Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:08

ikkeweer schreef:
En dat zal inderdaad best lastig zijn als je meer paarden hebt, het zadel op het paard aanpassen zoals Kootstra doet. Maar Kootstra doet het dus gewoon goed...
En even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over handelsstallen of beroepsmensen. Ook al keur ik het niet goed, ik kan begrijpen dat ze niet voor elk paard een even passend zadel kunnen kopen of laten maken. Ik heb het over de particulier met 1 of 2 paarden. Ik vind dat die een verantwoordelijkheid hebben naar hun paard toe. Je zal maar een KWPN-er hebben met een hoge schoft en een ronde Haflinger, dan MOET je wel. En ik vind eigenlijk dat het sowieso moet, het is de verantwoordelijkheid naar je paard toe om een goed passend zadel te hebben. Dan kun jij je paard naar behoren rijden en heeft het paard geen ongemak of pijn. En een goed passend zadel wil dus NIET zeggen dat het niet op een ander paard kan passen. Neem nu de oude KN-symphonie of de oude Stubbens, die passen veel paarden. Met de hedendaagse zadels met lange kussens en diepe zit enzo is dat veel moeilijker, sowieso zijn die veel minder goed voor de paardenrug (niet mijn wijsheid maar die van de zadelmaker). Maar goed, het is geen zadeldiscussie, anders kon ik nog wel uren doorgaan :-).

En het is toch (neem ik aan) niet meer dan logisch dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt?
En dan doel ik op alle aspecten die hier onderhand zo'n beetje in het topic zijn voorbijgekomen ;)

(zo komen we misschien weer een beetje op de oorspronkelijke discussie? haha)

Air

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:09

Zoals er al 100x is gezegd: nee dat is het dus niet.
Anders zou je niet zoveel problemen hebben.

Anoniem

Janine1990 schreef:
En het is toch (neem ik aan) niet meer dan logisch dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt?
En dan doel ik op alle aspecten die hier onderhand zo'n beetje in het topic zijn voorbijgekomen ;)

Kan ik niet anders dan "ja" op zeggen :D . Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, zijn gezondheid en door jouw manier van rijden moet je er voor zorgen dat je paard zich happy voelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ChirooHeleen

Janine1990 schreef:
En hoe snel kom je er achter dat het weer moet worden aangepast? Dat is toch bij elk paard anders? En als je er te laat bij bent?

Regelmatig laten controleren door een goede zadelmaker. d.w.z. minimaal 1x/jaar

Ik geloof dat wij het over zadels aardig met elkaar eens zijn ikkeweer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:10

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
En hoe snel kom je er achter dat het weer moet worden aangepast? Dat is toch bij elk paard anders? En als je er te laat bij bent?

Als je ruitergevoel hebt of gewoon simpelweg gevoel voor je paard, dan kom je daar op tijd achter. En ja, soms kan het misschien laat zijn omdat je een paard hebt met een hoge pijngrens, maar het is nooit TE laat.

Oké, weer wat geleerd. :)

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Nouja, dat beoordelen kwam dan weer zo op mij over ;)
Je merkt vast wel hoe mijn reacties op jou zich verhouden tegenover mijn reacties op ChiroHeleen. ;)

Iedereen zo zijn meningen, ik denk altijd dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat er geen perfecte weg bestaat. :)

Ja hoor, die bestaat wel en die heet "LUISTEREN NAAR JE PAARD". En ik kan je eerlijk zeggen dat ik dat door schade en schande geleerd heb.

Luisteren naar je paard kan je ook op verschillende manieren interpreteren volgens mij... Er is niemand die leert zonder schade en schande, er zijn alleen maar weinig die het eerlijk zeggen. Er zijn helaas ook maar weinig die durven te zeggen dat ze nog steeds leren.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:13

Janine1990 schreef:
Er is niemand die leert zonder schade en schande, er zijn alleen maar weinig die het eerlijk zeggen. Er zijn helaas ook maar weinig die durven te zeggen dat ze nog steeds leren.

Ach, het leven is 1 groot leerproces... Alles wil geleerd worden als je er maar voor open staat en je zo nu en dan je eigen ego eens aan de kant wilt zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:15

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:

Kan ik niet anders dan "ja" op zeggen :D . Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, zijn gezondheid en door jouw manier van rijden moet je er voor zorgen dat je paard zich happy voelt.

Ik vele discussies heb ik gelezen over, gosh, wat was het ook weer... Ehm... Een soort contract dat je met je paard hebt, bij wijze van. Met name FaberSmid schreef hier regelmatig over. Ik ben volgens mij ook nog een generatie te jong om dat te kennen, maar het zou best eens opnieuw duidelijk worden gemaakt.

