Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:21

het ligt eraan waarom het paard een loopje met je neemt het hoeft niet altijd aan het paard te liggen het kan ook aan jou liggen..... als jezelf geen fijne dag hebt dan gaat het rijden ook niet lekker. je paard voelt hoe je je voelt de dagen...

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:42

Vindt ik niet.
Ligt er eigenlijk aan, hem laten weten wat niet mag vindt ik niet zielig

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:03

trek je niks aan van andere mensen, jij weet het het best.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:32

jarytj schreef:
Ik doe het altijd maar zo:
Als mn pony wat doet wat hij niet mag, zeg ik : NEE LEANDRO!
als hij doorgaat/nog een keer doet roep ik hard: LEANDRO!
Als hij dan nog doorgaat/nog een keer doet, dan krijgt ie n tik.
niet hard ofzo, maar wel dat ie weet dat dat niet de bedoeling is! ;)
Zo is mijn manier, mijn keuze! :D

hmm jou manier idd ja,
ik heb geen zin om begin te schreeuwen.
weet niet of je dat doet maar zo komt t over.

ontopic: als je corrigeert op het juiste moment en terecht corrigeert is het goed.
en nee niet zielig.. iedereen corrigeert op zijn eigen manier.

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:16

een paard corrigeren moet kunnen, als je het maar op de juiste manier doet, zodat het paard er ook profijt van heeft..

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:52

Vaak is het probleem ook dat mensen het zien als een moment opname.
Als ik al een gedurende tijd met mijn paard bezig ben en hij doet iets ongepast wat hun op dat moment niet zien wordt het corrigeren al gauw verkeerd aangezien.

Ik ben consequent, en straf als dit nodig is. Ik wil ze wel onder controle houden en niet dat ik als ik één keer omdraai dat ik gelijk een trap, bijt of stoot krijg. Nu moet ik eerlijk bekennen, ik heb een heel netjes opgevoed paard dus zal bij mij niet gauw gebeuren.
Maar je moet wel het kuddegedrag volgen. Anders spreek je beide een andere taal! ;)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:04

Al mijn dieren, van mijn paarden tot mijn honden en mijn katten moeten naar mij luisteren.
Ik ben de baas, ik voed ze op en zorg dat ze netjes doen wat er gevraagd word.
Wanneer ze niet doen wat ik van ze vraag of wanneer ze gedrag tonen dat ik niet wil zien corrigeer ik ze.
Dat kan op verschillende manieren; met mijn stem, met een duw, een tik of het herhalen van iets wat ze heel vervelend vinden: Stil zetten of terug lopen.

En zielig is dat niet, ik weet wat ik wil en niet wil van mijn dieren.
Wat ik wel vervelend vind om te zien, is dat mensen onduidelijk corrigeren of de ene keer wel en de andere keer niet.

N_jumping

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:52

ik vind dat het een kwestie is van opvoeden jong geleerd oud gedaan dus zeker als je werkt met jong paarden duidelijk corrigeeren als ze iets doe wat niet mag

ik heb een 4jarige en hij krijgt echt wel een mep of een trapje als hij mij bijt of trapt hij heeft het 2keer geprobeerd en hij heeft 2keer een flinke mep gehad en hij haalt het niet in zijn hoofd om he noch eens te doen en de klik is gewoon gebleven en die band groeit alleen maar verder omdat hij nu weet waar mijn grenzen liggen

hoe andere mensen hun paard opvoeden moeten ze zelf weten wat ik weet is dat ik nooit zonder zweep mijn paard uit het land haal

maargoed mijn mening

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:08

Persoonlijk vind ik het zieliger voor een paard om hem telkens een klein tikje tegeven of tegen hem te gaan lopen schreeuwen. Het paard zal dat echt niet als een definitieve nee zien en het gewoon weer opnieuw doen. 1 goede harde tik ("lel") is veel duidelijker en dan denken de meeste paarden wel 2 keer na voordat ze het weer doen. Zo naar mijn mening is 1 harde tik minder zielig dan al die onduidelijke tikjes of het geschreeuw.

AgataLIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:32

Ik vind straffen heel belangrijk maar als je maar niet gaat schreewen.Natuurlijk altijd met een strenge en zelfverzekerde toon.
Belonen is wel belangrijker vind ik maar mensen moeten niet zomaar zeggen dat straffen zielig is....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:37

Laatst op trektocht geweest, en dan ben je op vreemd terein, als mijn paard dan iets flikt geef ik hem goed op zijn donder. Thuis mag die best eens een grapje uithalen maar ergens anders hoef ik dat niet te merken. Dan ziet het er maar zielig uit, vind het zieliger als ik er zo ergens af lig en hij ergens op straat loopt.. Leert hij maar dat hij niet met mij moet kl*ten :)
(en ja dat gaat gepaard met meppen op zijn reet wat geschreeuw en prachtige pirouetjes :)) )

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:30

ik vind wanneer een paard zoiets doet ,, bijvoorbeeld als hij ineens als een gek gaat rennen , dan krijgt hij van mij wel op zn donder, hij moet wel gewoon luisteren natuurlijk .

