Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:52

Ik heb ook nog nooit van Bugeltrit gehoord en ik rijd toch heel wat jaartjes. Wat is dat?

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:56

Dat is dus ook de vraag die ik modie stel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:31

FaberSmid schreef:
Dat is dus ook de vraag die ik modie stel.

Jammer, FaberSmid ;) in de handleiding wordt dit niet beschreven :+

Er is er maar één, die dit raadsel op kan lossen.

Degene die dit citaat neer heeft gezet *D Ik heb het alleen gekopiërd 8-)
En ik weet wat het is en waarvoor het gebruikt wordt :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:42

Modie u schrijft u zelf niet voor de eerste maal tegen, u schrijft de laatste tijd tegenstrijdig dat is erg opvallend.
U bekend dus dat u het gequote heeft van iemand, ik gok op Professor of Kadankovitch eerder Kadankovitch dan Professor. U heeft het ook niet van u zelf, net als ineens bekend te zijn met de handleiding. Met uw kennis is het dan niet moeilijk uw rijden ons theoretisch uit te leggen en in de praktijk te tonen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:56

FaberSmid schreef:
Modie u schrijft u zelf niet voor de eerste maal tegen, u schrijft de laatste tijd tegenstrijdig dat is erg opvallend.
U bekend dus dat u het gequote heeft van iemand, ik gok op Professor of Kadankovitch eerder Kadankovitch dan Professor. U heeft het ook niet van u zelf, net als ineens bekend te zijn met de handleiding. Met uw kennis is het dan niet moeilijk uw rijden ons theoretisch uit te leggen en in de praktijk te tonen.

:wave:

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:16

Modie dat heeft u van Zaterdag, daar heeft u dat gehoord?
En nu zouden wij graag de uitleg van u willen hebben over het rijden zonder handen.
Waar alle topic deelnemers of tenminste velen op wachten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:20

Professor schreef:
En nu zouden wij graag de uitleg van u willen hebben over het rijden zonder handen.

Ik wilde bijna weer de "zwaai-smiley" hier plaatsen.

Nee, Zaterdag heb ik dit niet gehoord.

U krijgt van mij, de uitleg (als tenminste de "auteur" van dit citaat, het niet eerder verteld), zodra ik de uitleg van u heb, wat doet een halve ophouding als een paard zich NIET vasthoudt in nek-en kaakgewricht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:24

modie schreef:
Professor schreef:

U krijgt van mij, de uitleg (als tenminste de "auteur" van dit citaat, het niet eerder verteld), zodra ik de uitleg van u heb, wat doet een halve ophouding als een paard zich NIET vasthoudt in nek-en kaakgewricht

U bent aan zet,u wordt door meerdere een vraag gesteld o.a vur, kandanvitsch en nog een paar.
U kunt het lezen u heeft de handleiding al zo lang, dat het zeer makkelijk is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:26

Aan prof

:wave: :wave:

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:29

modie schreef:
Professor schreef:

Die uitleg heeft u van de Professor op fokt al meerdere keren kunnen lezen, op bokt ook niks nieuws. Waarom schrijft u ineen zo anders, tegenover strijdig en het tegendeel?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:36

Intressant
Wat ik namelijk zie en dat is ook al vermeld , dat men de galop wil gaan verzamelen en meer sprong wil gaan crieeren zonder dat de juiste tact en lossigheid word gereden. Pas als dit volledig onder controle is, werk je als eerste aan tempowisselingen in de galop, in die tempowisselingen begin je er al aan te werken en wel op de momenten dat je de rustigere galop heb, , dus sprong voor sprong oefenen, hoe e wat is al eerder meerdere malen uitgelegt en ga ik niet in herhaling vallen
Laatst bijgewerkt door oOoKellyoOo op 11-12-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:37

modie schreef:
Ikzelf gebruik daarvoor 'bügeltrit'. Maar dit hier uitleggen is erg moeizaam. Het komt er op neer dat het paard leert, zonder inwerking van de hand, 'terug te komen' of bij de 'ruiter te blijven'. Het dier leert zich daardoor te concentreren op de zit.

