Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:18

Hinke schreef:
Maar ze heeft dit paard nu goed ingereden, wat is het probleem precies? Mag ze er niet afvallen? Of mag een paard er niet eens vandoor schieten?

Wat mij betreft: niet regelmatig nee. Ik zie namelijk volstrekt niet in waarom dat nodig is, als je paarden ook gewoon kunt leren dat ze er niet vandoor hoeven te schieten. Met alle respect maar IK vind dat de meeste paarden slecht worden opgevoed en dat er ontzettend veel slecht gedrag wordt geaccepteerd van paarden (gedrag op de weg, slaan naar andere paarden). Daar maken veel mensen zich makkelijk vanaf met 'dat is nou eenmaal zo'. Maar dat is vooral een excuus om zelf de moeite niet te nemen je paard behoorlijk te leren hoe het zich gedragen wordt. En dat kan bij het gros van de paarden heel prima. Het zijn de mensen die daarin tekort schieten.

En of ze het paard 'goed' hebben ingereden, dat weet je natuurlijk niet op basis van hun woord. Wat er op de filmpjes te zien is, is in elk geval een slechte aanpak, die onnodig veel risico en spanning met zich meebrengt. Vooral onnodige spanning en risico. Dingen kunnen misgaan, er kunnen onverwachte situaties ontstaan, maar dat lijkt me geen reden om de risico's bewust op te gaan zoeken.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:19

Ik ben zelf een keer nadat ik van een paard afviel met een longeerlijn om mijn been achter een paard aan gesleurd. Maar dat weerhoud mij er niet van om nu tijdens het inrijden van mijn nieuwe paard alles aan de longe te doen.
Het is misschien niet honderd procent veilig, maar omdat mijn paard al zo gewend is om gelongeerd te worden geeft dit hem veel meer steun dan dat ik hem los zou laten. Daarnaast kan je dan alles wel gaan uitbannen omdat het gevaarlijk zou zijn. Er zitten risico's aan verbonden. Maar met een gedegen fundament heb je al een stuk meer zekerheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:21

Jolliegirl schreef:
Hallo!
Ik ben het niet zelf op het filmpje, vandaar dat ik dit bij 'links ' zet

Jolliegirl schreef:
justdiesel schreef:

Ik heb deze filmpjes al eens een keer gezien, en ik meen hier op bokt.
Verbaasd mij dan ook dat ik ze hier tegenkom aangezien het bespreken van een andere bokker niet is toegestaan........
Ook al is het niet de bedoeling, deze mensen worden nu toch negatief besproken.
Over het inrijden zelf heb ik geen commentaar omdat ik er geen verstand van heb.

Denk je werkelijk dat dit een bewuste actie is van het bespreken van bokkers? ;)
Het spijt me zeer, maar ik kan niet ruiken als dit een bokker is.
En daarom zet ik het op links. Want filmpjes waar andere mensen in voor komen worden hier ook besproken toch? :)

Abeltje77 schreef:
@TS hoe kom je eigenlijk aan dit filmpje? Zijn dit bekenden van je? En zo ja: vinden die het wel goed dat dit zo op het net gezet wordt?

Zoals er al gezegd werd, deze filmpjes heb ik van youtube.
Daar heb ik dus geen toestemming voor nodig :)

filmpje is als toevoeging om te laten zien dat het met een longeerlijn dus óók mis kan gaan.
deze beelden huiver ik voor. Vandaar dat ik ze toevoeg als voorbeeld. Om te laten zien waar mijn angst met dit soort dingen precies ligt.

Als dit een bokker is, en deze vind dit onprettig, hoor ik dit graag. Dan tem ik gewoon voor een slotje, zo simpel is het.

Jolliegirl schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zie dat het om bokkers gaat....exquus dat wist ik niet.
Niet de bedoeling om ze hier te bespreken.

Wie, wat, waar? welke bokkers?
heeft de bokker zich gemeld? is de naam bekend?
Volgens mij niet.
En zoals ik eerder al zei, blijkt dit een bokker te zijn en vind deze bokker dit topic onprettig. Dan zal ik zeker temmen of een mod een pb sturen dat de filmpjes weggehaald worden :)

Voor nu :
Filmpjes zijn van youtube. Ik heb dus geen toestemming nodig.
Op links worden altijd filmpjes besproken
Ik zie nergens persoonlijke aanvallen naar deze mensen toe (niet van mijn kant tenminste!)

Jolliegirl schreef:
maikeltje schreef:
Maar wat ik me wel afvraag: mogen dit soort filmpjes van anderen zomaar in een topic gegooid worden?

Waarom niet?
Op links bespreken we toch allerlei filmpjes e.d ? :)

Zie er geen problemen in, tenzij degene op het filmpje zich meld.
Maarja die hebben zelf dit filmpje online gezet.

