Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:03

Ik vind het ook moeilijk te verklaren, dat mensen dit systeem nog steeds "verdedigen" of er in blijven geloven.
Het is al veel langer bekend, dat het systeem voor zuurstof-problemen zorgt, dat het verkalking geeft aan de halswervels, dat de pezen van de voorbenen beschadigd raken, dit omdat de methode ervoor zorgt dat het paard teveel op de voorhand gaat.
Dat de psyche van het paard geschaad wordt (dit is zelfs door de FEI toegegeven, al was het met moeite)
De rug is "overstrekt" en nog zowat van die narigheid.
Dit is allemaal al veel langer bekend, door de praktijk-onderzoeken van Gerd Heuschmann.
Het "veld-werk" om het zo maar even te noemen, van Heuschmann, heeft nu dus een redelijk wetenschappelijk tintje gekregen.

Maar ik vind het dan echt heel moeilijk, dat paardenliefhebbers (zoals we toch allemaal zijn) dit niet geloven of zien.

Ook is het bekend, dat er in iedere tak van de paardensport excessen gebeuren en voorkomen.
Ook is het bekend, dat niet iedere recreatie-ruiter een paard zo rijdt als zo moeten.
Maar bij de recreatie-ruiter kan ik me dan nog voorstellen, dat ze nog niet beter weten.
En dat het vaak "goedbedoeld" is.
Maar daar kan ook de (manege)instructeur iets aan doen, want niemand gaat mij wijsmaken, dat de recreatie-ruiter het zichzelf geleerd zou hebben om op een paard te rijden.

Dus ik denk, om de topic-vraag te beantwoorden, dat dit het probleem is, waarom de "dressuur onder vuur" ligt

Springert

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:08

@Modie
Kijk, daar hou ik van. Of je nou voor- of tegenstander bent, maar dat is tenminste een goed beargumenteerde reactie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:09

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
marcel............ dit zijn ook dooddoeners
Ik rij nu al een jaar of 30 op paarden......... van mij zijn ook echt hele ongelukkige momenten te vinden, van jou ook denk ik zomaar.
Als je alleen die ongelukkige momenten laat zien, dan schilder je mij af als de meest onkundige ruiter van de wereld.......... en ik denk dat als je al jouw ongelukkige momenten achter elkaar in een filmpje plaatst dat je ook niet al de allervriendelijkste ruiter bekroond zal worden. Daarom valt de discussie dood, deze is al honderden keren gevoerd hier, en de doorgewinterde bokkers hebben daar geen zin meer in :)
Voordat ik de foto's plaatste was de discussie nog zeer levendig, en springlevend. De stilte vond pas daarna plaats.
Jazeker, ik heb dingen uitgehaald die absoluut niet door de beugel konden. Maar het grote verschil is dat ik er a)echt spijt van heb en het vandaag de dag nooit meer doe. b) Ik schaam me ook diep voor die momenten en c) Ik zal ze nooit goed proberen te praten. DAT is het grote verschil. Hier proberen nog steeds mensen recht te praten wat krom is. Als je dit allemaal afdoet als ongelukkige momenten, dan vind ik dat je de situatie nog steeds baggetaliseert. Maar dat is mijn mening.

Beste Marcel, bij deze opmerking dacht ik hehe, we worden het zowaar eens. Iedereen maakt zelfs vandaag nog fouten (bij jou verleden tijd en mss bij hun over een paar jaar ook). Als je geen fouten maakt, ben je zowat een heilige! En we gaan niet om met speelgoed, maar met zeer sterke levende dieren. Ik wil niets recht praten, wat krom is. De issue is of de hedentendaagse dressuursport beoefend door succesvolle profi's, echt zo krom is en waarom de dressuurruiters zoveel commentaar krijgen van de dressuurruiters. Uitzonderingen daargelaten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:12

Modie zoals u schrijft heeft ieder zijn verantwoording en bijdrage. Instructie is daar een belangrijk deel, net als de organisatie en ruiter.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:15

Ik zal zeggen dat ik van Marcel's plaatjes niet echt vrolijk word.

