Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:33

Anne_GTI schreef:
Twiggy2008 schreef:
Vind ik ook. Als je dit nodig hebt, stop dan alsjeblieft met mennen en/of paardrijden. Je doet er een paard echt geen plezier mee zijn mond zo vol te proppen. Geloof ik helemaal niets van. :n
Ik zou het schandalig vinden als dit wordt goed gekeurd door de KNHS. Net zoals dat ik het schandalig vind dat er paarden rond lopen die last hebben van hun mond door ons.

Weleens de leidsels van een vierspan vast gehad? Dan weet je ook dat het per paard individueel aansturen op snelheid in een hindernis al lastig zat is. Tel daarbij de gedrevenheid van het paard, de smalle poortjes, de bodem, vertraging van de kar, de grooms achterop en het publiek langs de kant.... Ineens kan ik me wel een voorstelling maken van de bescherming bij een individueel menpaard in het span.

Da's toch net even andere koek dan de een op een relatie als je erop zit.

Tja, en dat betekent dus dat men al jaren zonder deze uitvinding deze paarden eigenlijk 'stiekem' toch wel pijnigt? Mag ik dat dan uit jouw woorden opmaken?? Hmmm, misschien dat mensen paarden dan niet voor dit soort zaken hadden mogen gebruiken. Of mag ik dat niet zeggen :+ ? Waarschijnlijk niet, maar zo sta ik er dan toch wel in.

Dus ik snap best dat het andere koek is, dat mennen, maar ik snap dan niet dat mensen wel al jarenlang zo met paarden omgaan. :?
En nu ineens komt er een uitvinding en ach en wee, dan is het ineens wel voor te stellen dat je je paard ergens mee kan beschermen? :\

(Overigens sta ik op een stalling waar ook heel fanatiek aan mensport gedaan wordt. Alleen heb ik zelf die behoefte helemaal niet ;), maar ik krijg nog best veel mee wat betreft het mennen an sich).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:39

En het allerleukste van dit ding is nog dat 'ie 750 euro kost.. :=

Daan_O

Re: Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:45

Ik vind het echt zot dat zulke dingen bedacht worden, ik kan ook gewoon echt niet begrijpen dat je zoiets wilt gebruiken. Degene die dit maakt cq gebruikt erkend dus dat het paard last van het bit heeft.

Waarom dan niet bitloos rijden ipv nog meer spul in de mond doen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:48

Er staat deze maand een stuk in de Bit waarin de bedenker wordt geïnterviewd. Quote:
'Je kan beter 750 euro uitgeven dan een heel nieuw paard kopen, toch?'

Euh, juist.
Je kan ook kijken waar je probleem ligt en dat oplossen. :=

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:03

Elk paard is nou eenmaal anders, je gaat een top-menpaard niet laten staan omdat ie gevoeliger is dan de rest van de paarden uit je span. Dan is de bitbuddy een superoplossing en goedkoper dan een nieuw paard met hetzelfde talent. Met vier paarden voor de koets is het moeilijk om elk paard te hanteren zoals hij/zij dat het prettigst vindt, helemaal in de hectiek van een marathon.
Jammer dat de meesten niet goed lezen, dit product is in eerste instantie bedoelt voor menners, waar bitloos niet mogelijk is, en niet voor ruiters.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:26

Ik heb de 'advertentie' nog eens doorgelezen. Mennen wordt genoemd, maar meteen in het eerste stukje, gaat het over topRUITERS. Ik was me er niet van bewust dat menners ook met die benaming worden aangeduid :)

EDIT: tikfout
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 01-12-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:28

Grobegni dat is een keuze die je maakt. Als ik mijn paard alleen op die manier zou kunnen rijden of mennen zou ik mij daar absoluut niet goed bij voelen en dus niet doen. Dat het misschien in eerste instantie alleen bedoeld is voor menners wilt niet zeggen dat ruiters er geen gebruik van gaan maken om hun eigen slechte rijkunsten te verdoezelen...

Als er dan toch perse gebruik van een bit gemaakt moet worden en dan zou het misschien wel een prettigere manier voor het paard kunnen zijn. Maar nogmaals, op die manier zou ik persoonlijk niet met mijn paard willen communiceren.

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:43

Goed punt Grobegni ! Eens een heldere uitleg en benadering van dit item!
ps. Daan_Ordeal, ik begrijp, dat jij het liefst bitloos rijdt met je paard. Geweldig en helemaal goed, maar waar staat dat dit absoluut pijnloos is? Ik bedoel eigenliijk, als je een paard hebt met weke lagen, dan wordt dat zichtbaar door bijvoorbeeld wonden op de lagen. Hiervoor is dit volgens mij een goede opplossing. Het paard heeft geen pijn meer/de lagen blijven heel en menner kan met zijn/haar favoriet blijven rijden..kortom , iedereen blij! Ik weet er niets van/heb geen oordeel, maar er wordt ook wel gezegd dat bitloos niet geheel pijnloos is?! Ik wil niet van het topic afwijken, maar...

