Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:15

Joki schreef:
Ik ben heel slecht in een ander op mijn paard laten dus ook met instructeurs heb ik best moeite. Zeker als het gaat in de trant van je hebt het nu moeilijk, laat mij het maar oplossen. Ik ben van mening dat ik daar geen zak aan heb, vertel me liever wat ik moet doen om het op te lossen zodat ik het ten minste ook zelf kan.

Dat heb ik ook. Er heeft nog nooit iemand anders op mijn paardje gereden, ik heb haar ook zelf beleerd.
Mijn instructrice kan vanaf de grond prima vertellen hoe ik problemen op moet lossen.

Jeannine

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:17

Ik vind het heel fijn als mijn lesjuf er af en toe even opklimt.
Dat doet ze absoluut niet om dingen op te lossen, maar meer om te voelen waar het probleem vandaan komt.
Het kan voor haar verhelderend zijn, omdat ze dan weet waar aan het ligt en zo kan ze mij beter vertellen wat ik wel en niet moet doen :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:19

listiglistje schreef:
Toch ben ik van mening dat een echt goede instructeur/instructrice alles ziet en dus ook ziet "hoe het voelt voor de ruiter" :D

Ik heb nu instructie van iemand die echt alles ziet, als ik bv helemaal achteraan in de 20 x 80 baan van haar af rijd, zegt ze "handen 2 cm naar links" en hup direct resultaat!
Echt wonderbaarlijk hoe ze dat ziet en ook weet ze altijd precies hoe het voelt voor mij, zonder dat ze erop zit of gezeten heeft :P

Dat is knap. Ik zie heus wel veel, ik zie echt wel wat het probleem is. Maar voor de oplossing voel ik toch liever. Dan weet ik precies wat de ruiter moet doen om het op te lossen.
Ik ben denk ik meer begaafd met rijden dan met lesgeven?

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:25

Ik heb er geen probleem mee dat mijn instructrice mijn paarden rijdt. Sterker nog, dat was een van de afspraken. Zij rijdt de moeilijkste 2 keer in de week, en de ander rijdt ze als ik een hele lange lesdag heb. Zo weet ze hoe het aavoelt, kan ze me helpen de problemen van de paarden op te lossen (zijn helaas allebei niet super gemakkelijk perfect te rijden), en zorgt ze dat ze niet mijn fouten overnemen. Ik heb wel eerst gekeken hoe ze op ze rijdt, en dat het niet enorm botst. Ik zou het echt niet anders willen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:34

Dat kan suus, dat daar jouw kwaliteiten liggen, hoe het voelt onder de man en vanuit daar te werk gaan.

Ik heb van meerdere bekende instructeurs les gehad (oa. Douwe Rinkes, Frank de Kok, Keby van der Heijden, Fried van Stiphout ed),
maar zo goed les als nu, het gevoel-en alles zien heb ik nog niet meegemaakt!
Ze is daarnaast ook bloedfanatiek en echt in je geïntresseerd als combinatie :D

Ik les btw nu bij Marian van Bommel ;) zij rijdt zelf momenteel succesvol LT/inter 1 en ZZ-zwaar en ze heeft alles zelf opgeleid.
Verder is ze gediplomeerd Orun derde fase instructrice, ze lest zelf bij Stéfanie Peters en voorheen bij Jeroen Hulsman en Tonnie Huberts.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:35

Ik haar er wel een keer op laten zodat ze kan voelen hoe jou paard is en zo kan ze jou waarschijnlijk ook beter helpen :)

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:39

van mij mag mijn lesgeefster best op mijn pony
maar me pony is 1.30 en me lesgeefster is veel groter ( die heefd ook veel grotere paarden)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:43

Ik heb er geen problemen mee als ze het zelf soms aanvoelen. Dan weten ze ook hoe het paard reageert en ook waar ik soms tegenaanloop en hoe dat dan opgelost moet worden omdat ze het zelf even kunnen voelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:12

listiglistje schreef:
Dat kan suus, dat daar jouw kwaliteiten liggen, hoe het voelt onder de man en vanuit daar te werk gaan.

voorheen bij Jeroen Hulsman

Ik ben ook volledig Jeroen Hulsman geschoold. :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:18

Grappig :+

Nou ja goede instructie blijft een vak apart...
Er zijn instructeurs die zelf er als een kruk op een paard zitten of zelfs helemaal niet rijden,
maar wel lesgeven op topniveau en het ook over weten te brengen.
Daarintegen zijn er ook goede (LT/GP) ruiters die het totaal niet over kunnen brengen, die heb ik ook genoeg gezien.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:21

listiglistje schreef:
Grappig :+

Nou ja lesgeven blijft een vak apart...
Er zijn instructeurs die zelf er als een kruk op een paard zitten of zelfs helemaal niet rijden, maar wel lesgeven op topniveau en het ook over weten te brengen.
Daarintegen zijn er ook goede (LT/GP) ruiters die het totaal niet over kunnen brengen, die heb ik ook genoeg gezien.....

