Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:19

Ik rij niet met sporen, heb ze nog nooit nodig gehad.
Ik wil ze op dit moment ook niet gebruiken, omdat ik mijn voeten niet altijd goed recht hou en mijn benen in galop niet stil genoeg liggen. Ik wil het paard niet elke keer perongeluk prikken ofzo.
Misschien dat ik ze ooit ga gebruiken om mijn hulpen te verfijnen, maar de komende tijd nog niet.

Paranoide

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:57

Mensen die zeggen dat sporen zielig en paardonvriendelijk zijn, zijn mensen die sporen verkeerd gebruiken of verkeerd gebruikt hebben zien worden. Een spoor is alleen weggelegd voor mensen die volledige controle over hun beenligging hebben, vind ik. Het dient als steun/aanvulling voor de beenhulpen, om soms net even extra door te kunnen komen. Zelf rijd ik bijna altijd met sporen, maar dit betekent niet dat ik niet zonder kan. Ik gebruik ze om mijn beenhulpen extra bij te kunnen staan en soms overtuigender te zijn, niet om het paard even lekker af te straffen door een stuk ijzer tussen zijn ribben te boren.

sassiee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:48

ngo nooit gedaan en ben het ook niet van plan

xErnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:28

ik begin met sporen te rijden wanneer je paard goed getraind is en goed aan je been is en dan doe ik sporen om zodat ik mijn been stil kan houden en dan stoor ik het paard niet in de beweging en door de spoor kan ik mijn hulpen verfijnen. :)

en ik zou pas met sporen beginnen als je controle over je benen hebt, dus dat je ze 'met en zonder' sporen stil kan houden

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:57

ik heb nog nooit met sporen gereden en bij mijn volbloed is het ook niet nodig

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:44

Ik rij met 1 M dressuur (dan is het verplicht) en 1 paard rij ik sowieso met sporen omdat zij dat
echt wel nodig heeft. een andere rij ik altijd zonder. dus het ligt voor mij geheel aan het paard.
als het niet hoeft, niet doen dus.

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:32

Ik gebruik ze alleen op wedstrijd bij de groepsdressuur omdat het daar verplicht is..
En bij mij zijn dan nog de toppen er af geslepen, met nog een dikke rubber errond, zodat mijn merrie niet merkt dat ik ze aanheb, want ze wordt er vreselijk vervelend van als ze het merkt :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:55

bubbahubba schreef:
Ik rij met 1 M dressuur (dan is het verplicht) en 1 paard rij ik sowieso met sporen omdat zij dat
echt wel nodig heeft.
een andere rij ik altijd zonder. dus het ligt voor mij geheel aan het paard.
als het niet hoeft, niet doen dus.

Dan is er in jullie basis iets niet goed. Je paard moet juist zonder sporen kunnen, om met sporen te gaan rijden ;-)

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:29

Vroeger heb ik er wel eens mee gereden.
Dan was het paard zonder sporen niet vooruit te branden.
Pakte je de zweep dan werd die gek
Toen ben ik met sporen gaan rijden dat ging uitstekend.
Zelf vind ik met sporen rijden niet erg fijn...
Vind het niet lekker bij me enkels zitten en vind het niet fijn voor het paard!!
net zoals te hard met een zweep rijden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:37

ik rij alleen carrousel.
in de carrousel geldt dat alle ruiters er hetzelfde uit moeten zien, dus rijdt er 1 iemand met sporen: dan allemaal met sporen. enz.
wij rijden dus allemaal met sporen.
eigenlijk is het bij het paard dat ik rij niet nodig (vind het zelfs prettiger zonder sporen). maar vooral in de gallop als er een paard dicht op hem komt (vooral aan de achterkant) heeft hij snel de neiging om te trappen (wat ik overigens heel goed begrijp, lijkt me niet grappig als dat paard achter je perongeluk op je voeten trapt omdat hij/zij te dicht op je zit, dan zou ik dus ook uit voorzorg even en zwaai met een achterbeen geven).
hij reageert alleen ontzettend scherp op een zweep, en bovendien ben ik met een zweep vaak te traag met reageren.
met een spoortje kan ik dus net optijd even 'waarschuwen' dat ie toch maar zn benen bij zich moet houden en niet moet trappen.

maargoed, verder rij ik liever zonder. ik weet van mezelf dat ik vooral in de carrousel, omdat je zo dicht op elkaar rijdt dat je vaak beugel aan beugel rijdt en dus tegen elkaars been aan beweegt, mn benen (en dus ook sporen) niet altijd even stil kan houden.
maarja, in de wedstrijden 'moet het'.. en het hele seizoen zonder sporen rijden en op de wedstrijden wel met sporen maakt het er niet beter op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:40

Niet. Ten eerste omdat ik niet zo'n sterke beenligging heb, ten tweede omdat ik het onnodig vind. Voorwaarts rijden heeft met consequente te maken, niet met de hardheid waarmee de hulp aankomt. Verfijning van de hulp valt op te trainen en lijkt een spoortje me meestal ook niet voor nodig.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:43

Ik rij 1 van onze paarden altijd met spoor. Puur omdat ze anders niet aan het been te krijgen is. Ik hoef mn sporen maar om te doen en dan weet ze het al ;) dan loopt ze als een trein en hoef ik de sporen alleen maar te gebruiken als ze niet voorwaarts genoeg is.