BTW Ik ben nu 3 jaar gebruiker van de Bitbuddy en ben erg tevreden!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:51

Ik vindt t belachelijk dat t zo duur moet zijn, een bitje bij een mens kost misschien aan techniekkosten bij de tandtechnieker een 30 euro. Hier zit iets meer materiaal aan.. Ik heb t overlegd met mijn tandtechnieker (werk in de tandheelkunde) hij kon t aan bieden voor 50 euri.....

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:02

pebbels75 schreef:
Ik vindt t belachelijk dat t zo duur moet zijn, een bitje bij een mens kost misschien aan techniekkosten bij de tandtechnieker een 30 euro. Hier zit iets meer materiaal aan.. Ik heb t overlegd met mijn tandtechnieker (werk in de tandheelkunde) hij kon t aan bieden voor 50 euri.....

Dan wil ik graag bij deze voor alle paarden bij jou bestellen. Is hij op de hoogte dat er een gipsafdruk moet komen van betreffende paarden en dat iedere Bitbuddy paardgebonden is?
Lijkt mij toch belangrijk om erbij te vertellen. Wellicht heb je dat gedaan? En de mallen...het bezoek..de productie..ontwikkelingskosten..kortom..de hele boel om er uiteindelijk een perfect passende beschermer voor te krijgen? Ben wel benieuwd nu! :D

ps...Maakt hij voor jou een mensenbitje voor 30,- incl. zijn/haar salaris? En wat is een mensenbitje eigenlijk?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:09

Ja tuurlijk is hij daarvan op de hoogte, niet zo degenererend hoor! Dergelijke zaken worden voor mensen al jaren gemaakt.

Een bitje voor mensen kan diverse redenen hebben. Het kan een rubber-anti knars plaatje zijn, een hockey bitje (bescherming) een gladde splint voor klemmers, een bitje om snurken tegen te gaan. Voor mensen worden deze zaken al jaren gemaakt. Ook vergelijkbaar met de materialen die voor t paard gebruikt worden. Denk aan orthodontie bij kinderen, beugels en retentieplaten (om ruimte te behouden...)

Ik heb het artikel laten lezen en hij lag dubbel van het lachen bij het zien van de prijs....

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:13

Oja, de mal wordt gewoon gemaakt met alginaat, het zelfde spul wat in de tandheelkunde voor afdrukken gemaakt wordt. Een afdruk maken is niet lastig.

Ik denk dat een gemiddelde dierenarts dit gewoon kan doen. Ik zou het als mondhygieniste gerust durven.

Daarvan wordt een mal gemaakt waarop de tandtechnieker een " bitbuddy" kan maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:27

AddWork schreef:
Goed punt Grobegni ! Eens een heldere uitleg en benadering van dit item!
ps. Daan_Ordeal, ik begrijp, dat jij het liefst bitloos rijdt met je paard. Geweldig en helemaal goed, maar waar staat dat dit absoluut pijnloos is? Ik bedoel eigenliijk, als je een paard hebt met weke lagen, dan wordt dat zichtbaar door bijvoorbeeld wonden op de lagen. Hiervoor is dit volgens mij een goede opplossing. Het paard heeft geen pijn meer/de lagen blijven heel en menner kan met zijn/haar favoriet blijven rijden..kortom , iedereen blij! Ik weet er niets van/heb geen oordeel, maar er wordt ook wel gezegd dat bitloos niet geheel pijnloos is?! Ik wil niet van het topic afwijken, maar...

BTW Ik ben nu 3 jaar gebruiker van de Bitbuddy en ben erg tevreden!

Nou, ik rij heel toevallig ook bitloos en kan je vertellen dat ik mijn paard op geen enkele manier pijn doe, hoor. ;)
En voor we weer die ellenlange zeurdiscussie krijgen hierover, je bent welkom om naar mijn optoming te komen kijken. :D
Al die fabeltjes ook altijd...... :O

Als mijn paard pijn zou hebben door hem te berijden, waar dan ook (of het nou zijn mond is, zijn rug, zijn benen, waar dan ook), dan zou ik direct stoppen met rijden. Direct. :j
Maar ik zou weigeren om aan symptoombestrijding te doen. ;)

Jij bent dan toevallig een menner die zich verdiept heeft in de lagen van je paard, maar ik vind het maar vreemd dat velen al jarenlang blijkbaar gewoon doorrijden, eh... mennen :P (met blijkbaar de kennis dat de paarden last van hebben van het bitgebruik) en nu komt er een uitvinding en dan komt ineens de aap uit de mouw en gaat men wat aan het probleem doen.... :?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:31

Een zeem om het bit is al jaren de normaalste zaak. Ipv een zeem een bitbuddy om de lagen te beschermen vind ik niet zo raar.