Denkt u hier nogeens over na??

Even goed zoeken doet wonderen :D
Uit het Grote Boek van Steinbrech (Nederlandse versie pagina 37):
....
Tot de ondersteunende hulpen rekenen we allereerst de beugeltred.
De stijgbeugel heeft 2 functies. Hij draagt het gewicht van het onderbeen, zodat dit door het neerhangen niet teveel vermoeid wordt, en ten tweede verschaft hij de ruiter een bepaalde steun voor het gehele lichaam of delen daarvan, op momenten dat hij deze nodig heeft.
Het dragen van het gewicht van het onderbeen is eigenlijk geen beugeltred, maar slechts het rusten van de voet in de beugel, hetgeen men het aanhouden van de beugels noemt. Hierbij mag niet meer gewicht op de beugel rusten dan dat van het onderbeen en de voet in hun natuurlijke afhangen.
Legt de ruiter er kunstmatig meer gewicht op, dan ontstaat de beugeltred, die bij vrijwel alle voorwaarts drijvende hulpen noodzakelijk is....

Voor zover mijn bijdrage aan deze discussie die ik met interesse meelees :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:40

gillian schreef:
modie schreef:
Ikzelf gebruik daarvoor 'bügeltrit'. Maar dit hier uitleggen is erg moeizaam. Het komt er op neer dat het paard leert, zonder inwerking van de hand, 'terug te komen' of bij de 'ruiter te blijven'. Het dier leert zich daardoor te concentreren op de zit.

Even goed zoeken doet wonderen :D
Uit het Grote Boek van Steinbrech (Nederlandse versie pagina 37):
....
Tot de ondersteunende hulpen rekenen we allereerst de beugeltred.
De stijgbeugel heeft 2 functies. Hij draagt het gewicht van het onderbeen, zodat dit door het neerhangen niet teveel vermoeid wordt, en ten tweede verschaft hij de ruiter een bepaalde steun voor het gehele lichaam of delen daarvan, op momenten dat hij deze nodig heeft.
Het dragen van het gewicht van het onderbeen is eigenlijk geen beugeltred, maar slechts het rusten van de voet in de beugel, hetgeen men het aanhouden van de beugels noemt. Hierbij mag niet meer gewicht op de beugel rusten dan dat van het onderbeen en de voet in hun natuurlijke afhangen.
Legt de ruiter er kunstmatig meer gewicht op, dan ontstaat de beugeltred, die bij vrijwel alle voorwaarts drijvende hulpen noodzakelijk is....

Voor zover mijn bijdrage aan deze discussie die ik met interesse meelees :D

Je hebt jammer genoeg, niet helemaal goed gequot. Maar dat is niet zo erg, als de schrijver van dit stukje nog maar weet, waar het over gaat.

Steinbrecht legt het maar kort uit en niet helemaal volledig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:43

modie schreef:
Kadankovitch schreef:
In afwachting van het vervolg op mijn bijdrage:
Ik vind niet dat het zover afwijkt: het gaat immers om ophoudingen. En die zijn essentieel in nagenoeg elke vorm van rijkunst. Ook als idealiter men wil uitkomn bij 'onzichtbare' hulpen.

