Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:13

Moontje1991 schreef:
Maar ik geloof dat we nu heel erg afdwalen nu wordt het meer wat is een spring/dresuur ruiter en wat is een recreatie spring/dresuur ruiter

Ik geloof dat dat wel degelijk van belang is in deze discussie! Zeggen dat dressuurruiters veel bekakter zijn, elkaar de grond in trappen en hun paard kapot rijden (een paar willekeurige dingen die jij hebt gezegd), zijn nogal radicale uitspraken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:21

Moontje1991 schreef:
Nee dat zeg ik niet ik zeg de meeste dresuur ruiters.
En daarnaast wat vindt jij een dresuurruiter?
Ik neem daaronder de mensen die:
Rijden voor de wedstrijden en niet voor het rijden
Denken dat ze geweldig rijden maar eigenlijk er niks van bakken
De leerlingen en docenten van deurne die dresuur rijden

En niet de mensen die dresuur rijden voor hun plezier en niet voor de wedstrijden en ook wel eens buitenrijden of gaan wandelen met hun paard dat zijn voor mij recreatie dresuur ruiters.

een dressuur ruiter is een ruiter die dressuur rijd :roll: Ik rijd wedstrijden, rijd buiten enz. Springen mag ik helaas niet meer... Ben ik nou een recreatieve dressuurruiter? :+

Als er wat fout gaat kom ik ook boos de ring uit maar dan ben ik niet boos op mijn paard :') Alleen heel erg boos op mezelf. Wat heb jij een sneue vooroordelen... :n

Denk je trouwens dat de mensen die jij beschrijft niet onder springruiters zitten? Nóu ik kan je verhalen vertellen... Daar wordt je niet goed van... Maar ik weet tenminste dat niet alle springruiters zo zijn. Om nog maar te zwijgen over sommige recreanten die ik voorbij zie komen... Die mensen heb je gewoon en die vind je echt in alle lagen en takken van de paardensport..

Je kan trouwens niet zulke idiote dingen gaan roepen en dan ineens gaan terug trekken als er mensen reageren..... Wie de bal kaatst...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:25

Moontje1991 schreef:
Maar ik geloof dat we nu heel erg afdwalen nu wordt het meer wat is een spring/dresuur ruiter en wat is een recreatie spring/dresuur ruiter

Maar dat onderscheid heb jij hier in de discussie ingevoerd! Ik ken dat niet hoor :D

Mijn definities:
Een dressuurruiter is iemand die dressuurwedstrijden rijdt en paardrijden daarvan in functie stelt.
Een springruiter is iemand die springwedstrijden rijdt en paardrijden daarvan in functie stelt.
Een recreant is iemand die geen wedstrijden rijdt of slechts incidenteel.
Daar zit nog van alles tussenin, waar de grens moeilijk te trekken is.

Een recreatiedressuurruiter of recreatiespringruiter ken ik niet. Zoals ik probeerde uit te leggen rijdt iedereen paard omdat ie paardrijden leuk vindt, omdat ie paarden leuk vindt; of je nu wel of geen wedstrijd rijdt. De een zoekt de kick van de competitie op en de ander heeft dat niet nodig.

Ik geloof _echt_ oprecht dat er geen mens ter wereld is die zich minimaal vijf dagen per week met oprechte tegenzin op zijn paard hijst om in het weekend een proef of parcours in te kunnen rijden. Dat hou je gewoon niet vol. Paardrijden kost teveel inzet, teveel tijd, om het te kunnen doen met tegenzin. En alleen wedstrijden rijden kan ook niet, er moet toch echt geoefend worden om iets van de grond te krijgen.

Ayasha
Blogger

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:28

Daarbij, zonder die wil om te rijden en beter te worden (en die heb je niet als je sowieso niet wil rijden) zal je nooit een goede proef kunnen neerzetten... Dressuur gaat om perfectie nastreven en daarvoor moet je gemotiveerd zijn.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:29

Ik denk dat het inderdaad zo is!!!
De rust die je in de meeste springruiters ziet.... geweldig :D
Ook laatst op tv... een paard bokkend het parcour door.. je zag die ruiter niet eens bewegen :D Mooi om te zien!!! :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:31

Urielle schreef:
Moontje1991 schreef:
Ik zie op wedstrijden altijd maar weinig vrolijken mensen.

