Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:33

Barren is ook pijn opwekken, dus daar zouden wij ook eens naar moeten kijken.
Hoe een paard daar opreageerd, dat doen de meeste springruiters met capsolin, om de pijn te versterken.

FaberSmid

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:37

Barren kan dan een volgende stap zijn?

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:40

MarcelDufour schreef:
.
Maar ik ga weer, was alleen om te bevestigen dat welke discussie dan ook, meningen niet doen veranderen. Een discussie heeft in principe nog minder waarde dan een onderzoek. Bij onderzoeken kun je tenminste nog wat data aandragen, maar discussie's zijn echt alleen maar woorden.

Meningen kunnen wel veranderen. Door onderzoek en door discussies. Alleen moet ik dan wel een logica zien in de argumenten of onderzoeksresultaten ( meetbaar, objectief etc.)

Over de rollkur heb ik daarom ook geen vastomlijnde mening, kan nog alle kanten op :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:42

MarcelDufour schreef:
Omdat zenuwprikkels wel hetzelfde zijn. Zenuwen van een paard zijn identiek aan die van een mens. En de activiteit wordt bepaald door de stroomprikkels.

Dus? De subjectieve pijnbeleving wordt door tig andere factoren beïnvloed (afleiding, pijngrens etc.) dus ik vind dat je op basis daarvan niet kan stellen dat dieren dezelfde pijnsensaties ervaren als mensen.

Mindfields

Mijn persoonlijke mening: zolang iets er afgedwongen uitziet, ik zichtbare hoge druk zie worden uitgeoefend, duidelijk geen achterhand meer kan terugvinden in de beweging, ruiters zichtbaar aan de teugels zie hangen en zelfs staan in de beugels om een overgang te rijden en paarden zie met een bepaalde blik in hun ogen, dan hoef ik geen wetenschappelijk onderzoek, dan weet ik genoeg. Doe mij maar ongedwongenheid, lossigheid, ontspannen zittende ruiter en dito paard. Dan maar minder spektakel.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 21-02-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jaquel

Professor schreef:
Barren is ook pijn opwekken, dus daar zouden wij ook eens naar moeten kijken.
Hoe een paard daar opreageerd, dat doen de meeste springruiters met capsolin, om de pijn te versterken.

Lijkt mij vooral interessant hoe je pijn meet.
Wat is pijn voor een dier? En heb je net zoals bij mensen de "bikkels" en "watjes"?

Wat doet capsolin waardoor pijn versterkt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:45

Mindfields schreef:
Mijn persoonlijke mening: zolang iets er afgedwongen uitziet, ik zichtbare hoge druk zie worden uitgeoefend, duidelijk geen achterhand meer kan terugvinden in de beweging, ruiters zichtbaar aan de teugels zie hangen en zelfs staan in de beugels om een overgang te rijden en paarden zie met een bepaalde blik in hun ogen, dan hoef ik geen wetenschappelijk onderzoek, dan weet ik genoeg. Doe mij maar ongedwongenheid, lossigheid, ontspannen zittende ruiter en dito paard. Dan maar minder spektakel.

Heeft u goed beschreven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:47

FaberSmid schreef:
Door onderzoeken, er zijn meer onderzoeken gedaan en gaande.
Citaat:
Pijn kan nog niet goed worden gemeten. Pijn geeft vaak echter wel een stressreactie, die kan worden afgelezen aan de hartslag en bloeddruk.

Als je pijn idd ergens aan af zou kunnen lezen, dan is het niet aan warmte (graag even een linkje waar ik kan zien dat het zenuwen zouden zijn, want vooralsnog lijkt het nog altijd gewoon een warmtescan te zijn......) maar aan hartslag.
Laat hier nu wel onderzoek naar gedaan zijn, en wat bleek: de hartslag van paarden ging omlaag als ze hun hoofden lager dan de schoft hielden, en ging omhoog als ze het hoofd hoger droegen.