Met betrekking tot de theorie die Modie voorstaat: Men kan van alles beweren, maar het is toch niet teveel verlangt minstens een afdoende uitleg te krijgen, nog beter zou een demonstratie zijn (maar dat laatste heeft Modie zelf, en niemand anders, van de hand gewezen). Zolang ik geen van beide te zien krijg, leg ik een dergelijk verhaaltje naast mij neer. Ik wil over van alles en nog wat praten/schrijven, bekvechten, desnoods met de Zeeredel en hooggeleerde Heer Professor en ook nog over het 'geslacht der Engelen'. Maar dan moet er wel op een volwassen manier geantwoord worden op vragen, ander is het niet serieus.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Dit is een goede quot

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:49

Dit is wat ik zo snel kon vinden, niks over dat u over de handleiding citeert?

modie Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:20

Ik rij al een aantal jaren op een grote pony, heel sensibel en heel heet. Met de ontspannen manier geprobeerd hem nageeflijk te rijden. Soms lukte dat. Maar als ik dan van mijn instructrice, na het losrijden, hem iets meer moest oppakken, gaf hij niet meer na.
En vaak ook niet meer echt voor het been. Ging dan kort en snel lopen of bij een kuithulp ervan door schieten. Had dan ook niets meer in mijn handen, hij kroop achter de teugel.
Na de les van gisteravond, die ging niet prettig, niet voorwaarts en ook niet nageeflijk.
Vanmorgen eerst met de spoor hem voorwaarts gemaakt. Toen hij op een echte manier verruimde, de teugels erbij gepakt, hij gelijk met zijn hoofd omhoog(was nog geen echte druk op de teugels), De teugels iets korter gepakt, vastgehouden, laag met mijn handen, dus als het ware de weerstandbiedende hand, een goede spoorhulp gegeven. En na twee keer herhalen, kon ik mijn hand ontspannen en hij ging naar beneden. Hij was voorwaarts en volgde mijn hand.

modie Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:05

We hebben twee welsh cob's. Mijn dochter heeft ze alle twee gestart op wedstrijden. De kleinste is een Thorneyside Gemini. Ze was Z2 startgerechtigd.
De grootste is een Hendrewen Prince. Daar is ze M2 startgerechtigd mee.
Zelf wil ik de grootste gaan uitbrengen op wedstrijden. Heb hem ook zelf beleerd.

modie Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:44

1. Net voorbij A geef ik een halve ophouding, soms, ligt eraan hoe die loopt.
Dan begin ik al te kijken en zorg dat ik méézit. En dan gaat mijn binnenhand iets dichter naar de hals toe, en net voor bv F zijn mijn handen weer "gewoon" En mijn buitenhand verandert eigenlijk niet.

2. Eigenlijk hetzelfde, alleen mijn buitenbeen is actiever.

Maar nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jij, Goofy een wending ingaat. En vervolgens bv in travers verder gaat.

modie Nieuw bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

Alicia2u schreef:
Inderdaad: boek een proefles bij een paar verschillende mensen van wie de methode je aanspreekt. Hou in gedachte wat je doel is voor de lessen en waar je naartoe wilt werken.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de klassieke leer, en ik maak er dan ook gebruik van in mijn lessen. Ik vond het boek van Bent Branderup ook erg leuk om te lezen, maar wil je praktisch aan de gang, zul je iemand moeten zoeken die je daarin echt begeleiden kan; sommige dingen leer je namelijk niet uit boeken.

Hou in de gaten dat Steinbrecht in sommige opzichten wat verouderd is. We leven inmiddels in andere tijden en sommige van zijn theorieën zijn inmiddels ontkracht door de wetenschap ;)

Zou je mij kunnen uitleggen wat er verouderd is?
Bij mijn weten, kloppen de theorieën van Steinbrecht nog steeds.
Dus ben wel benieuwd wat de wetenschap ontkracht heeft?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:56

FaberSmid schreef:
Dit is wat ik zo snel kon vinden, niks over dat u over de handleiding citeert?

