Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:18

Duidelijke uitleg, uitgebreider dan de western toelichting. Maar nu is ook mijn ervaring dat de western ook een samengevatte uitleg over het algemeen heeft, in vergelijk met engels. Betrap mezelf er ook op, raar is dat eigenlijk?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:24

Bij de spin zit men ook op de binnenzitbeenknobbel, men belast ook de binnenbeugel meer.
De teugelhulpen zijn naar mijn smaak bij het inzetten van de spin net zo.
Alleen de beweging an sich is anders het paard galopeerd niet het draaft met binnenvoor buitenvoor en buitenachter om de spil, die het binnenachterbeen is.
Dus er is geen voorwaartse beweging.
Het paard dient ook rechtgericht te blijven. Het stoppen is volgens mij naar mijn gevoel, dat men stopt door de hulpen te stoppen en dat zo´n ca 30 graden voor het werkelijke stoppen bij luie paarden en wat aktievere paarden eerder, zodat men werkelijk op het punt dat men wil stopt.
Misschien bij het oefenen dat men de hulp van het buitenbeen van de ruiter erbij neemt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:26

Ha super, een antwoord! Kan het topic weer verder. *\o/*

Jolanda, dat idd goede trainingsfilms! Ik vind het zeker geen ´algemene´ uitleg hoor.
Geeft een duidelijke toelichting op de training en de hulpen. Maar wat wil je anders, van deze ruiter in de film!

Tot morgen allen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Rumpleteaser schreef:
Ha super, een antwoord! Kan het topic weer verder. *\o/*

Jolanda, dat idd goede trainingsfilms! Ik vind het zeker geen ´algemene´ uitleg hoor.
Geeft een duidelijke toelichting op de training en de hulpen. Maar wat wil je anders, van deze ruiter in de film!

Tot morgen allen.

Wat is dit voor een walchelijk antwoord, met totaal geen inhoud, nu uw kant met de spin graag.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:38

Mijnheer FaberSmid wanneer een correcte spin gereden word, en het paard nageeflijk en gehoorzaam is dan staat het licht aan de hulpen, bij het doornemen en bestuderen van filmpjes en boeken heb ik dit alleen kunnen lezen en zien bij nog niet voledig bevestigde spin´s.
Dat in net als bij een pirouette, wanneer de ruiter het paard op moet vangen bij deze, met de handen omdat het paard naar binnen valt, is het geen perfekte pirouette.
Net zo goed wanneer hij te groot is.
Het gaat ook bij een spin in de eerste plaats om de techniek, niet om de snelheid, en dat word vaak vergeten en daardoor naar mijn idee onstaan zulke dingen.
Kan het mis hebben maar met goed mensen verstand komt men ook een eind.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:49

De uitvoering is ook belangrijker dan de show, hoewel het publiek de show voor lief neemt ten koste van de uitvoering. Die vinden een tollend paard prachtig, al blijft er weinig tot niks over van de voorgeschreven uitvoering.
Snelheid in de spin verkrijgen is de kunst niet, maar de techniek dus uitvoering correct behouden. Maar daar kunnen anderen anders over denken dan ik?
Dat net zo bij engels, als de oefening haperig en slordig wordt gereden en het paard afgestraft wordt met harde hulpen door de laxheid van de ruiter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:52

Precies mijnheer FaberSmid, ik weet wel niet veel van westernrijden, het is allemaal kijken en lezen, en een keertje erop gehobbeld.
Maar het is feite zo, dat dat in de dressuur ook vergeten word, wanneer men de beelden van Totilas voor zich haalt, gewoon bescheten gereden, en een bescheten zit.
Door de klasse van het paard en de absurde bewegingen word er een sluier over gelegd, en zien de mensen zogenaamd niet de grove fouten die qua technisch rijden er in steken.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:20

Ik begrijp uit het eerste inleidende topic dat deze discussie een "afgeleide" is van een ander (bij mij niet bekend zijnde) topic.
Nu eindelijk alle neuzen zo'n beetje dezelfde kant op wijzen, immers spin en pirouette zijn niet vergelijkbare oefeningen en de voor deze oefening benodigde hulpen zijn ook niet met elkaar te vergelijken, vraag ik mij nu juist af waarom de basis van dit topic stelt dat de "dressuur voorwaarts is in de oefeningen, dit in tegenstelling tot western oefeningen???
Waarop wordt dit gebaseerd? :? Of is de eerdere stelling inmiddels bijgesteld? :D
O ja, liefst in jip en janneke taal. :oo

