik wordt echt niet voor een hulpteugel.

Ehh. Jouw vragen heb ik wel degelijk beantwoord. En nee, jij de mijne niet. Je beantwoord alleen het gedeelte waarmee jouw mening veilig blijft, als ik doorvraag hoor ik niks. ;)

Iedereen is nu namelijk naar mij aan het wijzen dat ik hulpteugels niks vind en die mening verkondig, jullie doen toch exact hetzelfde? Jullie verkondigen jullie mening toch ook en gaan toch ook tegen mij in? Whats the difference? Waarom zou ik wel alles als feiten beschrijven en juullie niet terwijl je zelf beweert dat je hulpteugels soms toch echt nodig hebt en het echt niet anders is op te lossen?

Juist ja, een mening verkondigen. Maar blaten dat dingen schadelijk zijn, kwaad doen, etc. schiet natuurlijk niet op. Kom eens met feiten. En wij zeggen niet dat het niet anders op te lossen is, maar als ik een probleem met een hulpteugel in een dag kan oplossen, dan liever dan dat ik er 2 maanden mee bezig bent, en dan komt er nog steeds nauwelijks dwang bij kijken.

Jij wil nu allemaal ervaringen van mij horen, waarom? Krijg ik al jou ervaringen hier te horen? Je hebt geneens ervaring ermee dat je problemen prima kan oplossen zonder hulpteugels... dan lijkt mij dat jou eigen ervaring ook niet groot is.
Ervaring zegt niks. Ene mens heeft al 1000 verschillende paarden gereden maar is nogsteeds zo dom als het achterend van een koe.
Logisch denken is een beter iets.

Pardon? Mijn paarden worden zelden gereden met hulpteugel, mijn sportmerrie wordt helemaal nooit gereden met hulpteugel. Dus ga nou niet onzin lopen verkondigen.

En ja, ervaring zou fijn zijn om van jou te horen. Als jij nog niet zo veel verschillende paarden hebt getraind, neem ik jouw verkondigingen hier totaal niet serieus. Want immers, hoe kun jij het zo veel beter weten, zonder jouw trainingen op verscheidende paarden te testen. Jij hebt het wiel niet uitgevonden hoor. ;)

Logisch nadenken. Juist, als je dat deed. En mijn antwoorden daarbij naleest, want die zijn meer dan logisch. ;) Dan zul je tot de conclusie komen dat je met bijv. bijzetteugels met heel lichte dwang én zonder onvriendelijk te worden wel degelijk prima kunt rijden en een probleem komt oplossen.

Hetgeen jij verkondigt komt van theorie. Praktijk echter, zegt veel meer. Bovendien, het atletische dressuur zoals jij het graag noemt, verschilt weinig van de mijne. Jij werkt in fases, ik mix de fases, nou petje af voor jou meid.

Dat jouw instructeur wellicht heel veel weet, wil niet zeggen dat jij dat ook doet. Want je blaast nogal hoog van de toren hier.

Maar ik weet dat het wel vriendelijk kan. Je hoeft er echt geen hulpteugel om te knopen.
Om weer tot mijn punt te komen, een hulpteugel hoeft niet onvriendelijk te zijn, dit kan wel, bij misbruik, maar het hoeft niet. Maar dat schijnt niet tot je botte hersens door te willen dringen. :) Een hulpteugel kan in sommige gevallen zelf nóg vriendelijker zijn dan een ruiter zelf laten klooien die niet handig genoeg is en dat zonder hulpteugel.

Het gaat om het paard en zijn welzijn, en niet om wat jij wel of niet onvriendelijk vindt.

Maar ik ben nogsteeds benieuwd waarom er wel heel snel aangenomen wordt dat een hulpteugel nodig is maar als er wordt gezegd dat een hulpteugel niet nodig is dat dat dan maar direct wordt weggewuift. Wil niemand het vriendelijker kunnen oplossen ofzo?

