Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:56

Leuk om te lezen :D
Nog meer bokkers met kinderen?

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:02

Fidele schreef:
Ik heb de vraag van TS gesteld aan mijn zoons van 8 en 10 jaar oud, zij rijden sinds oktober in een manegeles. Zij zijn wel opgegroeid met paarden aan huis.

Mijn vraag was; wat doe je als Spirit of Zoé (2 bijzonder onwillige pony's)niet doorloopt tijdens de les en wat voel je dan zelf?

Beiden zeiden dan geef ik hem een tikje en ik denk dat Spirit daar wel tegen kan met zijn vet, of; zei de oudste; ik zeg hem dat hij moet lopen anders...........krijgt hij een tik. ' Ik vind het niet zielig'

Dus vroeg ik, en als je op Black zit? (=een snelle) dan geef ik geen tikken want dat hoeft niet, die loopt vanzelf.

De jongte zei; ik doe wat meer met mijn benen en dan loopt ze ook beter.

Mag ik vragen wat ze er van vinden als ze op een pony zitten die altijd wel lekker luisterd en de instructeur zegt dat ze de pony een tik moeten geven? Hoe vinden ze dat?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:03

Mijn jongens rijden in een manegeles omdat ik zelf te lui ben om weer dat hele traject door te lopen zoals bij mijn dochter. Ook om het sociale aspect, lekker kletsen over de pony's, laten zien hoe goed je al kunt opzadelen. En ze moeten kilometers maken voordat ik kan gaan vijlen!

Maar ik sta er niet heel positief tegenover, die pony's lijken mij niet heel gelukkig, en de kinderen leren zo langzaam vergeleken met het rijden op een eigen pony en privelessen. Maar de jongens hebben het erg naar hun zin en dat is voor mij het belangrijkste.

En een kind van 5 in een manegeles, dat is wel erg ambitieus............

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:06

Malakay schreef:
Fidele schreef:
Ik heb de vraag van TS gesteld aan mijn zoons van 8 en 10 jaar oud, zij rijden sinds oktober in een manegeles. Zij zijn wel opgegroeid met paarden aan huis.

Mijn vraag was; wat doe je als Spirit of Zoé (2 bijzonder onwillige pony's)niet doorloopt tijdens de les en wat voel je dan zelf?

Beiden zeiden dan geef ik hem een tikje en ik denk dat Spirit daar wel tegen kan met zijn vet, of; zei de oudste; ik zeg hem dat hij moet lopen anders...........krijgt hij een tik. ' Ik vind het niet zielig'

Dus vroeg ik, en als je op Black zit? (=een snelle) dan geef ik geen tikken want dat hoeft niet, die loopt vanzelf.

De jongte zei; ik doe wat meer met mijn benen en dan loopt ze ook beter.

Mag ik vragen wat ze er van vinden als ze op een pony zitten die altijd wel lekker luisterd en de instructeur zegt dat ze de pony een tik moeten geven? Hoe vinden ze dat?

Ga ik even vragen; De oudste zegt, dat doe ik niet, dan geef ik hem een schopje, ik doe het ook niet als ze boos wordt.

De jongste zegt; echt niet dat doe ik niet, want dan gaat de pony schrikken en dan krijg ik een snelschieter ( :D )

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:08

En nu ga ik naar de les, met de oudste :D Eens kijken of ze nog tikken gaat uitdelen := (vast wel)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:13

Fidele schreef:
Ga ik even vragen; De oudste zegt, dat doe ik niet, dan geef ik hem een schopje, ik doe het ook niet als ze boos wordt.

De jongste zegt; echt niet dat doe ik niet, want dan gaat de pony schrikken en dan krijg ik een snelschieter ( :D )

Klinkt goed *D Houd in dat je zoons elke tik die ze uitdelen voor zich zelf kunnen verantwoorden.
5 jaar vinden ze hier ook te jong voor les.
Wij hebben een oud a welshje, mijn broertje helpt wat met de verzorging en zit er soms een tijdje op. Dan met zadel, dan weer zonder zadel (dan voelt hij zich een hele bink :D ) Maar echte lessen krijgt hij nog niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:00

Paardentango schreef:
Aan bezig om al die vreemde zo sterk vermenselijkte denkbeelden weg te nemen. Sorry, maar zoals de bovenstaande post lees, het eerste stukje, daar word ik zo verdrietig van. Paarden zijn helemaal niet zo bezig met macht.

