HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_xx

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:29

Mijn Haflinger heeft vorige week voor het eerst een kruisje gesprongen, zij is nu 4. Ik ben zelf totaaaaal geen springer, maar ik vind afwisseling een essentieel onderdeel van mijn training (het vaste rondje in het bos kennen we nu wel, ik wil wel verder maar daarvoor moet zij eerst een betere conditie krijgen), en ik kon toevallig iemand vinden die redelijk met haar overweg kan en het wel eens wou proberen. Balkjes draven heb ik vlak na het inrijden al gedaan, meer als een onderdeel van de training dan om te oefenen voor springen. Balkjes draven dient namelijk heel goed als oefening voor het achterbeen beter ondertreden.

Het springen ging rampzalig, dus ik ga het niet nog een keer proberen, wie weet over een paar jaar, maar voorlopig stortten wij ons wel lekker op dressuur ;) Ohja, en overigens, ik vind het wél een probleem als mensen met hun drie/vierjarigen al meer dan eens per week springen. Paarden moeten uitgroeien, slecht dressuur rijden is heel verkeerd voor de rug, maar slecht springen is nog 1000x schadelijker. Dan kan je beter wat langer wachten en daarná gaan springen. Eerst een goede dressuurbasis, daarna pas springen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:18

Het verbaasd me echt dat sommige mensen met een pony van 4 het normaal vinden om een parcours van 80cm te springen.
Ik spring helemaal niet met mijn 4 jarige paard, dit is zo slecht voor de benen, en vaak is het eerder einde carriere.
Terwijl als je je zal beheersen je paard 20 jaar mee zou kunnen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:22

Ik ken echt heel veel paarden die als 4-jarige rustig de springsport in zijn gegaan, De meeste zijn gewoon oud geworden in de sport. Ik zie niet meer uitval bij deze paarden, dan bij paarden die later de sport in zijn gegaan.

Het is belangrijk dat je alles met beleid doet. en luisterd naar je paard.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:55

Dat is dan geluk, schoentje, ik ken iemand die met 3 verschillende paarden op 3jarige leeftijd is begonnen met springen, alledrie overleden aan artrose op een leeftijd van rond de 20. Dat is gewoon het risico dat je houdt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:38

Artrose is ook erfelijk. Ik heb het ook over 4-jarige en niet over 3-jarige. Je moet de jonge paarden natuurlijk niet gaan overwerken. Het is niet zo dat onze 4-jarige elke week een parcours springen, ze worden ook niet vaker dan 3 á 4 keer in de week gereden. Daarbij krijgen de meeste in het najaar 3 maanden wei vakantie.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:45

3 of 4 maakt vrij weinig uit, bij allebei de gevallen zijn de laatste groeischijven nog niet gesloten en is het paard dus nog niet volledig uitgegroeid.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:36

Een 3 of 4-jarige maakt zeker wel verschil! Een jaar is veel op zo'n kort leventje. Als je het zo stelt maakt het ook geen verschl of ie 5 is, of 6. Is iedere keer maar een jaar.
Of je dat paard nu elke dag dressuur rijd of af en toe een sprongetje maakt, maakt geen verschil. Het gaat erom dat je beide met beleid doet.
Veel van de paarden die ik oud heb zien worden, zijn als 4-jarige begonnen in de springsport.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:03

Van de eerste zes levensjaren dat het paard nog niet volgroeit is maakt het niet uit of dat het derde of het vierde jaar is. Allebei fout. Je kunt alles met beleid doen en denken dat je paard het leuk vind om te doen en noem zo maar op, maar het risico van de schade die het paard er later aan kan hebben blijft gewoon bestaan. Je kunt van te voren gewoon niet inschatten hoeveel last je paard er later van gaat hebben.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:10

wat ik zie van verschillende stallen is dat ze ongeveer 2 keer per week springen met een 4-jarig paard. en zelden hoger dan 1 meter heel soms 1 meter 10

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:52

Mijn verzorgpaard, begon ongveer met het zelfde als jouw met 4 jaar. en dan met 5 officeel?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:18

Hier ook (:
4e beginnen met leren 5e officieel.