De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

Professor schreef:
Citaat:
De andere tekst is gewoon ervaring na 40 jaar rijden :)) dat bepaalde "deskundigen" dat niet doorhebben, is een probleem voor hen :')

Geweldig dat men zo arrogant kan zijn.
Iedereen is fout behalve ik is eigenlijk de vertaling van deze zin.

Arrogant zijn. laat ik aan jou over :))
Op alles wat een ander zegt, heb je commentaar :') dus wie zou er dan arrogant zijn 8-)

Ik denk, persoonlijk, dat het heel veel zou helpen, als je niet zo star en stug in denken bent.
Hopelijk ben je dat niet naar de paarden toe, die onder je hoede staan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:46

Professor schreef:
Citaat:
De andere tekst is gewoon ervaring na 40 jaar rijden :)) dat bepaalde "deskundigen" dat niet doorhebben, is een probleem voor hen :')

Geweldig dat men zo arrogant kan zijn.
Iedereen is fout behalve ik is eigenlijk de vertaling van deze zin.
Het word nu langzaamerhand toch echt belachelijk, dat deze twee elke werkelijke discussie zo proberen te verzanden met die aqua8 rijderij.

Dus niet alleen arrogant, maar ook nog eens heel persoonlijk :Z naar anderen toe :(:)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:50

setteke schreef:
Missen we iets? De aan/uit knop? Nee, zonder te dollen, ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen hier nageeflijkheid ervaart. Hoe voelt het?

Ik, persoonlijk, ervaar nageeflijkheid, alsof alles vanzelf gaat.
Met de allerlichtste been/zithulpen, voorwaarts zijn, verzameld zijn, alle oefeningen kloppen gewoon.

Dat ervaar ik, als mijn paarden nageeflijk zijn.

Maar één belangrijk punt verschilt waarschijnlijk, mijn paarden houden zich ook nooit vast ergens in hun lijf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:52

Om dit intermezzo te beeindigen, het gaat hier om nageeflijkheid van het paard.
En daarbij hebben wij het over de modern klassieke dressuur, waar het gewicht altijd aan de zijde van de stelling van het paard is.
Wanneer wij dat niet zouden doen dan zouden wij het paard in de weg zitten, zeker bij een rechtgericht paard.
Centrufugale krachten brengen het gewicht naar buiten, daarom dienen wij ons gewicht juist in de richting van de beweging te brengen aan gezien het paard net als bij een tweewielig voertuig inplaats van door de bocht te gaan rechtuit zal gaan.
Dit benut men juist wanneer men vanuit een zijgang of zijwaartsebeweging weer rechtuit willen gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:25

Professor schreef:
Om dit intermezzo te beeindigen, het gaat hier om nageeflijkheid van het paard.
En daarbij hebben wij het over de modern klassieke dressuur, waar het gewicht altijd aan de zijde van de stelling van het paard is.
Wanneer wij dat niet zouden doen dan zouden wij het paard in de weg zitten, zeker bij een rechtgericht paard.
Centrufugale krachten brengen het gewicht naar buiten, daarom dienen wij ons gewicht juist in de richting van de beweging te brengen aan gezien het paard net als bij een tweewielig voertuig inplaats van door de bocht te gaan rechtuit zal gaan.
Dit benut men juist wanneer men vanuit een zijgang of zijwaartsebeweging weer rechtuit willen gaan.

Daarom ga ik altijd "verzameld" door de wendingen *D kan een paard veel beter "op eigen benen" GAAN.
Maar het scheelt natuurlijk wel, dat ik ook fietsen kan, zonder handen aan het stuur :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:28

Citaat:
Maar het scheelt natuurlijk wel, dat ik ook fietsen kan, zonder handen aan het stuur

Gelukkig dat dat op de openbare weg verboden is, anders gebeurde er nog meer ongelukken.
Het heeft alleen heel weinig mit die topic te maken.
Begint u eens een topic uw eigen natuur wetten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:42

Professor schreef:
Citaat:
Maar het scheelt natuurlijk wel, dat ik ook fietsen kan, zonder handen aan het stuur

Gelukkig dat dat op de openbare weg verboden is, anders gebeurde er nog meer ongelukken.
Het heeft alleen heel weinig mit die topic te maken.
Begint u eens een topic uw eigen natuur wetten.

Als iemand zonder handen aan het stuur kan fietsen, wil dat nog niet zeggen, dat het vreemde (eigen) natuurwetten zijn :Y)
Zie genoeg jonge kinderen dit kunstje doen, dus waarom "eigen natuurwet"??

Dit heeft in zoverre met dit topic te maken, dat als een ruiter in balans rijdt, het paard altijd nageeflijk is.
Vanuit dat nageeflijk zijn, ontstaat direct de "juiste nageeflijkheid" :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:47

modie schreef:
x_Marr schreef:
Dat je aanspanning nodig hebt voor nageeflijkheid, in ieder geval al de aanspanning van de buikspieren.
Tenminste ik denk dat dat bedoelt wordt.