Een woord: concentratie.

Helemaal gelijk. :j
Al is mijn constatering wel dat springruiters over het algemeen een stuk vrolijker rondlopen voor/na het rijden dan dressuurruiters. Springwereld is naar mijn mening ook een stuk collegialer, daar gunnen mensen elkaar nog een fijn rondje. Kun je van de dressuur (meestal) niet zeggen.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:32

Denk niet dat het veel uitmaakt. Het ligt er maar net aan wat je leuker vind. De ene houd van dressuur de andere van Springen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:33

[/quote]

Een woord: concentratie.[/quote]

Al is mijn constatering wel dat springruiters over het algemeen een stuk vrolijker rondlopen voor/na het rijden dan dressuurruiters. Springwereld is naar mijn mening ook een stuk collegialer, daar gunnen mensen elkaar nog een fijn rondje. Kun je van de dressuur (meestal) niet zeggen.[/quote]

Dat ben ik zeker met je eens. Alhoewel, hoe vaker je iemand ziet op concours, in de dressuur ring, hoe aardiger je dan ook met elkaar omgaat is mijn idee. Dressuur is mi toch meer ieder voor zich, nog meer dan springen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:34

Appelflapje schreef:
Al is mijn constatering wel dat springruiters over het algemeen een stuk vrolijker rondlopen voor/na het rijden dan dressuurruiters. Springwereld is naar mijn mening ook een stuk collegialer, daar gunnen mensen elkaar nog een fijn rondje. Kun je van de dressuur (meestal) niet zeggen.

Mijn kür muziek werkte niet... Een ruiter heeft zijn paard van de trailer gehaald en in iemand zijn handen geduwd, trailer afgekoppeld en zijn jeap langs de ring gezet omdat mijn CD wel op zijn auto radio werkte, en dan zijn volume op het luidst zodat ik mijn kür wél kon rijden... Ik kende de man niet maar hij reed wel mee in mijn niveau! Hoezo niet collegiaal :?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:34

Ik denk dat dat ook komt omdat de dressuur populairder is. Hoe meer mensen, hoe groter en hoe commerciëler het wordt, hoe meer concurrentie.

Appelflapje schreef:

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:36

pharagirlke schreef:
Appelflapje schreef:

Mijn kür muziek werkte niet... Een ruiter heeft zijn paard van de trailer gehaald en in iemand zijn handen geduwd, trailer afgekoppeld en zijn jeap langs de ring gezet omdat mijn CD wel op zijn auto radio werkte, en dan zijn volume op het luidst zodat ik mijn kür wél kon rijden... Ik kende de man niet maar hij reed wel mee in mijn niveau! Hoezo niet collegiaal :?

Dat is wel heel erg aardig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:37

En zo kan ik echt nog tientallen dingen vertellen... Ook wij komen regelmatig met hulp naar andere ruiters... Echt ik vraag me af hoe mensen er bij komen dat dressuur ruiters bekakt, arrogant en weet ik wat nog allemaal zijn... Ik heb daar nooit last van :?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:38

pharagirlke schreef:
Appelflapje schreef:

Er zijn altijd uitzonderingen en dat is alleen maar positief toch? Hartstikke fijn juist als jij net zo iemand tegenkomt. Maar als je op allerlei verschillende concoursen komt (dressuur/springen) kun je toch echt wel dat onderscheid merken. :j

Mwahh, het zal inderdaad wel voor een deel liggen aan de grotere concurrentie, maar toch ook zeker wel het soort mensen. Je komt gewoon echt duidelijk andere mensen tegen op een springconcours dan bij dressuurwedstrijden. Niet beter of slechter, maar anders. :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:38

Dit ligt denk ik ook aan de regio waar je wedstrijden rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:39

Appelflapje schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen en dat is alleen maar positief toch? Hartstikke fijn juist als jij net zo iemand tegenkomt. Maar als je op allerlei verschillende concoursen komt (dressuur/springen) kun je toch echt wel dat onderscheid merken. :j

Mwahh, het zal inderdaad wel voor een deel liggen aan de grotere concurrentie, maar toch ook zeker wel het soort mensen. Je komt gewoon echt duidelijk andere mensen tegen op een springconcours dan bij dressuurwedstrijden. Niet beter of slechter, maar anders. :)

Ik wil niet rot doen... Maar ik kom al vijf jaar wekelijks op dressuurwedstrijden en ik heb het nooit anders geweten dan dat mensen voor elkaar in de bres springen... :?

