Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:20

laetitia schreef:
@giolli: gelukkig wel he! Ik schaam me nog nu ik terugdenk aan mijn vorige instructrice (met een ander paard).
Beestje was een sterrenkijker en ik moest het paard dus 'breken' van instructrice. Dwz net zolang weerstand en druk uitoefenen op het bit totdat het paard toegaf en naar beneden kwam.

Aangezien ik toen al me er niet lekker bij voelde en het tegen mijn principes inging hebben we toen afgesproken dat ik eerst een half uur losreed waarbij ik het paard vwnw reed op mijn manier (los teugeltje en veel voltes en wendingen) en daarna kwam zij pas. Als ik vond dat paard nog niet los genoeg was gingen we daarop door om dan op het eind van de les te kijken of paard wilde 'zakken' maar dit was dan alsnog kneden en druk geven!

Nu leer ik het heel anders...zelf in balans zitten en paard in balans laten lopen. Gevolg is dat paard vanzelf nageeft en op de LL loopt.

Fouten zijn er gelukkig. Maar wel om te verbeteren! :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:52

Ik rijd niet egt via een manier ofzo... Ik houd gewoon de teugels op maat en als hij gewoon rustig ontspannen loopt dan vind ik het allang goed. Ik houd mijn handen dan gewoon op de plek waar ze horen, en niet zo laag wat ik soms welleens zien, en meestal loopt hij gewoon netjes ontspannen en op zijn eigen benen (niet dat hij loopt te hangen ofzo.) En daar is helemaal geen gekneed of getrek bij nodig. Al merk ik wel dat hij in de stap veel meer ruimte nodig heeft, hij draagt (als dat het goede woord is, moeilijk om een gevoel te beschrijven) zichzelf wat minder om het zo maar te zeggen, maarja, hij is nog jong, we doen rustig aan. En daarbij vind ik dat als je gaat spelen dat het er zo onrustig uitziet...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:28

Stille hand.

Heb het in het verleden heeeeeeeel fout aangeleerd, de manege waar ik leste werd je geleerd dat je het paard het best nageeflijk kreeg door halt te houden en dan een beetje links en rechts druk te geven tot hij "mooi ging zakken" ouderwets zagen dus.

Hoe ik nu rij: eerst zorgen voor voldoende activiteit van achteren, en zorgen dat die energie van achter naar voren wordt opgevangen. Daar hoef je niet voor te kneden oid, enige wat ik soms doe is een kleine ophouding als ik merk dat er onvoldoende stelling is. Dat wordt altijd ondersteunt met been en zithulpen. Verder rijd ik met een stille hand. Ik heb nu geleerd dat het een kwestie van voelen en aanvoelen is, bij mij moest echt het kwartje vallen voor ik doorkreeg hoe het werkt.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:40

Ik rij met een stille hand, maar geen dooie hand. Mijn paard is nogal 'ongelukkig' gebouwd om een dressuurpaard te zijn. Toen ik em kocht (een jaartje geleden) was hij vanvoor heel gespierd en vanachter bijna niks, lekker op de voorhand draven.
Nu na een jaartje training loopt hij met stukjes al beter op de achterhand.
Maarrrrr doordat mijn paard als jong paard lekker op de voorhand mocht lopen, is hij van tijd een echte hangerd, omdat hij is dat makkelijke houdinkje wil lopen. Hand bijgeven en been geven resulteert bij hem alleen maar in uit elkaar vallen, sneller draven. En dit frame wil ik liever niet.
Opdat ik niet een hele les moet bezig zijn met hand geven, terugpakken omdat hij te snel draaf, kneed ik met mijn handen afwisselend op de momenten dat hij gaat hangen. Hij moet tegoei weten wat hij moet doen en als je hand geeft en weer moet terugpakken, dan vind ik dat dat minder duidelijk is dan af en toe kneden en zo consequent zijn.
En jaa lieve bokkertjes, schiet me nu maar dood, want ik rij niet met een dooie hand :P

CM_

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:42

Een dooie hand is ook niet goed... een hand moet meegaand zijn.

