snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:15

Ik geef uitsluitend snoepjes op stal, als het paard zijn hoofdstel niet in heeft. :o Maar nu heb ik al een tijd geen snoepjes meer en ik vergeet steeds opnieuw te kopen. :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:20

Ik geef eigenlijk sowieso nooit snoepjes. Het enige wat ik weleens deed met uit de (schrale) wei halen, was een dikke vette pluk gras uit de berm meenemen. :D Is ze net zo blij mij als met brokjes of ander snoep, dus tja.

vickers

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:26

Nooit tijdens het rijden en nooit vast tijdens na of voor iets.
Een paard is slimmer dan je denkt. Ik heb bij een stalgenootje gezien waar het toe leidden.

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:04

nooit we geven altijd biks naar het rijden

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:09

Nee niet tijdens het rijden, klopje op de hals vind ik op dat moment genoeg, Na het rijden wordt die beloond !

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:06

Tijdens het rijden geef ik alleen een klopje op de hals, of beloon ik hem met mijn stem. Na het rijden geef ik af en toe wel een snoepje, maar niet altijd ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:19

setteke schreef:
Salaris ontvang je nooit tijdens de werkzaamheden, maar na gedane arbeid.

ja, natuurlijk, elk paard begrijpt dit. De bak biks na het rijden heeft hij verdiend met het rijden :)*
Je beloont dan eigenlijk alleen het naar de stal gaan. Dat pakt bij sommige slimme paarden ook erg verkeerd uit ~~}>

Ik werk veel met snoep (eigenlijk kleine stukjes musli) tijdens het rijden, maar hoeveelheid verschilt heel erg per paard.
Waarom iets niet gebruiken wat enorm motiveert en beloont?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:26

Nee doe ik nooit, een paard moet ook gehoorzaam kunnen zijn zonder snoepjes. Ik wil niet afhankelijk zijn van een snoepje. Stem is genoeg.

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:45

ik vind dat je het paard geen snoepjes mag geven want dan raakt hij te gewend eraan dat als hij het goed doet elke keer een snoepje krijgt en hij wordt er niet bepaalt slank van. Het schijnt ook dat je paarden geen snoepjes met de hand mag geven omdat ze op een gegeven moment denken dat jij zelf die de snoepjes altijd geeft eetbaar bent en dan gaan ze happen naar mensen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:14

Cunemon, een paard wordt echt niet dik van af en toe een snoepje hoor...
En dat laatste kan je makkelijk voorkomen door... opvoeding!!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:35

Ik geef mijn paard nooit snoepjes tijdens het rijden, dan gebruik ik mijn stem en klopjes op de hals of een aai door de manen.

Na het rijden geef ik er wel eentje.
Maar ook als ze weer eens iets "engs" heeft "overleefd", bijvoorbeeld als ik haar achteruit de poetscabine (zonder deur natuurlijk) in moet parkeren. De eerste keer deed ze daar nogal moeilijk over, maar na twee keer doet ze het nu eigenlijk vanzelf.
Of als ze netjes stil heeft gestaan als ik haar stal uitmest terwijl ze er in staat.

Maar heeeel soms ook gewoon tussendoor ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:24

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat ieder moet doen zoals hij of zij het prettigst vindt.... dat staat voor mij niet eens ter discussie.

Maar wat mij opvalt is het principe; snoepje na het werk voor gedane arbeid.
Alleen... een paard is geen mens en legt dat verband niet.
Beloning die binnen 3 sec volgt is duidelijk.
Dus paard wordt dan beloond voor het naar de stal gaan...
Op zich helemaal niets mis mee. Paard zal er geen problemen mee hebben.
Maar er moet wel worden gerealiseerd dat het paard geen verband legt tussen braaf rijden/voer in de stal. En nog veel minder tussen niet braaf gereden/geen voer (wat ook nog wel eens wordt gedaan)

Ik werk nu met de merrie van mijn man, 15 jr, koudbloeddraver, lang op de baan gezeten, fokmerrie geweest en moet nu dus nog leren voor rijpaard (arm ding hihi... maar goed... ze hoef alleen rustige buitenritjes te kennen en natuurlijk beetje gym om de spieren sterk te maken... ze heeft momenteel nog geen rugspieren en babybuik)
Als ik met haar werk, gebruik ik de clicker. En ja... ook met rijoefeningen. Zij wil nl erg graag werken, maar is erg hortig, begrijpt het vaak niet meteen en raakt dan gefrustreerd. Met de click en idd het bijbehorende snoepje, kan ik haar precies vertellen wat de bedoeling is. Zowel op de grond als op de rug. Gezien ze als koudbloed toch gevoelig is voor eten, zegt haar dat net iets meer dan een aai of lief woord. Het motiveert haar om het weer zo te doen.
Op die manier gebruik ik dus snoepje (met click) om precies aan te geven wat ik van haar wil en dat vind ik zinvol. Omdat ik de combi click gebruik is er ook geen sprake van schooigedrag. Tuurlijk probeerde ze het in het begin wel, maar dat is ook een kwestie van leren.

