Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:35

dressagelady schreef:
Jennyxx schreef:
:j

Nou 1 van de merries vindt het, wanneer ze hengstig is, doornormaal om verticaal op 2 benen te gaan staan en er vervolgens al bokkend vandoor te gaan. Als ze dit flikt knal ik haar toch echt tegen de muur, en krijgt ze nog een schop na ook.

Dat is niet boos worden ;)
Dat is rijden/aanpakken :)

dressagelady

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:36

Oh maar dat gaat er dan ook niet zachtjes aan toe hoor, schreeuw er meestal ook nog bij :+

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:38

Nou hier gaat het ook niet altijd volgens het boekje...

Ik rijd mijn drumhorse met hackamore en af en toe moet ik hem flink op zijn plaats zetten.

Ik ben van mening dat je beter 1x heel duidelijk kunt zijn dan 10 x onduidelijk vervelend worden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:39

Tjah ik pak ze ook wel eens goed aan.. Maar dan moet er ook echt een reden voor zijn. Maar ik ben dan ook echt boos en zit er dan scheldend op.

Maar sowieso sinds 1 x heb gezien hoe hard een merrie een hengst heeft getrapt. Dan vind ik het niet zielig als ik een paard een rotschop verkoop omdat ie mij wil bijten/trappen

KiWiKo

Snor schreef:
Ik geef paarden altijd hun zin! Gaat het op de noodrem en wil het alleen nog maar achteruit? Geen punt. Dan maar achteruit. Maar dan ook meteen een kwartier achteruit. Gaat het heel hard rennen? Prima. Doe maar nog wat harder dan :) Als het bijt, bijt ik ook. Als het schopt, schop ik terug.

Wat ben ik een dierenbeul :Y)

Verder verlies ik ook wel eens mijn geduld en krijgt poonie een rake klap met de zweep die ze dan misschien niet heeft verdiend... *kuch*

hihi aadribbelen prima, maar dan wel in de passage......... achter de loodlijn willen ook helemaal goed....... maar dan wel ala salinero :D :D

scheef ..... de kont erin gooien..... prima, maar dan wel ala travers...........

tis niet \zo moeilijk hoor met die slimme paarden :)

Movement

superrizzo schreef:
Ik ben van mening dat je beter 1x heel duidelijk kunt zijn dan 10 x onduidelijk vervelend worden !

Mee eens :j

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:40

dressagelady schreef:
Snor schreef:
Ik geef paarden altijd hun zin! Gaat het op de noodrem en wil het alleen nog maar achteruit? Geen punt. Dan maar achteruit. Maar dan ook meteen een kwartier achteruit. Gaat het heel hard rennen? Prima. Doe maar nog wat harder dan :) Als het bijt, bijt ik ook. Als het schopt, schop ik terug.

Dit is voor mij ook altijd nog de meest effectieve methode gebleken. Wil je niet vooruit? Gaan we toch achteruit! Maar dan wel zolang tot ík het genoeg vind :j en reken maar dat ze dan weer netjes voorwaarts gaan ..

Werkt geweldig! En als je het goed doet is het heel beheerst. Mijn poonie wou laatst niet mee uit de wei. Ging vol op de rem en liep achteruit. Prima, maar dan wel het hele weiland achteruit. Toen kon ze toch ineens braaf meekomen :)
Achteruit werkt ook fantastisch als ze iets eng vinden, ze zijn dan zo druk met op hun benen letten dat ze niet in de gaten hebben dat ze het monster alweer voorbij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:43

Snor schreef:
dressagelady schreef:

Dit is voor mij ook altijd nog de meest effectieve methode gebleken. Wil je niet vooruit? Gaan we toch achteruit! Maar dan wel zolang tot ík het genoeg vind :j en reken maar dat ze dan weer netjes voorwaarts gaan ..

Werkt geweldig! En als je het goed doet is het heel beheerst. Mijn poonie wou laatst niet mee uit de wei. Ging vol op de rem en liep achteruit. Prima, maar dan wel het hele weiland achteruit. Toen kon ze toch ineens braaf meekomen :)
Achteruit werkt ook fantastisch als ze iets eng vinden, ze zijn dan zo druk met op hun benen letten dat ze niet in de gaten hebben dat ze het monster alweer voorbij zijn.