Voor het geval jullie geen zin hebben om te lezen quote ik mezelf even.
Inmiddels is dit topic verplaats van LINKS naar RT-D.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

[/quote]Akhal_Teke : Dit is ook maar wat ik gelezen heb. Scheen op youtube zelf te staan dat ze niet meer verder gekomen zijn met het paard.[/quote]

Dat was niet voor jou bedoeld hoor ;-)
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-08-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

Niet zo verwonderlijk dat die in het eerste filmpje ontploft. Hij is al gestresseerd bij het hangen, gaat ze er al opzitten. Dan wil die vooruit en wordt hij tegen gehouden door die elastiek...
En die longeerlijn is niet gevaarlijk, maar wel op deze manier...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:22

Akhal_Teke schreef:
Dat was niet voor jou bedoelt hoor ;-)

Dat weet ik.
Maar vind het niet zo vriendelijk naar de ander toe.

Mensen zouden eens wat relaxter moeten reageren tegen elkaar. Dan kan je best op leuke discussiepunten uitkomen :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:23

Wat een gekissebis zeg.. ik moet zeggen dat ik het filmpje niet echt prettig vindt. Er gebeurd teveel erom heen.. ik zie een hindernis,kruiwagen en steekkar. Toen wij zijn begonnen met inrijden van mijn verzorgpaardje, had ik er wel een longeerlijn AAN, maar liepen we gewoon samen door de bak. Weliswaar een koudbloed maar wel een dikke draak hoor, ben der trouwens ook al behoorlijk afgesodemieterd toen ze even besloot in een handstand te gaan staan. Ze zijn wel wat koeler in t hoofd. Moet zeggen dat ik een longeerlijn niet raar vindt, mits der een kundig iemand de lijn vast heeft en mits het op de juiste manier gebruikt wordt.. Maar dat is mijn mening. Ik hing der trouwens eerst nog een tijd overheen en we hebben alles heeeel rustig aan gedaan :D

Iig lijkt t me hier niet de bedoeling dat et 1 grote ruzie wordt, Ga dan alsjeblieft uit dit topic als je het er zo niet mee eens bent.. zo is het hele doel van dit topic verdwenen zoals mensen zich hier uitlaten..
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 04-08-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:23

Dan neem ik even een pauze.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:24

Akhal_Teke schreef:
Dan neem ik even een pauze.

:9k

Goedzo ;)

Ir1ne

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:25

T was niet persoonlijk... maar t lijkt me gewoon niet de bedoeling van t topic dat t een grote ruzie wordt of een gezeur over wie zn mening beter is.. rechtstreekts op elkaar zaniken heeft toch geen zin ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:25

@Shadow: tsjah bij het beleren vind ik het toch wel acceptabel als een paard af en toe een spurt maakt, zeker bij het longeren met zadel. Ik zie niet in hoe en waarom je dat moet afleren, eigenlijk.
Maar ook al kan je mogelijke kritiekpunten uitbrengen op deze manier van beleren, ik vind het nogal laf omdat zo op internet te doen. En zeker omdat de mensen die hier het hardst lopen te bleren het minst ervaring hebt met jonge paarden.

@akhal-teke: je hebt gelijk, ze hebben dit paard uiteindelijk verkocht. Ik had dit filmpje een tijd geleden bekeken, en ik heb het me verkeerd herinnert. Maar blijft de vraag natuurlijk of deze mensen echt zulke ongelofelijke amateurs zijn dat je ze hier open en bloot op internet te kijk mag zetten, of dat dit misschien toch best wel een lastig paard zou kunnen zijn.
Ik wacht overigens nog een een beleerfilmpje van jou waarin je laat zien hoe het wel moet he!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:26

Hinke schreef:
@Shadow: tsjah bij het beleren vind ik het toch wel acceptabel als een paard af en toe een spurt maakt, zeker bij het longeren met zadel. Ik zie niet in hoe en waarom je dat moet afleren, eigenlijk.
Maar ook al kan je mogelijke kritiekpunten uitbrengen op deze manier van beleren, ik vind het nogal laf omdat zo op internet te doen. En zeker omdat de mensen die hier het hardst lopen te bleren het minst ervaring hebt met jonge paarden.

@akhal-teke: je hebt gelijk, ze hebben dit paard uiteindelijk verkocht. Ik had dit filmpje een tijd geleden bekeken, en ik heb het me verkeerd herinnert. Maar blijft de vraag natuurlijk of deze mensen echt zulke ongelofelijke amateurs zijn dat je ze hier open en bloot op internet te kijk mag zetten, of dat dit misschien toch best wel een lastig paard zou kunnen zijn.
Ik wacht overigens nog een een beleerfilmpje van jou waarin je laat zien hoe het wel moet he!