Ik wuif het niet weg. Tuurlijk kan dingen zonder hulpteugel oplossen. Maar bepaalde problemen kun je ook prima met hulpteugel oplossen. Dat is wat wij zeggen, als je zou luisteren. :)

En zoals ik al zei, zonder hulpteugels rijden maakt je rijden niet meteen vriendelijker.

Ik hou trouwens ook niet van mensen die beweren dan ik iets gezegd of gedaan heb wat niet waar is, ben dus ook benieuwd waar Chaos het weghaald dat ik een probleem met mijn verzorgpaard gehad zou hebben, wil je zoiets beweren check dat dan eerst even of het werkelijk klopt voordat je zoiets beweert.

Excuses als het niet zo is, maar er staat me nog steeds wat van bij.

Er hebben meerdere mensne gereageerd hoor die ook tegen hulpteugels zijn en weten dat het zonder kan, alleen doen die niet actief aan de discussie mee. Maar is wel heel flauw om er zo op te gaan reageren.

Tja. Dat is nou pech hebben.
Op een reactie als bovenstaande ga ik niet eens reageren, zo iemand die tegen alles is loopt achter de meute aan zonder waarschijnlijk te weten waar ze over praat. Dus voor mij de moeite niet waard. Uitzonderingen daargelaten.

Al het dikgedrukte zijn quotes van x.Marr.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:47

x_Marr.
Wij hebben het paard niet door scans gedaan, maar wel met onderzoeken ook met bloed etc, en het kwam er op neer dat het paard gewoon niet goed in zijn hoofd was ;)

En natuurlijk zijn er meer mensen die erop tegen zijn, maar die maken er niet zn probleem van ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:41

_Daniquee schreef:
x_Marr.
Wij hebben het paard niet door scans gedaan, maar wel met onderzoeken ook met bloed etc, en het kwam er op neer dat het paard gewoon niet goed in zijn hoofd was ;)

En natuurlijk zijn er meer mensen die erop tegen zijn, maar die maken er niet zn probleem van ;)

Dan weet je dus helemaal niet of het paard iets mankeert en wuift direct je het paard is niet lief door zichzelf weg. Want het paard KAN dus iets mankeren waardoor hij zo reageert. Het is dan niet fair om alles op het paard af te schuiven.

Chaos ik stel voor dat je die vragen dan nog een keer steld, blijkbaar heb ik ze dan niet gelezen, maar ik heb nou ook al 10x gevraagd welke vragen het dan zijn en heb daar ook geen antwoord op gekregen, dan kan je dat wel eeuwig blijven afkraken terwijl je zelf dus hetzelfde doet.

Dat het schade kan is een feit. Jij wil zo graag een ervaring horen? Nou prima. Mijn verzorgpaard liep een paar jaar geleden heel mooi aan de teugel, tenminste zo leek het, zo zag iedereen het. Zo liep hij graag. Eigenaaresse kreeg er complimenten over.
Tot hij blessure's kreeg, na een lange tijd was het nog niet opgelost en heeft de eigenaaresse gelukkig verder gekeken dan een DA, die hebben namelijk nooit een osteopaat of iets dergelijks geadviseerd. Na een les te hebben gehad van onze huidige instructise, grondwerk wel te verstaan want paard was nog kreupel op de harde volte, heeft ze de tip van haar gekregen om een osteo/fysio langs te laten komen omdat de kreupelheid waarschijnlijk deels uit de rug kwam. En dat klopte inderdaad. Ondanks die mooie krul heeft hij dus nooit goed zijn rug ontspannen, ookal leek het wel zo te zijn.

En aangezien je met een hulpteugel helemaal niks kan voelen, de mond komt namelijk op de hulpteugel ipv. de ruiterhand, kun je nooit weten of het paard echt ontspannen is, echt nageeflijk is en of het zijn lichaam echt correct gebruikt.
Voor echte correcte ontspanning heb je geen hulpteugel nodig, waarom dan toch het risico wagen op een paard wat schijnontspant maar daarbij eigenlijk zichzelf naar de vernieling helpt? Waarom dan toch niet wat meer geduld hebben maar 100% de zekerheid hebben dat het paard zijn lichaam echt correct gebruikt ipv. erges vast te zetten en te doen alsof?

