paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:11

JD_Mokkeltje schreef:
Ik vindt paardrijden wel degelijk een sport.
Degenen die het niet met me eens zijn, en nooit paardgereden hebben,
raad ik aan om eens een uurtje te gaan paardrijden.

En wat raad je mij aan? Ik ben het niet met je eens en ik heb vrij veel paardgereden (vanmiddag nog, lekker in de sneeuw) (:)

CharleyT

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:31

Met deze discussie zouden we niet misstaan in de tweede kamer. Mierenneuken over een woord, eindeloze voor en tegens, echte en zelfbenoemde kenners die het hoogste woord voeren.
Het zal me echt worst wezen, sport of geen sport. Maar je kunt er wel Olympische medailles mee winnen, dus ja......................... verwarrend.
Ik vind het gewoon een heel leuke activiteit(of sport of lichaamsbeweging of hobby of...vul maar in)

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:11

ja paardrijden is zeker wel een sport

en het paard doet heus niet alles, en het maakt niet uit dat je het op een paardenforum zet want je kan paardrijden leuk vinden maar toch de mening hebben dat het geen sport is

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:26

Ik vind dat het een sport is.
Want je moet zelf vaak ook werken.
Heel veel mensen die niet paardrijden die denken dat het paard alles doet.
Maar als ze er eenmaal aan beginnen piepen ze wel anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:17

CharleyT schreef:
Met deze discussie zouden we niet misstaan in de tweede kamer. Mierenneuken over een woord, eindeloze voor en tegens, echte en zelfbenoemde kenners die het hoogste woord voeren.
Het zal me echt worst wezen, sport of geen sport. Maar je kunt er wel Olympische medailles mee winnen, dus ja......................... verwarrend.
Ik vind het gewoon een heel leuke activiteit(of sport of lichaamsbeweging of hobby of...vul maar in)

En dat is het enige waar het om gaat, het is LEUK =:)
Het valt me namelijk op dat een hoop mensen die paardrijden als sport helemaal geen lol met hun knol hebben en kennelijk meer belang hechten aan wat anderen denken dat aan wat ze zelf vinden.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:58

Hoor die opmerking ook regelmatig. Maar vind het toch wel degelijk een sport. Darten is ook een sport en het enige wat je daar doet is met je Arm op en neer zwaaien en na der hand je biertje optillen. Waarom zou paardijden dan geen sport zijn?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:03

Natuurlijk is paardrijden een sport.

Vanmiddag nog kwamen ik en mijn dochter tijdens een buitenrit twee nordic walkers tegen buiten het dorp.
Vraagt de man: "is het niet te koud?" waarop ik zeg nee hoor, we blijven wel in beweging.....hoort mijn dochter (reed achter mij) vervolgens dat de man zegt: "tja...de paarden blijven wel in beweging". (:) Nou ja zeg.....we hebben niet gereageerd. Weet wel dat er veel mensen zo over denken...laat ze maar eens een keer een uurtje gaan rijden....komen ze er wel achter dat het niet alleen maar stilzitten is. :D

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:24

ik vind het niet echt een sport , maar meer een manier van leven. Er is zoveel meer om het hele paardhouden heen, dat rijden uiteindelijk een van de laatste dingen is om je paard gezond te houden.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:26

Volgens mij heeft het een naam:

Paardensport.

En die is onder te verdelen in diverse categorieën..

Ik vind het niet echt een sport als je geen wedstrijden rijdt.. ik weet niet.. maar mij maakt het ook niet uit want ik doe /deed het voor me plezier

Anniek16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:27

Het is absoluut zeker weten wel een sport, alhoewel ik zelf niet veel rijd. Een vriendin van mij bezit een manege rijd een aantal paarden per dag en heeft me toch een beenspieren, en dan beweren dat het geen sport is, pff.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:52

Ik vind paardrijden zeker weten een sport!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:00

paardrijden is zeker een sport, niet alleen het paardrijden hoort erbij, maar ook de verzorging en opvoeding van je paard...
met het paardrijden zelf moet je controle over je eigen lichaam en emoties hebben en train je je lichaam om die controle te krijgen (gymnastiserende arbeid), met uitmesten train je je spieren om spierkracht te vergroten (krachttraining) en met de opvoeding van je paard ben je constant bezig met hoe, wat, wanneer (denken, dus een denksport). kortom paardrijden is een multifunctionele sport...

mijn fysio vindt de paarden sport dan ook echt topsport en raad mij in ieder geval aan om ermee door te gaan...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:03

Ook ik heb deze discussie vaak met mijn man!! Mijn man is echt een fanatieke hardloper en fitnisser, en hij heeft een zomer lang gelest op de manege (hij is veeeel te groot voor mijn fjord).
En hij blijft beweren dat je van paardrijden niet moe wordt, en die spierpijn achteraf, komt door het brede zitten volgens hem!!

Dus sja...wij hebben vaak een discussie hierover, ik vind namelijk dat het wel een sport is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:13

lammie2701 schreef:
paardrijden is zeker een sport, niet alleen het paardrijden hoort erbij, maar ook de verzorging en opvoeding van je paard...
met het paardrijden zelf moet je controle over je eigen lichaam en emoties hebben en train je je lichaam om die controle te krijgen (gymnastiserende arbeid), met uitmesten train je je spieren om spierkracht te vergroten (krachttraining) en met de opvoeding van je paard ben je constant bezig met hoe, wat, wanneer (denken, dus een denksport). kortom paardrijden is een multifunctionele sport...

mijn fysio vindt de paarden sport dan ook echt topsport en raad mij in ieder geval aan om ermee door te gaan...