Dat er een bepaalde aanspanning moet zijn, ben ik het wel mee eens.
Anders lijkt het me heel moeilijk om ook maar een oortje te bewegen, laat staan dat heel de paardenmassa in beweging komt.

Maar met losgelaten bedoel ik dus, een paard wat zich loslaat in de spieren wat losgelaten moet zijn ;)

Dus losgelaten met de juiste aanspanning :+

de term ontspanning wordt een beetje verkeerd begrepen denk ik modie.
Ontspanning van spieren is nl heel goed mogelijk als je in je fundament zit, staat en loopt
en zo ook een paard
alleen de spieren die nodig zijn om voor te bewegen hebben een aanspan/ontspan functie.
ontspannen kan wel degelijk, zonder als een plumpudding in elkaar te zakken.
probeer maar eens bewust je nek te ontspannen....haha, nou je hoofd valt echt niet naar voren,(mits je weer rechtop zit /staat of loopt.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:28

oke ik heb het hele topic gelezen
en ik snap er werkelijk waar geen zak meer van. :? 8)7

het zou fijn zijn als het in jip en janneke taal kan ;)
of mij het in ieder geval in jip en janneke taal uitgelegd kan worden :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:56

RandyOrton25 schreef:

Dan bent u op het verkeerde topic.
Zal er eens een openen in vakuitdrukken, en jip en janneke die tijd hebben wij gehad, dat is voor puber´s.

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:17

RandyOrton25 begrijpt u modie en nombrado dan ook niet?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:22

Professor schreef:
RandyOrton25 schreef:

Dan bent u op het verkeerde topic.
Zal er eens een openen in vakuitdrukken, en jip en janneke die tijd hebben wij gehad, dat is voor puber´s.

dat snap ik wel maar er word zoveel in dit topic geroepen dat ik er echt niets meer van snap

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:02

RandyOrton25 vraagt u dan gericht aan de persoon(en), wat u niet kan begrijpen?
Het is ook verwarrend, dat maakt het nu juist zo moeilijk terwijl het eigenlijk "simpel" is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:12

FaberSmid schreef:
RandyOrton25 vraagt u dan gericht aan de persoon(en), wat u niet kan begrijpen?
Het is ook verwarrend, dat maakt het nu juist zo moeilijk terwijl het eigenlijk "simpel" is.

Alles wat met paardrijden te maken heeft, is inderdaad heel simpel ;)
Als daarin het paard centraal staat en gaat, vanuit het paard gedacht, kan er ook niet veel fout gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:23

Ik ben het zo met je eens, hoop dat veel mensen hiervan leren & zullen stoppen met trekken, zagen, bijzets en al die troep. Misschien moet ik het maar uitprinten en op stal ophangen, kan er écht niet tegen als mensen zitten te trekken etc.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:52

modie alles simpel? Paarrijden simpel? Dat ben ik niet met u eens, maar dat zal u geen verrassing zijn. Als dat zo was had u uw rijden al lang simpel kunnen uitleggen, aan ons alle tesamen met nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:16

Jij beschrijft het de ene keer simpel, de andere keer als vraag, waarom zo simpel..... ;)
ten eerste, zal men zich eerst moeten verdiepen hoe een paard beweegt, hoe het lijf werkt, en hoe het zo functioneel mogelijk beweegt...alvorens men het als simpel kan zien.
er is dan nl geen uitleg meer nodig.
ten 2e praat ik voor mijzelf en niet voor modie (die kan dat zelf ook nl heel goed beschrijven)
dat wij raakvlakken hebben er alleen mee te maken, dat wij ons nl wel hebben verdiept in de beweging van een paard, en de functie van diverse onderdelen. (wij kennen elkaar niet eens)
als je het weet, en vervolgens gaat voelen te paard, gaat het kwartje pas vallen :D
Dan wordt men eerst boos....omdat men altijd anders geleerd is, en men totaal in verwarring eens eindelijk 'zelf' gaat voelen met rijden, vervolgens kan men tijdelijk weer terug vallen in je 'oude' aangeleerde structuurtjes waarin men dan merkt dat dat het ook niet meer is.
en dan komt pas echt het eigen maken en het begrip/duidelijkheid
alle puzzelstukjes gaan op zn plaats vallen 8-)

'simpel gezegd' Nageeflijkheid heeft alles te maken met het juist vanachter naar voren rijden /sturen/
waarin er 1 ondoorbroken lijn ontstaat in het paardenlijf
het paard loopt in het lijf waarvoor het bedoeld is. waarin hij de ruiter prima kan dragen. (mits die zich ook bewust is van eigen rechtheid / zit / en subtiele hulpen)
Het paardenhoofd dient altijd als balans
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-05-10 14:50, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:18