Bovenstaande post begint met je eigen quote :+
Ik zit echt even te zoeken naar over welke post je het hebt, maar ik zie nergens iemand die het over macht heeft :?
Ik vind eigenlijk juist dat er verassend veel mensen vinden dat kinderen lekker vriendjes met hun pony moeten zijn +:)+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:25

Hoi,

Klopt, er kwam iemand tussen. Ik doelde op het stukje van MarcR.

Maar ik denk echt niet dat we hier een discussie moeten gaan opzetten. Dat hoort hier niet, en dat heb ik al een paar keer laten weten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:32

Fidele schreef:
hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?

Dat inzicht en die kunde hoeft een kind helemaal niet te hebben, het ene kind is een geboren leider, de ander een volger de volgende is een clown etc. Een kind past zich helemaal vanzelf aan, aan een dier, de een kan dat beter dan een ander. Natuurlijk kun je ze gewenst gedrag aanleren, maar spelenderwijs en beetje bij beetje zullen ze leren met vertrouwen met een pony om te gaan. En sommigen leren het nooit, en anderen hebben van jongs af aan al gehoord dat pony's gevaarlijk zijn................

En ja. een kind gaat gewoon naar een manege omdat ze pony's zo leuk vinden, ze zijn zacht, en ruiken zo lekker en je kunt erop rijden, daarbij heb je leuk contact met de andere kinderen, na de les praat je gezellig na over wat jou pony allemaal deed die les. En veel verder gaat het nog niet. Als ze ouder worden zijn er maar weinig die in meer geinteresseerd zijn dan bovenstaand, en degene die meer willen komen vanzelf bovendrijven!

Binky_Zephyr schreef:
marleeniej schreef:
Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....

het is een kind je leert het een tik te geven .. dit zullen ze dus ook blijven doen

Welnee, je leert ze dat die ene specefieke pony, die niet zo makkelijk vanzelf loopt, met een tikje wel naar voren gaat. Als het kind de les erna op een pony zit die wel voorwaarts is, dan zullen de meeste kinderen echt niet zomaar gaan slaan.[/quote]

ja je hebt een tikje naar voren .. maar ik zie vaak dat om alles wat de pony`s fout doen het eerste wat de instructie zegt geeft hem/haar maar een tik.. dat is toch nergens voor nodig!!

als je een kind iets slecht aanleerd .. is het heeel moeilijk weer af te leren !!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:50

hallo, ik heb net zo snel mogelijk het hele topic doorgelezen. Ik zie goede dingen voorbijkomen. Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en zeker geen instrukteur. Ik denk wel dat het tijd wordt om de lessen die aan kinderen worden gegeven eens te moderniseren of misschien wel terug te gaan naar vroeger.
Ik heb wel eens een heel jonge instruktrice aan het werk gezien die zowel met kinderen als met de ponies om kon gaan. Ze deed vooral spelletjes; tikkertje op je pony. met een aardappel op een lepel. Voetballen, raven en ratten of daar een variatie op. Je krijgt een heel andere sfeer. Er wordt gelachen en daardoor ontspannen. De pony's vonden het echt ook leuk. Als ze het spel snappen doet iedereen mee.
Spelenderwijs leren de kinderen zitten en vallen en hop er weer op, want je wil graag meedoen. Zweepjes zijn alleen maar onhandig. Ik denk dat er veel wordt gefocust op het echt netjes leren rijden. Ik denk ook dat je dat op veel verschillende manieren kunt leren. Dat je dat het beste leert op een speelse manier. Als kinderen ouder worden komen de figuren rijden etc vanzelf omdat het dan misschien wel eens leuk is om een echt wedstrijdje te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:52

heb me ook een tijdje laten verleiden tot het tikken laten geven aan een pony, hij wilde steeds minder lopen. Keek hem op een gegeven moment aan en ineens wist ik het, zadel te krap geworden. Helaas nog geen passend zadel gevonden voor me vriendje (heb je medium koop je breed past het op een trekpaard :? )
Maar zo leer je van je eigen fouten niet? Ik merk wel dat ik mezelf er zo af en toe op betrap en omdat ik het zo geleerd heb vroeger is het wel makkelijk, maar mijn pony's straffen me altijd weer af :P