Wat ik echter niet begrijp, is dat er schijnbaar nog steeds wordt aangenomen dat bijna niemand die verantwoordelijkheid neemt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:15

Janine1990 schreef:
[... Er is niemand die leert zonder schade en schande, er zijn alleen maar weinig die het eerlijk zeggen. Er zijn helaas ook maar weinig die durven te zeggen dat ze nog steeds leren.

precies!!

het is ook helemaal niet erg als je een keer schade rijd aan je paard, daar leer je van........ maar ga dan niet een zadel de schuld proberen te geven.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:17

Janine1990 schreef:
Ik vele discussies heb ik gelezen over, gosh, wat was het ook weer... Ehm... Een soort contract dat je met je paard hebt, bij wijze van. Met name FaberSmid schreef hier regelmatig over. Ik ben volgens mij ook nog een generatie te jong om dat te kennen, maar het zou best eens opnieuw duidelijk worden gemaakt.

Wat ik echter niet begrijp, is dat er schijnbaar nog steeds wordt aangenomen dat bijna niemand die verantwoordelijkheid neemt.

Omdat dat ook gewoon vaak nog niet gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:19

ChirooHeleen schreef:
Janine1990 schreef:

Regelmatig laten controleren door een goede zadelmaker. d.w.z. minimaal 1x/jaar

Ik geloof dat wij het over zadels aardig met elkaar eens zijn ikkeweer.

Klopt ChirooHeleen :-) en ik ben door schade en schande wijs geworden. Het begon dat ik dacht dat ik niet kon rijden omdat ik van die wiebelschuiten had... lag aan het zadel dat mij niet paste. Ander zadel, zat ik te ver met mijn voeten naar voren, dat bleek het paard niet te passen en daardoor mijn houding te verpesten. Had keilkussens en lag te ver voorbij de ribben waardoor paard rug wegdrukte. En dat zei Monya Erb van de Balingehof vanaf foto's :-) en ze had gelijk... dus weer ander zadel. Dat paste een tijdje maar kon op een gegeven moment niet meer aangepast worden. Dus weer ander zadel... Op een gegeven moment werd beest sjacherijnig als ik met het zadel aan kwam, zou ze me bijten. En het gekke was dat als ik er een simpel boomloosje op klapte van nog geen 300 Euro, mevrouw totaal niet sjacherijnig was en plotseling weer ruim bewoog... Tsja wat toen... Peerd kreeg ongeluk dus tijd om na te denken (ze heeft anderhalf jaar nodig gehad om er bovenop te komen). Gewoon goedkoop boomloosje leek me niet zo heel goed om altijd mee te rijden en toen ik bij de Balingehof op de Heather Moffett zat wist ik het ineens :-) dus een Fhoenix gekocht. Is boomloos, maar toch tunnel die ruggegraat vrij houdt. Beugelriemen liggen verder naar achter bij andere zadels en van de singel weg, dus geen risico op drukplekken. En ineens had ik de perfecte houding en bewoog peerd heerlijk ruim. Dit zadel heb ik nog steeds, het krimpt en groeit met mijn paard mee omdat het geen boom heeft. Maar nog steeds let ik goed op, want het paard van een vriendin van mij is uit dit zadel gegroeid terwijl het 5 jaar perfect paste. Maar ik dwaal af, door al mijn zadeltoestanden ben ik er wel achter hoe belangrijk een goed passend zadel is en daarom zeur ik er ook zo over door :D .

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:22

Janine1990 schreef:

Kom ik weer hier op terug:
ChirooHeleen schreef:
Het is zo makkelijk om meteen het paard de schuld te geven. De waarheid kan hard zijn, en niet iedereen wil dat onder ogen zien omdat dat pijnlijk is voor het ego van de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:24

ik laat dat nooit nakijken, ik voel dat direct als een zadel niet goed ligt, of niet goed meer ligt. Daarnaast ben ik erg onderhoudend aan mijn tuig, en kan zelf goed zien of er iets opgevuld of gerepareerd moet worden tijdens de wekelijkse schoonmaakbeurt.

Ik verwacht 100% inzet van het paard waar ik op zit, en zal er dus altijd voor zorgen dat het tuig dat niet belemmerd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:27

ChirooHeleen schreef:
Janine1990 schreef:

Kom ik weer hier op terug:
ChirooHeleen schreef:
Het is zo makkelijk om meteen het paard de schuld te geven. De waarheid kan hard zijn, en niet iedereen wil dat onder ogen zien omdat dat pijnlijk is voor het ego van de ruiter.