modie Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:20

Ik rij al een aantal jaren op een grote pony, heel sensibel en heel heet. Met de ontspannen manier geprobeerd hem nageeflijk te rijden. Soms lukte dat. Maar als ik dan van mijn instructrice, na het losrijden, hem iets meer moest oppakken, gaf hij niet meer na.
En vaak ook niet meer echt voor het been. Ging dan kort en snel lopen of bij een kuithulp ervan door schieten. Had dan ook niets meer in mijn handen, hij kroop achter de teugel.
Na de les van gisteravond, die ging niet prettig, niet voorwaarts en ook niet nageeflijk.
Vanmorgen eerst met de spoor hem voorwaarts gemaakt. Toen hij op een echte manier verruimde, de teugels erbij gepakt, hij gelijk met zijn hoofd omhoog(was nog geen echte druk op de teugels), De teugels iets korter gepakt, vastgehouden, laag met mijn handen, dus als het ware de weerstandbiedende hand, een goede spoorhulp gegeven. En na twee keer herhalen, kon ik mijn hand ontspannen en hij ging naar beneden. Hij was voorwaarts en volgde mijn hand.

modie Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:05

We hebben twee welsh cob's. Mijn dochter heeft ze alle twee gestart op wedstrijden. De kleinste is een Thorneyside Gemini. Ze was Z2 startgerechtigd.
De grootste is een Hendrewen Prince. Daar is ze M2 startgerechtigd mee.
Zelf wil ik de grootste gaan uitbrengen op wedstrijden. Heb hem ook zelf beleerd.

modie Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:44

1. Net voorbij A geef ik een halve ophouding, soms, ligt eraan hoe die loopt.
Dan begin ik al te kijken en zorg dat ik méézit. En dan gaat mijn binnenhand iets dichter naar de hals toe, en net voor bv F zijn mijn handen weer "gewoon" En mijn buitenhand verandert eigenlijk niet.

2. Eigenlijk hetzelfde, alleen mijn buitenbeen is actiever.

Maar nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jij, Goofy een wending ingaat. En vervolgens bv in travers verder gaat.

modie Nieuw bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

Alicia2u schreef:
Inderdaad: boek een proefles bij een paar verschillende mensen van wie de methode je aanspreekt. Hou in gedachte wat je doel is voor de lessen en waar je naartoe wilt werken.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de klassieke leer, en ik maak er dan ook gebruik van in mijn lessen. Ik vond het boek van Bent Branderup ook erg leuk om te lezen, maar wil je praktisch aan de gang, zul je iemand moeten zoeken die je daarin echt begeleiden kan; sommige dingen leer je namelijk niet uit boeken.

Hou in de gaten dat Steinbrecht in sommige opzichten wat verouderd is. We leven inmiddels in andere tijden en sommige van zijn theorieën zijn inmiddels ontkracht door de wetenschap ;)

Zou je mij kunnen uitleggen wat er verouderd is?
Bij mijn weten, kloppen de theorieën van Steinbrecht nog steeds.
Dus ben wel benieuwd wat de wetenschap ontkracht heeft?

:wave: :wave:

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:22

Voor al degene die het aangaat. Ben enige tijd onder zijl geweest, omdat ik een kou heb opgelopen toen ik slechts met degen, zonder keukenrollen (die zijn voor mij niet van toepassing), in het daarvoor verplichte tenue wachte op mijn opponent. Deze heeft mij echter letterlijk in de kou laten staan, en is niet op komen dagen voor het rendez-vous. Bij hetWaldeck-Bastion was geen Professor te bekennen. Zodoende heb ik een stevige valling opgelopen en moest enige tijd het bed hoeden.

Zeerweledel en uiterst hooggeleerde Heer (die vooral uitblinkt door afwezigheid, maar dat doet hier niet ter zake),

Het heeft geen pas andere van iets te gaan beschuldigen; WIJ BEIDEN WETEN HEEL GOED DAT U NIET AANWEZIG WAS. Een telfoontje dat uw oude trouwe citoën u in de steek heeft gelaten, ware voldoende geweest. Enfin, ik hoor wanneer U weer in staat bent genoegdoening te bieden.

