Voor sommige paarden is het nog een betere oplossing dan ze maar rond te laten rennen met de kop in de lucht. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Voor sommige paarden is het nog een betere oplossing dan ze maar rond te laten rennen met de kop in de lucht. x_Marr schreef:Maar een hulpteugel heb je helemaal niet nodig.
Waarom dingen gebruiken die overbodig zijn.
Dat is wat ik mij afvraag en waar ik nogsteeds geen goede reden voor gehoord heb.
En ookal gebruik je ze op een goede manier, dan ben je alsnog aan het dwingen, terwijl je het ook op kan lossen, op een andere vriendelijkere manier.

x_Marr schreef:En ja mijn verzorgpaard is het enige lieve dier, maar natuurlijk.![]()
Even voor de duidelijkheid, er bestaan geen dieren die niet lief ZIJN, alleen dieren die vals/niet lief zijn gemaakt. En die zijn in de meeste gevallen allemaal weer lief te maken door een juiste eigenaar.

Heb je wel eens onderzoeken gedaan? Nee, dat dacht ik al. Chaos schreef:x.Marr. Dat jij jezelf nog gelooft.
Zoals al eerder gevraagd -want mijn vragen naar jou toe worden nog steeds niet beantwoord, bang dat je door de mand valt? - waar blijven jouw ervaringen. Waarop baseer jij alles? Want je praat nogal wat onzin. Dat jij een mening hebt, prima, maar ga het niet beschrijven als feiten!
En hoe kan het volgens jou dat een hulpteugel nooit maar dan ook nooit oplossing kan bieden, maar alleen verdoezelt. Toch knap, dat je na een training, mét welke hulpteugel dan ook, wél degelijk heel veel profijt kunt hebben met een daaropvolgende training zonder hulpteugel.
Bovendien denk ik dat jij het nog erger voelt als een paard, hahaha! Paarden kijken mij nog steeds aan, en gaan nog steeds hard voor me aan het werk, ook mét hulpteugel. Dus ze voelen zich niet zo gedwongen of in een hoekje gedrukt.
En dan nu niet komen met onzin als paarden geven ook geen tegendruk, want dat is nonsens. Als jij een kwalijknemend paard hebt wijzen ze je wel degelijk op je fouten.
En nu, hoe komt het dat jij ALLES al schijnt te weten -fouten die je benoemt daargelaten- en hoe komt dat? Waar heb jij alles geleerd?
Ik kan me TIJDEN geleden nog heugen dat jij zulke problemen had met je verzorgpony, en nu is alles koek & ei en heeft iedereen naar jouw pijpen te dansen, want jíj weet het allemaal zo goed.
Volgens mij heb jij een methode bestudeert in theorie, en ik stel voor dat je dan nu eens gaat leren rijden met héél veel paarden, en dan gaan we weer in gesprek. Die eenzijdige conversatie is zinloos op deze manier.
Ik zou namelijk niet weten waarover je het hebt
Heb namelijk geen enkel probleem met mijn verzorgpaard door zijn fantastische eigenaaresse en onze instructise 

_Daniquee schreef:x_Marr schreef:En ja mijn verzorgpaard is het enige lieve dier, maar natuurlijk.![]()
Even voor de duidelijkheid, er bestaan geen dieren die niet lief ZIJN, alleen dieren die vals/niet lief zijn gemaakt. En die zijn in de meeste gevallen allemaal weer lief te maken door een juiste eigenaar.
Hmm, hoe wil je dat beweren? Ik hed een pony gehad, waar ik heel lief voor was, die we wel 10x bij de DA hebben gehad, omdat hij vreselijk gemeen was, en gewoon op ons sprong en telkens achter over klapte met iemand erop of dwars door de bakrand heen ging, nou dat vind ik toch niet normaal? En wat wij deden, hij bleef het doen.. Dan denk ik toch dat het dier gewoon niet lief is
Niet iedereen kan een paard opvoeden.. beter nog, veel mensen niet zelfs... ''mijn paard bijt mij, schopt etc etc.'' Goh misschien mankeert er dan wat in je opvoeding als je paard zo wordt 

_Daniquee schreef:Ja we zitten inderdaad in een discussietopic, maar jij bent het nergens mee eens, want je moet het maar vriendelijk oplossen, nou soms gaat dat niet? Ik hoop toch dat je dat zelf ook weet.

