Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rumpleteaser schreef:Ha super, een antwoord! Kan het topic weer verder.![]()
Jolanda, dat idd goede trainingsfilms! Ik vind het zeker geen ´algemene´ uitleg hoor.
Geeft een duidelijke toelichting op de training en de hulpen. Maar wat wil je anders, van deze ruiter in de film!
Tot morgen allen.
Of is de eerdere stelling inmiddels bijgesteld?
Professor schreef:Bij de spin zit men ook op de binnenzitbeenknobbel, men belast ook de binnenbeugel meer.
De teugelhulpen zijn naar mijn smaak bij het inzetten van de spin net zo.
Alleen de beweging an sich is anders het paard galopeerd niet het draaft met binnenvoor buitenvoor en buitenachter om de spil, die het binnenachterbeen is.
Dus er is geen voorwaartse beweging.
Het paard dient ook rechtgericht te blijven. Het stoppen is volgens mij naar mijn gevoel, dat men stopt door de hulpen te stoppen en dat zo´n ca 30 graden voor het werkelijke stoppen bij luie paarden en wat aktievere paarden eerder, zodat men werkelijk op het punt dat men wil stopt.
Misschien bij het oefenen dat men de hulp van het buitenbeen van de ruiter erbij neemt.
Professor schreef:Pirouetten:
Stoppen na de pirouette is makkelijker als eruit te rijden, aangezien men gewoon entspant in de zit en met beide handen nageeft, en gelijktijdig het buitenbeen weer op zijn normale positie (bij de singel) terug neemt.
J01andA schreef:Met andere woorden: een pirouette is geen voorwaartse gang want het stoppen gaat vanzelf behalve een voorwaarts drijvende ruiterhulp!
Deze categorie valt dus onder de verschillende ruiterhulpen spin vs pirouette. Voor de rest hetzelfde.
Enkel een spin eindigt in halthouden en de pirouette eindigt voorwaarts, enkel door een ruiterhulp!
Professor schreef:Maar willen zien, of het zien is vaak heel moeilijk voor sommigen, en dat is juist de kunst.
cissy schreef:interessante discussie dit! leuk!
*Gooit ook een opmerking in de groep, durft bijna niet maar waagt de sprong toch*
Ik denk persoonlijk dat een westernpaard makkelijker een galop pirouette kan maken dan een dressuurpaard een spin. En hoe komt dát dan? Misschien wel omdat een westernpaard makkelijker ´achterop´ te zetten is door juist de oefeningen zoals de spin en rollbacks??? geen idee...
Ik pak regelmatig een pirouette mee in mijn (western)training en ja ik rij ook travers/renvers en appuyementen in galop, zal er niet zo 100% uitzien als een top dressuurruiter maar is wel een goede oefening voor schouder/heupcontrole en dat laatste is weer heel belangrijk voor je spins en rollbacks
)cissy schreef:Merlin! kwijl..... http://www.youtube.com/watch?v=HgG_Gwy7Ysg&feature=fvst
even afgezien van het stierenvechten maar wat een paard!