Beetje jammer van de laatste zin... denk niet dat er 1 specifieke manier is om een paard in te rijden trouwens...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:27

Hinke : Zij zetten zichzelf open en bloot op het internet! Daar hebben wij geen ene moer mee te maken. :)

Waarom wil je perse een filmpje zien van AT. Laat iedereen lekker zijn/haar manier van beleren hebben.
Maar zoals het op dit filmpje gaat is gewoon niet juist. En dan oordeel ik niet eens of ze amateurs zijn of niet.
Want ook ik lazer nog wel eens van een jong dier en denk dan : hee, dat had ik beter even niet kunnen doen.

Aldoende leert men :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:28

iti schreef:
Wat een gekissebis zeg.. ik moet zeggen dat ik het filmpje niet echt prettig vindt. Er gebeurd teveel erom heen.. ik zie een hindernis,kruiwagen en steekkar. Toen wij zijn begonnen met inrijden van mijn verzorgpaardje, had ik er wel een longeerlijn AAN, maar liepen we gewoon samen door de bak. Weliswaar een koudbloed maar wel een dikke draak hoor, ben der trouwens ook al behoorlijk afgesodemieterd toen ze even besloot in een handstand te gaan staan. Ze zijn wel wat koeler in t hoofd. Moet zeggen dat ik een longeerlijn niet raar vindt, mits der een kundig iemand de lijn vast heeft en mits het op de juiste manier gebruikt wordt.. Maar dat is mijn mening. Ik hing der trouwens eerst nog een tijd overheen en we hebben alles heeeel rustig aan gedaan :D

Iig lijkt t me hier niet de bedoeling dat et 1 grote ruzie wordt, en aangezien ik hier 1 aanstichter zie.. Ga dan alsjeblieft uit dit topic als je het er zo niet mee eens bent.. zo is het hele doel van dit topic verdwenen zoals jij je hier uitlaat..

Ik moet uit het topic blijven omdat ik het niet met de rest eens ben? Is dat niet een beetje wiedes? Mij lijkt juist dat de mensen die het wel met de honderd posters ervoor eens zijn, juist niet moeten posten, omdat de discussie daar wel erg eentonig van wordt.

Citaat:
Waarom wil je perse een filmpje zien van AT. Laat iedereen lekker zijn/haar manier van beleren hebben.
Maar zoals het op dit filmpje gaat is gewoon niet juist. En dan oordeel ik niet eens of ze amateurs zijn of niet.
Want ook ik lazer nog wel eens van een jong dier en denk dan : hee, dat had ik beter even niet kunnen doen.

Aldoende leert men

Mee eens! Laat iedereen inderdaad zijn eigen manier van beleren hebben. En oordeel dan niet over of het amateurs zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:28

Jolliegirl schreef:
Hinke : Zij zetten zichzelf open en bloot op het internet! Daar hebben wij geen ene moer mee te maken. :)

Aldoende leert men :)

Idd... Trouwens toen ik eraf viel kon ik er niks aan doen.. paardje schrok en schrok nogmaals van het gestuiter wat ik produceerde toen ze bokte.. en ging compleet in handstand.. waarna ik een krater heb gevormd in de bak ;)
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 04-08-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:30

Ik vind het knap dat het meisje er weer opgestapt is. Denk dat het paard zelf ook de makkelijkste niet is.

De elastieken zijn m.i. minder oké. 't Zou goed kunnen dat ie daardoor zo in protest komt (iemand op z'n rug met 2 benen aan iedere kant is al een beetje spannend waardoor ie iets omhoog komt en door het elastiek direct druk in z'n mond voelt.. ook schrikken!). Dat is iets wat ik zelf niet zou doen. Maar misschien heeft ze hier haar redenen voor.

Ook met de omheining heb ik problemen. Al ze erop valt heeft ze heel veel geluk als het goed afloopt.

Verder: het ene paard is absoluut het andere niet! Je ziet in het 2e filmpje dat ie al vrij snel tot rust komt.
Het is heel lastig oordelen zo. Veroordelen is al snel gebeurd ;-)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 04-08-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:30

@itit: idd, maar zeg nou zelf: denk je niet dat je als je dat toevallig gefilmd had en hier op bokt had gepost, je volledig afgebrand zou worden?

@IMJ: dat vind ik ook heel knap! Ik was zelf toch wel bang geworden na zo'n klap.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:31

Hinke schreef:
iti schreef:

Iig lijkt t me hier niet de bedoeling dat et 1 grote ruzie wordt, en aangezien ik hier 1 aanstichter zie.. Ga dan alsjeblieft uit dit topic als je het er zo niet mee eens bent.. zo is het hele doel van dit topic verdwenen zoals jij je hier uitlaat..

Ik moet uit het topic blijven omdat ik het niet met de rest eens ben? Is dat niet een beetje wiedes? Mij lijkt juist dat de mensen die het wel met de honderd posters ervoor eens zijn, juist niet moeten posten, omdat de discussie daar wel erg eentonig van wordt.

Citaat:

Aldoende leert men

Mee eens! Laat iedereen inderdaad zijn eigen manier van beleren hebben. En oordeel dan niet over of het amateurs zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Jij moet uit t topic omdat je onrust veroorzaakt en nogal fel reageerd... je kunt toch ook op een normale rustige manier je mening geven inplaats van te zeuren op andere mensen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:33

Hinke ; Er is niemand die zegt dat een paard geen spurt mag maken tijdens het inrijden. Er wordt gezegd dat het paard veel te gespannen is met hangen en dat de meeste dan niet zouden zijn opgestapt. Wanneer je dan wel opstapt is de reactie van het paard meestal in paniek wegrennen en proberen het gewicht van de rug krijgen. Je kunt ook kleinere stapjes nemen, sommige paarden zijn wat sneller gestrest en als je dan toch gaat hangen prima, maar waarom het die dag niet bij hangen laten totdat het paard bij het hangen niet meer zo gespannen is? En waarom niet eerst bij het hangen het paard in stap zette zodat hij in beweging aan het gewicht kan wennen zonder dat de ruiter helemaal erop zit? Meeste paarden zijn een stuk minder gespannen als je dat allemaal rustig aan doet ipv het paard te overdonderen, en misschien waren ze wel al langer bezig maar blijkbaar niet lang genoeg voor dit paard.

Ir1ne

Hinke schreef:
@itit: idd, maar zeg nou zelf: denk je niet dat je als je dat toevallig gefilmd had en hier op bokt had gepost, je volledig afgebrand zou worden?

@IMJ: dat vind ik ook heel knap! Ik was zelf toch wel bang geworden na zo'n klap.

Nee, dat denk ik absoluut niet! ik rij nml los en t was duidelijk dat t paardje schrok.. nee ik zou niet volledig worden afgebrand en ten tweede zou ik er geen filmpje van maken.. ik deed nl niks verkeerd.. kan gebeuren..

Hinke

@iti:Als je mij uit het topic wil, zul je dat toch even moeten melden bij een mod, en niet bij mij. Ik veroorzaak geen onrust, ik geef een andere mening dan de gangbare mening hier. Blijkbaar worden mensen daar nogal boos van ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:34

Neuh.. je moet t zelf weten. en je mag je mening best geven, maar zoals je nu tegenover mij reageerd reageerde je net niet.. ze noemen dat ook wel een topicverzieker..nml heb ik geen naam genoemd wie de aanstichter was en jij voelt je toch wel redelijk aangesproken.. vraag me toch af hoe dat komt..
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 04-08-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:37

twinducklin schreef:
Hinke ; Er is niemand die zegt dat een paard geen spurt mag maken tijdens het inrijden. Er wordt gezegd dat het paard veel te gespannen is met hangen en dat de meeste dan niet zouden zijn opgestapt. Wanneer je dan wel opstapt is de reactie van het paard meestal in paniek wegrennen en proberen het gewicht van de rug krijgen. Je kunt ook kleinere stapjes nemen, sommige paarden zijn wat sneller gestrest en als je dan toch gaat hangen prima, maar waarom het die dag niet bij hangen laten totdat het paard bij het hangen niet meer zo gespannen is? En waarom niet eerst bij het hangen het paard in stap zette zodat hij in beweging aan het gewicht kan wennen zonder dat de ruiter helemaal erop zit? Meeste paarden zijn een stuk minder gespannen als je dat allemaal rustig aan doet ipv het paard te overdonderen, en misschien waren ze wel al langer bezig maar blijkbaar niet lang genoeg voor dit paard.

Ze hadden al met dit paard aan de hand, hangend gelopen. Zoals de eigenaresse in een reactie zei. Het probleem begon wanneer ze aan elke kant een been hingen. Ze zijn al uitgebreid met dit paard bezig geweest.
En heb je de post van shadow wel gelezen?

@iti: reageerd is met een t: reageert!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:38

Hinke schreef:
twinducklin schreef:

Ze hadden al met dit paard aan de hand, hangend gelopen. Zoals de eigenaresse in een reactie zei. Het probleem begon wanneer ze aan elke kant een been hingen. Ze zijn al uitgebreid met dit paard bezig geweest.
En heb je de post van shadow wel gelezen?

@iti: reageerd is met een t: reageert!

Zag ik zelf ook, maar later.. trouwens beswel sneu dat je daarover valt :P

iig.. dit is echt zon paardenvrouwentopic aant worden.. lekker aan t zaniken tegen elkaar..lekker kattig.. en lekker offtopic :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:39

De mensen op de filmpjes zijn erg dom bezig. Zeer amateuristisch.
Dit wordt dus nooit wat.