Het probleem met het zogenaamde wetenschappelijke bewijs van Heuschmann is dat het helemaal niet zo wetenschappelijk is.
Verschillende anti-ldr lui hebben hem gevraagd waarom hij zijn bevindingen niet in wetenschappelijke journals publiceert en dan antwoordt hij dat (en ik parafraseer en doe dit uit m'n hoofd) dat zijn onderzoek niet aan de geldende wetenschappelijke eisen voldoet. En dat hij het daarom niet publiceert.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:19

Modie, FS, Marcel, als er werkelijk ademtekort zich zou voordoen en hartritmeproblemen (hoorde er ook bij), waarom liggen er dan geen uitgetelde paarden op het losrijterrein? Sommige roepen dat paarden zo urenlang getraind worden? Hoe kunnen deze arme paarden dat dan zolang volhouden? Elke keer is er weer een onderzoek (het kiezen van een deur, ademnood etc.), maar wordt dit ook getest op paarden die op een andere methode de top proberen te halen? Hebben paarden met nek boven, neus eruit geen stress? Worden die niet in de mond getrokken, geprikt of urenlang in de rondte gereden tot ze een keer nageven? Sorry, ik snap niets van het goedpraten van het een of ander, terwijl er amper bekend is welke excessen er nu werkelijk toe doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:21

clarence schreef:
Ik zal zeggen dat ik van Marcel's plaatjes niet echt vrolijk word.

Het probleem met het zogenaamde wetenschappelijke bewijs van Heuschmann is dat het helemaal niet zo wetenschappelijk is.
Verschillende anti-ldr lui hebben hem gevraagd waarom hij zijn bevindingen niet in wetenschappelijke journals publiceert en dan antwoordt hij dat (en ik parafraseer en doe dit uit m'n hoofd) dat zijn onderzoek niet aan de geldende wetenschappelijke eisen voldoet. En dat hij het daarom niet publiceert.

De link naar het wetenschappelijk onderzoek is al ruimschoots gegeven, volgens mij.
Ook hier op bokt te vinden, alleen nog niet in "voorpagina-nieuws"

Dat Heuschmann al aangaf, dat zijn praktijk-voorbeelden (in eigen praktijk nb) niet aan de geldende eisen voldoet, kan ik me iets bij voorstellen.

Maar, Clarence, het wetenschappelijk onderzoek is er (al).
Maar nog niet alle uitslagen zijn verwerkt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:24

setteke schreef:
Modie, FS, Marcel, als er werkelijk ademtekort zich zou voordoen en hartritmeproblemen (hoorde er ook bij), waarom liggen er dan geen uitgetelde paarden op het losrijterrein? Sommige roepen dat paarden zo urenlang getraind worden? Hoe kunnen deze arme paarden dat dan zolang volhouden? Elke keer is er weer een onderzoek (het kiezen van een deur, ademnood etc.), maar wordt dit ook getest op paarden die op een andere methode de top proberen te halen? Hebben paarden met nek boven, neus eruit geen stress? Worden die niet in de mond getrokken, geprikt of urenlang in de rondte gereden tot ze een keer nageven? Sorry, ik snap niets van het goedpraten van het een of ander, terwijl er amper bekend is welke excessen er nu werkelijk toe doen.

Misschien omdat ze toch (heel af en toe) nog even een "lange teugel" krijgen 8-)
En ik denk, dat ook de paarden, die in hun mond getrokken worden, of tegen een hand aan moeten lopen (om na te geven) hier stress van krijgen.

En inderdaad, jammer genoeg, moet iedereen het leren (zoals je al schreef, niemand is heilig), maar het in willen zien, daar gaat het om.

Zoals het spreekwoord al zegt 'beter ten halve gekeerd, als ten hele gedwaald'

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:33

MarcelDufour schreef:
Dat is precies zoals het is. De spijker op de kop. Het probleem is dat de diehards dit toch niet geloven. Een hand in eigen boezem steken is nog steeds zeer moeilijk voor ze.

Ik zou mijzelf niet als een die-hard willen betitelen... Als ik van mijzelf uitga dan staat het welzijn van mijn paarden voorop. Ik zou ze nooit moedwillig schaden, al kan ik ook niet ontkennen dat ik wel eens mijn geduld verloren ben en wel eens te ver ben gegaan. Daar had je hele vernietigende plaatjes van kunnen schieten die mij de rest van mijn leven hadden kunnen achtervolgen, hoe goed ik daarna dan nog mijn best doe... Wat je natuurlijk af kunt vragen is of een zo'n moment representatief is voor iemands rijden. Ik heb diverse als LDR-betitelde ruiters regelmatig los zien rijden en ik zie hun paarden nooit uren achtereen in een dergelijke houding lopen. Ik heb dat wel regelmatig op basis en nationaal niveau gezien, en op een manier waar ik echt kotsmisselijk van werd. En dat vind ik echt erg, niet goed te praten.

modie schreef:
Om heel even te reageren op dat "fris en fruitig" door de ring gaan, lijkt mij niet zo moeilijk te verklaren.
Dit is ook al een keer, volgens mij, hier ergens neergezet.
In de ring, lopen de paarden opgericht en krijgen weer "lucht"
Dan gaan ze vanzelf wel "fris en fruitig" door de ring.
Al was het maar van "opluchting"

Toch heb ik nog steeds mijn twijfels hoor.

modie schreef:
Ik vind het ook moeilijk te verklaren, dat mensen dit systeem nog steeds "verdedigen" of er in blijven geloven.