Dit werkt bij mijn paard ook heel goed. Ik pas dit niet altijd gelijk toe. Maar Katink heeft soms van die dagen dat ze alleen maar wil galloperen. Nou dan mag ze dat. En dan op mijn snelheid en ik bepaal hoelang. Reken er maar op dat ze dan die keren er na braaft luistert :D

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:44

Ik ben ook geen heilige ruiter.
Heb een dominante Ap, na 3 jaar is ze nu te doen, maar we hebben tijden gehad dat er geen land mee te bezeilen is.
krijgt ze haar zin niet, begint ze te steigeren :( en vooral ook hard gaan, want dat vind baasje niet leuk }>
Dus ja ik heb best een strenge hand, wil het niet, maar zodra je ietswat ruimte geeft, is ze weer weg :( gelukkig gaat dit het laatste jaar steeds beter en kun je met een wat zachtere hand figuren etc rijden.
Ook 1 keer sloeg ze onderaan een duik op hol, had niets meer te zeggen. Toen heb ik uit noodzaak even wat minder lief gedaan :o
De dijk op gestuurd en een aardige ruk in de mond gegeven, maar mevrouw stond toen wel eindelijk stil.
Op het moment dat een gevaarlijke situatie ontstaat, dan moet je wel... maar verder ben ik erg lief voor mijn paard ;)

ps. dat galoperen komt me ook wel bekend voor :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:53

Tja ik heb een hele simpele afspraak met mijn paarden: zij beleefd, ik beleefd. En soms lukt het even niet. :+

Persoonlijk vind ik dat je ernaar moet streven om correct op te treden, en dat de verantwoordelijkheid voor de samenwerking bij de ruiter ligt en niet bij het paard.
Als dingen misgaan, kan je daar wel over nadenken en proberen het de volgende keer anders en hopelijk beter aan te pakken.

Neemt niet weg dat 600 kg paard gewoon moet luisteren, maar dan moet je dat als ruiter/verzorger wel mogelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:57

randalinpony schreef:
Tja ik heb een hele simpele afspraak met mijn paarden: zij beleefd, ik beleefd. En soms lukt het even niet. :+

Persoonlijk vind ik dat je ernaar moet streven om correct op te treden, en dat de verantwoordelijkheid voor de samenwerking bij de ruiter ligt en niet bij het paard.
Als dingen misgaan, kan je daar wel over nadenken en proberen het de volgende keer anders en hopelijk beter aan te pakken.

Neemt niet weg dat 600 kg paard gewoon moet luisteren, maar dan moet je dat als ruiter/verzorger wel mogelijk maken.

Ligt eraan wat een paard doet. Katink schrok laats en deed een paar stappen opzij. Daar had ik geen probleem mee, maar toen besloot mevrouw naar 2 seconden stilstaan als nog er vandoor te gaan. En tjah toen werd ik wel goed boos. En toen mocht ze ook wat meer galloperen dan wat haar bedoeling was.

Mij is geleert je moet respect hebben voor het paard, maar het paard ook voor jou. En als Katink gewoon luistert zal ik haar heus ook niet straffen. Maar als ze begint te kloten, tjah dan heeft ze pech. En Katink is zo'n paard van als ik een middelvinger had, dan had ik hem opgestoken.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:09

Ja hoor ik ben ook geen heilige ruiter!. die van mij heeft een strakke hand nodig anders loopt tie zo over je heen. Voorbeeld:
Lang en laag rijden, en laag blijven bij overgangen. zijn vooral het probleem. zodra ik ook maar iets mijn hand ontspan komt tie gelijk weer omhoog. dan moet je hem echt even door vragen. maar ontspan je je hand weer! Hup weer omhoog! en daar ben je dan de hele les mee bezig. zo vervelend. maar goed.