Mijn verzorgpaard is echt niet het enige paard wat dit zal doen.

En je weet niet of het paard zichzelf schade toe berokkend, paarden uiten dat pas laat of heel subtiel, ze gaan het eerst lopen compenseren. Ookal voelen ze dan ontspannen aan.

Dat goed gebruik van een hulpteugel niet direct onvriendelijk is: prima. Onvriendelijker dan correct rijden zonder? Ja, en dat heb je zelf ook gezegd.

Moet je toch naar een hulpteugel grijpen dan mankeert er gewoon nog wat aan je rijden, is niet erg, als je het zelf maar wil zien, aannemen, en er wat aan wil doen. Misschien kun je bijvoorbeeld Mindfields om tips vragen, ik geloof namelijk dat zij ook al die probleempaarden toch echt zonder hulpteugels beter maakt.

Want ik wordt nu uitgescholden dat ik niks zou willen leren, maar jullie staan ook niet open voor een vriendelijkere manier.

Overigens heb ik ook nergens beweert dat je direct beter rijdt als je geen hulpteugels bereikt, ik word nu een beetje doodmoe van al die dingen die worden gezegd dat ik dat zou hebben gezegd.
Als je er wat van bijstaat wil ik toch echt even de quotes zien voordat je zoiets roept.

Zoals trouwens in de openingspost te lezen valt gaat dit over een jaar lang gebruik al van een bijzet bij een paard van nu 4. Daar heb ik je nog niet op zien reageren........

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:23

gezellig hierzo... :-)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:34

Mijn mening: Er bestaan geen paarden die een hulpteugel nodig hebben. Alles is op te lossen zonder hulpteugels, mits je de juiste begeleiding hebt die jou kan uitleggen hoe je het op moet lossen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:39

x_Marr schreef:
_Daniquee schreef:
x_Marr.

Dan weet je dus helemaal niet of het paard iets mankeert en wuift direct je het paard is niet lief door zichzelf weg. Want het paard KAN dus iets mankeren waardoor hij zo reageert. Het is dan niet fair om alles op het paard af te schuiven.

Chaos ik stel voor dat je die vragen dan nog een keer steld, blijkbaar heb ik ze dan niet gelezen, maar ik heb nou ook al 10x gevraagd welke vragen het dan zijn en heb daar ook geen antwoord op gekregen, dan kan je dat wel eeuwig blijven afkraken terwijl je zelf dus hetzelfde doet.

Dat het schade kan is een feit. Jij wil zo graag een ervaring horen? Nou prima. Mijn verzorgpaard liep een paar jaar geleden heel mooi aan de teugel, tenminste zo leek het, zo zag iedereen het. Zo liep hij graag. Eigenaaresse kreeg er complimenten over.
Tot hij blessure's kreeg, na een lange tijd was het nog niet opgelost en heeft de eigenaaresse gelukkig verder gekeken dan een DA, die hebben namelijk nooit een osteopaat of iets dergelijks geadviseerd. Na een les te hebben gehad van onze huidige instructise, grondwerk wel te verstaan want paard was nog kreupel op de harde volte, heeft ze de tip van haar gekregen om een osteo/fysio langs te laten komen omdat de kreupelheid waarschijnlijk deels uit de rug kwam. En dat klopte inderdaad. Ondanks die mooie krul heeft hij dus nooit goed zijn rug ontspannen, ookal leek het wel zo te zijn.

En aangezien je met een hulpteugel helemaal niks kan voelen, de mond komt namelijk op de hulpteugel ipv. de ruiterhand, kun je nooit weten of het paard echt ontspannen is, echt nageeflijk is en of het zijn lichaam echt correct gebruikt.
Voor echte correcte ontspanning heb je geen hulpteugel nodig, waarom dan toch het risico wagen op een paard wat schijnontspant maar daarbij eigenlijk zichzelf naar de vernieling helpt? Waarom dan toch niet wat meer geduld hebben maar 100% de zekerheid hebben dat het paard zijn lichaam echt correct gebruikt ipv. erges vast te zetten en te doen alsof?