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:04

ik denk dat je gewoon moet corrigeren waar het nodig is.
en belonen als ie iets goed doet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:36

je moet zo hard zijn als nodig is.
en er zijn een aantal dingen gewoon not done!!!
schoppen, bijten en steigeren naar me is not done!!

als hij dit doet krijgt hij zonder pardon echt een flinke schop onder zijn kont.
schreeuwen doe ik niet, af en toe mijn stem verheffen, maar meer niet.

je kan beter 1x heel duidelijk zijn zodat ze het voortaan uit hun hoofd laten dan dat je 1000 keer een kleine correctie geeft die dus niet door komt en niet wordt opgeslagen in het koppie.

mijn paard heeft 1x naar me gesteigerd tijdens het wandelen, toen heb ik hem met de teugels die ik vast had echt achteruit geslagen. en dat was niet leuk om te doen ,en ook niet om te zien, maar hij snapte heel goed dat dat niet de bedoeling was, en heeft het nooit meer gedaan of nog maar over gedacht om het te doen

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:12

als je je paard af en toe niet op zn donder geeft als ie iets doet wat echt niet kan,
dan leert ie het nooit en dan blijft ie het doen,
dus ik vind dat je je paard echt wel eens mag straffen,
En als ie heel braaf is natuurlijk belonen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:27

ElsB schreef:
Ik sla niet, schop niet, knijp niet en geef m'n paard zelfs geen 'corrigerende tik'. Toch hoor ik van iedereen dat wij z'n fatastisch braaf, goed opgevoed paard hebben. Terwijl hij over ons heen liep toen we 'm net hadden. Gewoon een kwestie van zeer consequent opvoeden: elke keer weer aangeven wat wel en niet mag; goed gedrag uitbundig belonen en ongewenst gedrag negeren als dat kan en 't beest 'terug zetten' als het moet.

Precies, dit is volgens mij de enige manier voor wijze mensen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:28

Mister01 schreef:
je moet zo hard zijn als nodig is.
en er zijn een aantal dingen gewoon not done!!!
schoppen, bijten en steigeren naar me is not done!!

als hij dit doet krijgt hij zonder pardon echt een flinke schop onder zijn kont.
schreeuwen doe ik niet, af en toe mijn stem verheffen, maar meer niet.

je kan beter 1x heel duidelijk zijn zodat ze het voortaan uit hun hoofd laten dan dat je 1000 keer een kleine correctie geeft die dus niet door komt en niet wordt opgeslagen in het koppie.

mijn paard heeft 1x naar me gesteigerd tijdens het wandelen, toen heb ik hem met de teugels die ik vast had echt achteruit geslagen. en dat was niet leuk om te doen ,en ook niet om te zien, maar hij snapte heel goed dat dat niet de bedoeling was, en heeft het nooit meer gedaan of nog maar over gedacht om het te doen

Wat je hier beschrijft is er een die in het begin al niet goed is aangepakt, ja dan moet je harder zijn maar het is jammer dat het zover heeft moeten komen, denk ik dan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:31

N_jumping schreef:
ik vind dat het een kwestie is van opvoeden jong geleerd oud gedaan dus zeker als je werkt met jong paarden duidelijk corrigeeren als ze iets doe wat niet mag

ik heb een 4jarige en hij krijgt echt wel een mep of een trapje als hij mij bijt of trapt hij heeft het 2keer geprobeerd en hij heeft 2keer een flinke mep gehad en hij haalt het niet in zijn hoofd om he noch eens te doen en de klik is gewoon gebleven en die band groeit alleen maar verder omdat hij nu weet waar mijn grenzen liggen

hoe andere mensen hun paard opvoeden moeten ze zelf weten wat ik weet is dat ik nooit zonder zweep mijn paard uit het land haal

maargoed mijn mening

Jeetje das triest dat je zo weinig overwicht heb dat het zonder zweep niet gaat dan. Volgens mij is een zweep niet bedoeld voor dat soort dingen. Is meer een verlengde van je beenhulp tijdens het rijden hoor. Maar goed, het is jouw mening.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:33

piezze schreef:
ElsB schreef:
Ik sla niet, schop niet, knijp niet en geef m'n paard zelfs geen 'corrigerende tik'. Toch hoor ik van iedereen dat wij z'n fatastisch braaf, goed opgevoed paard hebben. Terwijl hij over ons heen liep toen we 'm net hadden. Gewoon een kwestie van zeer consequent opvoeden: elke keer weer aangeven wat wel en niet mag; goed gedrag uitbundig belonen en ongewenst gedrag negeren als dat kan en 't beest 'terug zetten' als het moet.