Ik heb ook zo iets! Net wat Apple zegt: Gaat het niet zoals het moet! dan moet het maar zoals het gaat! ;)

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:37

Toen ik mijn paard net had (3,5 jaar geleden) had hij het in zijn hoofd gehaald dat als ik mijn singel vast wilde maken, hij heel hard en snel met zijn linkerachterbeen uithaalde.
Echt zo'n trap waar jij je been van zou breken. Na een paar keer was ik hier toch wel klaar mee. Heb mn zweep gepakt en ben gaan zadelen. En weer uithalen, heb hem toen heel hard op dat been geslagen! Dierenbeul of niet, hij heeft het daarna nooit meer gedaan!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:49

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!
Het probleem is: niet iedereen heeft hetzelfde boekje; integendeel. }:0 Dus als je 't volgens de één z'n boekje goed doet, kun je het volgens de ander heel goed verkeerd doen. Dat vind ik nou zo jammer in deze sport: veel mensen denken de waarheid in pacht te hebben en uiteraard is hún waarheid de enige waarheid... |(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:55

Heb ook wel eens onenigheid gehad met beige streep :D

Als je onder je brave fjord zit een strijklap te verwijderen en ze loopt ineens dwars over je heen, letterlijk.
Ja, dat pik ik dus niet.
(1 x in de zoveel maand moet je bij haar de reset button indrukken, dan weer hondsbraaf, anders neemt
ze echt loopje met je. Nogal dominant uitgekookt dametje.)

Als madam met rijden echt iets verrekt wat ze wel degelijk kan, dan ga ik het ook geen 100x vragen.
Kan een paard iets niet/nog niet, dan kan ik er best engelen geduld voor opbrengen.

Heb in een proef ook wel eens vol aan een stang gehangen als ineens de knop TANK aanging..
Terwijl je haar normaal gesproken op 2 vingertjes kan rijden met gewoon bitje of bitloos.

Van de week kwam beige in de buurt van zwart die roze voeremmertje had...
Nou geloof me, dat werd een zeer direct antwoord, 2 rondvliegende zwarte achterbenen.
Beige koos eieren voor d'r geld en ging water staan drinken en onder haar vliegenkapje loeren of hij al klaar was
en er nog restjes te scoren zouden zijn. Maar in zijn buurt komen deed ze niet meer.

Ben wel van mening dat je timing goed moet zijn, direct, niet later nog even....
En aanpak moet passend zijn bij het probleem.
Paard dat niet wil stilstaan in elkaar slaan, lijkt me niet nuttig, aangezien ze daar niet echt van tot rust komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:12

Snor schreef:
dressagelady schreef:

Die merrie van mij had daar een heel simpele oplossing voor: Recht overeind komen en zich dan achterover gooien (ja, letterlijk gooien.)
Je houd vanzelf wel op met die achteruit dan. :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:30

Ayasha schreef:
Snor schreef:

Die merrie van mij had daar een heel simpele oplossing voor: Recht overeind komen en zich dan achterover gooien (ja, letterlijk gooien.)
Je houd vanzelf wel op met die achteruit dan. :+

Nou, dat is dus het leuke van paarden, vind ik. Wat fantastisch werkt bij de één, werkt voor geen meter bij de ander wat maakt dat je idd soms van de 'regeltjes' moet afwijken en creatief zijn.
Dat laten rennen als ze dat willen (totdat jij het genoeg vindt) werkte perfect bij mijn bijrijdhaf, doe ik dat bij één van de merries die ik nu rijd dan gaat die door tot zij of ik er bij neervalt, die vind hard net iets té prachtig. Daar heb ik weer andere oplossingen voor moeten bedenken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:51

Inderdaad, mijn merrie ook, na haar een uur te laten rennen ging ik toch zo iets hebben van "dadelijk valt ze me gewoon dood neer" en dan stap je uit, spoel je ze af, gooi je ze op weide en ga je op een bankje naar ze zitten kijken, jezelf af vragend wat dan wel kan werken. :+