En in jouw geval zou ik eerder dit probleem oplossen met ophoudingen, dan met zaagbewegingen ....

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:45

Maar CM toch. Ik kan me niet herrinneren wanneer jij op mijn paard hebt gereden of hem hebt zien lopen. Hoe concludeer je dit dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:48

Hiervoor hoef ik je paard niet gezien te hebben :n

Wat jij verteld te doen , valt bij mij onder de cathegorie zagen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:50

patjelisa schreef:
Ik rij niet met een methode :+ ik rij gewoon hoe het paard gereden moet worden en daar komen geen methodes in voor...

Ik kom ook nog even binnenvallen, hier ben ik het zeer mee eens.
Heb op paarden gereden die idd echt niks nodig hadden aan de voorkant, maar het kan ook dat je gewoon af en toe of zelfs wat vaker een ophouding moet geven. Dat heb ik dan liever als een paard wat alleen maar heel hard gaat en uit elkaar valt.
Maar van kneden zou ik het dan niet noemen. Het is dan een individuele ophouding, en weer klaar. En die ophouding staat ook in verband met hoeveel ik drijf etc.

Oké go ahead shoot me.... :Y)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:59

Dan noem je het maar zagen en dan schiet je me maar dood.
Elk paard is uniek net als elke mens. En je kan ook niet alle mensen op dezelfde manier aanpakken.
Bovendien als ik mijn paard niet op een vriendelijke manier zou rijden dan zou ik het zeker wel te horen krijgen van mijn instructeurs.
Daarnaast vind ik het vreemd wat u allemaal zegt zonder mij nog maar 1 seconde te hebben zien rijden. Dan kan u zien dat 'mijn gekneed' uitgevoerd worden door middel van mijn 2 ringvingers die het bit 0,5 cm aanspannen en 0,5 cm ontspannen en hierbij voeg ik extra beenhulp, omdat ik vind als je 1 kilo in de mond neemt dan moet er 5 kilo in de benen zitten (als je begrijpt wat ik bedoel). Van het moment dat mijn paard ophoudt met in het bit hangen, gaat dit over in een licht contact. Ik vraag deze houding ook geen gans uur. Ik laat hem regelmatig in het uur de hals strekken omdat ik weet dat dit een zware oefening voor hem is en ik wil hem hierin niet overvragen. Want dat zou ook niet eerlijk zijn, want hij doet echt zijn best in de les.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:49

x_Quinta_x schreef:
dan vind ik dat dat minder duidelijk is dan af en toe kneden en zo consequent zijn.
En jaa lieve bokkertjes, schiet me nu maar dood, want ik rij niet met een dooie hand :P

kneden = zagen of flossen - hoe je het ook wilt noemen, het is en blijft geklooi aan de voorkant.
Paard reageerd uiteindelijk wel met de krul. Echter zegt dit niks over de rug en dat is waarom het draait.
Paard kan prima in de krul lopen zonder zijn rug goed te gebruiken.
Daarbij vind ik de hulp nogal onduidelijk, ten eerste omdat het niet 1 hulp is omdat het steeds achterelkaar opnieuw gegeven wordt (denk aan steeds been geven - wordt ook niet beter)
en ten 2e vind ik het onduidelijk omdat je ook je ringvinger gebruikt bij een halve of gehele ophouding. (dus tempowisseling wanneer deze niet 100% op je zit reageerd.)

Wanneer je van achter naar voren rijdt, wordt de rug boller (door het actief ondertredende achterbeen) en is rond worden van van de hals het resultaat. Heb je helemaal geen geklooi aan de voorkant voor nodig.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:34

Oke ik klooi, ik zaag, ik flos, ik doe het niet goed, ik ben een slechte ruiter. Vreemd dat mijn paard het dan allemaal zo goed oppakt. Een goed paard is 1, maar dan moet er ook een fatsoenlijke ruiter opzitten die de hulpen goed geeft. Met slechte hulpen zou zelfs Salinero niet lopen denk ik.
Vreemd dat ik en mijn 2 instructeurs dan wel zien en voelen dat dit voor mijn paard wel werkt. Maarja (ver)oordelen van achter een computertje is wel makkelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:45

x_Quinta_x schreef:
Oke ik klooi, ik zaag, ik flos, ik doe het niet goed, ik ben een slechte ruiter. Vreemd dat mijn paard het dan allemaal zo goed oppakt. Een goed paard is 1, maar dan moet er ook een fatsoenlijke ruiter opzitten die de hulpen goed geeft. Met slechte hulpen zou zelfs Salinero niet lopen denk ik.
Vreemd dat ik en mijn 2 instructeurs dan wel zien en voelen dat dit voor mijn paard wel werkt. Maarja (ver)oordelen van achter een computertje is wel makkelijk.

