Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:46

Joolien schreef:
M__ schreef:
Ik denk toch da de meeste proberen dat hun paard ontspannen loopt en hun lichaam correct gebruikt anders kunnen ze toch niet correct op de hulpen reageren?

Een springpaard wordt niet uitgezocht op dat ze hun lijf correct gebruiken, als ze maar goed springen en dat maakt niet uit hoe.

Daar heb je een punt maar zonder de dressuurmatige basis blijft het paard niet hogere proeven springen zonder correct lichaamsgebruik. De hoogte zal vaak geen probleem geven maar het technische gedeelte misschien wel.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:48

Ik heb het er niet over dat ze knallen of panikeren, een springruiter boeit het niet hoe zn paard op dat moment loopt, maar hoe hij op dat moment springt. De ruiter maakt zich alleen maar druk om hoe zijn paard op de hulpen reageert, echt niet of ie wel netjes nagevelijk loopt.
[/quote]

Dat geld dus niet voor alle springruiters Joolien :)[/quote]

Nja ik wil niet alles over 1 kam scheren maar ik zie vaak genoeg in de ring paarden die dressuurmatig verre van perfect zijn.[/quote]

Dat kan je ook over dressuurproeven zeggen...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:48

Joolien schreef:
schoentje schreef:

Dat geld dus niet voor alle springruiters Joolien :)

Nja ik wil niet alles over 1 kam scheren maar ik zie vaak genoeg in de ring paarden die dressuurmatig verre van perfect zijn.

klopt, maar er zijn er ook veel bij waar dressuurruiters nog een puntje aan kunnen zuigen.

_Melissa

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:50

nou ik weet niet wat ik moeilijker vind,!
maar het maakt ook niet zoveel uit denk ik.. het is maar net waar je plezier in heb

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:51

ik zie altijd in mijn omgeving..

10 procent rijd goed, 10 procent kan er mee door, en de rest rijd altijd maar recreatief en rijd met zijn/haar eerste paard af en toe een proefje..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:57

Ik vind persoonlijk dressuur vele malen moeilijker. Ik heb zelf al parcourtjes gesprongen (weliswaar aan de lage kant) , maar het geeft niet zo hard als je paard in de verkeerde stelling loopt of zijn hoofd even omhoog gooit. Het enige waar de ruiter moet aan denken is passen tellen, parcours volgen en zelf een beetje degelijk meezitten in de beweging. Dressuur vind ik meer 'een kunst'. Je moet op élk aspect letten van het paard en jezelf. Elk deel van het paard moet aan een bepaalde houding of activiteit voldoen, of het gaat ten koste van je punten. En terwijl je daarop focust moet je ook op je eigen hulpen en houding letten. Terwijl veel ruiters zich tussen het springen door even voor het gemak in verlichte zetten of de teugels ongenegeerd strak aanhalen.
DDW1190: is een recreatieve ruiter per definitie een slechte ruiter? Daar ben ik het niet mee eens

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:03

Lovely schreef:
Wat mij wel opvalt is dat de doodgewone springruiter zich er vaak makkelijk vanaf maakt wat betreft nageeflijkheid, rechtrichten, en meer van die basisdingetjes.

Dat denk ik niet, zonder dressuur is er geen springen.
Als je al scheef op de sprong afkomt is er maar weinig kans dat
je er goed overheen komt.

En het feit dat als je een keer een barrage op stijl rijd je dus ook wel redelijk op moet
letten op het dressuur matige stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:37

Bij een springruiter gaan meestal alle hulpen automatisch zonder er bij na te denken, er wordt dan echt niet gedacht hoe een paard changeert of netjes in buiging-stelling oid. Als je maar snel genoeg kunt en foutloos blijft, dat is het enige wat telt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:56

ziamara schreef:
Ik vind springen moeilijker (als je in de hogere klasse komt)
Je moet de afstand berekenen, afzet etc.
en als daar iets fout gaat, heb je VOLGENS mij eerder kans op een grotere blessure.

