Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:25

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:06

Damaris ik zou het waarderen als je ophoud tegen mij te OHen. En dat je het topic verpest met je opmerkingen die tegen mij zijn bedoeld.
Ik sluit bij de rest aan, on topic gaan en stoppen met rellen.
Alles wat ik heb getypt was met een serieuze ondertoon.

Ik geef nog even een antwoord op de opening van dit topic.
iemand die nog weinig ervaring heeft, kan als het moet helpen met het beleren van een paard. maar dan alleen als er constant een persoon bij is die ervaring heeft en die je steeds aanwijzingen geeft. En dan alleen werken op aanwijzing van die persoon en vooral niet wachten tot die persoon jou weer moet corrigeren, want dan heb je al wat fout gedaan.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:23

vakantietijd, onregelmatige werktijden wegens het weer, vaak lang wakker blijven omdat ik moet strooien.
Maar ik hoef me niet te verdedigen :D
Ik heb niet jaren ervaring, mijn vrouw heeft altijd al in de paarden gezeten. En mij er mee besmet. Het is een ziekte die nooit weer over gaat.
In drie jaar tijd heb ik koetsiersbewijs enkelspan en dubbelspan behaald. Maar dat vond ik makkelijk.
Daar naast heb ik longeercursussen gedaan, cursusje toiletteren en voorbrengen. Cursus paarden beoordelen. Enz. Ik ga naar workshops en lezingen. En thuis help ik al een hele tijd met beleren van paarden.
Rijden kan ik nog steeds niet, kijken vanaf de kant ook. In de praktijk heb ik al zoveel dingen mis zien gaan. Omdat ik redelijk veel ervaring heb opgedaan wil ik ook alleen maar helpen. Ik geloof, dat dat me alleen niet altijd in dank word afgenomen :=
Ze krijgen mij niet zo leip, dat ik op een groen paard zal springen. Maar met alle ervaring, die anderen met me hebben gedeeld kan ik wel een paard beleren voor de wagen ondertussen.
Drie jaar ervaring klinkt weinig. Ik weet het. Maar als je genoeg uren in die drie jaren propt ben je niet meer onervaren.
Kennis is macht. Het is een kwestie van je zelf ontwikkelen. En dan ook open staan voor kritiek van mensen die meer ervaring hebben als je zelf.
Hoe goed je ook bent, ook iemand die heel goed is leert nog elke keer weer.
De Anky's en Edwards hebben ook nog altijd trainers achter de hand. Zij kunnen het ook niet alleen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:31

Moderatoropmerking:
Ik heb even vrij veel berichten verwijderd. Dit is een topic over het beleren van paarden en niet over het houden van jonge paarden. Zaken over opfok, opgroeien, weidegang endergelijke kunnen geplaatst worden op een ander onderdeel van Bokt (VSW of OPG) in een nieuw topic.
Daarnaast lijkt het me ook niet nodig om nodeloos persoonlijk te worden naar elkaar. Er zijn meerdere manieren om paarden te beleren, er lopen meerdere wegen naar Rome.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:34

Overigens heb ik zelf in Polen nog wel geholpen met het inrijden van paarden (met -toen- alleen mn manege en buitenrij ervaring).

Daar was het de gewoonte om zadelmak te maken aan de longe en daarna gelijk met de groep mee op buitenrit. Groepjes van een paard of 4-5 waar desbetreffende jongeling ook mee op de weide stond. Geen centje pijn, paard leerde vanzelf wel van de oudere en ervaren paarden dat er niets was om bang voor te zijn. Gewoon meelopen in de groep en klaar :-)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:50

Gelukkig maar dat er nog plaatsen zijn waar het paard centraal staat en mensen niet zichzelf zo enorm hoeven te bewijzen.

Er zit natuurlijk nogal verschil in ruitermak maken en het technische rijden.
Al is opgeleid worden door een goede ruiter juist in het begin van de carriere als rijpaard géén slecht idee.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:56

Ik werd ooit eens gevraagd een onervaren (verpest) paard door te rijden. Ik ben hieraan begonnen met mijn vriendin, en ben ook na 2/3 maanden weer gestopt. Ik vind zoiets toch beter voor een ervaren iemand. Vooral een verpest paard! Dat paard was op een gegeven moment gewoon gevaarlijk!

En iedereen moet ervaring opdoen, dus als onervaren iemand kan je het best eens doen, maar wel met een ervaren iemand erbij!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:38

Dit topic gaat toch over het beleren voor de kar en niet over zadelmak maken?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:45

Gunst ja, niet gezien.

Verkeersdeelnemers, tsjah, wat zou wijsheid zijn?
Paarden en paardjes zijn niet zo gehoorzaam als fietsen, die denken niet zelf ook na.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:06

Dacht meer dat het topic ging over algemeen paarden beleren en niet alleen om voor de kar.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:08

Volgens mij gaat het om beiden, dus haar geval specifiek, maar ook het onervaren beleren in het algemeen.