Ook nationaal waren ze stuk voor stuk vriendelijk en behulpzaam.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-12-09 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:40

Henkjan schreef:
Dit ligt denk ik ook aan de regio waar je wedstrijden rijdt.

Zou kunnen, weet ik niet. Alleen ervaring in regio Utrecht. :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:42

pharagirlke schreef:
Ik wil niet rot doen... Maar ik kom al vijf jaar wekelijks op dressuurwedstrijden en ik heb het nooit anders geweten dan dat mensen voor elkaar in de bres springen... :?

Het is ook helemaal geen kritiek op dressuur ofzo, maar gewoon iets wat mij HIER (Utrecht dus) zeker wel opvalt. Ik ben zelf ook (nog) voornamelijk dressuurruiter, dus het is geen verwijt. ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:43

En ik denk ook dat er op onderlinge en minder grote wedstrijden sowieso veel collegialer met elkaar wordt omgegaan. (Maar aangezien jij wekelijks op het wedstrijdterrein te vinden bent, Pharagirlke, zul jij wel op grotere wedstrijden te vinden zijn. Dat daar zo collegiaal met elkaar wordt omgegaan verbaast mij enigzins, ik ben wel anders tegengekomen!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:48

Niet zo heel groot (zo goed ben ik niet hoor :') ), sommige zijn wel redelijk groot in de zin van: veel inschrijvingen. Nationaal en interprovinciaal (dus tussen verschillende provincies) zijn er veel inschrijven en komen ze eigenlijk vanover heel Vlaanderen... Maar ook gewoon regionaal (gewone kleine wedstrijden waar je maar met 15 in een proef kan zitten :D) gaat het er heel gemoedelijk aan toe :j Kreeg laatst via facebook een mailtje of alles wel goed was met me want ze hadden me zo lang niet meer zien rijden... (mijn paard heeft met een peesblessure gestaan dus dit seizoen heb ik niet meegereden, wel regelmatig gaan kijken :+)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:48

ik zie het meer als:
als jij aardig doet, doet de rest ook aardig.
sta jij met een arrogante kop en niet rekening te houden met een ander, doet de ander dat ook niet.
het is maar hoe je je zelf opstelt.
je moet geven en nemen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:49

Misschien ook wel een verschil tussen Belgie en Nederland, dat kan best wel. :j

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:50

DDW1190 schreef:
ik zie het meer als:
sta jij met een arrogante kop en niet rekening te houden met een ander, doet de ander dat ook niet.
je moet geven en nemen.

Oneens. :D
Ik ken genoeg mensen die met iedereen rekening houden en als dank daarvoor met losrijden steeds afgesnauwd en afgesneden worden.

Maar we dwalen een beetje af. :=

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:51

Ik denk niet dat mensen zoiets hebben van: 'Wat een arrogantie!' wanneer ze zelf ook hartstikke arrogant staan te doen ;) of ze hebben wel heel weinig zelfkennis.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:55

Appelflapje schreef:
DDW1190 schreef:
ik zie het meer als:
je moet geven en nemen.

Oneens. :D
Ik ken genoeg mensen die met iedereen rekening houden en als dank daarvoor met losrijden steeds afgesnauwd en afgesneden worden.

Maar we dwalen een beetje af. :=

nee okee, maar je word wel eerder geholpen door een ander als je jezelf wat positiever neer zet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:57

Ik word ook wel eens afgesnauwd hoor, maar dan antwoord ik altijd poeslief met "sorry was ook prima geweest hoor" en de volgende keer komt er dan meestal inderdaad een sorry over de lippen :') Een groot deel wordt echt bepaalt door hoe je er zelf mee om gaat. :)