En ik ben het niet alleen eens met mensen die hetzelfde zeggen als mij hoor

Dan zul je tot de conclusie komen dat je met bijv. bijzetteugels met heel lichte dwang én zonder onvriendelijk te worden wel degelijk prima kunt rijden en een probleem komt oplossen.
Een hulpteugel kan in sommige gevallen zelf nóg vriendelijker zijn dan een ruiter zelf laten klooien die niet handig genoeg is en dat zonder hulpteugel.
_Daniquee schreef:x_Marr.
Wij hebben het paard niet door scans gedaan, maar wel met onderzoeken ook met bloed etc, en het kwam er op neer dat het paard gewoon niet goed in zijn hoofd was![]()
En natuurlijk zijn er meer mensen die erop tegen zijn, maar die maken er niet zn probleem van
x_Marr schreef:_Daniquee schreef:x_Marr.
Wij hebben het paard niet door scans gedaan, maar wel met onderzoeken ook met bloed etc, en het kwam er op neer dat het paard gewoon niet goed in zijn hoofd was![]()
En natuurlijk zijn er meer mensen die erop tegen zijn, maar die maken er niet zn probleem van
Dan weet je dus helemaal niet of het paard iets mankeert en wuift direct je het paard is niet lief door zichzelf weg. Want het paard KAN dus iets mankeren waardoor hij zo reageert. Het is dan niet fair om alles op het paard af te schuiven.
Chaos ik stel voor dat je die vragen dan nog een keer steld, blijkbaar heb ik ze dan niet gelezen, maar ik heb nou ook al 10x gevraagd welke vragen het dan zijn en heb daar ook geen antwoord op gekregen, dan kan je dat wel eeuwig blijven afkraken terwijl je zelf dus hetzelfde doet.
Dat het schade kan is een feit. Jij wil zo graag een ervaring horen? Nou prima. Mijn verzorgpaard liep een paar jaar geleden heel mooi aan de teugel, tenminste zo leek het, zo zag iedereen het. Zo liep hij graag. Eigenaaresse kreeg er complimenten over.
Tot hij blessure's kreeg, na een lange tijd was het nog niet opgelost en heeft de eigenaaresse gelukkig verder gekeken dan een DA, die hebben namelijk nooit een osteopaat of iets dergelijks geadviseerd. Na een les te hebben gehad van onze huidige instructise, grondwerk wel te verstaan want paard was nog kreupel op de harde volte, heeft ze de tip van haar gekregen om een osteo/fysio langs te laten komen omdat de kreupelheid waarschijnlijk deels uit de rug kwam. En dat klopte inderdaad. Ondanks die mooie krul heeft hij dus nooit goed zijn rug ontspannen, ookal leek het wel zo te zijn.
En aangezien je met een hulpteugel helemaal niks kan voelen, de mond komt namelijk op de hulpteugel ipv. de ruiterhand, kun je nooit weten of het paard echt ontspannen is, echt nageeflijk is en of het zijn lichaam echt correct gebruikt.
Voor echte correcte ontspanning heb je geen hulpteugel nodig, waarom dan toch het risico wagen op een paard wat schijnontspant maar daarbij eigenlijk zichzelf naar de vernieling helpt? Waarom dan toch niet wat meer geduld hebben maar 100% de zekerheid hebben dat het paard zijn lichaam echt correct gebruikt ipv. erges vast te zetten en te doen alsof?
Mijn verzorgpaard is echt niet het enige paard wat dit zal doen.
En je weet niet of het paard zichzelf schade toe berokkend, paarden uiten dat pas laat of heel subtiel, ze gaan het eerst lopen compenseren. Ookal voelen ze dan ontspannen aan.
Dat goed gebruik van een hulpteugel niet direct onvriendelijk is: prima. Onvriendelijker dan correct rijden zonder? Ja, en dat heb je zelf ook gezegd.
Moet je toch naar een hulpteugel grijpen dan mankeert er gewoon nog wat aan je rijden, is niet erg, als je het zelf maar wil zien, aannemen, en er wat aan wil doen. Misschien kun je bijvoorbeeld Mindfields om tips vragen, ik geloof namelijk dat zij ook al die probleempaarden toch echt zonder hulpteugels beter maakt.
Want ik wordt nu uitgescholden dat ik niks zou willen leren, maar jullie staan ook niet open voor een vriendelijkere manier.
Overigens heb ik ook nergens beweert dat je direct beter rijdt als je geen hulpteugels bereikt, ik word nu een beetje doodmoe van al die dingen die worden gezegd dat ik dat zou hebben gezegd.
Als je er wat van bijstaat wil ik toch echt even de quotes zien voordat je zoiets roept.
Zoals trouwens in de openingspost te lezen valt gaat dit over een jaar lang gebruik al van een bijzet bij een paard van nu 4. Daar heb ik je nog niet op zien reageren........

. Hopelijk heeft ze wat aan al het gekissebis hier
.
), een bit is dwang, een bitloos hoofdstel ook, sporen en zweep ook.