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:07

ik rijd met sporen, gewoon ter verfijning...

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:08

met springen zoieso.
soms met gewoon dresuuren om eventjes mijn hulpen te verfijnen net voordat we trainen voor een wedstrijdje ofzo!

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:11

ik ga het denk idd nooit doen. :o

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:12

Sommige mensen zeggen hier "nooit" met sporen te rijden of uberhaupt te gaan rijden... helemaal prima natuurlijk ;)
Maar neem aan dat jullie dan geen wedstrijd ambitie hebben oid?
Het is (zoals eerder aangegeven) vanaf M verplicht dus zal je wel moeten. Ook paarden die goed aan het been zijn, zijn goed met sporen te rijden mits op de juiste manier natuurlijk. Het is enkel een verfijning van je hulp en niet de bedoeling om je paard er mee voorwaarts te prikken!
in mijn ogen is er niks mis met sporen als je ze juist gebruikt. Of denken de 'anti-spoor gebruikers' daar toch nog anders over?

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

Ik rijd met sporen om mijn pony goed voorwaarts te rijden. Ik gebruik wel knopsporen(kindersporen) want anders vind ik het te zielig :o

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:07

Ik heb het wel eens gedaan op aanraden van instructrice, heb ze met 10 min. ook gelijk weer af gedaan. Ik vond het maar niks, hielt zo wel m'n benen stiller maar gewoon het idee dat je met zo'n ding zit te prikken :Y). Ik 'durf' het zelf niet zo goed, maar ik ben er zeker niet op tegen ofzo en vind het ook prima als anderen ze gebruiken. Mits ze er "goed mee om gaan".

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:25

Rij niet met sporen.
Dat vind ik onzin.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:53

ik heb één keer met spoor gereden, dit was in de les en ik kreeg mijn pony bijna niet vooruit.
toen heeft mijn instructrice me dus halverwege de les spoortjes om gedaan.
heb er maar één keer mee gereden dus en ik zou er (nu nog) nooit alleen mee rijden.

(mag niet met van instructrice en zou het zelf ook niet willen ik was best wel bang dat ik d'r pijn zou doen ofzo :P )

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:32

@ beau horse...
Na onderstaande, vind je het dan nog steeds onzin en zoja zou je willen uitleggen waarom??

Vesceron schreef:
Sommige mensen zeggen hier "nooit" met sporen te rijden of uberhaupt te gaan rijden... helemaal prima natuurlijk ;)
Maar neem aan dat jullie dan geen wedstrijd ambitie hebben oid?
Het is (zoals eerder aangegeven) vanaf M verplicht dus zal je wel moeten. Ook paarden die goed aan het been zijn, zijn goed met sporen te rijden mits op de juiste manier natuurlijk. Het is enkel een verfijning van je hulp en niet de bedoeling om je paard er mee voorwaarts te prikken!
in mijn ogen is er niks mis met sporen als je ze juist gebruikt. Of denken de 'anti-spoor gebruikers' daar toch nog anders over?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:33

Hangt er vanaf welk paard ik onder me heb, sommig rijd ik altijd met sporen andere soms of nooit.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:20

Mijn vorige pony was door een eerdere berijder nogal doof geworden op mijn been, en daardoor reageerde hij niet of nauwelijks op mijn beenhulpen. toen ben ik een stompe spoor gaan dragen en was het probleem opgelost.

Het fijnste was nog wel dat hij daardoor fijne hulpen weer leerde kennen, en ik uiteindleijk weer zonder kon :+

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:30

hay

sporen rijden op een mange paarden :\
vindt ik echt niet nodig noem zulke meiden beetje stoer doen
ik heb maar bij 1 paard sporen gereden als hulp midel omdat hij
niet gevoelig is
en dat was ok maar een kleintje
en omdat ik een zweep niet lekker vindt rijden
vandaar ok de spoor

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:51

Ik vind zo lang mogelijk zonder sporen rijden eigenlijk wel het beste. Sporen is voor het verfijnen van je hulpen, ik vind dat je een paard tot het verplicht wordt, zonder sporen moet kunnen rijden.