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:52

Malakay schreef:
Hoe kan een 6 jarige dit ooit begrijpen?
Een uurtje plezier hebben met een pony is wat anders dan ingewikkelde verhalen over prooi- roofdieren (dat kan zo'n klein kind niks schelen). Een kind is meer opzoek naar een vriendje dan dat hij/zij het wil opvoeden. Misschien is het probleem wel dat volwassenen de leider willen zijn over paarden terwijl wij geen paard zijn. Terwijl een kind gewoon op een simpele en onschuldige manier plezier wil maken met de pony. Mijn broertje van 5 zal het een zorg zijn wat de positie van de pony is in de groep. Als hij zijn box in gaat of op hem zit in de bak wil hij lol hebben. Hij wil geen ingewikkelde feiten hebben waar hij niks mee kan. Mijn broertje is trots als hij de pony hooi brengt of als hij haar gekamd heeft. Dat heeft niks met de positie in de groep te maken. Laat dat liggen voor de wat oudere kinderen die zich daar echt in kunnen verdiepen en leer de kleine kinderen gewoon op een gezellige ontspannen manier met pony's om te gaan. Dan hoeft het kind zich ook niet af te vragen waarom het zijn vriendje pijn moet doen. ;)

Het opvoeden van een pony is de taak van volwassenen, dit is inderdaad te moeilijk voor een kind maar een basiskennis over de leefwereld van deze pony is wel belangrijk voor een kind.
Het verhaal roof- prooidier is niet ingewikkeld : voor een paard is een dier dat hem in front met twee ogen kan bekijken een roofdier = gevaar, een dier dat hem slechts met een oog bekijk een prooidier = geen gevaar.
Inderdaad komen jongere kinderen vooral om plezier te maken maar als ze een aantal basisideeën krijgen over de omgang met een goed opgevoede pony zouden ze nog meer ontspannen omgaan met hun pony en hoeven ze hun vriendje geen pijn te doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:08

Proest, :):) je hebt wel héle aparte ideeen over paarden MarcR. _O-
Ik moet er in elk geval erg om lachen. (Cowboy zeker?)

Opvoeden doen paarden zelf. Gaan mensen zich ermee bemoeien of hun spierballen laten zien, ja dan gaat het mis.
Kinderen moeten en mogen kind blijven, ze hebben nog jaren van volwassenheid te gaan.

Ga de heren hier voeren, hopelijk zien ze ook vandaag weer geen 'gevaar' in mij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:10

lailapri schreef:
Leuk om te lezen :D
Nog meer bokkers met kinderen?

Ook mijn kinderen van 5 en bijna 8 zijn heel open naar paarden toe. Ik heb legio voorbeelden hoe vrij en natuurlijk zij met ze zijn en paarden die daar bijzonder goed op reageren. Van mijn oudste vermoed ik dat hij met ze communiceert op een manier die anders is, als je me begrijpt. Dat heeft hij met alle dieren. Hij kan dingen met paarden als sinds hij 3 is waar je echt van staat te kijken. Als 4jarige een enorme Shire staan aaien die echt met hem stond te kroelen. Dat was in Frankrijk. Bleek een hengst te zijn van een riddershow die normaal iedereen beet... Als ie 18 is mag ie daar komen werken :D
Een Fries op stal bij ons die altijd wat zuur doet naar iedereen, maar die met oortjes naar voren met zoon staat te knuffelen... als er geen grote mensen staan te kijken.
Alle paarden op stal die super netjes het hooi van ze aannemen uit de hand als ze mee helpen voeren.
Dochter van 4 vorig jaar zomer die de 2 hengsten op de camping hooi mocht geven en het zo ongeveer rechtstreeks hun keel inpropte... ze heeft al haar vingers nog ;)

En dan ons eigen paard, superlief, beweegt niet als dochter hem aan het poetsen is, op de wei komt ie naar ze toe en legt zijn voorhoofd tegen hun opgeheven hand.