Precies, dit is volgens mij de enige manier voor wijze mensen.

Ik heb 3 paarden die nog nooit geschopt of gesteigerd hebben (ja twee keer, en de eerste keer was ik negen en ging tegen haar kont aanduwen omdat ik wilde dat ze ging lopen -was grappig- die was eerlijk, zou het ook niet leuk vinden als zo'n rot kind aan me zat te duwen en te trekken, tweede keer was omdat ik te veel van haar vroeg in de achteruit ik ging maar door en door en juist omdat ze het zo goed kan, toen vroeg ik het nog een keer en dat was net te veel). We hebben super brave paarden en toch geef ik ze af en toe goed op hun flikker, lees mep/schop/schreeuw.. Ze gaan er heus niet dood van, je moet gewoon goed timen, en niet overdrijven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:37

Nee tulik gaan ze er niet dood van en soms ontkom je er niet aan. Inderdaad een weiland met een aantal hengsten inlopen is anders dan een paar shetponies. Waar nodig moet je je mannetje staan. Maar als ik 1 ding wel geleerd heb in deze 40 jaar is dat je met geduld, rust, een goede uitstraling en vriendelijkheid veel meer bereikt bij paarden dan met geweld. Neem nou voorbeeld trailerladen. Daar moet je echt geen geweld bij gebruiken, je wint het namelijk niet.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:42

Als een paard iets goed doet, dan beloon je hem met een klopje of een snoepje ofzo. Maar als ze schoppen, bokken, of bijten dan moeten ze daar gewoon voor gestraft worden (niet extreem!). Als je dat niet zou doen, dan gaat het paard je de baas worden en dan kan je er niet normaal meer op rijden :n . Als ik mijn ouders schop of sla, dan word ik ook gestraft (niet dat ik dat doe :P ).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:44

hm, met het juiste overwicht haalt je paard het niet in zijn hoofd om te schoppen. Bokken afstraffen heb ik nog nooit gedaan. Daarmee straft hij zichzelf zolang je erop blijft zitten. Hij wordt er namelijk onnodig moe van. Hoe straf jij een bokkend paard dan en hoe reageert hij daarop? Ik ben er wel benieuwd naar.

Je voorbeeld betreffende je ouders geeft de waarheid van mijn stelling al aan. Namelijk door hun juiste overwicht haal je het meteen al niet in je hoofd om te gaan schoppen of slaan.

En daarbij moet je ook proberen te bedenken waarom die bokt. Stel dat hij van schrik een bok geeft omdat er een konijn onder hem door rent dan kan je straffen wat je wil maar je zal nooit bereiken dat een dier niet meer schrikt. Erger nog je maakt hem onnodig angstig met alle ongewenste gevolgen van dien. Je helpt hem dan veel beter om de bok te negeren en gewoon door te rijden of je niks gemerkt heb. Dan krijgt hij vertrouwen in jou als leider en dat is wat je nastreeft lijkt me.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:53

Nou, ik reed de pony van mijn nichtje 4 jaar, omdat het nog niet vertrouwd was om haar erop te laten. Als je erop ging zitten en weg ging rijden, begon ze te bokken en ook niet een beetje! Elke keer als ze dat bij me deed, gaf ik haar een tik en deed het niet weer. De volgende keren als we gingen reden probeerde ze het weer, maar het werd steeds minder. Nu ben ik haar de baas geworden en doet het nu nooit meer! Als ik haar niet had aangepakt, zou ze het nu nog steeds doen. ;)
; ze deed het niet omdat ze schrok, maar omdat ze er gewoon niet zin in had ;)
Maar ja, iedereen z'n eigen mening. Het hangt ook van de pony af die je rijd.
Laatst bijgewerkt door goudlokjes22 op 22-08-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:59

lisje94 schreef:
als je je paard af en toe niet op zn donder geeft als ie iets doet wat echt niet kan,
dan leert ie het nooit en dan blijft ie het doen,
dus ik vind dat je je paard echt wel eens mag straffen,
En als ie heel braaf is natuurlijk belonen!

Ik ben het helemaal met je eens! :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:02

Komt vaak voor dat ponies een loopje nemen met kinderen. Het zal best lastig zijn om ze dan weer op het goede pad te krijgen. Denk dat je het goed gedaan heb hoor door die bokken te straffen. Wel denk ik dat zodra dat nichtje er weer op zou stappen de pony het opnieuw zou uitproberen bij dat nichtje. Ik ben niet tegen een keer aanpakken als het nodig is, zolang je maar weet waar je mee bezig bent en er een doel mee hebt.