Die conclusie had ik in de openingspost al wel getrokken.
Maar dat bokkers het aan hun medebokkers te wijten leggen dat hun paard niet fit is. Dat vind ik echt te ver gaan... Het probleem staat niet voor niets bij RijTechnisch denk ik dan, ga er dan in ieder geval wel vanuit dat het paard in orde is. Het oog kijkt dusdanig van zich af dat hun eigen paarden.......................................... vul maar in...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:29

Als je daar van uitgaat vind je het dus niet erg als het paard door moet blijven rijden met pijn :?
Sorry maar ik snap nu helemaal niet meer waar je heen wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:32

x_Marr schreef:
Als je daar van uitgaat vind je het dus niet erg als het paard door moet blijven rijden met pijn :?
Sorry maar ik snap nu helemaal niet meer waar je heen wil.

Ik zie het niet zitten om nog op jou te reageren (niet persoonlijk bedoelt), maar ik geloof dat je totaal verkeerd interpreteerd wat ik bedoel. Dus ik leg het bijltje wat jouw reacties betreft er bij neer. Met alle respect.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:35

Dan moet je het zou neerzetten zoals je het bedoeld, want ik snap er dus blijkbaar niks van.
Kun je dat niet dan moet je toch geen discussie openen?

Ik vind het echt een hele rare reactie. Ik heb toch niet veel afwijkenders gezegd dan wat ChirooHeleen heeft gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:38

x_Marr schreef:
Dan moet je het zou neerzetten zoals je het bedoeld, want ik snap er dus blijkbaar niks van.
Kun je dat niet dan moet je toch geen discussie openen?

Schijnbaar snappen er genoeg mensen hier precies wat ik bedoel.
Insinueren dat ik het niet erg zou vinden om een paard met pijn rond te laten lopen slaat in mijn ogen nergens op. Dat heb ik nergens neergezet en is in mijn ogen ook al een gebrek aan vertrouwen in andere mensen. In dat opzicht kan ik je standpunt wel begrijpen.
Misschien helpt het als je het topic nog eens doorleest?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:49

Nergens heb ik het antwoord nog gevonden waarom jij vindt dat je er WEL vanuit kunt gaan dat mensen de verantwoordelijkheid voor hun paard nemen.

Wat is de moeite voor de TS om te zeggen dat het paard al gecontroleerd is?

Je kan nou eenmaal niet blind op mensen gaan vertrouwen die je niet kent, dat zou wel heel naief zijn, maar als ze dan zeggen dat het paard gecontroleerd is, dan moeten we daar maar op vertrouwen.

Maar ik vind het heel fijn voor je dat jij goed begeleid bent, maar er wordt gewoon nog te veel te slecht begeleid, dus nee niet iedereen snapt dat bepaalde punten onder verantwoordelijkheid voor hun paard vallen.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:53

Janine1990 schreef:
Die conclusie had ik in de openingspost al wel getrokken.
Maar dat bokkers het aan hun medebokkers te wijten leggen dat hun paard niet fit is. Dat vind ik echt te ver gaan... Het probleem staat niet voor niets bij RijTechnisch denk ik dan, ga er dan in ieder geval wel vanuit dat het paard in orde is. Het oog kijkt dusdanig van zich af dat hun eigen paarden.......................................... vul maar in...

Niet iedereen kijkt even scherp naar het fysieke welzijn van zijn paard dus om te vragen of het paard wel in orde is lijkt me niks meer dan normaal, maar als je betreffende persoon vermeld dat het paard in orde is lijkt het me dat een rijtechnisch probleem meer voor de hand licht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:14

het probleem ruiter is door een ruiter moeilijk uit te sluiten.
Een andere instructeur is ene mogelijkheid maar wil niet gelijk zeggen dat die ook dat probleem kan oplossen.

Rijtechnische problemen is vaak oplossen door uitsluiten.
En een rijtechnisch probleem kan een medisch probleem veroorzaken bij het paard, waardoor er een ander rijtechnisch probleem zichtbaar kan worden.
En bij ruiter, denk dan ook aan, niet (meer) passend zadel, singel probleem, verkeerde of geen beenbeschermers (je staat er versteld van wat niet goed passende/te grote springschoenen kunnen doen) verkeerd longeren.... etc etc.

