) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
.
Dan is het inderdaad ontspanning er in rijden maar goed, zo simpel als het is om dat te zeggen, zo moeilijk is het om dat er echt in te krijgen... Zeker met eentje die van nature nogal een "driftkop" is.
Daar zijn ook niet echt kant en klare tips voor... De ene moet je inhouden tot ie kalm is en dan pas geven, de andere moet je net vooruit rijden..
laetitia schreef:Hoe gaat een thiedemannteugel dan helpen bij mijn bijrijdpaard als hij zijn hoofd steeds achter de teugel en tussen voorbenen doet om te bokken en aan te galloperen?
Hij heeft nl. geen enkel probleem om hoofd laag te houden, als hij wil gaan dan gaat hij achter het bit lopen, krult op en gaat bokken.
zap schreef:Mijn eigen pony heb ik ook weleens met slof buitengereden. Ze had een periode dat alles eng was en dat ging met steigeren/omdraaien/wegrennen. Ik was blij met mijn slof hoor, was binnen een week weer opgelost... (vertrouwen verziekt door slof..??) zonder een gevaar te zijn voor overigens verkeer. Overigens liep pony dodelijk braaf aan het halster, dodelijk braaf met andere paardjes, dodelijk braaf in de bak. Probleem lag echt alleen buiten en dan moet het dus ook daar opgelost worden
.
kiddes schreef:laetitia schreef:Hoe gaat een thiedemannteugel dan helpen bij mijn bijrijdpaard als hij zijn hoofd steeds achter de teugel en tussen voorbenen doet om te bokken en aan te galloperen?
Hij heeft nl. geen enkel probleem om hoofd laag te houden, als hij wil gaan dan gaat hij achter het bit lopen, krult op en gaat bokken.
dit doet de mijne dus ook! opkrullen enb gaan bokken...wat dan?
Als je er tijd voor hebt bij elke bok een schop die zegt "nou mannetje zo gaat dat niet" Voor verstokte bokkers is dat de enige manier... Zorgen dat je blijft zitten dat ze niet weten dat als ze maar hard genoeg bokken je er vanzelf wel af gaat... Vicieuze cirkel doorbreken.
in zn 3de versnelling
.laetitia schreef:hoe 'werkt' een slofteugel dan?
Blijkbaar is het een rem?
En een middel om paard 'naar beneden' te rijden? (dat zelfs werkt als de achterhand niet wordt meegenomen?)
...
Op zo'n moment ziet ie alleen nog wat achter hem gebeurt en bovendien rent en bokt zo dubbelgeplooit staan zo moeilijk... Slof kan niet alleen helpen om ze naar beneden te trekken maar ook om ze met hun neus op je knie te parkeren.
Met ze naar beneden te trekken vergemakkelijk je het alleen voor ze.
.
), stukje wijken, steeds wisselend links en rechts, zodat ik hem meer bezig hield, en dan tussendoor weer even proberen of hij wilde ontspannen en bij me zou blijven.
(neus in de lucht deed hij uit zichzelf dan al vaak) In een iets verder verleden had hij me er buiten ook al eens afgebokt omdat ik hem steeds inhield en hij het daar niet mee eens was. Toen ik er naast lag bleef hij gelukkig wel braaf bij me staan, was niet leuk geweest als hij zonder me doorgerend was. Ach, was een beetje een dominant heerschap wat zich soms flink heet kon maken en beledigd kon zijn (helft Engels volbloedje, andere helft eigenwijze New Forest
)
.