Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:10

Ik rijd op de manege wel eens op een pony, die behoorlijke bokrondes kan geven, ik vind het prachtig, een pony met humor. Ik ben nog nooit van deze pony afgevallen, van de kant wel eens commentaar gehad, heb gevraagd of ze het even voor wou doen. ;) Heb niks meer van haar gehoord. :)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:46

Als je van je paard/pony afvalt leer je daar alleen maar van. Dat je paard gaat bokken etc. kun je niet voorkomen als je dan de evenwicht verliest en je valt is dat zo. Daardoor ben je zeker geen slechte ruiter! Van vallen leer je alleen maar.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:50

Vallen hoort bij het paardrijden.
En je leerd er alleen maar van.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:51

Citaat:
Een trainer van mij zei altijd: Een goede ruiter valt af en toe eens van zijn paard. (was een spring/eventingruiter) Hij vond dat je te braaf reed als je nooit eens viel, dat je geen risicos durfde te nemen.

nah, vind niet dat het aan de uitdagingen ligt := ik heb ook een jong paard, die behoorlijk gek doet, maar ben er nog nooit vanaf gevallen , en ik neem wel risico`s..

Vanaf dat ik een D pony gehad heb, die goed kon bokken rondenlang, heb ik een redelijke zit gekregen := daar heb ik wel op leren rijden.. nu jaren niet meer gevallen :=

Edit : ben er laatst trouwens wel met paard en al over de kop gegaan := telt dat ook mee ? haha paard rolde half over mij heen

Maar om terug te komen op je stelling , wanneer mensen vallen, betekend neit dat ze niet kunnen rijden, genoeg prof ruiters vallen wel eens van het paard, het heeft met zoveel dingen te maken, misschien zit jij een keer andersom op een paard die ineens er vandoor schiet, blijven zitten is dan best moeilijk :=

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:03

de beste stuurlui staan aan wal :+

LoveBodin

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:08

@ epsie, vind ik ook
je moet proberen om alles met een grijns te bekijken! Vallen zegt helemaal niets over hoe je als ruiter rijdt. Ik ken een pony die als die wil zo'n bok geeft waar niemand op blijft zitten. Iedereen valt wel eens van z'n paardje en mensen houden nou eenmaal van een wat actievere les

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:30

Mijn eerste lesgever zei altijd een goeie ruiter valt gemiddeld 7x per jaar van zijn paard. :D
ben geen goeie ben er vorig jaar maar 2x afgegaan. :(

och eraf knallen, ff kijken of alles nog goed is en er weer op.
is normaal bij ons. :D
er wordt zelfs geroepen jaaa weer taart, is de traditie als er iemand eraf geflikkerd wordt.

vind niet dat het met slechte ruiter te maken heeft.
moet de omstandigheden bij elkaar zien hoe het gebeurd is, iedereen maakt al eens een inschattingsfout of heeft
zijn dagje niet.

vallen,opstaan en weer doorgaan. ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:53

weet je westland
dat mensen aan de kant staan om het leed van iemand anders tezien en dat noemen ze leed vermaak maar als ze zelf vallen zijn ze vaak kwaad en onredelijk tegen hun zelf en hun paard. :?
dus laat ze maar kletsen en ga er dan gewoon weer op en rij verder.

want wie het eerst lacht.
lacht altijd het laatst :D

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:16

tegen mij zeiden ze altijd: als je van je paard valt leer je je paard kennen. haha maar ik vind het onzin dat je niet kan rijden als je valt;)

haha bij ons in de clubles moet je ook trakteren als je valt... gelukkig val ik tijdens die les niet zo vaak haha!! :+

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:28

Citaat:
Een trainer van mij zei altijd: Een goede ruiter valt af en toe eens van zijn paard. (was een spring/eventingruiter) Hij vond dat je te braaf reed als je nooit eens viel, dat je geen risicos durfde te nemen.

Of heeft gewoon een goede zit?
Ik heb zelf een jong paard, heb nog nooit op een paard gezeten wat zulke sprongen maakt, zulke bokken geeft en zo'n karakter heeft. Nu ik erop terugkijk, snap ik niet hoe ik af en toe bleef zitten.
Ik ben van de manegpony's vaak zat gevallen. Gewoon weer opstaan en weer opstappen. Het is juist de uitdaging om juist weer op die pony of dat paard te stappen en de volgende keer die bokken wél uit te zitten. Dan word je een goede ruiter, leer je en kun je gewoon heel veel meer.
Bij ons is het ook traditie om appeltaart te trakteren na het vallen en dat is vaak ook de eerste reactie.

Ik denk eerlijk gezegd, dat je alleen maar een betere ruiter bent als je bent gevallen.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:35

volgens mij als je valt wordt je alleen maar beter, je weet waar je op moet letten als het paard schrikt of gaat bokken/steigeren enz.
Je kunt je voorbereiden, zodat het niet onverwachts komt.
iedereen valt een keer toch? ik vind dat mensen daar niets moeten bij gaan denken:)

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:47

ha hoe vaker je er afvalt hoe beter je kunt rijden bedoel je van vallen leer je juist!!!

