Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:38

Shanelle schreef:
Edit: als ik even naar mezelf kijk kan ik vaststellen dat ik met mijn 64 kg redelijk easy een gewicht van 20 kg kan dragen. Dit verhaalt zich dus op ruw gezegd 1/3 van mijn eigen gewicht. Laten we dat even naar paarden omzetten; 1/3 van pakweg 500 kg is toch nog iets van een 166 kg ..

Jawel, daar ben ik het ook wel mee eens, maar als iemand mij gaat vragen om te sporten met een zak voer in mn handen dan krijg ik het toch wel even heel erg moeilijk en ik denk dat dat bij paarden net zo is

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:45

Het gaat ook niet zo zeer om overgewicht, maar het aantal kilo's dat een paard moet dragen. Komt dat in de buurt van de 100 (bij mij gaat de wekker bij 90 al af), dan vind ik niet dat je op een paard moet gaan zitten. Ben je 1.50 m en ben je met overgewicht 70 kilo, is er niets aan het handje.

Ik lees een aantal malen dat mensen vinden dat wanneer hun paard onder een lichtere ruiter loopt, heel anders loopt dan wanneer zij er op zitten, maar verder ondervindt het paard geen hinder.
Ik vind dit krom, is het anders lopen dan al geen aanwijzing?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:09

Tja, wanneer je 1:50 bent en dan 70 kilo weegt is dat in kilo's voor een paard geen groot euvel.
Maar met die lengte en dat gewicht wordt je lichamelijke vrijheid behoorlijk ingeperkt natuurlijk....

Die tabellen zijn altijd wat 'vern**keratief'. Ik heb altijd ondergewicht bij dat soort tabellen maar zie er doodnormaal uit hoor.
Ik zeg maar zo: je moet jezelf voeren op het oog... net als met je paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:21

Mindim schreef:
Het gaat ook niet zo zeer om overgewicht, maar het aantal kilo's dat een paard moet dragen. Komt dat in de buurt van de 100 (bij mij gaat de wekker bij 90 al af), dan vind ik niet dat je op een paard moet gaan zitten. Ben je 1.50 m en ben je met overgewicht 70 kilo, is er niets aan het handje.

Dat kun je niet menen...Dan kunnen de meeste lange mensen (en vooral mannen) het rijden gewoon laten voor wat het is...Pure onzin...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:30

Een man 1.90 zal zo rond de 90 kilo zitten met een gezond gewicht denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:40

Even snel berekend: 84 kg is een gezond gewicht voor een man van 1.90.
Adil18 schreef:
Mindim schreef:

Dat kun je niet menen...Dan kunnen de meeste lange mensen (en vooral mannen) het rijden gewoon laten voor wat het is...Pure onzin...

Dat is een bijzondere redenering, omdat dan de meeste lange mensen dan niet meer kunnen rijden is het onzin?
Ik vind dat je als je zwaarder bent als 90 - 100 kilo, idd niet meer op een paard moet gaan zitten, 't is het paard zijn schuld niet dat je zo zwaar bent, wel?
Shanelle schreef:
Edit: als ik even naar mezelf kijk kan ik vaststellen dat ik met mijn 64 kg redelijk easy een gewicht van 20 kg kan dragen. Dit verhaalt zich dus op ruw gezegd 1/3 van mijn eigen gewicht. Laten we dat even naar paarden omzetten; 1/3 van pakweg 500 kg is toch nog iets van een 166 kg ..

Je vergelijking gaat een beetje mank op het punt dat een mensenlichaam totaal anders is als een paardenlichaam.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:48

Ik vind dat het compleet afhangt van hoe jij je paard in de weg zit. Als jij en je paard goed in balans zijn en jij niet zit te stuiteren op je paard ed. Vind ik niet dat er een probleem is. Er is natuurlijk een grens.. Maar over een beetje overgewicht moet je niet gaan zeuren

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:54

Even heel zwart / wit. Jij hebt dus een klein paard voor je gewicht omdat JIJ er anders niet op kan komen.
je rijdt paard om JE EIGEN conditie op pijl te houden, en je gewicht maakt niet uit omdat je je lijf onder controle
hebt en je benen stil kan houden..?[/quote]

Heel zwart wit..Ja
Klein bedoel ik 1.60, ben zelf 1.58
En inderdaad mijn conditie krijg ik mede door paardrijden.
Ik denk dat mijn gewicht minder zwaar is als ik netjes rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:57

Ja, en ik ben ook lichter als ik een legging draag :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:03

Ga ik dat ook eens proberen!