:D Pebbels, je baas ziet hier geen handel in? Concurrentie is nooit verkeerd. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:25

Twiggy2008 schreef:
Jij bent dan toevallig een menner die zich verdiept heeft in de lagen van je paard, maar ik vind het maar vreemd dat velen al jarenlang blijkbaar gewoon doorrijden, eh... mennen

Klopt niet want:

Anne_GTI schreef:
Een zeem om het bit is al jaren de normaalste zaak.

Dat er nu iets nieuws is, is toch alleen maar mooi?
Hoe meer mensen er bewust van worden hoe beter toch?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:56

Anne_GTI schreef:
Een zeem om het bit is al jaren de normaalste zaak. Ipv een zeem een bitbuddy om de lagen te beschermen vind ik niet zo raar.

:D Pebbels, je baas ziet hier geen handel in? Concurrentie is nooit verkeerd. ;)

haha, het is niet mijn baas maar een bevriende tandtechnieker... Nee hoor. Tandheelkunde bij mensen is al druk genoeg :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:02

In de bit stond trouwens ook dat er patent was aangevraagt op het 'ontwerp' van de bitbuddy. Dus ik denk dat je niet zomaar een concurerend bedrijfje op kan zetten. Jammer maar helaas :P . Het is inderdaad schandalig duur voor een gips malletje en een beetje plastic.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:03

upendo schreef:
Er staat deze maand een stuk in de Bit waarin de bedenker wordt geïnterviewd. Quote:
'Je kan beter 750 euro uitgeven dan een heel nieuw paard kopen, toch?'

Euh, juist.
Je kan ook kijken waar je probleem ligt en dat oplossen. :=

Is dat niet precies wat hier wordt gedaan?
Probleem: enthousiast paard met gevoelige lagen
Oplossing: Bitbuddy
Dat jij het er niet aan uit wil geven, wil niet zeggen dat het een slecht product is ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:20

Iris82 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Jij bent dan toevallig een menner die zich verdiept heeft in de lagen van je paard, maar ik vind het maar vreemd dat velen al jarenlang blijkbaar gewoon doorrijden, eh... mennen

Klopt niet want:

Anne_GTI schreef:
Een zeem om het bit is al jaren de normaalste zaak.

Dat er nu iets nieuws is, is toch alleen maar mooi?
Hoe meer mensen er bewust van worden hoe beter toch?

Ik juich het alleen maar toe dat mensen zich bewust worden van wat ze hun paard(en) aandoen. ;)
Alleen vind ik zo'n ding erbij proppen in de mond, naast dat er een schandalig commercieel prijskaartje aanhangt, wel een beetje symptoombestrijding. Net als die zeem om het bit trouwens. :roll:

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:24

Ik vind het een goede uitkomst.
En 90% hier zegt wel dat je dan moet stoppen met rijden als je zoiets nodig heb. Maar als je naar een wedstrijd/concour enz. gaat dan is het niet op 2 handen te tellen hoeveel mensen er 'onbewust?' trekken in de mond van het paard.

Je heb ook paarden die met springen of buitenrijden gewoon niet te houden zijn (En je kan zeggen wat je wilt, maar die bestaan er zeker) waardoor je teveel druk op de teugels heb en misschien de lagen kapot maakt. Daarvoor is dit een goede oplossing lijkt me..

Ik denk dat iedereen die negatief reageert eerst even 2x moet nadenken voor 'ie wat zegt.

Het is overigens wel erg duur, en ik zou het er niet voor over hebben! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:30

Evaa_ schreef:
Ik vind het een goede uitkomst.
En 90% hier zegt wel dat je dan moet stoppen met rijden als je zoiets nodig heb. Maar als je naar een wedstrijd/concour enz. gaat dan is het niet op 2 handen te tellen hoeveel mensen er 'onbewust?' trekken in de mond van het paard.

Je heb ook paarden die met springen of buitenrijden gewoon niet te houden zijn (En je kan zeggen wat je wilt, maar die bestaan er zeker) waardoor je teveel druk op de teugels heb en misschien de lagen kapot maakt. Daarvoor is dit een goede oplossing lijkt me..

