Nog meer bokkers met kinderen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fidele schreef:Ik heb de vraag van TS gesteld aan mijn zoons van 8 en 10 jaar oud, zij rijden sinds oktober in een manegeles. Zij zijn wel opgegroeid met paarden aan huis.
Mijn vraag was; wat doe je als Spirit of Zoé (2 bijzonder onwillige pony's)niet doorloopt tijdens de les en wat voel je dan zelf?
Beiden zeiden dan geef ik hem een tikje en ik denk dat Spirit daar wel tegen kan met zijn vet, of; zei de oudste; ik zeg hem dat hij moet lopen anders...........krijgt hij een tik. ' Ik vind het niet zielig'
Dus vroeg ik, en als je op Black zit? (=een snelle) dan geef ik geen tikken want dat hoeft niet, die loopt vanzelf.
De jongte zei; ik doe wat meer met mijn benen en dan loopt ze ook beter.
Malakay schreef:Fidele schreef:Ik heb de vraag van TS gesteld aan mijn zoons van 8 en 10 jaar oud, zij rijden sinds oktober in een manegeles. Zij zijn wel opgegroeid met paarden aan huis.
Mijn vraag was; wat doe je als Spirit of Zoé (2 bijzonder onwillige pony's)niet doorloopt tijdens de les en wat voel je dan zelf?
Beiden zeiden dan geef ik hem een tikje en ik denk dat Spirit daar wel tegen kan met zijn vet, of; zei de oudste; ik zeg hem dat hij moet lopen anders...........krijgt hij een tik. ' Ik vind het niet zielig'
Dus vroeg ik, en als je op Black zit? (=een snelle) dan geef ik geen tikken want dat hoeft niet, die loopt vanzelf.
De jongte zei; ik doe wat meer met mijn benen en dan loopt ze ook beter.
Mag ik vragen wat ze er van vinden als ze op een pony zitten die altijd wel lekker luisterd en de instructeur zegt dat ze de pony een tik moeten geven? Hoe vinden ze dat?
) Fidele schreef:Ga ik even vragen; De oudste zegt, dat doe ik niet, dan geef ik hem een schopje, ik doe het ook niet als ze boos wordt.
De jongste zegt; echt niet dat doe ik niet, want dan gaat de pony schrikken en dan krijg ik een snelschieter ()
Houd in dat je zoons elke tik die ze uitdelen voor zich zelf kunnen verantwoorden.
) Maar echte lessen krijgt hij nog niet. Paardentango schreef:Aan bezig om al die vreemde zo sterk vermenselijkte denkbeelden weg te nemen. Sorry, maar zoals de bovenstaande post lees, het eerste stukje, daar word ik zo verdrietig van. Paarden zijn helemaal niet zo bezig met macht.
Fidele schreef:hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?
Binky_Zephyr schreef:marleeniej schreef:Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....
het is een kind je leert het een tik te geven .. dit zullen ze dus ook blijven doen
)
Malakay schreef:Hoe kan een 6 jarige dit ooit begrijpen?
Een uurtje plezier hebben met een pony is wat anders dan ingewikkelde verhalen over prooi- roofdieren (dat kan zo'n klein kind niks schelen). Een kind is meer opzoek naar een vriendje dan dat hij/zij het wil opvoeden. Misschien is het probleem wel dat volwassenen de leider willen zijn over paarden terwijl wij geen paard zijn. Terwijl een kind gewoon op een simpele en onschuldige manier plezier wil maken met de pony. Mijn broertje van 5 zal het een zorg zijn wat de positie van de pony is in de groep. Als hij zijn box in gaat of op hem zit in de bak wil hij lol hebben. Hij wil geen ingewikkelde feiten hebben waar hij niks mee kan. Mijn broertje is trots als hij de pony hooi brengt of als hij haar gekamd heeft. Dat heeft niks met de positie in de groep te maken. Laat dat liggen voor de wat oudere kinderen die zich daar echt in kunnen verdiepen en leer de kleine kinderen gewoon op een gezellige ontspannen manier met pony's om te gaan. Dan hoeft het kind zich ook niet af te vragen waarom het zijn vriendje pijn moet doen.
je hebt wel héle aparte ideeen over paarden MarcR.
lailapri schreef:Leuk om te lezen![]()
Nog meer bokkers met kinderen?

Paardentango schreef:Ja, jongens wil er gerust ergens op in gaan, maar eigenlijk niet in dit topic. Dat is hier niet zo gepast.
Als je een paard eerst onderdanig aan je moet maken vind ik dat niet bepaald vriendelijk nee, zelfs een beetje raar. Je vergeet een heleboel andere dingen, eigenschappen die paarden ook hebben. Afgezien van of het ook wel zo slim is want paarden kunnen ook mensen gaan minachten, en da's niet fijn voor de nep-baasjes. We zijn lioever vriendelijk zou ik denken.
Dat noem de baas willen spelen, maar dat vaak helemaal niet echt zijn.
Paarden zijn niet te vergelijken met kippen, en ook hun rangorde niet. Dat zou wel erg simpel zijn, kippen zijn hele simpele wezentjes. Paarden zeer zeker niet.Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
Paarden beneden de drie jaar hebben nog geen positie in de groep en leven niet meer in de kudde ofwel de harem. Die leven in de natuur in de vrijgezellengroepen.
Paarden die drijven MarkR drijven, en dat is achter de groep of kudde. Koop mijn boek t.z.t. maar, daar leg ik het allemaal in uit. Dit onderwerp boeide me zo dat ik er over ben gaan schrijven.
Nou doe ik mee aan 'topicvervuiling'
Paardentango schreef:Proest,je hebt wel héle aparte ideeen over paarden MarcR.
![]()
Ik moet er in elk geval erg om lachen. (Cowboy zeker?)
Opvoeden doen paarden zelf. Gaan mensen zich ermee bemoeien of hun spierballen laten zien, ja dan gaat het mis.
Kinderen moeten en mogen kind blijven, ze hebben nog jaren van volwassenheid te gaan.
Ga de heren hier voeren, hopelijk zien ze ook vandaag weer geen 'gevaar' in mij.
werd er een flinke hap uit zijn jas gebeten.