Met vriendlijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:04

Geachte Modie,

Hetgeen U van mij aanhaalt met betrekking tot 'bügeltrit', getuigt eigenlijk van een beetje kinderachtigheid. Het is lang geleden geschreven en toendertijd vond niemand het van belang om er nadere vragen over te stellen. Echter U beweert erg apparte dingen. Verschillende personen hebben U oprecht en meer dan vriendelijk gevraagd uit te leggen hoe Uw aanpak werkt, in z'n werk gaat, etc, maar men krijgt beeld nog klank. U kunt niet van lezers verwachten dat ze U au serieux moeten nemen terwijl U het vertikt een antwoord te geven. Aangezien U dat niet kunt of wilt, heb ik persoonlijk geen enkele behoefte meer om mij met dergelijke theoriënen bezig te houden.

Dat neemt niet weg dat ik zeker wel kan uitleggen hoe 'bügeltrit', zoals ik het geleerd heb, werkt. Maar U nog steeds geen antwoord geeft. Het lijkt op het zeer kinderachtige: "Ja maar Meester, hij deed het 't eerst. " U hebt mij slecht aangehaald omdat U meent dat dat voldoende reden is niet te hoeven antwoorden op de vragen van anderen over hetzelfde onderwerp. Hoe vakkundig is dat?

Een aardige dame heeft al een beschrijving van bügeltrit gegeven naar de uitleg van Steinbrecht. Daar ben ik ook erg blij om. Toch voel ik mij nu genoodzaakt om erop te wijzen dat in de literatuur ,zoals hierboven ook al door Vur is vastgesteld, problemen bestaan rond de definties. Zonder de door Steinbrecht gegeven definitie tegen te willen spreken, heb ik via overlevering een andere betekenis meegekregen van het woord 'bügeltrit'.
Ik wil niet verzeilt raken in een discussie of Steinbrecht of Oscar Maria Stensbeck de juiste betekenis hanteerde. Daar ging het niet over toen ik het woord gebruikte. Ik hanteerde de term (en betekenis) die ik van Ernest van Loon geleerd heb. Of die handeling nu zo genoemd mag worden of niet is weinig relevant.

Zo nu heb ik nog iets op mijn opdrachten lijstje; Mijn toepassing van bügeltrit uitleggen.
Maar vooraf mijn stuk over verzamelde galop afschrijven, waarna ik de 'opgestapelde' bezwaren, kritieken, commentaren, en zo voort en zo verder, van repliek moet dienen.
Ik zal mij moeten beperken tot enkele onderwerpen. Het is voor mij onmogelijk op alles te reageren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:19

Kadankovitch schreef:
Geachte Modie,

Hetgeen U van mij aanhaalt met betrekking tot 'bügeltrit', getuigt eigenlijk van een beetje kinderachtigheid. Het is lang geleden geschreven en toendertijd vond niemand het van belang om er nadere vragen over te stellen. Echter U beweert erg apparte dingen. Verschillende personen hebben U oprecht en meer dan vriendelijk gevraagd uit te leggen hoe Uw aanpak werkt, in z'n werk gaat, etc, maar men krijgt beeld nog klank. U kunt niet van lezers verwachten dat ze U au serieux moeten nemen terwijl U het vertikt een antwoord te geven. Aangezien U dat niet kunt of wilt, heb ik persoonlijk geen enkele behoefte meer om mij met dergelijke theoriënen bezig te houden.

Dat neemt niet weg dat ik zeker wel kan uitleggen hoe 'bügeltrit', zoals ik het geleerd heb, werkt. Maar U nog steeds geen antwoord geeft. Het lijkt op het zeer kinderachtige: "Ja maar Meester, hij deed het 't eerst. " U hebt mij slecht aangehaald omdat U meent dat dat voldoende reden is niet te hoeven antwoorden op de vragen van anderen over hetzelfde onderwerp. Hoe vakkundig is dat?

