wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:47

wordt hij gewoon enthousiast of is het angst? (enthousiast in extreme mate welliswaar maar je snapt wel wat ik bedoel :D)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:54

Hij wordt niet echt 'enthousiast', hij wordt gewoon heel erg 'heet' en fokt zichzelf enorm op.

Bij langere ritten vooral dus op de terugweg, dan wilt hij het liefst vliegend naar huis...Als ik hem dan 1 vinger geef dan is het gedaan! Dus dan houdt ik hem in en mag hij gewoon niet galloperen maar dat wordt dan dus een strijd met bokken en schuin lopen en bokken en drammen ;-).
Dus meestal stap ik de hele terugweg dan maar om dat gedoe niet te hebben...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:58

Hij is dus niet bang... Het is dus echt protest, niet makkelijk als je zo'n druktemaker hebt... :\ Dan is het inderdaad ontspanning er in rijden maar goed, zo simpel als het is om dat te zeggen, zo moeilijk is het om dat er echt in te krijgen... Zeker met eentje die van nature nogal een "driftkop" is. := Daar zijn ook niet echt kant en klare tips voor... De ene moet je inhouden tot ie kalm is en dan pas geven, de andere moet je net vooruit rijden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:00

dat is ook zo Phara, op dit soort dingen kan je pas antwoord geven als je er zelf bij bent :)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:30

laetitia schreef:
Hoe gaat een thiedemannteugel dan helpen bij mijn bijrijdpaard als hij zijn hoofd steeds achter de teugel en tussen voorbenen doet om te bokken en aan te galloperen?

Hij heeft nl. geen enkel probleem om hoofd laag te houden, als hij wil gaan dan gaat hij achter het bit lopen, krult op en gaat bokken ;-).

dit doet de mijne dus ook! opkrullen enb gaan bokken...wat dan?

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:40

zap schreef:
Mijn eigen pony heb ik ook weleens met slof buitengereden. Ze had een periode dat alles eng was en dat ging met steigeren/omdraaien/wegrennen. Ik was blij met mijn slof hoor, was binnen een week weer opgelost... (vertrouwen verziekt door slof..??) zonder een gevaar te zijn voor overigens verkeer ;). Overigens liep pony dodelijk braaf aan het halster, dodelijk braaf met andere paardjes, dodelijk braaf in de bak. Probleem lag echt alleen buiten en dan moet het dus ook daar opgelost worden ;).

;)

Idem dito hier.

Mijn pony heeft is 1 keer zich vliegensvlug omegdraaid en het pad naar huis kei hard afgerend .
Als er geen plas was geweest dan was die gewoon de weg opgelopen met alle gevolgen van dien.
Ik rij al 6 jaar met hem buiten aan een lang teugeltje.
En toch was op een zeer korte periode(3 buitenritjes) zijn zelfvertrouwen in het vluchten zo toegenomen.
Dat ik even wat hulp nodig had om mijn vertrouwen en zijn kuren te baas te worden.
want alles was goed om zich aan te stellen.
Na 3 keer rijden was het dan ook weer klaar.
En rijden we ondertussen alweer jaren terug braaf buiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:35

kiddes schreef:
laetitia schreef:
Hoe gaat een thiedemannteugel dan helpen bij mijn bijrijdpaard als hij zijn hoofd steeds achter de teugel en tussen voorbenen doet om te bokken en aan te galloperen?

Hij heeft nl. geen enkel probleem om hoofd laag te houden, als hij wil gaan dan gaat hij achter het bit lopen, krult op en gaat bokken ;-).

dit doet de mijne dus ook! opkrullen enb gaan bokken...wat dan?

Wanhopig proberen te blijven zitten en hopen dat ie er een keer mee gaat stoppen... := Als je er tijd voor hebt bij elke bok een schop die zegt "nou mannetje zo gaat dat niet" Voor verstokte bokkers is dat de enige manier... Zorgen dat je blijft zitten dat ze niet weten dat als ze maar hard genoeg bokken je er vanzelf wel af gaat... Vicieuze cirkel doorbreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 05:20

en vaart maken :) in zn 3de versnelling :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:54

Ik laat hem altijd maar gewoon bokken. Gelukkig bokt die van mij niet heel hoog, en ik 'negeer' het gewoon.
Als ik me namelijk boos maak of er tegen in ga, dan wordt hij nog 'bozer'.