Mijn verzorgpaard is echt niet het enige paard wat dit zal doen.

En je weet niet of het paard zichzelf schade toe berokkend, paarden uiten dat pas laat of heel subtiel, ze gaan het eerst lopen compenseren. Ookal voelen ze dan ontspannen aan.

Dat goed gebruik van een hulpteugel niet direct onvriendelijk is: prima. Onvriendelijker dan correct rijden zonder? Ja, en dat heb je zelf ook gezegd.

Moet je toch naar een hulpteugel grijpen dan mankeert er gewoon nog wat aan je rijden, is niet erg, als je het zelf maar wil zien, aannemen, en er wat aan wil doen. Misschien kun je bijvoorbeeld Mindfields om tips vragen, ik geloof namelijk dat zij ook al die probleempaarden toch echt zonder hulpteugels beter maakt.

Want ik wordt nu uitgescholden dat ik niks zou willen leren, maar jullie staan ook niet open voor een vriendelijkere manier.

Overigens heb ik ook nergens beweert dat je direct beter rijdt als je geen hulpteugels bereikt, ik word nu een beetje doodmoe van al die dingen die worden gezegd dat ik dat zou hebben gezegd.
Als je er wat van bijstaat wil ik toch echt even de quotes zien voordat je zoiets roept.

Zoals trouwens in de openingspost te lezen valt gaat dit over een jaar lang gebruik al van een bijzet bij een paard van nu 4. Daar heb ik je nog niet op zien reageren........

Op de openingspost heb ik allang gereageerd.
Dat een hulpteugel schade kan berokkenen weet ik, en heb ik nergens ontkent. Ik heb het over het gebruik van een hulpteugel.

Ik scheld overigens ook niemand uit. :)
Ook heb ik niet gezegd dat het vriendelijker is als zonder. Want ik vindt een hulpteugel indien correct toegepast, en dus ook tijdelijk, helemaal niet onvriendelijk of slecht. Integendeel.

Verder blijf ik erbij, jij mag jouw mening hebben. Daar heb ik niks op tegen.
Mindfields hierboven bijv. deelt jouw mening eveneens.

En tuurlijk kan alles ook zonder hulpteugel opgelost. Het duurt alleen vele malen langer. En dan heb ik met een hulpteugel voor een keer absoluut geen probleem.
De schade die jij beschrijft komt dus voort uit een valse knik tussen ws. de 2e en 3e halswervel. En dat kan komen door een hulpteugel, maar eveneens door een foute ruiterhand. En zo is het met alles. :)

En ik kan wel degelijk voelen hoor met een hulpteugel. Want als de hulpteugel ontspant en niets meer doet dan eraan hangen, veert mijn hand nog steeds mee met de mond van het paard en heb ik aanleuning.

En ja, ik kan wel degelijk voelen wat een juiste ontspanning en aanspanning is en dergelijke. Maar dat zeg ik, een hulpteugel heb je nooit om een einddoel te bepalen, maar misschien wel om je een klein stukje op weg te helpen tussendoor. ;)

Wij zijn het grotendeels eens hoor, alleen ben jij wat stelliger als ik in je stantpunt, en vraag me dus af waarom. Want een enkele keer met bijzet trainen, zorgt niet voor schade. Dan is er met de algehele training iets compleet mis!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:06

Zo, dit is wel een titanenstrijd aan het worden. Ik volg het al een tijdje, maar de ts heeft sinds 17-09 al niets meer van zich laten horen ;) . Hopelijk heeft ze wat aan al het gekissebis hier :D .

Maar mijn mening, X_Marr baseert haar mening op een verzorgpony en Chaos heeft duidelijk meer ervaring met meerdere paarden. Dit in een notedop. Paardrijden is dwang, hulpteugels is dwang (geliefd woord :D ), een bit is dwang, een bitloos hoofdstel ook, sporen en zweep ook.