Is ook zo, is echt een vak apart. Toch moet je wel rijtechnisch inzicht hebben. De meeste goede ruiters hebben wel rijtechnisch inzicht. Het probleem zit hem vaak inderdaad in het overbrengen. Soms kom ik gewoon niet uit mijn woorden. Dan probeer ik op de grond mijn lichaam in allemaal bochten te wringen en zit ik naar woorden te zoeken maar dan komt het er niet uit zoals ik het bedoel. :+ }:0

Meestal als ik het paard gevoeld heb kan ik ook tijdens het rijden uitleggen wat ik doe en waarom.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:58

Persoonlijk zou ik niemand anders op mijn pony laten rijden. (hangt ook af : is het echt wedstrijd gericht of meer recreatief...)
Als je een eigen pony hebt, is deze pony gewend aan jou en zal het voor hem aanpassen zijn dat er plots iemand anders op rijd (pony voelt dat)

Gr x

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:16

mijn nieuwe wil het niet, omdat ze mijn pony te klein vindt maa eb dat wel vakker laten doen ja

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:12

Ik zou er zeker geen problemen mee hebben.
Ze zal toch niks fout doen, omdat ze het zelf beter weet :P

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:13

Kon het maar
Lesgeefster is van paard gevallen in sloot gebroken nek nu hoge dwarslesie volgens mij (of lage kan ook)
Maar ze geeft me wel gewoon les :)

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:24

Ja soms wel, niet zo heel vaak maar van tijd tot tijd vind ik het ook niet zo erg.

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:24

yesrno schreef:
Ja soms wel, niet zo heel vaak maar van tijd tot tijd vind ik het ook niet zo erg.

Dat jij dat doet! :o
Ik laat mijn lerares nooit op mn paard rijden.. moet er niet aan denken.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:03

Mijn lesgever stapte er af en toe wel eens op, als ik bepaalde oefeningen niet voor mekaar kreeg en het even niet begreep hoe het moest deed hij het voor bahalve als hij de galopwissel moet doen is het niet leuk om hem over te nemen omdat hij het ontzettend leuk vind omdat te doen maar wel gaaf omdat dan te zien hoe hij rijd echt alles is stil bij hem niks beweegt ben er jaloers op

ga van je eigen gevoel uit wat je zelf wilt of zei erop gaat.

Noname27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:15

Soms zie ik we dat er een instructeur rijdt op iemand zijn paard maar dat is dan alleen om voorbeeld te geven .:D

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:06

Bij mij ook hoor! ik heb nogal eens dat die enorm met z'n hoofd de lucht inloopt en met geen mogelijkheid naar onder krijd . dan gaat ze er even op om de ontspanning weer terug te vinden

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:09

ik heb er altijd wat problemen mee gehad om mijn instructeur of instructrice op mijn paarden te laten,, maar als iets me helemaal niet lukt bij een paard laat ik diegene die men dan les geeft waarvan ik ook weet dat die kan rijden er gewoon ff op,, om te laten aanvoele dat het bijv. op die manier egt niet gaat of net wel,, ofzo,, maar gewoon dat we dan samen de beste manier er uit krijgen om het paard te kunnen rijden :)

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:12

Laat mn instructrice regelmatig op mn paarden rijden, zij heeft zoveel meer ervaring ( tot lichte tour) En iemand die erop zit kan precies voelen waar het probleem zit.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:16

Probeer mijn huidige instructrice er al een tijdje op te krijgen, maar het lukt nog niet :D Ze wil wel, maar er is steeds iets.

Fáfnir is niet makkelijk, dus ik ben heel erg benieuwd, maar hou tegelijkertijd wel mijn hart vast hoor.....

Ik vind het wel verhelderend altijd, ALS het ze lukt om 1 hem rustig te houden, 2 er iets uit te krijgen en 3 erniet af te vallen. :D ;) :o :o
Ik denk dat mijn nieuwe instructrise het wel gaat lukken, en ik wil het ook wel graag zodat zij kan voelen waar ik dan soms tegenaan loop. Ze ziet wel alles, maar wil graag dat ze het ook voelt. Maarja we zien wel. ooit haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:38

lottex schreef:
Persoonlijk zou ik niemand anders op mijn pony laten rijden. (hangt ook af : is het echt wedstrijd gericht of meer recreatief...)
Als je een eigen pony hebt, is deze pony gewend aan jou en zal het voor hem aanpassen zijn dat er plots iemand anders op rijd (pony voelt dat)

Gr x

Ja duhh, tuurlijk voelt 'ie dat. Maar het is juist goed voor een paard als er af en toe iemand anders op zit, net zoals het voor de ruiter goed is om zo nu en dan eens op een ander paard dan je eigen te rijden. Dat voorkomt dat je alles steeds op dezelfde manier doet, en je dingen automatisch gaat doen.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:05

ff iets over de eerste reactie van peetje.. namelijk: als je met je paard een probleem hebt b.v hij loopt niet aan de teugel en je intructeur stapt erop zou het kunne zijn (zou heel toevallig zijn als je instucteur tegen de zelfde dingen als tegen jou aan loopt..) dus kan je intructeur hem galmakelijk aan te teugel laten lopen. het probleem licht soms niet aleen aan het paard maar ook aan de ruiter het paard weet wat de zwakke puntjes zijn en maakt er gebruik van.! gr marysa