Als je alles meerekent dan is springen waarschijnlijk wel moeilijker dan dressuur omdat bij springen er van de ruiter meer beslissingen gevraagd worden in fracties van secondes. Bij dressuur heb je de tijd om ruim avn te voren al de onderdelen voor te bereiden en dan uit te voeren.Er gebeuren ook geen onverwachte dingen bij dressuur terwijl dit bij springen wel vaak gebeurt. De meeste springruiters waar ik gewerkt heb en gezien heb die kunnen allemaal makkelijk een dressuurproef op Z nivo rijden maar dressuurruiters die een Z springparcours kunnen springen ken ik maar heel weinig. Springen heeft ook nog lef nodig want daar gebeuren ongelukken als je een fout begaat en bij dressuur is dat alleen maar minder punten. Al met al vind ik persoonlijk springen dus moeilijker.

lauradelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:20

ik zeg dressuur is moeilijk, want je moet zoveel dingen te gelijk doen.
en ik doe het alle bij
en dressur op het hoogste nivo pony's
springen vind ik iets makkelijker maar ik heb een makkelijke spring pony.
maar je moet met springen vind wel de durf hebben om er aan te rijden

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:29

lauradelmee schreef:
ik zeg dressuur is moeilijk, want je moet zoveel dingen te gelijk doen.
en ik doe het alle bij
en dressur op het hoogste nivo pony's
springen vind ik iets makkelijker maar ik heb een makkelijke spring pony.
maar je moet met springen vind wel de durf hebben om er aan te rijden

Je moet natuurlijk wel gelijke klasses vergelijken.
Je rijd DZ2 dressuur en CL springen zie ik in je profiel.
Natuurlijk is Z dressuur moeilijker dan een mini springparcours. Z springen is ook een stuk moeilijk dan B dressuur.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:11

Joolien schreef:
Ja maar leg jij me nu eens uit, wat vind jij de basis van dressuur?. Wat heeft een springpaard volgens jou dressuurmatig nodig om een proef door te rijden?

Even een toevoeging: Het is niet goed maar ik zie mensen die rijden met een paard wat net 3 weken onder het zadel is een B- springproef en komen foutloos rond, die zullen weinig basis hebben behalve een stuur en been.

Ik wil hier graag even op antwoorden bassis is tot het einde van het Z nivo vandaag de dag dat is basis.

En wat een springpaard nodig zou moeten hebben is dus BASIS, en ik ben er van overtuigt dat dit heel goed mogelijk is, of dat het gedult en tijdsbestek er voor is daar heb ik me twijfels aan.

dat er in de hogere springsport paarden bij lopen die er bij lopen als een lama is toch verbazing wekkend, met namen hier in NL, als je in Duitsland of Frankrijk gaat kijken, is het beeld veel al toch iets anders.

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:15

Ik denk dat bijde op een lijn staan bij mij paardrijden is gewoon niet makkelijk.

Qwa springen is dat meer op afstanden en gallopsrongen gebasseersd.

En de dressuur vraagt weer hele andere kwaliteiten zo als het perfect rijden van overgangen de houding van je paard de souplese en elegantie en natuurlijk niet te vergeten de hele proef.

Al vind ik wel dat je paard minimaal een voorwaardige B proef moet kunnen rijden want dressuur is toch echt de bazis van springen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:59

het ligt eraan.
springen is moeilijker omdat je technisch moet rijden en dressuur moet gebruiken bij het springen.
dressuur is moeilijk omdat er ook veel meer op jou wordt gelet. je houding en zit zijn ook belangrijk.
daar wordt bij springen niet veel naar gekeken. dan is het een kwestie van je paard dat springt.
ik vond springen altijd moeilijker omdat ik een goede houding en zit heb van mezelf en angstig was ingesteld.
nu vind ik dat niet meer omdat ik geen angst meer heb en omdat het me nu goed afgaat.
het dressuur vind ik wel lastig op wedstrijden omdat ik dan moeite heb met concentreren en gespannen wordt.
met springen is het een kwestie van rijden.
dan doe ik dat makkelijker.
maar het ligt ook aan mijn paard. heb ik een goede springer dan vind ik dat ook makkelijker en leuker.
met een super dressuurpaard is dat weer makkelijker.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:36

dressuur vind ik zonder twijfel moeilijker met bailey :+ Ligt er echt helemaal aan wat voor een paard/pony je hebt. Dressuur met bailey is echt niks terwijl ze met springen alle knopjes heeft.

Je voelt en ziet dat ze zelf de passen berekent en de afzet bepaald. Met enige goedkeuring van mij natuurlijk :+ Ik tel gewoon mee qua passen maar het is onwijs handig.
Ze zíet het gewoon. Veel hoef ik niet te doen behalve zorgen dat ze springt en die snelheid proberen te conroleren.