Als ik zoon vraag over slaan zegt hij: "Dat doe jij toch ook niet Mam? (ik rij zonder zweep) Als ie niet braaf is dan roep je toch heel streng "Jippe!" En naar mij luistert ie altijd" :+
Dochter is heeeel penny: "dat is sielug."

Vroeger met zijn verzorgshet heeft ie wel eens even flink moeten aandrijven, maar ze hebben nog nooit met een zweep gereden! Ik ga het ze ook zeker niet zomaar aanleren. Als je ziet wat zij nu gedaan krijgen... ik hoop dat ik dat erin kan houden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:23

Paardentango schreef:
Ja, jongens wil er gerust ergens op in gaan, maar eigenlijk niet in dit topic. Dat is hier niet zo gepast.
Als je een paard eerst onderdanig aan je moet maken vind ik dat niet bepaald vriendelijk nee, zelfs een beetje raar. Je vergeet een heleboel andere dingen, eigenschappen die paarden ook hebben. Afgezien van of het ook wel zo slim is want paarden kunnen ook mensen gaan minachten, en da's niet fijn voor de nep-baasjes. We zijn lioever vriendelijk zou ik denken.

Dat noem de baas willen spelen, maar dat vaak helemaal niet echt zijn.
Paarden zijn niet te vergelijken met kippen, en ook hun rangorde niet. Dat zou wel erg simpel zijn, kippen zijn hele simpele wezentjes. Paarden zeer zeker niet. :n Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
Paarden beneden de drie jaar hebben nog geen positie in de groep en leven niet meer in de kudde ofwel de harem. Die leven in de natuur in de vrijgezellengroepen.

Paarden die drijven MarkR drijven, en dat is achter de groep of kudde. Koop mijn boek t.z.t. maar, daar leg ik het allemaal in uit. Dit onderwerp boeide me zo dat ik er over ben gaan schrijven.

Nou doe ik mee aan 'topicvervuiling' :o

Ik ben gaan kijken op je website en nu begrijp ik nog minder dat jij negatief reageerd op mijn bijdragen.
Net zoals jij gaan wij uit van de denkwereld van paarden om te komen tot een paard dat het leuk vind om iets te doen voor zijn leider, niet door dwang maar gewoon omdat ze weet : "mijn leider vraagt dat, dan is dat ok". Onze 4,5 jarige, dominante, paint merrie is niet onderdanig maar aanvaard ons als leiders omdat ze weet dat we goed voor haar zorgen : veiligheid, voeding, verzorging,enz. Maar als we in de fout gaan zal ze dit wel onmiddelijk op een subtiele wijze laten merken. Evenzo zal ze als puber regelmatig de grens tussen wat kan en niet trachten te verleggen en als wij daar niet consequent op reageren zouden we in de problemen komen.
Ik tracht mensen mensen duidelijk te maken dat ze moeten leren om zich in te leven in de denk- en leefwereld van paarden en zo tot een veel betere relatie met hun paarden komen. Deze denk- en leefwereld van paarden wordt bepaald door overleven en de rangorde speelt daarbij een cruciale rol.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:37

Paardentango schreef:
Proest, :):) je hebt wel héle aparte ideeen over paarden MarcR. _O-
Ik moet er in elk geval erg om lachen. (Cowboy zeker?)

Opvoeden doen paarden zelf. Gaan mensen zich ermee bemoeien of hun spierballen laten zien, ja dan gaat het mis.
Kinderen moeten en mogen kind blijven, ze hebben nog jaren van volwassenheid te gaan.

Ga de heren hier voeren, hopelijk zien ze ook vandaag weer geen 'gevaar' in mij.