Ik blijf het niet met hand en tand verdedigen, ik kan gewoon moeilijk geloven dat het zo schadelijk is en dat de paarden er dan nog steeds zo goed bijlopen... Veel van de paarden van de ruiters in kwestie gaan al jaren mee op het hoogste niveau, dat zou dan toch een keer ophouden als het zo schadelijk was? Als ik anky, of andere LDR ruiters als Adelinde, Imke of Marlies, Edward Gal een proef zie rijden vind ik dat echt mooi om te zien, daar kan ik echt van genieten.

modie schreef:
Het is al veel langer bekend, dat het systeem voor zuurstof-problemen zorgt, dat het verkalking geeft aan de halswervels, dat de pezen van de voorbenen beschadigd raken, dit omdat de methode ervoor zorgt dat het paard teveel op de voorhand gaat.
Dat de psyche van het paard geschaad wordt (dit is zelfs door de FEI toegegeven, al was het met moeite)
De rug is "overstrekt" en nog zowat van die narigheid.

Als de paarden van hierboven benoemde ruiters daar dan aan leiden (want die trainen zo) hoe kunnen ze dan zulke mooie proeven rijden? Ik zal wel naief zijn misschien...

modie schreef:
Maar bij de recreatie-ruiter kan ik me dan nog voorstellen, dat ze nog niet beter weten.
En dat het vaak "goedbedoeld" is.

En ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een topdressuurruiter zijn paard moedwillig schaad, juist omdat ze beter weten! De opleiding van eeen topdressuurpaard is tijdrovend en duur, de geldprijzen zijn irl het springen een schijntje. De vraag of een potentieel veelbelovend paard de GP aankan is altijd nog de vraag. Daar kom je pas achter als je er veel tijd in hebt geinvesteerd, jaren. Als je er dan eenmaal eentje hebt die voor het grote werk geschikt is dan ga je die toch niet moedwillig beschadigen?

Als er dan moedwillig geschaad en overbelast wordt in de dressuur denk ik eerder dat dat in jonge paarden en vooral de hengstencompetities gebeurd. Die paarden moeten op jonge leeftijd snel presteren in het kader van commercieel belang. De meerderheid van de huidige top-GP paarden, daar heb je in hun jonge jaren niet veel van gehoord...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:40

Setteke schreef:
Beste Marcel, bij deze opmerking dacht ik hehe, we worden het zowaar eens. Iedereen maakt zelfs vandaag nog fouten (bij jou verleden tijd en mss bij hun over een paar jaar ook). Als je geen fouten maakt, ben je zowat een heilige! En we gaan niet om met speelgoed, maar met zeer sterke levende dieren. Ik wil niets recht praten, wat krom is. De issue is of de hedentendaagse dressuursport beoefend door succesvolle profi's, echt zo krom is en waarom de dressuurruiters zoveel commentaar krijgen van de dressuurruiters. Uitzonderingen daargelaten.

Dan moet ik helaas een droom ontkrachten van je, want de profi's zijn vaak de echte boosdoeners. In welke sport dan ook. Zij zijn degene die altijd de grens van het toelaatbare opzoeken, en vaak hebben ze een ander nodig om ze er op te wijzen dat ze een grens over zijn gegaan. En dat ze uren achter elkaar op die beesten zitten te trekken, dat zie ik echt heel, heel zelden. Vaker zitten ze er minder dan een uur op, dan meer. Is ook nutteloos, want het is geen duursport. Voor die maximaal 5 a 6 minuten in de ring, hoef je echt geen marathon te kunnen lopen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:43

setteke schreef:

En ik, waar heb ik dat geschreven Setteke?
Heeft u nog nooit een paard door zijn benen zien zakken, of door een dierenarts behandeld zien worden?
U heeft kunnen lezen dat ik tegen verkeerde omgang en rijden ben, niet alleen tegen hyperflexi en hollandse school.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:53

MarcelDufour schreef:
Setteke schreef:

Dan moet ik helaas een droom ontkrachten van je, want de profi's zijn vaak de echte boosdoeners. In welke sport dan ook. Zij zijn degene die altijd de grens van het toelaatbare opzoeken, en vaak hebben ze een ander nodig om ze er op te wijzen dat ze een grens over zijn gegaan. En dat ze uren achter elkaar op die beesten zitten te trekken, dat zie ik echt heel, heel zelden. Vaker zitten ze er minder dan een uur op, dan meer. Is ook nutteloos, want het is geen duursport. Voor die maximaal 5 a 6 minuten in de ring, hoef je echt geen marathon te kunnen lopen.