Verder on-topic: als je mening niet gebaseerd is op feiten maar op een gevoel, hangt het er vanaf in hoeverre je openstaat voor feiten die het tegendeel bewijzen of je je mening veranderen kan/wil. Als je mening gebaseerd is puur op feiten en er wordt onomstotelijk bewezen dat die feiten niet kloppen, dan zul je sneller je mening veranderen denk ik, omdat je minder emotioneel betrokken bent bij feiten dan bij gevoel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:50

Horseyfries kunt u quoten dat ik heb geschreven, dat ik over Thermografie schrijf?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:54

Wat ik jammer vindt is dat je iedereen alleen maar hoort over: Er is niet bewezen dat een paard er lichamelijk door geschaad wordt. Dat kan wel zijn maar dat is voor mij niet genoeg. Ten eerste kun je je kont niet keren of er staat weer een topdressuurpaard met een peesblessure, dus in hoeverre schaadt het ze lichamelijk niet om alsmaar op de voorhand getrokken te worden, en ten tweede zou het niet eens im Frage moeten zijn of we ons paard eventueel beschadigen, omdat je simpelweg je paard nooit mag beschadigen, niet lichamelijk maar ook niet geestelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:56

Mindfields schreef:
ten tweede zou het niet eens im Frage moeten zijn of we ons paard eventueel beschadigen, omdat je simpelweg je paard nooit mag beschadigen, niet lichamelijk maar ook niet geestelijk.

Dan zouden we er niets eens op moeten gaan zitten want met die extra belasting zorg je ook voor vroegtijdige slijtage in de meeste gevallen lijkt mij.

Overigens ben ik ook geen voorstander van dat hele rollkur gedoe maar dat heeft niet zozeer met de "bewijzen" die hier aangedragen worden te maken maar gevoelsmatig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:02

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:04

Heino schreef:
Mindfields schreef:
ten tweede zou het niet eens im Frage moeten zijn of we ons paard eventueel beschadigen, omdat je simpelweg je paard nooit mag beschadigen, niet lichamelijk maar ook niet geestelijk.

Dan zouden we er niets eens op moeten gaan zitten want met die extra belasting zorg je ook voor vroegtijdige slijtage in de meeste gevallen lijkt mij.

Overigens ben ik ook geen voorstander van dat hele rollkur gedoe maar dat heeft niet zozeer met de "bewijzen" die hier aangedragen worden te maken maar gevoelsmatig.

Op het moment dat je er op zn derde jaar zonder enige voorbereiding op gaat zitten, dus zonder de rugspieren eerst te trainen en zonder hem te leren dat hij geen angst hoeft te hebben(zodat hij zn rugspieren niet wegdrukt uit angst met alle gevolgen van dien), en zonder hem eerst zo sterk te maken dat het ruitergewicht geen enkel probleem is, ja dan rij je hem bij voorbaat al stuk. Niet alleen geestelijk maar zeker ook lichamelijk.

Bereid je een paard echter kundig(dwz minstens drie maanden lang voor de spieropbouw) voor op zijn verdere rijcarriere en zorg je dat hij sterk genoeg is, in een houding beweegt die hem niet schaadt en zorgt dat hij het ruitergewicht meteen goed kan dragen, dan maak je niks stuk. Dan is hij niet bang, gaat daardoor dus ook niet zijn rug wegdrukken, blijft ontspannen in de spieren waardoor je hem niet vastrijdt, hij kan van achter uit door zijn lijf bewegen en zodoende ook vrij snel het gewicht met de achterhand dragen waardoor er geen overbelasting in de voorhand ontstaat zodat je het ontstaan van hoefkatrol ook zo goed als mogelijk uitsluit, etc etc etc.

Kijk naar Wenen, daar lopen de paarden op hun 25e nog dagelijks het hele program, kerngezond, heel fit en die doen wel wat moeilijkere dingetjes dan piaffe en passage.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:14

horseyfries schreef:
http://www.thermografie-paard.nl/a_beeldvorming.html

Thermografie of scintigrafie? En scintigrafie om "pijn" vast te stellen in een rollkur houding? Waar? In quarantaine in de kliniek?

Ik heb niet over Thermografie geschreven, als hoefsmid werkende op klinieken krijg ik wel het een en ander mee. Van horen zeggen via via, geloof ik het wel ene oor in anderen oor uit. Maar het zelf meemaken, dat is een ander verhaal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:22

FS, mijn opmerking was tegen MD, die beweerde dat dit een scintigrafie was die pijn weergaf in een paard in rollkur houding.
Jouw opmerking beaam ik in mijn post, daarom had ik hem gequoot.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:26

Maar Mindfiels, een paard is toch helemaal niet gemaakt om op te zitten?? Het lijkt mij dat je altijd wel schade aanricht, maar dat je dat wel kan beperken. Neem nou het op de rug gaan zitten, is voor een paard niet erg natuurlijk want normaal springen roofdieren daar bovenop. Lijkt mij dat je een paard dat psychisch altijd wel in zekere mate mee schaadt.