Dus negeren, ontspannen, ontspannen en nog eens ontspannen...Al is dat soms heel erg lastig op zo'n 'boos' paard ;-).
Wat ik wel doe als hij in zo'n bui is, is zijn hoofd heel hoog houden. Teugels kort pakken en handen hoog boven de schoft. Dan kan hij zich nl. niet rond maken en wordt bokken een stuk lastiger!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:08

laetitia schreef:
hoe 'werkt' een slofteugel dan?

Blijkbaar is het een rem?
En een middel om paard 'naar beneden' te rijden? (dat zelfs werkt als de achterhand niet wordt meegenomen?)

Als je een lenig paard hebt die zich goed op kan krullen is de slof op zich absoluut geen rem :P...
Maar het kan er wel voor zorgen dat het paard zich moeilijker aan je rem/hulpen kan onttrekken door bijvoorbeeld te slaan met het hoofd, de neus in de lucht te steken of ernstig te pullen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:12

Als je hem met zijn neus tegen je schoen trekt met behulp van de slof, reken maar dat ie dan stopt of iig op een klein voltetje zal doorrennen := Op zo'n moment ziet ie alleen nog wat achter hem gebeurt en bovendien rent en bokt zo dubbelgeplooit staan zo moeilijk... Slof kan niet alleen helpen om ze naar beneden te trekken maar ook om ze met hun neus op je knie te parkeren. ;) Met ze naar beneden te trekken vergemakkelijk je het alleen voor ze.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:11

Ik parkeer hem meestal even tegen een boom als hij niet meer wilt stoppen met galloperen en niet meer op mij reageert :D.

Gelukkig stopt hij dan wel...Dus ik heb altijd nog een 'uitweg'...!
Bokken doe ik dan dus mijn handen heel overdreven hoog met kort teugeltje, zodat hij zijn rug niet kan bollen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:35

mijn pony wilde ook altijd hard op de terugweg, vooral als ik alleen op buitenrit was. Ik heb toen een tijd met hem alleen op de heenweg gedraafd en gegaloppeerd en op de terug weg stappen, als het even kon, ontspannen met lange-losse teugel, en als hij harder wilde of begon te dribbelen proberen kort in te houden en dan weer ruimte geven (pompend remmen zoals Kim zegt) Ging hij ondanks dat nog steeds door met druk doen en dribbelen dan zette ik hem aan het werk met schoudervoor en schouderbinnenwaarts (tot zelfs zijwaarts als dat nodig was :P), stukje wijken, steeds wisselend links en rechts, zodat ik hem meer bezig hield, en dan tussendoor weer even proberen of hij wilde ontspannen en bij me zou blijven.
Hij bleef die buien wel af en toe houden, en met regenachtig winderig weer en mensen met paraplu's etc. heb ik ook wel eens afgestapt als het me te gek werd, maar meestal werkte het wel en de laatste jaren kon ik hem op die manier ook wel in draf houden, of een stukje galopperen op de terugweg.
Hem reed ik nooit met slofteugel, en moest inderdaad wel eens oppassen dat hij niet ing bokken en dan hield ik ook liever zijn hoofd gewoon hoog met weggedrukte rug O:) (neus in de lucht deed hij uit zichzelf dan al vaak) In een iets verder verleden had hij me er buiten ook al eens afgebokt omdat ik hem steeds inhield en hij het daar niet mee eens was. Toen ik er naast lag bleef hij gelukkig wel braaf bij me staan, was niet leuk geweest als hij zonder me doorgerend was. Ach, was een beetje een dominant heerschap wat zich soms flink heet kon maken en beledigd kon zijn (helft Engels volbloedje, andere helft eigenwijze New Forest ;))

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:32

@joyce: Doe ik inderdaad ook weleens, als hij echt te drammerig wordt...vooral zijgangen rijden op de terugweg. Al wordt hij dan wel boos op me.

Ik heb besloten om me voorlopig eerst te richten op mijn dressuurtraining in de bak en als ik met hem kan lezen en schrijven ga ik weer richting bos en heide ;-).

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:24

Ik heb hem altijd onder langs. dat verkomt dat ie zen hoofd omhoog gooit en er byv vandoor kan gaan! op de zijkant vind ik hem niet werken..

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:06

Met een buitenrit heb ik ook altijd de slof om, onderlangs.
Mijn paard steigert, draait om en probeerd terug te gaan... ook als we met een groep zijn en rijden gewoon door.