Paardensport is inderdaad sport, maar PAARDRIJDEN is een bezigheid die je op veel manieren kunt doen, het kan als sport, maar het kan ook als hobby, als vervoer, als therapie, etc.
Uitmesten is gewoon werk, is niets mis mee, is heel gezond, maar daarmee is het geen sport. Het is toch ook geen sport als een bouwvakker met stenen sjouwt??? Reken maar dat hij daarmee zijn spierkracht vergroot.

Paardrijden/paarden houden is wel multifunctioneel, maar niet per definitie een sport. In welke vorm je het ook doet, het is een bezigheid, maar niet altijd een sport.....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:14

Als je het zo uitlegt dan ben ik het volledig met je eens ja!!

Amreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:17

ik mijn omgeving zijn het trouwens wel opvallend vaak mannen die zeggen 'van paardrijden word je niet moe, want paardrijden is gewoon zitten op een paard' maar als ik ze dan vraag of ze het eens willen proberen, haken ze allemaal af... :+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:25

Waratje schreef:
lammie2701 schreef:

Paardensport is inderdaad sport, maar PAARDRIJDEN is een bezigheid die je op veel manieren kunt doen, het kan als sport, maar het kan ook als hobby, als vervoer, als therapie, etc.
Uitmesten is gewoon werk, is niets mis mee, is heel gezond, maar daarmee is het geen sport. Het is toch ook geen sport als een bouwvakker met stenen sjouwt??? Reken maar dat hij daarmee zijn spierkracht vergroot.

Paardrijden/paarden houden is wel multifunctioneel, maar niet per definitie een sport. In welke vorm je het ook doet, het is een bezigheid, maar niet altijd een sport.....

als je het zo bekijkt ok, maar wanneer je een eigen paard hebt hoort dat wel bij je sport, het is immers (als je het niet proffessioneel doet) niet je werk...het hoort bij je hobby en dus ook je sport...als je met paarden bezig bent beoefen je in mijn ogen meerdere takken van sport...het zorgt ook voor een betere algehele conditie (bij mij in ieder geval)...

maar goed gelukkig heb ik een goede fysio en gelukkig stimuleert hij mij juist om door te gaan...

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:25

Weten jullie dat je met een uur paardrijden een stuk meer calorieën verbrand dat met een uur softbal?
En dat je met tennis helemaal niet zoveel meer calorieën verbrand als met paardrijden?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:32

dat wist ik niet, maar wel leuk om te weten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:40

lammie2701 schreef:
als je het zo bekijkt ok, maar wanneer je een eigen paard hebt hoort dat wel bij je sport, het is immers (als je het niet proffessioneel doet) niet je werk...het hoort bij je hobby en dus ook je sport...als je met paarden bezig bent beoefen je in mijn ogen meerdere takken van sport...het zorgt ook voor een betere algehele conditie (bij mij in ieder geval)...

maar goed gelukkig heb ik een goede fysio en gelukkig stimuleert hij mij juist om door te gaan...

Ik HEB een eigen paard, al jaren en het is voor mij nog nooit een sport geweest, maar altijd een leuke bezigheid, mijn hobby :D
Het is niet een sport omdat het je hobby is, want heel veel hobby's zijn helemaal geen sport. Denk maar aan tuinieren, knutselen, bloemschikken, bierflesjes verzamelen, noem het maar. Echt geen sport, echt wel hobby. :P

Het verbranden van calorieen maakt iets niet tot een sport, want dan zou die bouwvakker met het stenen sjouwen het nog altijd winnen....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:43

ik bedoelde het niet aanvallend hoor...
maar goed wij verschillen dus van mening...kan...paardensport wordt i m o niet voor niks paardensport genoemd maar goed dat is mijn mening...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:46

lammie2701 schreef:
ik bedoelde het niet aanvallend hoor...
maar goed wij verschillen dus van mening...kan...paardensport wordt i m o niet voor niks paardensport genoemd maar goed dat is mijn mening...

Geeft niets hoor, maarre de discussie gaat niet over "paardensport" maar of "paardrijden" een sport is. Paardensport is meer dan alleen paardrijden (denk b.v. aan mensport) en paardrijden is meer dan alleen maar sport....

Als iemand zegt dat paardensport een sport is, zal ik dat niet ontkennen :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:53

ja toevallig men ik ook, freestyle ik met mijn paard en ik rij mijn paard, ook maak ik graag buitenritten...in mijn ogen is paardrijden en paardensport hetzelfde...maar ja misschien komt dat omdat ik zo veelzijdig bezig ben, niet echt bij stilgestaan dat anderen daar een andere mening over kunnen hebben...

wat toevallig trouwens dat we in de zelfde gemeente wonen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:57

lammie2701 schreef:
ja toevallig men ik ook, freestyle ik met mijn paard en ik rij mijn paard, ook maak ik graag buitenritten...in mijn ogen is paardrijden en paardensport hetzelfde...maar ja misschien komt dat omdat ik zo veelzijdig bezig ben, niet echt bij stilgestaan dat anderen daar een andere mening over kunnen hebben...

wat toevallig trouwens dat we in de zelfde gemeente wonen...

Tja, ik heb niets met wedstrijden, maar mag graag dressuren en buitenritten maken. allerlei dingen wel uitgeprobeerd op NH-gebied, maar grondwerk is niet helemaal ons ding, schrikparcoursje doen we ook wel eens bij ons op stal, doe ik ook wel mee, is leuk voor een keertje. Sprongetje maken is ook leuk, maar is me teveel werk om op te zetten :P
Waar staat jouw paard? Die van ons staan ten noorden van Ede.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:59

mijn paard staat aan de maanderbroekweg, paralelweg aan de snelweg tussen ede en veenendaal net buiten de kraats, zelf woon ik in ede in de rietkampen...