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:37

Dat kunt u terug lezen?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:45

Waar precies (blz.?)... want alle argumenten ten spijt hebben niets bijgedragen? :Z

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:46

Professor schreef:
Bij de spin zit men ook op de binnenzitbeenknobbel, men belast ook de binnenbeugel meer.
De teugelhulpen zijn naar mijn smaak bij het inzetten van de spin net zo.
Alleen de beweging an sich is anders het paard galopeerd niet het draaft met binnenvoor buitenvoor en buitenachter om de spil, die het binnenachterbeen is.
Dus er is geen voorwaartse beweging.
Het paard dient ook rechtgericht te blijven. Het stoppen is volgens mij naar mijn gevoel, dat men stopt door de hulpen te stoppen en dat zo´n ca 30 graden voor het werkelijke stoppen bij luie paarden en wat aktievere paarden eerder, zodat men werkelijk op het punt dat men wil stopt.
Misschien bij het oefenen dat men de hulp van het buitenbeen van de ruiter erbij neemt.

Een paard MOET bij een spin voorwaarts denken, achterwaarts denkende paarden gaan achterlangs overkruisen, of benen tegen elkaar stoten... dus hoe je het wilt zeggen, mag je het zeggen.. maar een spin blijft in mijn ogen een voorwaartse beweging.

oh en ehm, Walchelijk? is dat nieuwe spelling?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:47

Vanaf het begin, maar wat is uw bijdrage?

Niet iedereen kan zo goed als u schrijven, laat staan nederlands?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:54

Professor schreef:
Pirouetten:
Stoppen na de pirouette is makkelijker als eruit te rijden, aangezien men gewoon entspant in de zit en met beide handen nageeft, en gelijktijdig het buitenbeen weer op zijn normale positie (bij de singel) terug neemt.

Met andere woorden: een pirouette is geen voorwaartse gang want het stoppen gaat vanzelf behalve een voorwaarts drijvende ruiterhulp!

Deze categorie valt dus onder de verschillende ruiterhulpen spin vs pirouette. Voor de rest hetzelfde.
Enkel een spin eindigt in halthouden en de pirouette eindigt voorwaarts, enkel door een ruiterhulp! }>

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:55

Mij is geleerd dat men in de training voorwaarts gericht moet rijden de spin, wanneer het paard te kort kruist dus met de buitbenen de binnenbenen raakt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:57

J01andA schreef:
Met andere woorden: een pirouette is geen voorwaartse gang want het stoppen gaat vanzelf behalve een voorwaarts drijvende ruiterhulp!

Deze categorie valt dus onder de verschillende ruiterhulpen spin vs pirouette. Voor de rest hetzelfde.
Enkel een spin eindigt in halthouden en de pirouette eindigt voorwaarts, enkel door een ruiterhulp! }>

Leest u het nu eens helemaal, en rustig door, dan komt u niet op deze onnozele conclussie uit.
Het staat er heel duidelijk.
Maar willen zien, of het zien is vaak heel moeilijk voor sommigen, en dat is juist de kunst.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:04

Professor schreef:
Maar willen zien, of het zien is vaak heel moeilijk voor sommigen, en dat is juist de kunst.

Precies! U leest uit eigen werk.
Maar een niet voorwaarts denkend paard zal nooit een correcte spin kunnen uitvoeren gelijk aan het correct kunnen uitvoeren van een pirouette. U zult dit toch moeten beamen.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 18-05-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:09

interessante discussie dit! leuk!

*Gooit ook een opmerking in de groep, durft bijna niet maar waagt de sprong toch*
Ik denk persoonlijk dat een westernpaard makkelijker een galop pirouette kan maken dan een dressuurpaard een spin. En hoe komt dát dan? Misschien wel omdat een westernpaard makkelijker ´achterop´ te zetten is door juist de oefeningen zoals de spin en rollbacks??? geen idee...

Ik pak regelmatig een pirouette mee in mijn (western)training en ja ik rij ook travers/renvers en appuyementen in galop, zal er niet zo 100% uitzien als een top dressuurruiter maar is wel een goede oefening voor schouder/heupcontrole en dat laatste is weer heel belangrijk voor je spins en rollbacks ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:18

cissy schreef:
interessante discussie dit! leuk!