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:47

Ik rijd een pony waarbij het rijden niet goed ging. Het was echt paard met ruiter dan ruiter met paard. Veel dingen geprobeerd, zelfs pessoabit op aanraden. Nu heb ik sinds maart een nieuwe dressuurinstructrice waar ik om de week privélessen van krijg, tenminste dat was de bedoeling, maar dat is nu bijna elke week geworden door het werk dat er is. We zijn overgestapt naar het gewone bit, we longeren veel om het paard ontspannen te maken omdat ze erg gestrest, paniekerig en gespannen kan zijn. Longeren doen we met touwtjes. Rijden nu sinds kort ook, omdat ze onze handen helemaal kapot trok, nu gaat het veel beter en rijden we met ontspannen teugels en kan ik zelfs een overgang draf - stap maken op zit en stem zonder haar in de mond te zitten, dit leek een aantal maanden geleden onmogelijk en zou ik gewoon moeten trekken. Zo zie je maar dat het echt niet volgens het boekje ging bij ons, en dat we nu aan het proberen zijn om beide ontspannen te kunnen rijden zonder een gevecht telkens onder het rijden. En ik denk dat niemand 'perfect' paardrijd, alle paarden zijn verschillend en daar kan niet over geoordeeld worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:58

Sjolvir schreef:
Als madam met rijden echt iets verrekt wat ze wel degelijk kan, dan ga ik het ook geen 100x vragen.
Kan een paard iets niet/nog niet, dan kan ik er best engelen geduld voor opbrengen.

Precies :j

En dan word ik nog niet eens zo héel erg kwaad, maar als ze zou trappen, bijten of steigeren, dan kan paardje toch wel de nodige klappen verwachten, maar dat is gelukkig nog niet nodig geweest.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:58

ik ga ook wel eens naast het boekje hoor x] maar ik zou een paard nooit schoppen. slaan vind ik wel kunnen als het paard eh, naja je weet wel hoe paarden soms kunnen doen +), maar ik weet niet, ik vind schoppen té. onrespectloos of zo? ik weet het niet,maar ik zou het niet doen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:07

Waarom onrespectloos dedeniesnies? Heb jij een paard wel eens een ander paard zien slaan met 1 voorbeen tegen de hals in de wei? Ik niet...Paarden zijn sterke harde dieren, die zijn niet onder de indruk van het schouderklopje wat je hem geeft.

Ik zeg niet dat je ze dwars af moet schoppen, maar bij mij krijgen ze een paar waarschuwingen en dan maatje 39..

Heb ze nog nooit huilend weg zien lopen... :Y)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:11

Ik geef die van mij soms ook wel eens een schop hoor dedeniesnies . Als ze voor de zoveelste keer probeert te steigeren als ik haar hoofdstel achter haar oor wil doen. En met der oor is niks mis. Ook voor te ontwormen kan soms een schopje wel eens helpen, als ze voor de zoveelste keer mij aan het halster mee opheft! Maar na die ene schop heeft ze wel der ontworming binnen en krijgt ze een beloning.

Paarden kunnen elkaar ook lelijk verwonden hoor.
Zo heb ik mijne eens van de wei gehaald : http://i72.photobucket.com/albums/i189/hammeke/trapkira.jpg
Ik denk niet dat deze trap zo lief bedoeld was, en geloof mij zo hard kan je volgens mij nooit trappen tegen je paard.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:43

Dhani schreef:
Ja hoor ik ben ook geen heilige ruiter!. die van mij heeft een strakke hand nodig anders loopt tie zo over je heen. Voorbeeld:
Lang en laag rijden, en laag blijven bij overgangen. zijn vooral het probleem. zodra ik ook maar iets mijn hand ontspan komt tie gelijk weer omhoog. dan moet je hem echt even door vragen. maar ontspan je je hand weer! Hup weer omhoog! en daar ben je dan de hele les mee bezig. zo vervelend. maar goed.

Ik heb ook zo iets! Net wat Apple zegt: Gaat het niet zoals het moet! dan moet het maar zoals het gaat! ;)

Dit is rijtechnisch probleem.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:46

dedeniesnies schreef:
ik ga ook wel eens naast het boekje hoor x] maar ik zou een paard nooit schoppen. slaan vind ik wel kunnen als het paard eh, naja je weet wel hoe paarden soms kunnen doen +), maar ik weet niet, ik vind schoppen té. onrespectloos of zo? ik weet het niet,maar ik zou het niet doen

Heb je dit wel eens gezien ?

Dit is realiteit.

http://www.youtube.com/watch?v=PPyA60lQDR4

Dus mensen met paarden zijn zo makkelijk te scheiden.
Paarden zijn heel slim.