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:49

nombrado schreef:

Wat wilt u met dit niets zeggende filmpje zeggen?
Geen takt, geen reinheid in de beweging, een wakkelend meisje op een paard wat wat dribbeld, heeft werkelijk niet met de juiste nageeflijkheid te doen, dit zijn trucjes tonen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:02

Professor schreef:
nombrado schreef:

Wat wilt u met dit niets zeggende filmpje zeggen?
Geen takt, geen reinheid in de beweging, een wakkelend meisje op een paard wat wat dribbeld, heeft werkelijk niet met de juiste nageeflijkheid te doen, dit zijn trucjes tonen.

kan je een filmpje tonen waar dit wel is?
met de volgens jou juiste nageeflijkheid, takt, harmonie?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:09

Citaat:
kan je een filmpje tonen waar dit wel is?
met de volgens jou juiste nageeflijkheid, takt, harmonie?

Dat is niet relevant, u plaatst hier een filmpje wat geheel niet bij het onderwerp past, of u bedoeld zo moet het niet.
En dat de correcties daarop geven.
En nu begint u weer met uw taktiek, die u en Modie steeds weer toepassen om een topic naar uw hand te stellen door tegen vragen.
Waarom zou ik dat doen een ander filmpje plaatsen?
Harmonie hebben wij het hier niet over, het gaat over De juiste nageeflijkheid.
Waarom steeds van die termologie van dat Aqua rijden steeds weer naar voren brengen.
Heb reeds geschreven dat ik dit weekend het verschil tussen Nageven en Nageeflijkheid zou uitleggen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:12

ik ervaar er een goed nageverlijk paard als een paard wat lekker licht loopt aan de voorkant (met 2 pinken te rijden zeg ik altijd)
en wat lekker zit. Paarden die lekker los en nagevelijk zijn voelen als een stoeltje. (steuntje in de rug)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:20

Afbeelding

Ik vind dit een goed moment van nageven. Paard zet het achterbeen er onder, komt vanuit daar wat omhoog met de hoofd/hals houding en loopt netjes op de loodlijn (of iets ervoor) met een ontspannen hand/teugel.
Meningen? (als het goed onderbouwd verteld word, kan ik hier misschien ook gelijk wat mee! :) )

& hier wat lager ingesteld;
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:26

Professor schreef:
Dat is niet relevant, u plaatst hier een filmpje wat geheel niet bij het onderwerp past, of u bedoeld zo moet het niet.
En dat de correcties daarop geven.
En nu begint u weer met uw taktiek, die u en Modie steeds weer toepassen om een topic naar uw hand te stellen door tegen vragen.
Waarom zou ik dat doen een ander filmpje plaatsen?
Harmonie hebben wij het hier niet over, het gaat over De juiste nageeflijkheid.
Waarom steeds van die termologie van dat Aqua rijden steeds weer naar voren brengen.
Heb reeds geschreven dat ik dit weekend het verschil tussen Nageven en Nageeflijkheid zou uitleggen.

heel relevant
kijk eens goed wat het paard doet met het hoofd in zijn bewegingen.
hij komt nl vanzelf, zonder enig ernstig handgebruik in de juiste nageeflijkheid. Hoofd is evenredig met achterhand gebruik
bovendien is harmonie zeker van belang in het plaatje nageeflijk.
Ik zeg je nogmaals een halt toe, naar het mij vergelijken met anderen in een negatieve context (zowel modie als aqua) ik ken die mensen niet, alleen van diverse fora.
ik doe mijn ding, op mijn manier
en belicht hier mijn ervaringen en gevoel in rijden. Niet van iets of iemand anders.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:44

nombrado schreef:
heel relevant
kijk eens goed wat het paard doet met het hoofd in zijn bewegingen.
hij komt nl vanzelf, zonder enig ernstig handgebruik in de juiste nageeflijkheid. Hoofd is evenredig met achterhand gebruik
bovendien is harmonie zeker van belang in het plaatje nageeflijk.
Ik zeg je nogmaals een halt toe, naar het mij vergelijken met anderen in een negatieve context (zowel modie als aqua) ik ken die mensen niet, alleen van diverse fora.
ik doe mijn ding, op mijn manier
en belicht hier mijn ervaringen en gevoel in rijden. Niet van iets of iemand anders.

Ik ben het niet met je eens dat dit paard zonder enig ernstig handgebruik in de juiste nageeflijkheid komt. Dit paard is gewoon "bang" voor de strenge hand van het meisje die uit onbalans van het meisje voortkomt en kruipt daardoor in de krul. Had het meisje bijvoorbeeld met neckrope gereden, dan had het paard zijn hoofd niet op die manier gedragen.