Iig fijn dat je instructeurs vinden dat je paard goed loopt. :j
Ik wil ook best geloven dat je paard ook goed over de rug loopt hoor. :j

Hopelijk ga je wel nadenken over de argumenten waarom wij of iig ik niet die manier gebruik(-en) en dat dat dus ook goed werkt. Ik kan iig niet verder nadenken over jouw manier aangezien je slechts zegt dat het bij jouw paard wel werkt...

Ik wil iig nog wel meegeven dat als de hulpen "werken" wil niet altijd zeggen dat het de juiste zijn - dat merk je wanneer je wel de juiste hulpen gaat gebruiken of later tegen problemen aan loopt...
Ik geef toe dat ik ook wel meer dan eens veranderd ben en de resultaten verbeterde.
Daarbij is het zo dat sommige paarden veel accepteren waar andere allang in verzet zouden komen....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:12

superwoman schreef:
x_Quinta_x schreef:
dan vind ik dat dat minder duidelijk is dan af en toe kneden en zo consequent zijn.

kneden = zagen of flossen - hoe je het ook wilt noemen, het is en blijft geklooi aan de voorkant.
Paard reageerd uiteindelijk wel met de krul. Echter zegt dit niks over de rug en dat is waarom het draait.
Paard kan prima in de krul lopen zonder zijn rug goed te gebruiken.
Daarbij vind ik de hulp nogal onduidelijk, ten eerste omdat het niet 1 hulp is omdat het steeds achterelkaar opnieuw gegeven wordt (denk aan steeds been geven - wordt ook niet beter)
en ten 2e vind ik het onduidelijk omdat je ook je ringvinger gebruikt bij een halve of gehele ophouding. (dus tempowisseling wanneer deze niet 100% op je zit reageerd.)

Wanneer je van achter naar voren rijdt, wordt de rug boller (door het actief ondertredende achterbeen) en is rond worden van van de hals het resultaat. Heb je helemaal geen geklooi aan de voorkant voor nodig.

Om te beginnen vind ik dat kneden zagen absoluut niet hetzelfde is... Daarbij denk ik (en ik zal het wel fout hebben;)) dat je met een kleine hulp aan de voorkant, dus een klein ophoudinkje op de buiten of binnenteugel het paard alleen maar even laat weten wat de bedoeling is. Het is natuurlijk iets anders als je dit de hele tijd doet, maar als ik rijd, dan houd ik mijn hand stil en loopt hij naar mijn idee goed over zijn rug, komt hij met zijn hoofd omhoog dan geef ik een kleine kneep in mijn buitenteugel en dan snapt hij wat ik wil, namelijk dat hij weer laag gaat lopen... Ik denk niet dat hij dan gelijk uit de ontspanning komt ofzo.

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

Ik gebruik manier 2, stomweg omdat ik het zo geleerd heb,
en misschien ook wel omdat ik NIET bitloos rijd enz -.-

xxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

Ilse_123 schreef:
Om te beginnen vind ik dat kneden zagen absoluut niet hetzelfde is... Daarbij denk ik (en ik zal het wel fout hebben;)) dat je met een kleine hulp aan de voorkant, dus een klein ophoudinkje op de buiten of binnenteugel het paard alleen maar even laat weten wat de bedoeling is. Het is natuurlijk iets anders als je dit de hele tijd doet, maar als ik rijd, dan houd ik mijn hand stil en loopt hij naar mijn idee goed over zijn rug, komt hij met zijn hoofd omhoog dan geef ik een kleine kneep in mijn buitenteugel en dan snapt hij wat ik wil, namelijk dat hij weer laag gaat lopen... Ik denk niet dat hij dan gelijk uit de ontspanning komt ofzo.

kneden is een soort meervoud van een kneepje.
Hoe jij het uitlegt is het een kneepje en dus 1 hulp en dus geen zagen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:06

En doorvragen in een wending/volte, waar valt dat dan onder??