Maargoed, da's verder ook niet het idee van dit topic geloof ik :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:28

Je beperkt die schade dan ook door je paard regelmatig diep in te stellen waardoor het betere spieren ontwikkelt voor het onnatuurlijk dragen van de ruiter ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:35

Heino schreef:
Maar Mindfiels, een paard is toch helemaal niet gemaakt om op te zitten?? Het lijkt mij dat je altijd wel schade aanricht, maar dat je dat wel kan beperken. Neem nou het op de rug gaan zitten, is voor een paard niet erg natuurlijk want normaal springen roofdieren daar bovenop. Lijkt mij dat je een paard dat psychisch altijd wel in zekere mate mee schaadt.

Maargoed, da's verder ook niet het idee van dit topic geloof ik :P

nee hoor als je alles in kleine stapjes opbouwt kom je geen spanning tegen in het zadelmakmaken. Doe het al jarenlang en heb er nog nooit eentje gehad die bang was. Omdat ik ze de tijd geef elk stapje te snappen en zonder angst te accepteren. En als je de rugspieren netjes voorbereidt ontstaat er geen enkele schade.

@ HF: Daar hoef je ze niet diep voor in te stellen, voorwaarts neerwaarts is ruimschoots voldoende. Over de rug van achter naar voren en dus niet de voorkant in de krul rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:40

horseyfries schreef:
Je beperkt die schade dan ook door je paard regelmatig diep in te stellen waardoor het betere spieren ontwikkelt voor het onnatuurlijk dragen van de ruiter ;)

Weet u welke spieren de ruiter dragen????
Denk dat 90% van de ruiters denken dat het de rugspieren zijn, helaas daar zitten weinig spieren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:42

Mindfields schreef:
nee hoor als je alles in kleine stapjes opbouwt kom je geen spanning tegen in het zadelmakmaken. Doe het al jarenlang en heb er nog nooit eentje gehad die bang was. Omdat ik ze de tijd geef elk stapje te snappen en zonder angst te accepteren. En als je de rugspieren netjes voorbereidt ontstaat er geen enkele schade.

En in hoeverre is dat paardvriendelijk, hem zijn instincten afnemen??

Ik ben absoluut niet tegen paardrijden hoor (zou beetje raar zijn op een forum als dit :D) maar ik denk dat je een paard altijd wel in meer of mindere mate schade toebrengt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:44

Ik neem hem zijn instincten niet af, ik zorg dat hij niet bang is/wordt. dat is iets anders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:46

Nuja, een paard zal als het eenmaal zadelmak en gedomesticeerd is niet zo snel meer wegrennen wanneer er iets op de rug terechtkomt :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:48

Heino schreef:
Nuja, een paard zal als het eenmaal zadelmak en gedomesticeerd is niet zo snel meer wegrennen wanneer er iets op de rug terechtkomt :)

En dat kan hij om twee redenen niet meer doen:

Namelijk omdat hem zijn instinct afgenomen wordt doordat hij zodra hij bang wordt keihard aan zn mond getrokken wordt of klappen krijgt, OF omdat hij geleerd heeft dat het helemaal geen gevaar oplevert, zelfs alleen maar beloning en ontspanning.

Dat bedoel ik. Ik kies dan liever voor methode twee.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:49

horseyfries schreef:
FS, mijn opmerking was tegen MD, die beweerde dat dit een scintigrafie was die pijn weergaf in een paard in rollkur houding.
Jouw opmerking beaam ik in mijn post, daarom had ik hem gequoot.

Maar u quote het geen ik beschreven had, daarbij schrijft MarcelDufour ook niet over thermografie.

horseyfries schreef:

Nee door dressuur te rijden en longeren lange teugel en lange teugel niet vergeten.

Mindfields schreef:
@ HF: Daar hoef je ze niet diep voor in te stellen, voorwaarts neerwaarts is ruimschoots voldoende. Over de rug van achter naar voren en dus niet de voorkant in de krul rijden.

Precies voorwaarts neerwaarts, ldr komt ook nog wel aan de beurt.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:51

Mindfields schreef:
Namelijk omdat hem zijn instinct afgenomen wordt doordat hij zodra hij bang wordt keihard aan zn mond getrokken wordt of klappen krijgt, OF omdat hij geleerd heeft dat het helemaal geen gevaar oplevert, zelfs alleen maar beloning en ontspanning.

Totdat hij wél aangevallen wordt en niet meer weet hoe zichzelf te verdedigen. Maargoed, ik vind dit een beetje muggenziften van mezelf dus ik ga eens eten koken ;)