hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:54

Hmm, ik weet het eigenlijk niet. Dit is wel iets wat me even aan het denken zet.

Ik wil dolgraag met mijn paard naar buiten, nu is ze gewoon nog niet goed genoeg aan de hulpen en kan ik het wel vergeten. Maar goed, dat komt vanzelf. Ik heb er nog niet echt over nagedacht of ik, als het zover is, open sta voor dit soort hulpmiddelen.

Tuurlijk zou ik het liever anders oplossen, maar ik vind wel dat veiligheid voor alles gaat. Als ik met een slof een noodsituatie op kan lossen, ja dan doe ik dat.

Maar wie weet hoe mijn paard er dan op reageert? Stel hij schrikt, en schrikt nog veel meer van die ruk in zn mond en gaat nog harder op de kletter?

Ik weet het niet.. Ik heb nog nooit met slof gereden en weet ook niet of ik het wel kan, of ik hem in nood er wel bij kan pakken. Ik vind het in ieder geval een interessante vraag, dit is wel iets om over na te denken, en interessant om te lezen hoe een ander er over denkt.

Brittje

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:59

tuurlijk kun je een slof er wel bij pakken dan maar dan zul je er toch echt ook met zit bij moeten rijden want het is niet zo o hij pakt het aan en laat ik aan de slof gaan hangen
nee dan moet je er achter aan rijden

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:01

Bij een slof zou ik ook niet meteen aan de noodrem trekken als een paard een hele slof niet kent. Naja zo en zo niet meteen die hele slof als een vislijn binnen halen, bij geen enkel paard
het punt is alleen dat jij je met een slof ook een stuk sterker kan maken. Als jou paard aan de kletter gaat en je pakt je slof op kan je dit ook gelijkmatig doen. ( ligt natuurlijk ook aan de situatie en ga er nu even vannuit dat dit op een stuk ruiterpad gebeurt zonder autowegen , fietspaden e.d )
Hiermee kan jij je een x aantal maal sterker maken dan dat je werkelijk bent en kan je je paard dwingen naar beneden te gaan met zijn hoofd. Een paard wat naar beneden moet kan niet volluit aan de kletter, dat lukt hem in deze houding gewoon weg niet.
Laatst bijgewerkt door mickydo op 07-05-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:01

Toen ik mijn paard net had gekocht had ik bij de eerste keer naar buiten ook een slofje erbij... enkel aan de zijkanten vastgemaakt ipv tussend e voorbenen door.
ik kende hem nog niet en wilde een extra rem hebben voor het geval dat...

Maar daarna heb ik hem nooit meer gebruikt ;)
Ik denk ook dat, wanneer een paard echt schrikt, je aan een slof ook niet genoeg hebt.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:02

Het licht er ook inderdaad ook wel aan wat je paard doet.
Want er zijn ook paarden die er gewoon doorheen trekken.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:03

c_alsemgeest schreef:
Ik denk ook dat, wanneer een paard echt schrikt, je aan een slof ook niet genoeg hebt.

Deze mening deel ik zeker met je ! Er valt voor ons mensen vrij weinig te doen met een dier van 400 kilo plus als deze compleet in blinde paniek is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:03

Doorheen trekken zal het niet eens echt zijn, dat hou je wel in toom met een slof...
Blinde paniek daar in tegen... dat hou je nergens mee tegen ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:04

Nou sorry hoor ik vind het bs.
Ik rij alle drie mijn paardjes waarvan 2 jonkies.
Bitloos met een los teugeltje buiten.
En als je je paard vertrouwd, en je paard vertrouwd jou dan kan dat gewoon.
Vertrouw je je paard niet en andersom, heb je buiten niks te zoeken.
want dan helpt een bit je al niet, en ook geen slof!!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:06

Zeeuwtje68 schreef:

Dit is echt weer een uitspraak wat nergens over gaat .
Leuk voor jou dat je het op deze manier doet en ik hoop ook dat dat altijd goed zal blijven gaan voor je , dat meen ik oprecht.
Maar ik vertrouw mijn paard ook maar nooit 100%
En mensen die hun paard voor die volle 100% vertrouwen , die weten dan gewoon even te weinig van paarden en hun natuurlijke gedrag af..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:08

Dikke vette onzin, een slof om naar buiten. Als je niet naar buiten kan voor de ontspanning, moet je lekker op t erf blijven.. Weet niet of iedereen hier wel eens een paard heeft gehad wat echt blind aan de kletter ging, nou geloof me daar doe je niks aan..