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:05

Sorry hoor damens, Als de ruiter/amazone van 100 kg goed kan rijden is dit voor het paard lichter dan iemand die broodmager als een hobbezak op het paard zit!
En een man van 1,90 of langer weegt algouw 90 a 100 kilo deze zouden dan ook niet meer kunnen rijden.
Ik denk wel dat je goed naar de bouw van het paard moet kijken mede naar de leeftijd (niet te jong niet te oud)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:09

Citaat:
Sorry hoor damens, Als de ruiter/amazone van 100 kg goed kan rijden is dit voor het paard lichter dan iemand die broodmager als een hobbezak op het paard zit!
lekker respectvol gebracht ;). Maar ookal zit iemand van 40 kilo als een hobbezak op het paard. 100 kilo is en blijft 100 kilo, wanneer je dan als een hobbezak zit heeft het paard het nog zwaarder.. En dit is al 100 x voorbij gekomen lekker makkelijk met het vingertje wijzen naar een anders...
Laatst bijgewerkt door vencedor op 10-05-10 17:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:17

Mijn man mag best een rondje stappen op mijn paard. Hij is 1.90 en 87 kilo. Maar draven, nee, ook omdat hij niet kan rijden. Ik zou ook niet een bijrijder nemen die erg zwaar is (of dat nu een slanke man is van 90 kilo of een vrouw met overgewicht van 90 kilo, 90 kilo is 90 kilo).
Ik heb een koudbloed van 1.55 met een lange rug, maar nee hoor, dat wil ik niet.
En dat bedoel ik niet als uithaal naar mensen met meer gewicht of overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:23

Gaat ook helemaal neit om mensen met overgewicht, het gaat om het gewicht wat het paard moet dragen, dat moet kloppen.
Marall schreef:
En een man van 1,90 of langer weegt algouw 90 a 100 kilo deze zouden dan ook niet meer kunnen rijden.
Ik denk wel dat je goed naar de bouw van het paard moet kijken mede naar de leeftijd (niet te jong niet te oud)

Die kenden we al......

Ach ja, je zou je pleziertje toch eens moeten missen voor het welzijn van het paard. Het leven is moeilijk soms.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:28

om Yamcha haar bericht te ondersteunen. Nogmaals..
Citaat:
Voor mij is paardensport belangrijk omdat ik niet makkelijk loop.
Ik heb overgewicht wat er niet zomaar af te krijgen is met een dieet. Ik rij dus paard om mijn conditie op pijl te houden.
Natuurlijk baal ik er ook van dat ik niet zo mooi ben in een rij jasje maar doe er alles aan om een paard niet tegen te zitten.
Nee ik koop geen groot paard want ik ben maar 1.58 groot en door mijn handicap kan ik niet op een grote komen.
Ik heb op wedstrijd ook negatieve reacties gehad maar meer positieve. Ik vind het nm wel een verplichting aan mijn paard dat ik mijn benen stil heb en mijn lichaam onder controle heb.
Citaat:
Even heel zwart / wit. Jij hebt dus een klein paard voor je gewicht omdat JIJ er anders niet op kan komen. je rijdt paard om JE EIGEN conditie op pijl te houden, en je gewicht maakt niet uit omdat je je lijf onder controle hebt en je benen stil kan houden..?

Citaat:
Heel zwart wit..Ja
Klein bedoel ik 1.60, ben zelf 1.58
En inderdaad mijn conditie krijg ik mede door paardrijden.
Ik denk dat mijn gewicht minder zwaar is als ik netjes rijd.

Ja dat zou wat zijn dan, weeg ik rond de 40 kilo omdat ik lichter word als ik netjes rijd }:0

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:31

Ninx schreef:
Een man 1.90 zal zo rond de 90 kilo zitten met een gezond gewicht denk ik?