Een aardige dame heeft al een beschrijving van bügeltrit gegeven naar de uitleg van Steinbrecht. Daar ben ik ook erg blij om. Toch voel ik mij nu genoodzaakt om erop te wijzen dat in de literatuur ,zoals hierboven ook al door Vur is vastgesteld, problemen bestaan rond de definties. Zonder de door Steinbrecht gegeven definitie tegen te willen spreken, heb ik via overlevering een andere betekenis meegekregen van het woord 'bügeltrit'.
Ik wil niet verzeilt raken in een discussie of Steinbrecht of Oscar Maria Stensbeck de juiste betekenis hanteerde. Daar ging het niet over toen ik het woord gebruikte. Ik hanteerde de term (en betekenis) die ik van Ernest van Loon geleerd heb. Of die handeling nu zo genoemd mag worden of niet is weinig relevant.

Zo nu heb ik nog iets op mijn opdrachten lijstje; Mijn toepassing van bügeltrit uitleggen.
Maar vooraf mijn stuk over verzamelde galop afschrijven, waarna ik de 'opgestapelde' bezwaren, kritieken, commentaren, en zo voort en zo verder, van repliek moet dienen.
Ik zal mij moeten beperken tot enkele onderwerpen. Het is voor mij onmogelijk op alles te reageren.

Geachte Kadankovitch,

In deze discussie over hoe de galop te verzamelen zonder handinwerking, heb ik al een aantal hulpen opgeschreven die ik zelf gebruik.
Uw reactie daarop was, dat dit niet zonder teugelhulpen kan. In een eerder bericht, hier in dit topic dus gequot, spreekt u dit zelf ook weer tegen.
Maar voor mij, blijft deze term onweerlegbaar.
Ik gebruik de "bügeltritt" zelf als een terugkomende hulp.
En daar reageert mijn cob, wonderwel goed op. En voor mij, is dat het belangrijkste.

En dat ik met mijn cob, zover ben gekomen, is voor mij een reden, deze manier van rijden verder te gebruiken.
Hoe de meningen hier ook over zijn, het zij zo.

Zoals in het bericht, dat de HEER FaberSmid zo welwillend gequot heeft, van mij, blijkt ook de essentie uit, dat met hand, halve ophoudingen, weerstandbieden, of noem maar op, voor mijn cob nooit een reden is geweest om "na te geven".
Alleen echt voorwaarts aan een been en zithulp is dat wel.

En hier laat ik het verder bij.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:16

Urielle, ben niet zo heel goed in uitleggen, maar zal het proberen.

Als ik bijvoorbeeld in arbeidsgalop zit, en ik wil verzamelen. Ik geef been, maar een fractie later geef ik een zit en teugel hulp.
Been is voor iets meer sprong, om de achterbenen voorwaarts te laten treden, onder het lichaam.
Met m'n zit houd ik de sprong kleiner, en met m'n hand begrens ik. De teugelhulp is vergelijkbaar met het optillen van bijvoorbeeld een steen op een trap (qua gevoel): Je pakt de steen op (en spant daarbij je "core" aan-> zithulp) en legt hem een treetje hoger.
Je beweegt je handen in werkelijkheid natuurlijk niet, maar even voor het gevoel...
Dus eigenlijk geef je been, paard wil versnellen, maar hand gaat niet naar voren, versnellen word omgezet in voorwaarts (opgeroepen energie moet ergens naartoe), hand geeft na.

Maar dit gaat dan allemaal in 1 of 2 seconden he ;)

Maar nu vraag voor jou, hoe houd jij die extra energie/impuls "opgesloten" om te verzamelen? (Bedoel niet inelkaar getrokken, een paard moet altijd licht in de hand zijn). Als jij been geeft, hoe snapt jouw paard dan dat je alleen meer voorwaarts wilt, niet sneller?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:21

