_Marinke_ schreef:Echter is het vaak zo dat als de bais er in zit, en het paard klaar is om verder getraind te worden gebeurt dit in de praktijk vaak door de ruiter die een correct z-proef kan rijden
Het is maar wat je verstaat onder 'basis'. Als je daaronder verstaat: paard accepteerd zadel en ruiter... Tsja, dan kan iedere gek met een beetje lef een paard zadelmak maken. Daarvoor is dan niet eens zo heel veel rijkunstig gevoel nodig. Er wordt altijd zo interessant gedaan over zadelmakmaken en 'inrijden' maar in de regel accepteren de meeste paarden vrij makkelijk zadel en ruiter. Thats the 'easy part'. Een paard na die acceptatiefase gedoseerd doorrijden, de basis bijbrengen, fris in de kop houden, rijtechnisch iets bij gaan brengen... Dat vraagt veel meer rijtechnische ervaring en gevoel. Ik versta onder basis: de volledige basis en dat is tm Z-niveau. Een paard afgericht op Z niveau beheerst de basis. Alles boven Z-niveau is 'gevorderde' sport.
En vaker is het in de sport zo dat (zeker op de betere sportstallen) jonge paarden zadelmak worden gemaakt en uitgebracht worden in de basis door ruiters die zelf ook minimaal M/Z niveau beheersen (dat zie je zowel bij spring als dressuur paarden)
Wel is het zo dat niet iedereen het lef heeft om voor de eerste keer op een jong paard te stappen. Maar lef hebben zegt an sich helemaal NIETS over al dan niet aanwezig rijkunstig gevoel. Als het echt alleen maar om zadelmakmaken gaat kun je beter een ruiter hebben die er voor het eerst op stapt die lef heeft, maar verder niet zo heel goed kan rijden (dan wel onder begeleiding natuurlijk!), en dus niet bang is en daardoor dus ontspannen op een jong paard stapt waardoor het paard een positieve eerste ervaring op doet. Niets is namelijk funester dan wanneer er iemand met de bibbers in de benen voor het eerst op een jong paard stapt. Zodra het paard dan eenmaal echt gewend is aan ruitergewicht is het zaak zo snel mogelijk er een ruiter op te zetten die ook rijtechnisch weet wat hij doet... Want jonge paarden leren ontzettend snel verkeerde dingen aan.
superwoman schreef:En zonder wedstrijdervaring op niveau weten de meeste niet dat ze het eigenlijk nog helemaal niet zo goed beheersen
Nee, inderdaad.... Als je geen wedstrijdervaring hebt kun je onmogelijk echt weten of een paard klaar is voor een bepaald niveau. En op een wedstrijd toets je feitelijk ook alleen maar of je thuis op de goede weg bent. Ruiters die geen wedstrijden rijden missen die 'toets' en naar mijn mening dus belangrjke info.
superwoman schreef:Wil niet zeggen dat iedereen met aardig wat wedstrijdervaring dat wel weet hoor, maar zonder wedstrijdniveau zie je toch vaak dat mensen zichzelf overschatten.
Inderdaad.
_Marinke_ schreef:Echter heb ik daar ook een ervaren wedstrijdpaard onder m'n kont gehad, en met de begeleiding wist ik toch hoe dat aan voelde en hoe dat was. Heb daar enorm van geleerd, en merk dat die ervaring mij nu toch ook wel helpt
Oh, maar dat is zeker een goede insteek hoor!
Ik vind ruiters die gewoon het hele traject zelf doen gewoon het kundigst... Van zadelmak maken tot het afleveren van een netjes opgeleid sportpaard op Z niveau of hoger. En netjes opgeleid houdt ook in dat een ander er zo op weg kan sturen.