ikkeweer schreef:En dat zal inderdaad best lastig zijn als je meer paarden hebt, het zadel op het paard aanpassen zoals Kootstra doet. Maar Kootstra doet het dus gewoon goed...
En even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over handelsstallen of beroepsmensen. Ook al keur ik het niet goed, ik kan begrijpen dat ze niet voor elk paard een even passend zadel kunnen kopen of laten maken. Ik heb het over de particulier met 1 of 2 paarden. Ik vind dat die een verantwoordelijkheid hebben naar hun paard toe. Je zal maar een KWPN-er hebben met een hoge schoft en een ronde Haflinger, dan MOET je wel. En ik vind eigenlijk dat het sowieso moet, het is de verantwoordelijkheid naar je paard toe om een goed passend zadel te hebben. Dan kun jij je paard naar behoren rijden en heeft het paard geen ongemak of pijn. En een goed passend zadel wil dus NIET zeggen dat het niet op een ander paard kan passen. Neem nu de oude KN-symphonie of de oude Stubbens, die passen veel paarden. Met de hedendaagse zadels met lange kussens en diepe zit enzo is dat veel moeilijker, sowieso zijn die veel minder goed voor de paardenrug (niet mijn wijsheid maar die van de zadelmaker). Maar goed, het is geen zadeldiscussie, anders kon ik nog wel uren doorgaan.
En het is toch (neem ik aan) niet meer dan logisch dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt?
En dan doel ik op alle aspecten die hier onderhand zo'n beetje in het topic zijn voorbijgekomen
(zo komen we misschien weer een beetje op de oorspronkelijke discussie? haha)
.
. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, zijn gezondheid en door jouw manier van rijden moet je er voor zorgen dat je paard zich happy voelt. 
Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang