Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jarytj schreef:Ik doe het altijd maar zo:
Als mn pony wat doet wat hij niet mag, zeg ik : NEE LEANDRO!
als hij doorgaat/nog een keer doet roep ik hard: LEANDRO!
Als hij dan nog doorgaat/nog een keer doet, dan krijgt ie n tik.
niet hard ofzo, maar wel dat ie weet dat dat niet de bedoeling is!
Zo is mijn manier, mijn keuze!
) ElsB schreef:Ik sla niet, schop niet, knijp niet en geef m'n paard zelfs geen 'corrigerende tik'. Toch hoor ik van iedereen dat wij z'n fatastisch braaf, goed opgevoed paard hebben. Terwijl hij over ons heen liep toen we 'm net hadden. Gewoon een kwestie van zeer consequent opvoeden: elke keer weer aangeven wat wel en niet mag; goed gedrag uitbundig belonen en ongewenst gedrag negeren als dat kan en 't beest 'terug zetten' als het moet.
Mister01 schreef:je moet zo hard zijn als nodig is.
en er zijn een aantal dingen gewoon not done!!!
schoppen, bijten en steigeren naar me is not done!!
als hij dit doet krijgt hij zonder pardon echt een flinke schop onder zijn kont.
schreeuwen doe ik niet, af en toe mijn stem verheffen, maar meer niet.
je kan beter 1x heel duidelijk zijn zodat ze het voortaan uit hun hoofd laten dan dat je 1000 keer een kleine correctie geeft die dus niet door komt en niet wordt opgeslagen in het koppie.
mijn paard heeft 1x naar me gesteigerd tijdens het wandelen, toen heb ik hem met de teugels die ik vast had echt achteruit geslagen. en dat was niet leuk om te doen ,en ook niet om te zien, maar hij snapte heel goed dat dat niet de bedoeling was, en heeft het nooit meer gedaan of nog maar over gedacht om het te doen
N_jumping schreef:ik vind dat het een kwestie is van opvoeden jong geleerd oud gedaan dus zeker als je werkt met jong paarden duidelijk corrigeeren als ze iets doe wat niet mag
ik heb een 4jarige en hij krijgt echt wel een mep of een trapje als hij mij bijt of trapt hij heeft het 2keer geprobeerd en hij heeft 2keer een flinke mep gehad en hij haalt het niet in zijn hoofd om he noch eens te doen en de klik is gewoon gebleven en die band groeit alleen maar verder omdat hij nu weet waar mijn grenzen liggen
hoe andere mensen hun paard opvoeden moeten ze zelf weten wat ik weet is dat ik nooit zonder zweep mijn paard uit het land haal
maargoed mijn mening
piezze schreef:ElsB schreef:Ik sla niet, schop niet, knijp niet en geef m'n paard zelfs geen 'corrigerende tik'. Toch hoor ik van iedereen dat wij z'n fatastisch braaf, goed opgevoed paard hebben. Terwijl hij over ons heen liep toen we 'm net hadden. Gewoon een kwestie van zeer consequent opvoeden: elke keer weer aangeven wat wel en niet mag; goed gedrag uitbundig belonen en ongewenst gedrag negeren als dat kan en 't beest 'terug zetten' als het moet.
Precies, dit is volgens mij de enige manier voor wijze mensen.

. Als ik mijn ouders schop of sla, dan word ik ook gestraft (niet dat ik dat doe
).