Martingaaltje kan ik wel begrijpen, maar als je een paard hebt wat het hoofd niet echt omhoog zal brengen heb je daar ook niks aan.. Nee, een slof is, als je paard aan de kletter gaat, nooit op tijd in kleine stukjes erbij te pakken. Het enige waar ik dan aan zou denken is STOP-HO-NU! en niet van oh voorzichtig met de slofteugel. Dat is heel wat anders dan de slof thuis erbij pakken wanneer je paard lastig is..

Bitloos, NH, dat is allemaal niet aan mij besteed, maar ik deel de mening van zeeuwtje68 ergens ook wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:11

Tuurlijk gaat het om vertrouwen... maar je moet iets doen voordat je weet dat je je paard in die situatie vertrouwd ;)
Voorbeeldje;
Ik ging mijn merrie rijden, die was toen haar hele leven nog nooit buiten geweest. In de bakken is het altijd een drama queen geweest en een eerdere poging om buiten te rijden heeft met een eerdere eigenaar geresulteerd in twee afgescheurde pezen.

Maar ik ben toch met haar naar buiten gegaan... ik vertrouwde haar voor geen meter, in het begin echt niet. gelukkig vertrouwde ze wel op mij en zijn we samen heel erg gegroeid.
ik ben begonnen met een slofje en na anderhalf jaar reed ik alleen door de duinen met een zachte sidepull... aan vertrouwen moet je werken, zeker als je het paard nog niet kent.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:13

Ik kan het helaas niet eens zijn met argumenten als, als je paard je vertrouwd heb je geen slof nodig..
Ik vertrouw mijn moeder ook, maar als er plots iets uit de bosjes springt schiet ik ook naar voren...beetje raar voorbeeld mar het principe is hetzelfde.
Wil hiermee niet zeggen dat vertrouwen op niks berust, zeer zeker niet.
Ik zal niet naar buiten gaan op een paard wat ik niet vertrouw..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:18

mickydo schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Dit is echt weer een uitspraak wat nergens over gaat .
Leuk voor jou dat je het op deze manier doet en ik hoop ook dat dat altijd goed zal blijven gaan voor je , dat meen ik oprecht.
Maar ik vertrouw mijn paard ook maar nooit 100%
En mensen die hun paard voor die volle 100% vertrouwen , die weten dan gewoon even te weinig van paarden en hun natuurlijke gedrag af..

Hallo zo denk ik erover en onzin is het absoluut niet.
Loop al heel wat langer mee hoor wijsneus :P
Foto´s uit je profiel tonen mij, dat je je paard niet echt vertrouwd.
Door er een scharenbit in te hangen ben je verkeerd bezig hoor.
Maar nogmaals dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 07-05-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:23

Zeeuwtje68 schreef:
mickydo schreef:
ga jij mij nu een wijsneus noemen ??

Ja je weet het toch beter of niet dan :P

Ja dat klopt ik weet dat een paard ten alle tijden een vluchtdier is , hoe veel je ook op je paard kan of beter gezegt wilt vetrouwen , je kan een dier nooit voor 100% vertrouwen .
Jammer voor jou maar wel de harde waarheid

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:27

Ach droom maar lekker verder hoor.
Ik heb er nooit problemen mee gehad met mijn paardjes.
want die gaan niet als ze iets engs vinden. Die vertrouwen op hun baas. Mij dus.. Zou ik het eng vinden zou het een ander verhaal zijn. zo zit een paard in mekaar, tenminste de mijne wel.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:28

leeftijd zeg niks hoor
je kunt wel 40 zijn maar denken dat je alles weet dat wil niet zeggen dat je alles weet
en als jij graag bitloos wilt rijden en je paardjes mooi op de voorhand met een los teugeltje wil laten rondhobbelen dan moet je dat zelf weten
en dan maar iemand wijsneus te gaan noemen tewijl die persoon gewoon compleet gelijk heeft , bewijs ook dat je niet alles weet anders zou je niet zo'n uitspraak doen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:30