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:43

Ik vind dat als je eraf valt je niet kunt zeggen dat je niet kunt rijden.
ik vind juist dat je WEL kan rijden als je erafvalt en dan opstaat en erop stapt ;)

maar dat vind ik en niet iedereen hoeft dit dus te vinden ;)

paardrijden is vallen en opstaan

Universely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:55

Als je valt ben je niet meteen een slechte ruiter :Y) iedereen valt wel is een x.. zelfs Zruiters vallen wel is :P
Alleen je moet er wel meteen weer opstappen! dat is een goed teken dan ben je juist niet een slechte ruiter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:59

Hangt ervanaf wat de reden is waarom je valt... Is het omdat het paard bokt of steigert en het paard dat doet door bijv. pijn(wat behoorlijk vaak het geval is), dan ben je waarschijnlijk inderdaad een slechte ruiter: je luistert niet naar je paard.
In de andere gevallen kun je er natuurlijk weinig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:03

Westland schreef:
Ik heb het topic gestart vanwege de mensen aan de zijkant die zo dood leuk over je gaan kwebbelen. Ook ik weet dat door zandhappen je beslist geen slechte ruiter bent. Maar ik vraag me af WAAROM mensen altijd zo lacherig reageren als je valt??? Als er mensen kijken terwijl je rijd en je vraagt achteraf hoe ze het vonden dan geven ze 'opbouwend' commentaar, wat ze zien uiteraard wel punten die verbeterd kunnen worden. Maar ze geven nooit aan waar het fout ging wanneer je er af vloog......Maar een paard dat bokt dat heeft een oorzaak, maar daarmee word je nooit geholpen want het lijkt niet zichtbaar te zijn waarom een paard bokt.
Het lijkt een soort vermaak te zijn.....

Leedvermaak :Y)
Eerste wat ik doe is als iemand zand aant happen is, is vragen of het gaat, gaat het goed, dan lachen.
Zelfde doen ze bij mij, heb ik geen problemen mee (behalve gekwetst ego :+ ), het houd de sfeer gezellig.

*is heel blij dat hij bijna nooit, en klopt nu af*
O:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:03

Ben ik totaal niet mee eens!
Paardrijden leer je met vallen & opstaan.

Een kindje van bij ons op de manege houdt haar 'vallen' bij omdat de'r moeder ooit zei: 'als je 100 keer bent gevallen, kan je je een goede ruiter noemen!'.

Ik ben vroeger zovaak gevallen (ook nu nog) en dan vaak nog van de braafste & makkelijkste pony'tjes die er bestaan!

Totaal niet mee akkoord dus :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:08

Maar het zegt wel wat over je balans toch?

En slechte ruiter? Neuh, ik bedoel Anky is vorig jaar toch ook van haar knollie gevallen bij de prijsuitrijking?

Noem haar maar slecht

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:17

Sidera schreef:
Maar het zegt wel wat over je balans toch?

En slechte ruiter? Neuh, ik bedoel Anky is vorig jaar toch ook van haar knollie gevallen bij de prijsuitrijking?

Noem haar maar slecht

Precies! En had ze toen niet ook nog haar been gebroken?
Je kan altijd van je paard vallen.
Ik kan ook menig rotbok uitzitten, vooral als het rechtdoor gaat. Maar draait een bokkend paard opeens naar links of rechts, dan hou je er echt weinig aan. Is gewoon pure natuurkunde en heeft weinig met goed kunnen rijden te maken!
Kunst is om te zorgen dat je paard niet doorbokt :+

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:16

Als je nog nooit bent gevallen heb je nog nooit echt gereden hebben ze mij altijd vertelt. Van vallen leer je alleen maar en elke ruiter valt wel een keer van het paard af, dit hoeft niet te betekenen dat je dan een slechte ruiter bent.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:16

Hannah_Menno schreef:
Wat mijn beleving is is juist dat je er béter door gaat rijden. :) Vroeger viel ik er regelmatig af maar ben er de laatste paar jaren netjes blijven zitten. Ik denk dat je leert van je fouten en juist door vallen een steeds betere ruiter word. :)

Ben het helemaal met je eens!

XxRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:04

Meestal als je net begint met rijden val je vaker van een pony af. Omdat dit een beetje onwennig is. Door vallen en opstaan en doorrijden kun je uiteindelijk beter blijven zitten. Maar of dit te maken heeft met beter rijden? Je kunt iig beter blijven zitten en ik heb wel respect voor mensen die op bokkende en steigerende pony's blijven zitten. Maar beter rijden hangt ook van meer af dan alleen blijven zitten. ;)

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:59

heey,

ik ben zelf ook wel eens gevallen van een paard en zo hard dat ik een poos niet kon rijden maar toch ben ik er weer op gestapt :P
ik kan totaal geen dressuur maar dat maakt me niet uit, sinds die val ben ik meer gaan oefenen met het paard onder controle houden en blijven zitten tijdens al die bokken en bokkensprongen. nu ben ik de laatste tijd niet meer gevallen en in mijn merrie veel rustiger. ook omdat ik er veel zelf verzekerder op zit!
gewoon blijven oefenen en vooral niet opgeven :P
mijn zusje heeft het wel gedaan 1keer gevallen en heeft nooit meer op een paard gezeten. allen nog maar geaait!
maar ik vind niet dat als je er af valt dat je slecht rijd, als je de bassis onder de knie heb stap, draf, galop kan je rijden!
(maar dat is mijn menig :D )

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:28

Nou is het natuurlijk ook nog zo dat een goede ruiter juist kan voorkomen dat het paard gaat bokken of het dier snel weer tot rust kan brengen. Die hoeft dus minder rare sprongen uit te zitten. Ik denk dus dat het verband tussen het aantal vallen en goed kunnen rijden wel wat ingewikkelder ligt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:54

ik vind dat je een goede ruiter bent als je er weer op gaat en het nog een keer probeert. ik ben al zoo vaak gevallen, maar nog nooit opgegeven. en het is zeker niet zo dat je niet kunt rijden als je valt!