Ik denk dat iedereen die negatief reageert eerst even 2x moet nadenken voor 'ie wat zegt.

Het is overigens wel erg duur, en ik zou het er niet voor over hebben! ;)

Weet je, ik geloof dat ik me juist zeer bewust van de vele ruiters die al dan niet bewust of onbewust trekken aan die teugels, waardoor het paard last krijgt van zijn/haar mond. En ik denk en ik hoop dat ik daar niet de enige in ben. ;)
Lijkt mij dan, dat die mensen eerst eens wat beter leren rijden en voor de paarden die niet te houden zijn, dat men die paarden leert meer samen te werken, voordat je er het bos mee ingaat. Is dat niet een veel beter idee? :D

Want nu zeg je eigenlijk dat je gewoon door mag rukken en plukken, want de bitbuddy zorgt er dan wel voor dat de lagen niet kapot gaan? Hmmmm, lijkt mij toch een beetje raar, hoor. :\

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:03

@ Twiggy:
Nee zo bedoel ik het niet. Het is inderdaad niet goed om te trekken, ik zie het ook liever anders, en het is ook zeker niet goed te praten.
En het is wel erg makkelijk gezegt om te leren samen werken voordat je het bos ingaat. Met me vorige pony kon ik lezen en schrijven, maar wanneer ik ging springen of ergens nieuw kwam was ze ook totaal niet te houden. Dat heeft totaal niet te maken met leren samen te werken.
Het ene paard is de andere niet.. ;)
Tuurlijk is het 'trekken' niet goed, maar wat moet je dan doen? Je paard ervandoor laten gaan buiten, gewoon lekker ze gang laten gaan?
Het is soms gewoon nodig, hoe stom het ook klinkt.

Het trekken aan de teugels met gewoon rijden in de bak e.d. is inderdaad niet goed,(bijv. zagen of gewoon trekken) en daarvoor vindt ik het ook geen goede oplossing.
Maar voor paarden die op bepaalde momenten/plekken waar het echt niet kan gewoon niet te houden zijn, maar wel 'gevoelig' in de mond zijn vind ik het wel een goede oplossing.
Vooral bij paarden die bijv. voor de kar staan, op concours drukker zijn of met buitenrijden/springen. Zo kun je ze toch in de hand houden zonder hun lagen kapot te maken.

Maar volgensmij komt het anders over dan ik bedoel, en ik hoop dat ik het nu iets beter heb uitgelegd zodat je het snapt..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:09

Ik zat ook met deze vraag en heb het zelf aan Riny Rutjens gevraagt op paard en koets. Hij zei dat als je een voorwaarts paard hebt, dat ie erg veel op het bit kan zijn. Druk zeg maar, en zo de lagen kaopt kun rijden. Waarop ik zei, maar dat ligt toch aan de menner? Die mag toch niet zoveel druk nemen? Nee, was zijn antwoord, dat is de kwaliteit van het paard.

Maarja, ik denk dat het meer voor een bepaalde doelgroep is. Voor mensen met een paard met overgevoelige lagen ofzo, die hebben daar wat aan.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:24

hafjelinger schreef:
Ik zat ook met deze vraag en heb het zelf aan Riny Rutjens gevraagt op paard en koets. Hij zei dat als je een voorwaarts paard hebt, dat ie erg veel op het bit kan zijn. Druk zeg maar, en zo de lagen kaopt kun rijden. Waarop ik zei, maar dat ligt toch aan de menner? Die mag toch niet zoveel druk nemen? Nee, was zijn antwoord, dat is de kwaliteit van het paard.

Maarja, ik denk dat het meer voor een bepaalde doelgroep is. Voor mensen met een paard met overgevoelige lagen ofzo, die hebben daar wat aan.

Ja zo denk ik er ook over. Ik bedoel je kan een paard z'n lagen ook niet zomaar kapot rijden zegmaar. Dan moet je wel heel fout bezig zijn...
Dus inderdaad voor paarden met gevoelige lagen is het een goede oplossing lijkt me!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:03

hafjelinger schreef:

IK vind dat een beetje een vreemde uitspraak van die meneer Rutjens. Wij mennen ook met een paard dat heel gauw op de teugels hang als je daarin mee gaat (dus tegendruk blijven geven) ben je op een gegeven moment aan het touwtje trekken. Maar dat ligt dan toch echt aan de menner die daarin mee gaat niet aan het paard. Als je er niet in mee gaat kan hij wel met normaal contact lopen. (Is ook een heel vlot paard, in het begin kon hij niet eens stappen voor de wagen hij wilde alleen maar voorwaarts)