(Nu niet denken dat ze dat altijd al doet want het kostte me 3 jaar om zo te kunnen springen met dr.)

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar jóuw passie ligt. Als je springen niks vind lijkt me dat het automatisch moeilijker word. Gewoon omdat je concentratie en inzet toch vaak wat minder is.
(das mijn theorie dan :') )

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:01

ligt eraan of je serieus rijd of niet
als je serieus springt kan dat heel moeilijk zijn net zoals dressuur
dus ik denk even lastig

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:50

unicorn_kiss schreef:
Ik vind persoonlijk dressuur vele malen moeilijker. Ik heb zelf al parcourtjes gesprongen (weliswaar aan de lage kant) , maar het geeft niet zo hard als je paard in de verkeerde stelling loopt of zijn hoofd even omhoog gooit. Het enige waar de ruiter moet aan denken is passen tellen, parcours volgen en zelf een beetje degelijk meezitten in de beweging. Dressuur vind ik meer 'een kunst'. Je moet op élk aspect letten van het paard en jezelf. Elk deel van het paard moet aan een bepaalde houding of activiteit voldoen, of het gaat ten koste van je punten. En terwijl je daarop focust moet je ook op je eigen hulpen en houding letten. Terwijl veel ruiters zich tussen het springen door even voor het gemak in verlichte zetten of de teugels ongenegeerd strak aanhalen.
DDW1190: is een recreatieve ruiter per definitie een slechte ruiter? Daar ben ik het niet mee eens

Heb jij dat wel eens geprobeerd in een parcours van 1.20? Dan maakt het namelijk al wel uit of je paard stelling heeft, springen is ook wel een kunst.
Je moet letten op het houden van sprong, terugnemen, vooruitrijden(dressuurbasis!!) en dat alles vaak binnen drie galoppassen. Beetje degelijk meezitten kom je er niet mee, je bent echt bezig met terugzitten als je paard hard gaat, bovenlichaam stil houden en goed handen toestaan etc. Met springen moet je dus wel degelijk op je houding letten.
Springruiters zitten vaak niet voor het gemak in de verlichte zit, dit heeft een functie. Het paard ontspant zich en kan vaak even de galop weer zoeken of gewoon zn rug ontspannen, die hij bij de sprong weer in moet zetten. Strak aanhalen kan zijn om te kijken of het paard reageert tussen de sprongen door, om hem weer attent te maken.

Dit alles is dus echt niet zo maar even voor het gemak. Ook springruiters blijven in het parcours controleren of het paard reageert. Een parcours op 1 meter is echt niet te vergelijken met een parcours van 1.20m.. hier zijn al veel meer vaardigheden voor nodig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:57

Je kunt het in beiden takken van de sport net zo moeilijk maken als jezelf wilt, daarnaast heb je ook nog te maken met de aanleg van het paard en de ruiter.

Toen ik nog beiden deed, vond ik vaak het springen net wat lastiger, ik had destijds een super springpaardje, dus daar lag het niet aan.
Maar ik had soms het gevoel dat ik naast het rijtechnische gedeelte soms ook best moest rekenen, galopsprongen tussen de dubbels.....voor iemand die niet zo goed in rekenen is best moeilijk, hihi.
Ik kwam toen ik net begon met springen soms gewoon niet uit, mijn paardje loste het vaak voor me op dus daar had ik mazzel mee.
Later viel het kwartje en kon ik naast het rekenen ook het ritme van de galopsprongen beter inschatten.
Dus naast het netjes inbuigen, stelling correct en de nodige tempowisselingen komt er best wat meer bij kijken, natuurlijk is dressuur geen makkie, zeker niet zelfs....
De dressuur zag ik op een gegeven moment als basis voor het springen, hoe beter het met de dressur ging hoe beter ik het parcours door kwam.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:08

Persoonlijk vind ik dressuur moeilijk en een uitdaging.
Maar daarin tegen staat weer dat ik absoluut niet durf te springen, dus dat zou voor mij persoonlijk moeilijker zijn. Hoewel mijn paard heel graag en heel gemakkelijker springt.
Ik denk dat dressuur een kwestie is van oefenen en techniek, terwijl springen veel meer afhankelijk is van behendigheid en geluk.
Maar wat moeilijker is? Dat is denk ik heel persoonlijk per combinatie... Voor mijn paard is waarschijnlijk dressuur 'moeilijker' (de M2 oefeningen beginnen al lekker te gaan, dus ik denk niet dat hij het zo moeilijk vindt, eerder onwennig en niet snappen wat we precies willen, totdat het kwartje valt), maar voor mij is springen veel moeilijker als dressuur!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:13

