germie schreef:Springen is absoluut moeilijker dan dressuur. Er komt bij springen namelijk oog voor de sprong en lef bij kijken.
Ze hebben wel eens een onderzoek gedaan, kan het alleen niet meer vinden waar.
Je geeft een beginner les, zorgt voor een goede trainer, africhter en super paard. Na 2 jaar kan iemand dan op dat door een ander getrainde paard een GP proef rijden in de dressuur.
Met springen lukt dit niet. Voor die hoge sprongen heb je toch zelf meer inzicht nodig en dat lukt alleen door veel te springen, en daar gaat jaren overheen. Als je de lef niet hebt zal ook dat super springpaard stoppen.
Als ik de kans zou krijgen om op een gp dressuurpaard een proef te rijden op gp niveau, dan zou ik daar rustig een poging toe doen. Met springen over een parcorus van 1.60 met een vreemd paard is dat wel anders.
Ben heul benieuwd naar dát onderzoek want voor de rest vind ik het onzin.
Als jij werkelijk denkt dat jij gewoon op zeg maar Totilas kan stappen en der een GP proef uit kan rijden dan vrees ik dat je beeld van dressuur en dressuurpaarden behoorlijk onrealistisch is. Menig basis-dressuur-ruiter krijgt er de eerste keer niet eens iets uit wat op een passage/piaffe lijkt als een trainer er naast staat. Laat staan dat je een hele GP proef gereden zou krijgen.
En dat gaat dan om paarden die nog niet half zo fijngevoellig afgesteld zijn als bv Totilas, Parzival en Salinero.