In antwoord op de twijfels van Jasmijn op het waarom een topruiter zijn paard moedwillig zou schaden zou ik zeggen dat succes en roem nu eenmaal verblind. Je staat er misschien van te kijken maar de diersoort mens heeft er werkelijk alles voor over. Roem en eer zijn belangrijkere drives nog dan geld.
Je kunt niet stellen dat de paarden niet geschaad worden omdat de ruiters daar geen belang bij hebben, ruiters hebben belang bij succes en paarden zijn uiteindelijk vervangbaar. Wat maakt het de topruiter uit dat het paard op zijn 20e wellicht pijn aan zijn nekwervels heeft? Zoals de plaatjes van Dufour aantonen kan je niemand wijsmaken dat dat het niet op een of andere manier schadelijk is. Zou het niet lichamelijk zijn dan is het wel mentaal, ook als het momenten van "maar" een paar minuten zijn. (ook als het per ongeluk gebeurt omdat de ruiter op dat moment net even te ver gaat door een slecht humeur, is gewoon niet goed te praten)
Laatst bijgewerkt door piezze op 04-02-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:54

Wat ik heb gelezen is dat alleen het zuurstof-tekort onderzoek valide is. Welke andere onderzoeken zijn er wetenschappelijk gepubliceerd? Het gangenstelsel onderzoek is natuurlijk aan behoorlijk wat fouten onderhevig.
Ik ben het trouwens grotendeels met je eens, maar ik vind wel dat als men wetenschappelijke bewijzen aanhaalt dat die ook echt moeten bestaan en algemeen geaccepteerd worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:56

Piezze heb jij enig idee hoeveel tijd er in training gaat zitten voordat een paard op het hoogste niveau mee kan praten.........

die ruil je niet zomaar even in hoor :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:01

Citaat:
In antwoord op de twijfels van Jasmijn op het waarom een topruiter zijn paard moedwillig zou schaden zou ik zeggen dat succes en roem nu eenmaal verblind. Je staat er misschien van te kijken maar de diersoort mens heeft er werkelijk alles voor over. Roem en eer zijn belangrijkere drives nog dan geld.
Helaas moet ik compleet beamen wat je schrijft. En er is heus wel een stemmetje dat zegt dat wat je op dat moment doet, echt niet kan. Maar je verdringt het, omdat het resultaat inderdaad boven alles gaat. Ik ben geen heilige, maar ik heb echt wel een paar dingen uitgehaald, waar ik later een paar traantjes om heb gelaten. En toch deed ik het, op het moment supreme, weer. Raar mechanisme, maar ik kan het niet mooier maken.

@Jasmijn
Je bent een echte romantica, maar soms is de werkelijkheid anders. Helaas.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:16

Oh Marcel pfoe, nu nog wachten tot Anky en consorten hier hun spijt komen betuigen, net als jij. Elke kromme fiets wordt hier recht gemaakt, maar de mensen om wie het draait kunnen zich/of willen zich hier niet verdedigen. En ik geef er nu de brui aan, jullie je zin, ik als niet ldr en rollkur ruiter. Grijp ze als een terrier en scheur ze aan stukjes.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:22

setteke schreef:
Oh Marcel pfoe, nu nog wachten tot Anky en consorten hier hun spijt komen betuigen, net als jij. Elke kromme fiets wordt hier recht gemaakt, maar de mensen om wie het draait kunnen zich/of willen zich hier niet verdedigen. En ik geef er nu de brui aan, jullie je zin, ik als niet ldr en rollkur ruiter. Grijp ze als een terrier en scheur ze aan stukjes.

We doen ons best. Gewond zijn ze al, dus gewoon wachten tot ze rijp zijn voor de kill!
Maar....dat gaan ze nooit doen, want om spijt te hebben moet eerst inzicht komen, en ik betwijfel of dat er in zit bij ze.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:28

setteke schreef:

De personen worden niet aangevallen, Setteke
Maar de "methode"

Ook ik, heb met tranen in mijn ogen, naar de kür van Anky gekeken in Athene.
Zo aangrijpend vond ik het (zal ook wel aan de muziek en heel de entorage gelegen hebben, maar toch)
Maar op een gegeven moment, waarschijnlijk ook door de foto's van het losrijden, die zag ik pas later, ben ik me erin gaan verdiepen.
En dan is de keuze aan degene die het wil "zien"

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:39

FaberSmid schreef:
setteke schreef:

En ik, waar heb ik dat geschreven Setteke?
Heeft u nog nooit een paard door zijn benen zien zakken, of door een dierenarts behandeld zien worden?
U heeft kunnen lezen dat ik tegen verkeerde omgang en rijden ben, niet alleen tegen hyperflexi en hollandse school.