Geachte Modie,
U zult wel gelijk hebben, maar waar precies IN DIT TOPIC spreek ik mij tegen? Volgens mij gebruik ik de term ophoudingen en niet teugelhulpen. In een vervolg van mijn uitleg over HOE IK de verzamelde galop rij, zal ik daar nader op ingaan (bedankt dat U daarop nog extra mijn aandacht vestigt). Maar een voorschot kan ik al geven: BÜGELTRIT, zoals ik die geleerd heb gekregen, wordt aangeleerd met een teugelhulp en is wederom later een verfijning van de teugelhulp. En in de opvatting waar men de hulpen van de hand (begrenzing, intoming, houdingbepalend), scheidt van die van het been (laten we zeggen algemeen drijvend), resorteerd bügeltrit onder de eerste groep. In die zin heb ik mij in het geheel niet tegengesproken. Maar de fout ligt geheel bij mij: Had ik het vervolg eerder geschreven, had ik dat misverstand wellicht kunnen voorkomen.
Ook voor mij dient bügeltrit als een 'beperkende' hulp, tenminste ik neem aan dat dat hetgeen is wat U bedoeld met "terugkomende hulp".

Het is prachtig dat uw paard zo fijn reageerd op uw hulpen, maar ik heb de indruk dat weinigen kunnen navoltrekken wat U doet. Wellicht zit de oorzaak in Uw talent. Maar talent is geen 'school'. Een 'school' is gebaseerd op door z'n volgelingen navoltrekbare leerstellingen en uitvoerbare technieken; een rijsysteem dat de volgeling zich kan aanleren. Iets dat uitgelegt kan worden.
U hebt iets heel moois: TALENT, maar het is geen school.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:24

Ik ben blij dat ik gewoon rij zeg ipvde definitie van niet gebruikte termen te onderzoeken :D :D

Begrijp ik goed Kadankovitch dat proffessor u in de kou heeft laten staan?

Zouden mijn voorspellingen over de klinik dan toch uitkomen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:28

KiWiKo schreef:
Begrijp ik goed Kadankovitch dat proffessor u in de kou heeft laten staan?

Zouden mijn voorspellingen over de klinik dan toch uitkomen?

Nee KIWIKO, dan kan ik helaas mededelen dat de clinic niet in gevaar komt, u begrijpt ons niet geheel, mijnheer Kandankovitch en ik hebben een zeer " private Duellen, die wij af en toe uitstrijden", die zeer ernst en ook weer ludiek zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:32

Mijnheer Kandankovitch ,

Uw duel met mij wordt verschoven, daar ik nog vele andere duelle "uit te vechten heb".
Maar ik kom er zeker op terug, en weest u niet bang, ik kom levend terug uit de andere gevechten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:07

James Fillis:

Het goedgaande hogeschoolpaard moet een mooi beeld geven, ook al is het paard op zichzelf niet zo mooi gebouwd. Deze schoonheid wordt verkregen door de lichtheid ( waarmede het paard zich beweegt in een maximum van impuls. ‚C‘est l‘impulsion qu‘on admire‘.

G L‘Hotte:

De “lichtheid” ( is niet anders dan de nageeflijkheid) in alle gewrichten en spieren, d.w.z. gewrichten en spieren van de achterhand, lendenen, rug, hals, nek, kaakgewricht. De nageeflijk heid verkrijgt men langzaam opbouwende door de verschillende oefeningen, steeds meer en meer impulsief gereden. De na te streven volmaakte lichtheid wordt gekenmerkt door het in actie brengen door de ruiter en het gebruik, dat het paard maakt van die krachten die nodig zijn voor de gevraagde beweging.
De algehele nageeflijkheid van het paard, of het gemis daarvan, voelt men steeds in de hand. Waar zich ook weerstanden voordoen, in de achterbenen, lendenen, rug, hals of nek, men voelt deze weer standen in de hand. De nageeflijkheid van het kaakgewricht is derhalve de manometer voor de algehele nageeflijkheid van het paard. Voor de kundigeruiter komt er nu op aan, indien hij die weer standen voelt, oefeningen te vinden, waardoor die weerstanden worden opgeheven om zodoende te trachten de algehele nagelijkheid te bereiken.