*Gooit ook een opmerking in de groep, durft bijna niet maar waagt de sprong toch*
Ik denk persoonlijk dat een westernpaard makkelijker een galop pirouette kan maken dan een dressuurpaard een spin. En hoe komt dát dan? Misschien wel omdat een westernpaard makkelijker ´achterop´ te zetten is door juist de oefeningen zoals de spin en rollbacks??? geen idee...

Ik pak regelmatig een pirouette mee in mijn (western)training en ja ik rij ook travers/renvers en appuyementen in galop, zal er niet zo 100% uitzien als een top dressuurruiter maar is wel een goede oefening voor schouder/heupcontrole en dat laatste is weer heel belangrijk voor je spins en rollbacks ;)

Men kan met een personen wagen racen, maar het is bijna achteruit rijden in vergelijk met een F1 wagen.
Hiermee bedoel ik men moet goed begrijpen dat een westernpaard erop gebouwd is op dit werk.
Een rijpaard niet.
En zeker de hogeschool van het rijden.
Maar een westernpaard kan een pirouette niet in een oprichting springen.(galopsprong)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:32

jazeker wel, niet de mate van oprichting zoals gevraagd wordt in de hogeschool dressuur, maar zeker wel gewoon in galop anders ligt ze zo onderuit....
En dat komt ook door de bouw inderdaad. Een quarter kan ook geen uitgestrekte verheven draf tonen, de schouder is daar niet op gemaakt. (sommige typen quarters wel maar we hebben het hier de hele tijd over spins dus ik ga van de reiners uit met dikke konten en dito schouders :D )

Het gaat mij niet om de perfectie van de oefening maar het feit dat ze het wel kan uitvoeren en ik zie een hogeschool paard nog geen spin neerleggen, ook dat komt door hún bouw.
Ze hebben een te vlakke borst waardoor het ene voetje niet om de andere heen komt en ze dus moeten gaan lopen om de voeten te kunnen kruisen. Een quarter heeft een omgekeerde V borst en bijv een KWPNer een U. Daardoor kan een Quarter het been schuin opzij naar achteren neerzetten en om het andere been heen draaien en een KWPNer niet.
Vorm versus functie heet dat toch?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:35

hoe zit het dan met het baroke type paard?

mol

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:40

Natuurlijk zal het voor een westernpaard nagenoeg onmogelijk zijn het niveau van een dressuurpaard te evenaren in "hun" discipline. Hetzelfde geldt andersom. Daarom bestaan er voor nagenoeg elke TOPsport discipline ook zoveel fok richtingen.
Dit heeft echter met het voorwaarts zijn van deze verschillende disciplines niets van doen. (even terug naar het topic).

Concreet:
Spin: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders raakt het paard zichzelf - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Pirouette: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders verliest het paard zijn benodigde galopsprong - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.

Bovendien kan gesteld worden dat geen enkel paard beide oefeningen zonder berijder zal uitvoeren. Voor de correcte oefening is een voorwaarts denkend/meewerkend en absoluut gehoorzaam paard nodig.

Zie ik deze samenvatting tot dusver dan zie ik toch niet zoveel verschil?
Laatst bijgewerkt door J01andA op 18-05-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:00

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:13

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:49

mijn welsh cob was aardig barrok maar had weinig moeite met de spin
Afbeelding
kijk niet naar mijn handhulpen, ik moest toen ook nog veel leren
ik stoor mijn paard eerder als dat ik hem help maar hij deed het toch voor mij <3

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 05:28

Begrijp niet waarom western ruietrs voorwaarts "drang" met voorwaarts gang verwarren? Staat toch duidelijk voorgeschreven dat een spin stilstaand en op de plek en bij dressuur is dat niet toegestaan?
Een westernraspaard hetzelfde lopen en gaan als een dressuurpaard? Dat is toch juist van beide niet gewenst en de verschillen van bouw en karakter?
Maar een heeft gereageert op wending voorhand, wat ik niet geheel kon begrijpen. Hoe en wat zijn de hulpen van beide en is de uitvoering zelfde of verschillend bij beide?
En hoe en wat bijvoorbeeld bij achterwaarts?