Ik geef eigenlijk altijd de ruiter de schuld, maar bekijk ook het paard kritisch.
Als ik zeker weet dat zadel/hoofdstel/beschermers goed zijn, paard gezond is, dan weet ik zeker dat het de ruiter is.

het zou natuurlijk heel vervelend zijn dat een paard leert door de pijn heen te lopen met als mogelijk gevolg dat een blessure verslaterd wordt en chronisch wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:30

Paarden lopen veelal al door pijn heen, omdat het vluchtdieren zijn. Ze geven zo weinig mogelijk aan, dan is het aan de ruiter om dat te herkennen.
Maar het gaat mij hier erom dat er op bokt gedacht wordt dat een ruiter daar niet eerst naar kijkt. En dat een probleem op RT-P meteen als een MD probleem wordt gezien omdat de ruiter er vast niet naar zal hebben gekeken. Dat vind ik zó voorbarig altijd. Is het nu een stukje onkunde van de bokkers om het meteen over die boeg te gooien? Ja, een structureel probleem kan een medische oorzaak hebben. Maar kan ook heel simpel worden opgelost met behulp van een zadelmaker (eeuwige discussie), of door kijken naar wat de ruiterfouten zijn.
Of nog simpeler, zoals jij zegt Alane, een verkeerde instructeur. Een ernstig rijprobleem, wat structureel is, is toch niet alleen op te lossen met artsen en therapeuten? De ruiter gaat weer op dezelfde weg verder en een half jaar later zit het paard weer vast...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:46

Ik ben het geheel met je eens dat Rt problemen gelijk omgeschoold worden tot MD-problemen.
An sich kan RT gewoon opgedoekt worden vanaf een scherm is weinig tot niets te beoordelen.
En ik wil ze de kost niet geven die er niet bij stilstaan dat een rijtechnisch probleem veroorzaakt kan worden iets wat medisch opgelsot moet worden, en vervolgens dan rijtechnisch of via harnachement.

Ik geef amper tot geen commentaar op RT, om eerder genoemde redenen, kijk er wel, en denk dat een groot gedeelte rijdt met een niet passen of niet goed liggend zadel, te lange of te korte beugels.....

Of schermen met instructeurs die zelf ik weet niet wat bereikt hebben.... wat evenmin een garantie is voor een goed lesgeefmens. (doet me altijd denken aan dat raadseltje van die 2 kappers in een dorp, 1 super nette zaak, keurig geknipt haar, de andere een warboel zaak en evenzo het haar, naar welke kapper zou je gaan? )

een paard dat altijd netjes en keurig heeft gewerkt, draait niet spontaan om als een blad aan de boom...
maw een DA of -loog, -peut kan een ritechnisch probleem op lossen zonder de combi les te geven.

vwb vluchtdier, een paard zal geen energie verspillen als dat niet nodig is, ik ben het me je eens als je zegt dat een paard niet gelijk bij iedere dwarse scheet kreupel hoeft te gaan lopen... maar een paard kan pijn/ongemak ook uiten door te staken in het werk/rijtechnsich problematisch worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:46

Janine1990 schreef:
Maar het gaat mij hier erom dat er op bokt gedacht wordt dat een ruiter daar niet eerst naar kijkt. En dat een probleem op RT-P meteen als een MD probleem wordt gezien omdat de ruiter er vast niet naar zal hebben gekeken. Dat vind ik zó voorbarig altijd.

We zijn nu 7 pagina's verder en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de reacties nauwelijks tot in ieder geval slecht hebt gelezen.

Problemen worden niet meteen als een MD probleem gezien. Er wordt éérst gechekt/nagevraagd of alle medische zaken uitgesloten zijn.
Vaak blijkt dat namelijk niet het geval te zijn!
Nogmaals, veel mensen negeren het feit dat er misschien lichamelijk iets niet goed is bij het paard (of het zadel).

Open your eyes, we leven niet in een roze wereld. Niet iedereen wil z'n paard en het zadel laten checken.
Ik heb dit al diverse keren aangegeven in dit topic, maar je wilt het blijkbaar niet onder ogen zien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:18

Waarom wordt een medisch probleem bij je paard onderkennen gezien als "het paard de schuld geven"?
Je wilt echt niet weten met wat voor medische klachten paarden gewoon doorlopen. Ze zijn over het algemeen veel te lief.
Over het algemeen hebben paardeneigenaren geen flauw idee.. treurig, maar waar.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:49

TessaVB schreef:
Ik zeg 2. :j Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang
(lees; dus geen stang en trens) en dan vraag ik me af of ze het echt wel weten, of dat ze het een paar keer gelezen hebben en wijs over willen komen.

dit is even een ander voorbeeld, maar ik ben ook 13. en ik snap ook wel dat het meestal aan je zelf ligt en je het zelf met goede begleiding goed op kan lossen.
maar waarschijnlijk voel ik me te snel aangesproken :+