Mjah op zich heb je dan wel een soort van 'noodrem' maar bij een vorig paard van mij reedt ik met thiedemann-teugel (ik scheet zelf in mn broek met dit paard omdat ik dr simpelweg niet goed aankon en ze een loopje met me nam) nu was ze een flinke tante maar die ging ook een keertje flink aan de kletter, nou bit zat bijna tot aan dr oren (sjah noodgevalletje) maar ze stopte uiteindelijk omdat zij het zat was, niet omdat ik+thiedemann nou zo lekker veel indruk maakte, paardje wat ik daarna had, die ik zelf 'ingereden' heb is nooit aan de haal gegaan maar die was zooo zacht in dr mond dat ik nooit een hulpteugel gebruikt heb buiten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:34

Brittje schreef:
leeftijd zeg niks hoor
je kunt wel 40 zijn maar denken dat je alles weet dat wil niet zeggen dat je alles weet
en als jij graag bitloos wilt rijden en je paardjes mooi op de voorhand met een los teugeltje wil laten rondhobbelen dan moet je dat zelf weten
en dan maar iemand wijsneus te gaan noemen tewijl die persoon gewoon compleet gelijk heeft , bewijs ook dat je niet alles weet anders zou je niet zo'n uitspraak doen

Ben je echt 15!!
Jij zegt dat dat de waarheid is. ik zeg van niet.
Dat kan toch of is jullie waarheid heilig dan vraagteken die doet het even niet ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:36

Zeeuwtje68 schreef:
Ach droom maar lekker verder hoor.
Ik heb er nooit problemen mee gehad met mijn paardjes.
want die gaan niet als ze iets engs vinden. Die vertrouwen op hun baas. Mij dus.. Zou ik het eng vinden zou het een ander verhaal zijn. zo zit een paard in mekaar, tenminste de mijne wel.

Heel fijn voor jou dat jij er nooit problemen mee hebt gehad , en dat je paardjes op je vertrouwen en jou als hun absolute leider zien , daarom luisteren ze ook zo goed naar je !
En nee jou paarden vallen buiten het wij zijn van nature vluchtdieren , begrijp ik helemaal !!
Jij paarden zijn speciaal , kunnen alles en luisteren alleen naar jou..

Wie droomt er hier nou ??

Ik kan er niets aan doen dat het een keiharde feit is dat een paard een vluchtdier is en dus ten alle tijde in paniek zou willen vluchten , dat wij daar als ruiter daar geen mogelijkheid aan geven op wat voor een manier ook, zal een paard gaan vechten , wat zich zal uiten in protest tegen de ruiter . of natuurlijk een schop tegen die hond die je paard opgejaagt heeft of weet ik veel wat.
En tsja dat we het niet allemaal op jou manier doen wil niet zeggen dat we fout zijn toch ...
Ik zeg toch ook niet dat jou manier fout is enkel dat je uitspraak over vertrouwen gewoon niet klopt..

sweet dreams !!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:39

Dream onn hoor.
Ben er eigenlijk wel klaar mee.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:41

Heel goed !

RSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:42

een paard kan een vluchtdier zijn maar dan nog zou ik nooit rijden met een slof!

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:44

ik dus te wedden dat als jouw paarden drie dagen ergens anders staan je gewoon zijn vergeten ;)
en als je denk ja ik kan mijn paardjes 100% vertrouwen en het zijn geen vluchtdieren :Y) dan weet ik niet of je dan wel paarden hebt en het niet over een hond hebt of zo terwijl die ook niet 100% te vertrouwen zijn dan moet je het wel over een mens hebben terwijl die zijn ook eigenlijk ook niet altijd 100% te vertrouwen

en ja ik ben 15 wat wil je daar mee zeggen dan ??
ik heb niet de waan dat ik alles denk te weten
en ook niet de waan dat ik meer weet dan een 13 jarige ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:44

Een paard is pas een vluchtdier ;) als die zijn leider niet vertrouwd klaar zie kudde gedrag.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:45

mhmh.... en jij denkt echt dat jouw paarden jouw als leider zien ;(