setteke schreef:Remember, jij hebt het over überstreichen, hoe kom je daarbij? Haha, want niet veel mensen in NL kennen die uitdrukking en de oefening. Ik dacht wel, dat het gevraagd wordt in proeven voor jonge paarden voor Verden, maar hier in NL is het geen oefening in onze proeven.
Ik ben Remember niet, maar ik doe het ook regelmatig... Inderdaad om te controleren of ze op eigen benen lopen. En ik doe het met 2 handen tegelijk....
setteke schreef:maar hier in NL is het geen oefening in onze proeven.
Nee, dat is heel jammer. We hebben hier wel het halstrekken in de B en L. Daar vallen de combi's door de mand die een slechte aanleuning hebben en het paard niet aan het been is. Van mij zou dat onderdeel in alle klassen terug mogen komen, en zeker in de B en L dubbel, liefst driedubbel mogen tellen.
setteke schreef:Het kan een bewijs zijn of is een bewijs voor het op eigen benen gaand paard, maar aan de andere kant lees je hier op Bokt, dat zelfs mensen hun paard niet belonen tijdens het rijden (met een hand en teugel naar voren) om de verbinding op 2 teugels niet te verstoren.
En toch zit daar ook wat in.... Het is goed om te controleren of je paard nog bij de les is, of het op eigen benen gaat door je handen even naar voren te steken. Maar als je dat op het verkeerde moment doet, als een paard dus nog niet goed in balans, nog niet goed voorwaarts is dan kan het ook averechts werken. Ik ben dus niet voor te pas en te onpas maar je handen naar voren te steken. bij mij komt het pas aan de orde op de momenten dat ik meer aan oprichting/verzameling ga werken. Dan is het een mooie controle om te zien of ze daar blijven. Een jong paard hou ik liever op twee teugels, eerst horizontaal evenwicht. Daarbij vind ik het beter om regelmatig te controleren of hij de hand nog naar beneden wil volgen.
setteke schreef:Dus dan is er voor mij een dilemma, is überstreichen en het paard blijft doorlopen (op eigen benen?) in dezelfde houding, nou echt wel een teken, dat je je paard goed voor elkaar hebt?
Ja, maar pas vanaf een bepaald niveau en je moet je paard ook op elk moment weer kunnen uitschuiven/hand naar beneden laten volgen.
setteke schreef:Of zou je paard direct de hand moeten volgen en dus zakken richting halsstrekken?
Ik steek dus alleen mijn handen naar voren (ubersteichen) als ik denk de juiste oprichting en verzameling te pakken te hebben... Als het goed is blijven ze daar dan ook omdat je je goed op het achterbeen hebt, met je juiste impuls en verzameling. Op dat moment zou je paard al heel licht in de hand moeten zijn. Ik vind het lastig om het verschil precies uit te leggen, maar als je gaat halsstrekken kun je nooit een optimale verzameling vasthouden. Als het paard zijn hoofd naar beneden brengt, komt automatisch de kont ietsje omhoog (al kun je tijdens halsstrekken natuurlijk wel dezelfde impuls en tact en afdruk bewaren). Dat laatste is ook een goede oefening, maar anders. het moet uiteindelijk allebei kunnen. Bij uberstreichen houdt je je handen hoger, als je wil dat je paard je hand naar beneden volgt houdt je je handen iets lager/breder. In feite zou alleen de positie van je hand al voldoende moeten zijn om dat tot stand te brengen... Ik weet niet hoe Remember dat ervaart?
schoentje schreef:Ik ben dan ook alergisch voor paarden die met hun hoofd hoog in een krulletje lopen en niet de hand kunnen volgen, die kunnen waarschijnlijk ook niet bukken en rekken op de sprong.
Een dressuurpaard dat in het krulletje loopt en de hand niet volgt is voor een dressuurruiter ook een drama hoor... Probeer dan maar eens een fatsoenlijke uitgestrekte stap te laten zien... Of een mooi doorgesprongen galop. Dat gaat echt niet. In draf zal zo'n paard dan steken, en niet goed doortreden van achter.
schoentje schreef:Wat betreft het lenig zijn komt het op hetzelfde neer als bij een dressuurpaard. Moet makkelijk alle kanten op kunnen buigen door heel het lijf en moet ten aller tijde aan de hulpen staan.
Helemaal waar... Helaas zijn veel dressuurruiters zo gefocust op de kunstjes, dat ze geen aandacht meer besteden aan de basis. De basis is namelijk al een hele kunst op zich. Goede nagefelijkheid, het rijden van goede overgangen (gedragen! zonder impuls en tactverlies) halsstrekken... Die dingen vind ik moeilijker dan het rijden van een zijgang oid.