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:48

ligt eraan op welke manier je doorvraagt..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:52

Ilse, Ilse!! ik versta jou!! :D Zo doe ik het nl. ook maar ik denk dat er in dit topic erg gefixeerd wordt op zagen en zagen is slecht, dus iedereen die zaagt, wordt dood gedaan hier.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:52

Petulan schreef:
En doorvragen in een wending/volte, waar valt dat dan onder??

Imo gewoon onder het gymnastiseren van het paard, dus even wat extra stelling vragen, en daarna weer lossen. :)
Dus niet vast blijven houden, maar dat geld voor alles.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:59

Robijntjah schreef:
HorsesWoman schreef:
Ik doe het altijd zo; gewoon lichte druk op de binnenhand, en natuurlijk ook op de buitenhand maar dan soms een kneepje in de teugel alsof het een spons is. Zo krijg ik de meeste paarden waar ik op rijd aardig lekker aan het lopen, laag tot loodlijn en natuurlijk altijd ontspannen nagevelijk.

En dit hoor ik dus vaker...
Wat vinden de anderen hier nu van?

Dat wil ik ook graag weten, ik ben wel erg zacht met mijn hand.
Eerst vraag ik, en als mijn paard maar iets nageeft geef ik mee en laat ik hem lekker laag lopen,
als hij al een tijdje loop vraag ik hem dan iets hoger.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:07

Inderdaad, hoe wordt er door jullie stelling gevraagd (naast je been en zithulpen voor de lengtebuiging)?

Ik heb dit zaterdag in de les voor het eerst geoefend, en dan met name de stelling vragen door mijn zit/houding en het been en dan volgt vanzelf zijn hoofd door de lengtebuiging maar moest hem op een gegeven moment nog net wat meer in laten buigen met zijn hals en dat 'vroeg' ik dus met mijn hand door wat te vragen.

hoe zien jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:07

Ik moet dan in mijn eigen lijf meedraaien en om dit te verduidelijken in het begin nog mijn hand flink wat van de hals brengen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:07

Ik snap NIET dat mensen vanaf de binnenteugel rijden. Ik snap de hele gedachte (welke eigenlijk?) daar achter niet, hoe begrens je zoiets? Hoe begeleid je dan het tempo en de buiging? Teugels eraan (contact maar geen echte druk), voorwaarts rijden en door gericht door te vragen voor buiging verkrijg je een constante nageeflijke verbinding met beide teugels maar bij mij vn de buitenteugel.. Lastig zo uitleggen zeg!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:08

x_Quinta_x schreef:
Ilse, Ilse!! ik versta jou!! :D Zo doe ik het nl. ook maar ik denk dat er in dit topic erg gefixeerd wordt op zagen en zagen is slecht, dus iedereen die zaagt, wordt dood gedaan hier.

dat idee kreeg ik ook ja:P, en ik begon mezelf al schuldig te voelen omdat ik wel eens een kneepje geef ;) ,
ag ja, dit is zon discussie waarover je heeeeeeerlijk lang gaat doorgaan zonder dat er een duidelijk antwoord uit komt :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:18

x_Quinta_x schreef:

Ik geloof dat jij je een beetje heel erg aan het tegenspreken bent ;)

Overigens kan je de snelheid ook wat regelen met je zit. Ik zie liever eeen paard wat eerst even uitelkaar loopt en dan weer terugkomt en weer gaat nageven dan een paard wat met gezaag/gekneed weer in de krul wordt gedwongen.
Zagen of kneden maakt overigens geen verschil, het is bij beide hetzelfde: je geeft omstebeurten pijnprikkels in de mond van het paard. Ieder paard zal dan in een krul gaan lopen om die pijnprikkels te ontwijken.