Wij zijn vier jaar geleden inderdaad overgestapt naar de western wereld omdat we onze buik meer dan vol hadden van de wijze waarop "mensen" dachten te moeten omgaan met paarden in de "engelse" wereld.
Daar zijn onze ogen open gegaan omdat we kennismaakte met de natuurlijke wijze van omgaan met paarden van onze trainers. Op die vier jaar heb ik niemand zien roepen, slaan of stampen naar een paard. Heb geen bokkende of steigerende paarden gezien, ook niet tijdens de basistraining van ons paard.
Ik vindt het triestig dat iemand die beweert op een paardvriendelijke wijze met paarden bezig te zijn
zo negatief reageerd op mijn bijdragen. Ik zal het maar toeschrijven aan de traditionele vooroordelen tov western.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:42

MarcR ik heb je een Pb gestuurd, discussieren prima, maar niet in dit topic.
Nu dram je nogal driftig door, zou je dat alsjeblieft elders willen doen waar het passend zou kunnen zijn.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:43

MarcR ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig waar jij je buik van vol kreeg mbt tot 'de engelse wereld'

En wat je nu dan zo wezenlijk anders doet, ik wil het graag begrijpen ;)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:44

Paardentango schreef:
MarcR ik heb je een Pb gestuurd, discussieren prima, maar niet in dit topic.
Nu dram je nogal driftig door, zou je dat alsjeblieft elders willen doen waar het passend zou kunnen zijn.

Nieuw topic openen???? Ik zou het wel willen begrijpen nl.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:02

kan geregeld worden hoe gaan we het noemen? Hoe denken paarden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:06

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:10

lailapri schreef:

Dank je wel lailapri! Dan kan men hier verder met kinderen en manegepony's!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:11

haha vind alles interessant hoor!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:13

Ik herken mezelf in de kids van Zilfstar.
Mijn moeder vertelt nog steeds het verhaal over mij van toen ik een jaar of 2 was. Ik liep altijd op alle paarden en honden af. Het paard ging ik gewoon voeren en aaien. Toen mijn vader er even later bij kwam staan, heel rustig om mij te redden :D werd er een flinke hap uit zijn jas gebeten.
T was niet zo'n lief paard. Met honden was het precies zo. Ik viel ze allemaal om hun nek en ze vonden het allemaal goed. Ik was gek op dieren en ik vloeide er in over, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen. Je eigen ik is misschien nog niet zo vast omlijnt.
Je verliest dat vermogen wel als je ouder wordt. Omdat ik nog weet hoe het voelde kan ik het soms nog wel terug halen.
Bij veel kinderen zie je het ook. Kinderen worden vaak bang gemaakt en soms zit kennis gewoon in de weg.
ha wat klinkt dit zweverig, ik heb dat echt niet zo ervaren en ik ben een heel nuchter tiep.
Misschien als je kinderen en pony's gewoon laat, zouden die elkaar dan niet gewoon kunnen ontmoeten?
Angst en macht zijn denk ik veroorzakers van boze pony's en slecht zweepgebruik.
Kinderen willen aan verwachtingen voldoen; Als de juf zegt dat de pony vooruit moet, tsja wat doe je dan, je gebruikt de middelen die je aangereikt krijgt.
Kunnen pony's die taak van instructeur niet een beetje overnemen?
Het vraagt wel een andere benadering. Instructeurs mogen ook wel eens kritisch naar zichzelf kijken. Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling waarom de instructeursopleiding niet.
Kinderen zijn geweldig, pony's ook, daar moet toch iets leuks van te maken zijn?

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:14

Marc, ik kan me prima vinden in de manier dat jij kijkt naar de leef en denk wereld van een paard. Op veel punten ben ik het zelfs met je eens. Maar voor een 6 jarige gaat dit alles te ver. Daar ging toch dit discussie punt over. :o
Dat jij 4 jaar geleden het rijden en omgaan met paarden anders bent gaan zien is heel mooi, alleen die leerweg hebben kleine kinderen nog te gaan.
Moeten we nu 6 jarige kinderen leren dat zij als mens een natuurlijke vijand van de pony's zijn?
Ik ben bang dat een tik uitdelen dan misschien wel eens minder schade kan brengen dan verhalen hoe een kind een natuurlijke vijand is van zijn/haar vriendje. Er is al meer dan genoeg ellende in de wereld waar kinderen mee geconfronteerd worden. Omgang tussen pony's en kinderen hoort te bestaan uit plezier, niet uit verhalen over vijanden en uit slaan. Op die manier krijgt het kind een positieve ervaring zonder trauma's.
Uit de reacties van kinderen hier boven is duidelijk te halen dat kleine kinderen van nature helemaal niet de behoefte hebben om een pony te slaan.