Ik moet toegeven dat ik momenteel ook heel voorzichtig bezig ben met het beleren van een shetje. Het is niet mijn eigen shet, maar die van de buurman en die vindt het leuk dat er wat mee gedaan wordt, ik vind het leuk omdat ik dan mijn neefjes en nichtjes erop kan laten rijden. Nu ben ik de eerste paar maanden puur bezig geweest met wat heropvoeden, beetje grondwerken, het vertrouwen is bij dit beestje nogal beschadigd. Verder heb ik eerst een knap zadeltje geregeld (gelukkig is de buurman daar heel fijn in, die vond dat allemaal prima), nu ben ik haar steeds rustig aan het longeren geweest, eerst zonder en nu met zadeltje. Het is een vrij gevoelig beestje en ik doe dan ook echt heel rustig aan, ze is 4, maar ik ga steeds maar een kwartiertje met haar aan de gang. Ondertussen zitten tempowisselingen en de rem er aardig op en het zadel geeft ook geen problemen, dus ik ben nu heel langzaam met gewicht erop begonnen. Ik heb wel ervaring met jonge paarden, maar dit is wel de eerste keer dat ik er 1 echt aan het beleren ben. Ik doe dan ook alles heel rustig aan en als ik merk dat ik te snel ga, dan neem ik meteen een stap terug en tot nu toe is dat wel helemaal goed gegaan. Gelukkig heb ik wel mensen in mijn omgeving die mij erbij kunnen helpen als het nodig is.

Wat ik heel belangrijk vind is dat je het tempo aanpast naar wat het beestje zelf prettig vindt en dat het leuk blijft. Ze is echt enorm veranderd sinds ik met haar bezig ben (daarvoor haalde ze uit en was ze bijna niet te pakken te krijgen), nu komt ze aanrennen zodra ze me ziet (erg schattig, pennymoment :D).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:10

Ik zou het zelf niet doen, maar iemand het laten doen met ervaring. En dan zelf meekijken om ervaring op te doen :j .
Er kan zoveel mis gaan! Je kunt beter de basis op een goede manier beleren..
En zoals hyppolyte al zei inderdaad op het tempo van het paard. Als het paard aangeeft dat het te snel gaat, doe dan een stapje terug.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:37

Mee eens, als die basis maar goed is, maar nu moet ik toch wel een kanttekening maken, ik zie een shet op zich wel als volwaardig, het beestje moet ook gewoon een knap zadel hebben wat goed past en op goed ingereden worden. Maar het hoeft dan ook alleen maar de basis te zijn, het gaat er voor mij voornamelijk om dat ie braaf blijft en dat ik er een kind op kan zetten zonder dat ie uit z'n stekker gaat, dat vind ik toch nog wel een verschil met een rijpaard voor mezelf.

Even iets heel sufs tussendoor, ik was eerst in de veronderstelling dat er al vaker iemand op had gezeten (had de eigenaar ook gezegd), dus er hebben al een paar kinderen opgezeten (wel met iemand ernaast en ik had de shet vast), maar toen bleek dat ie in de war was met een ander beestje, oei!!! Was ik blij dat ze zo braaf was :=, dus nu alsnog maar rustig opbouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:07

hyppolyte schreef:
Maar het hoeft dan ook alleen maar de basis te zijn, het gaat er voor mij voornamelijk om dat ie braaf blijft en dat ik er een kind op kan zetten zonder dat ie uit z'n stekker gaat, dat vind ik toch nog wel een verschil met een rijpaard voor mezelf.

En juist daarom is het zo belangrijk dat het bij shetjes goed gaat. Shetjes zijn bijzonder slim en doen graag de dingen in hun voordeel. Als je er voor zorgt dat de shet het leuk blijft vinden krijg je een super kinderpony.
Iets wat imo kinderen alleen niet moeten proberen... maar juist wel met veeeeel begeleiding :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:14

Dat is ook weer zo, maar ik denk dat je daarvoor ook heel veel kunt doen in de opvoeding en de omgang, zolang je niet teveel vraagt krijg je ook geen protest, dus het beleren op zich hoeft niet meer te zijn dan de basis, maar het gedrag moet wel heel goed zijn. Dus inderdaad zorgen dat het beestje er zelf ook lol in heeft en altijd positief afsluiten. Verder denk ik dat grondwerk ook heel veel kan doen. Ik merk nu al dat ze zoveel relaxter is als in een paar maanden geleden. Ik neem haar ook vaak gewoon alleen even mee om een beetje hooi te knabbelen en verder niets, dan went ze een beetje aan het gebeuren om haar heen, daar was ze nogal snel van onder de indruk, maar dat gaat al steeds beter. Het is wel een vreselijk schattig droppie hoor, die kleine aap :j!

Ik vind sowieso dat kinderen nooit op eigen houtje met dat soort dingen bezig moeten zijn (ook niet wat gewoon rijden/poetsen betreft), in eerste instantie alles onder begeleiding/toezicht. Als alles goed gaat dan kun je ze zelfs wel laten studderen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:18

Ik denk dat je alles met liefde moet doen en rust.
Dat gaat al heel anders dan als je hem 2 weken of een maand weg brengt, toch?
Je hebt het beestje al een tijdje dus wie zou hem nu het beste kennen?

Doe geen dingen waar je zelf geen vertrouwen in hebt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:30

Ik neem aan dat je het nu tegen de TS hebt? Ik vind 2 jaar nog wel echt te jong om daarmee te gaan beginnen hoor, grondwerk, VD en dergelijke, prima. Maar al is het voor de kar, 2 jaar is echt nog te jong :n.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:35

Vind ik ook