Ligt eraan hoe lang de persoon is.

Op mijn werk zijn de meeste mannen te zwaar (gezondheidstest gehad van de arbo) en daar waren er een aantal 90-95 kg.

Ik heb ook collega's van ca. 1.85 die net 80 kg wegen en dat zijn echt geen gratenpakhuizen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:32

@ Randie: Dan moet je rap naar de dokter, da's nie goe he :D

Roos: dat staat erbij he, 1.90m.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:36

Nee Yamcha, dus ik denk dat ik maar als een hobbezak moet gaan rijden..! Schijnt te werken _O-
Maar dat is ook weer niet" je van het"..Want dan heeft mijn paard net zo last van mij als van iemand met 100 kilo...

wat moet ik nou :\

Promessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:31

Ook al kan een paard zat 100 kilo dragen, ik vind het toch wel zielig voor zn rug. Ook al kan diegene goed rijden, of is het een groot paard. Het paard moet toch 'sporten' met dat gewicht op zn rug.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:08

Zouden er bepaalde grenzen gesteld moeten worden qua gewicht van de ruiter? (wel afhankelijk van het type paard natuurlijk, groot/klein/dik/dun)

Denken jullie dat er onderzoeksmethoden mogelijk zijn om erachter te kunnen komen wat nog gezond is voor een paard om te dragen?

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:13

Dus dan gaat het in deze niet meer om 'over'gewicht, maar om het maximale gewicht van een ruiter wat een (naar type gesorteerd) paard kan dragen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:15

Feitelijk is alle informatie al voorhanden en mensen kunnen prima berekenen wat hun paard kan hebben.
Maar over die info beschikken, en die info ook daadwerkelijk toepassen zijn 2 dingen.
Mensen weten ook dat roken niet gezond is, dat je niet door rood mag rijden, etc.... toch wordt dat en masse gedaan!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:28

Ninx schreef:
Feitelijk is alle informatie al voorhanden en mensen kunnen prima berekenen wat hun paard kan hebben.
Maar over die info beschikken, en die info ook daadwerkelijk toepassen zijn 2 dingen.
Mensen weten ook dat roken niet gezond is, dat je niet door rood mag rijden, etc.... toch wordt dat en masse gedaan!

Je kan in ieder geval niet bereken hoe sterk de spieren zijn en hoe sterk het bottenstelsel van een paard is, dat is per paard verschillend.. denk niet dat dat met een berekening kan. Dat zou eerder in een soort test moeten...

Maar een berekening zou wel een gemiddelde kunnen geven... Dat je kan kijken naar hoe je paard ongeveer gebouwd is, en welk aantal kg's daar gemiddeld voor staat..

En wat je zegt over roken, zeker waar!!! Denk dat mensen niet willen toegeven dat hun gewicht misschien wel eens te zwaar voor hun paardje zou kunnen zijn....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:08

Kijk, ik heb slechte ogen... ik kan dus geen piloot worden, ook al wil ik dat heeeeeeel graag.
Als kind deed ik aan ballet en wilde ik echt balletdanseres worden... ik heb echt jaren aan ballet gedaan, maar mijn voeten waren niet goed.
Dit zijn zaken waar ik niets aan kan doen.
Te zwaar zijn en daardoor niet kunnen paardrijden kan je dus overkomen. Het enige voordeel in dat verhaal is echter dat je 9 uit 10 x prima gewicht kunt verliezen en de hoop niet hoeft te verliezen.
In dat opzicht kun je je zegeningen tellen....

(en met 'je' bedoel ik mensen in het algemeen)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:11

Het hangt idd helemaal af van je bouw, de bouw van je paard en in hoeverre je overgewicht hebt.

In principe moet een normaal gebouwd paard, iemand van 80 kilo wel kunenn dragen. Alleen is het vaak de onbalans die funest voor het paard is tijdens het rijden.

Weeg je 180, ja, dan heb je wel een groter rpobleem en houd paardrijden in de meeste gevallen toch wel op.