Jawel FS, op de kliniek bij gedeeltelijke of algehele verdoving, normaliter niet bij het losrijden of in de ring. Alle misstanden zijn erg, maar wat zijn nu precies de bewezen zaken in de dressuursport? Er is nog niets echt bewezen, er zijn aannames nav niet bewezen onderzoeken. Als de FEI, universiteitsklinieken, gerenomeerde dierenklinieken komen met een vernietigend oordeel en ldr en rollkur moeten worden geband, dan vind ik het prima. Ik vind het ook heerlijk klassiek [u]correct[u] geschoolde paarden te zien. Het gaat nogmaals niet om je persoonlijke smaak, maar wederom waarom de "dressuur"ruiters vooral zo tekeer gaan tegen de dressuurruiters. Maar vakjes proppen lijkt ook hier leuk.

Modie, genieten van het moment. Zo heb ik in het kerstcircus van Carre, 8 volwassen mannen zich zien wurmen op een kreupel paard, die moest galopperen, oren in de nek, bijten, waar hij iemand ook maar kon bijten, bijna door zijn hoeven zakkend, toen ze alle 8 geïnstalleerd waren. Dat vind ik zielig, puur voor het vermaak. Maar ja, zo verlegt ieder zijn grenzen.
Laatst bijgewerkt door setteke op 04-02-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:39

KiWiKo schreef:
Piezze heb jij enig idee hoeveel tijd er in training gaat zitten voordat een paard op het hoogste niveau mee kan praten.........

die ruil je niet zomaar even in hoor :D

ongeveer 10 jaar? ik doe een gok, maar een slimme ruiter heeft er meer tegelijk lijkt me. Valt me wel op dat je tamelijk neerbuigend overkomt in jouw reacties. Je bent niet alwetend (zoals ieder mens dat niet is). Je schermt ermee dat je zo bekend bent in de springwereld maar mij zegt het niets, ik typ met mijn hart en liefde voor paarden. Niet uit liefde voor de sport. Neemt niet weg dat ik ieder zijn pleziertjes gun.
Laatst bijgewerkt door piezze op 04-02-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:43

maar dan alsnog heb je ze niet overnacht klaar voor de volgende grote wedstrijd :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:45

en, wat maakt het verschil volgens jou dan? Als paard 20 is hoeft tie niet meer te presteren en als hij dan pijn in zijn nek heeft, zal het de ruiter toch een worst zijn? En als hij zich psychisch niet meer zo prettig voelt omdat hij jaren een soort van vernederd is, zal het ook geen mens boeien lijkt me.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:48

Het wetenschappelijk onderzoek is in de Cavallo gepubliceerd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:53

modie schreef:

Deze weg heb ik al veel vaker bewandeld hier, maar zodra het een onderzoek is dat 'ze' niet past, wordt het steevast afgedaan als niet wetenschappelijk, geen kennis van zaken of belachelijk onderzoek. Dan weet je, als je dat soort reactie's leest, dat er geen enkel argument is dat 'ze' van mening zal doen veranderen. Het enige waar ze op wachten is dat Mr. Ed, het sprekende paard ze vertelt dat hij er echt niks aan vindt. Omdat 'ze' weten dat dat nooit zal gebeuren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:00

MarcelDufour schreef:
modie schreef:

Deze weg heb ik al veel vaker bewandeld hier, maar zodra het een onderzoek is dat 'ze' niet past, wordt het steevast afgedaan als niet wetenschappelijk, geen kennis van zaken of belachelijk onderzoek. Dan weet je, als je dat soort reactie's leest, dat er geen enkel argument is dat 'ze' van mening zal doen veranderen. Het enige waar ze op wachten is dat Mr. Ed, het sprekende paard ze vertelt dat hij er echt niks aan vindt. Omdat 'ze' weten dat dat nooit zal gebeuren.

Ik ga gewoon van het "goede" in de mens uit ;)
Al lukt dat lang niet altijd :+

Maar nogmaals, mensen moeten het willen "zien" en daar kan niemand ze toe dwingen.
Hooguit met onderbouwing komen.