janesmith schreef:
Als je alles meerekent dan is springen waarschijnlijk wel moeilijker dan dressuur omdat bij springen er van de ruiter meer beslissingen gevraagd worden in fracties van secondes. Bij dressuur heb je de tijd om ruim avn te voren al de onderdelen voor te bereiden en dan uit te voeren.Er gebeuren ook geen onverwachte dingen bij dressuur terwijl dit bij springen wel vaak gebeurt. De meeste springruiters waar ik gewerkt heb en gezien heb die kunnen allemaal makkelijk een dressuurproef op Z nivo rijden maar dressuurruiters die een Z springparcours kunnen springen ken ik maar heel weinig. Springen heeft ook nog lef nodig want daar gebeuren ongelukken als je een fout begaat en bij dressuur is dat alleen maar minder punten. Al met al vind ik persoonlijk springen dus moeilijker.

Als je het zo simpel bekijkt is springen ook enkel beslissen welke hindernis je wil springen. :+ En tussen de hindernissen is ruimte zat om die beslissing te nemen, minstens evenveel als tussen de dressuuroefeningen door.
Ik ken ook een hoop die een Z proef er uit krijgen maar of ze ook een winstpunt zouden rijden is nog maar de vraag. :)

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:03

ik denk dat het afhangt van je paard :D
maar algemeen denk ik springen :)

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:32

ik denk eigenlijk ook dat het afhangt van je paard :D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:35

ligt eraan wat je met dressuur bedoelt. alleen de basis of echt het hogere dressuur.
kijk, als je de basis bedoelt is dressuur natuurlijk makkelijker, maar als je wat hoger bedoelt is springen weer makkelijker. ( mijn mening dan:P)
maar dat komt omdat mijn paard geen dressuurpaard is:P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:33

Springen is absoluut moeilijker dan dressuur. Er komt bij springen namelijk oog voor de sprong en lef bij kijken.
Ze hebben wel eens een onderzoek gedaan, kan het alleen niet meer vinden waar.
Je geeft een beginner les, zorgt voor een goede trainer, africhter en super paard. Na 2 jaar kan iemand dan op dat door een ander getrainde paard een GP proef rijden in de dressuur.
Met springen lukt dit niet. Voor die hoge sprongen heb je toch zelf meer inzicht nodig en dat lukt alleen door veel te springen, en daar gaat jaren overheen. Als je de lef niet hebt zal ook dat super springpaard stoppen.

Als ik de kans zou krijgen om op een gp dressuurpaard een proef te rijden op gp niveau, dan zou ik daar rustig een poging toe doen. Met springen over een parcorus van 1.60 met een vreemd paard is dat wel anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:02

germie schreef:
Springen is absoluut moeilijker dan dressuur. Er komt bij springen namelijk oog voor de sprong en lef bij kijken.
Ze hebben wel eens een onderzoek gedaan, kan het alleen niet meer vinden waar.
Je geeft een beginner les, zorgt voor een goede trainer, africhter en super paard. Na 2 jaar kan iemand dan op dat door een ander getrainde paard een GP proef rijden in de dressuur.
Met springen lukt dit niet. Voor die hoge sprongen heb je toch zelf meer inzicht nodig en dat lukt alleen door veel te springen, en daar gaat jaren overheen. Als je de lef niet hebt zal ook dat super springpaard stoppen.

Als ik de kans zou krijgen om op een gp dressuurpaard een proef te rijden op gp niveau, dan zou ik daar rustig een poging toe doen. Met springen over een parcorus van 1.60 met een vreemd paard is dat wel anders.

Ben heul benieuwd naar dát onderzoek want voor de rest vind ik het onzin. :) Als jij werkelijk denkt dat jij gewoon op zeg maar Totilas kan stappen en der een GP proef uit kan rijden dan vrees ik dat je beeld van dressuur en dressuurpaarden behoorlijk onrealistisch is. Menig basis-dressuur-ruiter krijgt er de eerste keer niet eens iets uit wat op een passage/piaffe lijkt als een trainer er naast staat. Laat staan dat je een hele GP proef gereden zou krijgen. :) En dat gaat dan om paarden die nog niet half zo fijngevoellig afgesteld zijn als bv Totilas, Parzival en Salinero.