Snoepje met rijden kan dus wel, maar dan wel op exact het juiste moment (zou ik zo zeggen) Dan geef je duidelijk aan wat je nu precies beloont/wat je wil.
Maar natuurlijk kan een lieve krabbel en lief woord ook.
Dat is ieder voor zich. (en beetje paardafhankelijk)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:28

Ik geef suiker na het rijden, vlak voor we gaan uitstappen. Dat smelt gewoon weg zodat er niks kan blijven zitten of er verslikkingsgevaar is. Ik doe het ook niet altijd. Bij mijn vorige paard was dat een goeie beloning om het achterwaartse aan te leren, hij wilde het maar niet doen uit koppigheid, en dan was een suikertje na een goede oefening een hele goeie stimulans.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:10

voor en na het rijden (als het hoofdstel nog niet inzit) - ja
tijdens het rijden - nee

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:13

Niet, ze kan een BRAAAAAAAAF krijgen, desnoods even een vluchtige aai over haar nek. Maar mijn paarden krijgen weinig snoepjes, ik hou niet van schooierige dieren. Enige moment dat ze wat krijgt is na het rijden en dan ook bijna alleen gezonde dingen, appel, wortel, mandarijn etc.

J_Weya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:15

Ik geef mijn pony nooit snoepjes tijdens het rijden, ik beloon hem met mijn stem en met klopjes. Als hij het goed gedaan heeft dan krijgt hij iets lekker als hij afgezadeld is:D

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:28

Ik ben verbaasd over hoeveel mensen snoep en suiker geven. Is echt heel slecht voor je paard (ja, ook als je er maar 2 geeft). Geef liever een stukje appel of wortel.

Zelf geef ik soms wel en soms niet een stukje appel tijdens het werk. Mijn paard is snel nerveus en flipt de pan uit als ze bijv schouder-voor moet doen. Word ze heel paniekerig en wil dan steigeren (ik sta er dan naast :D ). Als ik haar op zo'n moment een stukje appel geef, dan wordt ze weer kalm en doen we het volgende stapje schouder-voor. Zo gaan we stapje voor stapje en hapje voor hapje (zijn hele kleine stukjes hoor) naar de overkant. Zo ontdekt ze dat de oefening eigenlijk helemaal niet te moeilijk is, dus de volgende lange zijde doet ze helemaal en dan krijgt ze aan het eind een stukje appel. Als ze over haar paniek heen is, is de appel niet meer nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:35

Ik denk dat de meeste (ik iig) met een snoepje simpelweg iets bedoelen wat het paard lekker vindt, dus idd stukje wortel, appel, Komkommer, of wat dan ook.

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:15

Nee, ik vind dat een aai over zijn hals of stem gebruik een goede beloning is. En dan na het rijden nog een knuffel ofzo, maar ik heb het niet echt met snoepjes.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:19

nee, geef mijn paard nooit onder het rijden zelf een snoepje oid.
ik beloon haar door een kriebel door haar manen, stem gebruik ect. maar niet met snoepjes :)

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:36

Linda1989 schreef:
Tijdens het rijden krijgt ze geen snoepjes. Ze moet letten op de hulpen die ik geef en niet denken van "wanneer krijg ik weer een snoepje". Ik rij met bit en wil voorkomen dat er iets achter het bit blijft hangen of dat ze zich verslikt ofzo.

Tijdens het rijden praat ik regelmatig en beloon haar ook met mijn stem of een kleine aai over haar hals.
Na het rijden krijgt ze vaak wat lekkers, dat ze in alle rust mag op eten.

mee eens, zo doe ik het meestal ook.
tenzij hij zich echt flink misdragen heeft niet, dan krijgt hij via stem en kriebel wel een beloning
aan het eind als die dan wat normaaler deed zeg maar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:27

Ik heb zelf nooit snoep bij me. Wel heb ik bij opstijgproblemen wel eens wat aangeboden zodat hij even op de mond geconcentreerd is en niet op het voor hem zo enge opstijgen. Dat was dan een aangename verrassing en omdat het eenmalig was, rekent hij er verder ook niet op.
Met name bij opstijgen kan het erg handig zijn. Dat ze dan even op het blijven staan eten focussen...

Dus heb ik ja (als je geen neusriem hebt)gestemd, want ik vind dat het wel kán, maar alleen in bepaalde omstandigheden met een bepaald doel en nut.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:39

Ja, mijn paard krijgt snoepjes en nee, hij bedelt er niet om ;)
Na het opstappen direct eentje (had nogal moeite met stilstaan, na gewenst gedrag, dus blijven staan, direct een
snoepje) En na het rijden, voor het uitstappen ook eentje.
Tijdens het rijden bijvoorbeeld na een moeilijke oefening
alleen een stembeloning en een aai.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:20

ik doe dat wel hoor ;) wel kleinere natuurlijk hihi 8-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:27

Ik geef het zelden maar ik geloof niet dat het kwaad kan, als ze in het bos zo sneaky is om een maisplant uit de grond te trekken stikt ze er ook niet in, dus een snoepje in de bak zal ook wel meevallen :7 Constant zou ik niet doen, ik merk al dat ze terug begint te vallen op het woordje goedzo na die een paar keer icm overgang stap te hebben gebruikt.