Jeugd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:23

StalNollie schreef:
jeugd?

kun je dan niet beter zeggen ruiters in opleiding algemeen
waarom perse jeugd iemand van 40 die slordig rijd is geen jeugd maar komt ook vaak voor
ouderen kunnen soms wel een voorbeeld aan de jeugd nemen.

vind je titel dus verkeerd verwoord.

verder kan ik me daar niet aan ergeren eigenlijk want soms moet je iets meer met handen doen of net wat dan ook want niet ieder paard is hetzelfde, en oke je hebt wel mensen die amper rechtzitten maar waarom?
ik heb ook wel eens die dagen maar dat komt omdat ik dan last van mijn rug heb die nie tmeer recht is?

dan ligt het togh egt niet aan het lesgeven.

dus vind het best slordig om te zeggen lesgeven manege dit dat of jeugd

vind dat e dit beter algemener mag verwoorden

Idd dat vind ik ook, het is echt niet alleen de jeugd hoor :n

xAlice

Re: Jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:21

idd er rijden genoeg volwassenen veel slechter dan de jeugd..
ook andersom natuurlijk maar ik vind het wel een beetje bevooroordeeld....
niet alle tieners rijden slecht en niet alle volwassenen goed..
niet alle tieners rijden goed en niet alle volwassenen slecht..
tja, ik vind het een beetje kort door de bocht om meteen te zeggen dat de jeugd van tegenwoordig zo bagger rijd.. :n
bovendien leert de jeugd dat meestal van oudere mensen ;)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:14

AliceTwingo schreef:
idd er rijden genoeg volwassenen veel slechter dan de jeugd..
ook andersom natuurlijk maar ik vind het wel een beetje bevooroordeeld....
niet alle tieners rijden slecht en niet alle volwassenen goed..
niet alle tieners rijden goed en niet alle volwassenen slecht..
tja, ik vind het een beetje kort door de bocht om meteen te zeggen dat de jeugd van tegenwoordig zo bagger rijd.. :n
bovendien leert de jeugd dat meestal van oudere mensen ;)

mee eens!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:28

De jeugd rijdt inderdaad onder de maat, maar ik denk dat dit veelal ook opgelost kan worden door betere lessen, minder pushende ouders etcetera.

Zolang de pony een beetje loopt (stap, draf, galop) word de nadruk gelegt op wijken etcetera, in plaats van dat er de rust genomen word om aan het werk te gaan met de zit van de ruiter en de ontspanning van de pony. Ook bij springlessen zou hier veel meer aandacht voor moeten zijn.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:30

Het zijn zowel volwassenen als jeugd inderdaad. Toen ik eind juli weer mijn eerste les had kwam ik er zelf ook achter dat ik meer met m'n handen deed dan met m'n zit, gelukkig kan ik nu zonder teugels hele kuren afleggen :P.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:33

Inderdaad, mensen die ik ken zijn in de manege x geleerd op hun handen te rijden!
Zelf heb ik het geluk gehad om te leren rijden op de benen.
mijn zit valt al bij al nog mee.
Maar ondertussen rijdt ik al zo'n 8/9 jaar dus mag dat wel haha!
Volg/volgde nog altijd trouwens les met mijn jongste paard.
Je bent nooit uitgeleerd, en een ander ziet vlugger wat je minpuntjes zijn.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:36

Ik heb ook altijd manegegereden. Nu heb ik dan een bijrijdpaard en toen merkte ik ook ineens dat ze bij een schopje niet harder ging... Wel als ik m'n kuit een beetje aanlegde.. Heeft ook lang geduurd voor ik dat helemaal onder deknie had.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:09

Op de manege heb ik ook geleerd veel op de hand te rijden, en als de pony eigenwijs was moet je hem in de mond rukken! En toen ik eindelijk een eigen paard had gekregen en prive les van een ex-ZZdressuur ruiter merkte ik duidelijk verschil! Veel meer met je zit en je benen rijden. Dat was wel in 1 keer wennen, had de dagen er na spierpijn.. Maar hoe kun je zeggen dat de jeugd onder de maat rijd? Ze leren het van volwassenen die onder de maat rijden. :Y) Dus je kan beter zeggen: ''Veel mensen rijden onder de maat'' ;)

dibsaripi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:46

Zelf ben ik ook nog jeugd (12 jaar). Maar ik ben het er wel mee eens dat veel kinderen (maar ook volwassene) echt vreselijk op hun paard zitten. Ik rij zelf paard op een manege waar veel aan houding en zit word gedaan. Als je in de beginners groep rijdt dan word er vaak zonder zadel gereden enz.. Ik vind het een van de eerste dingen die je moet leren als je paardrijdt!! Want als je zit niet in orde is dan kom je eigenlijk nergens. Want je kan niet verder komen in de sport als je slecht op je paard zit en nooit eens serieus rijd.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:38

Ik ben zelf 13 en betrap mezelf er ook wel is! Op de manege is me geleerd aan de teugel te rijden door te zagen zeg maar! en dat kost echt best wel tijd om af te leren betrap mezelf er soms nog op!

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:29

na manege ruiter te zijn geweest en nu priveles te hebben ben ik het eens met de stelling, ik kom er nu pas achter hoe paardrijden echt moet. i kvind het dus jammer dat maneges de jeugd dit 'leren' aangezien de meeste kinderen eerst op een manege gaan en niet meteen eigen pony krijgen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:13

Ik ben het met de mensen tegen de maneges eens. Vind de lessen echt onder de maat. Daar is mijn nichtje nu ook achter gekomen sinds ze een verzorgpony heeft. Ik ben eerst ook zo begonnen. Met trekken enzo, maar toen ik een paar jaar ouder was kwam ik er ook achter dat dit niet de manier is. Mijn ouders zijn zeer streng in meteen beginnen met springen. Ik heb mijn eerste jaren niks anders als dressuur gereden en daar heb ik veel van geleerd. Dat ouders hun kinderen pushen vindt ik ook veel te ver gaan. Kinderen moeten het toch zelf kunnen bepalen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:12

zucht.. opnieuw die vooroordelen tegen maneges..
ik ga niet eens de moeite doen om die discussie aan te gaan..

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:46

Maar toch even een berichtje plaatsen? :+

Ik noem het geen vooroordelen, gewoon een mening gebaseerd op het grootste gedeelte van de maneges die de mensen die hier spreken gezien hebben. (In mijn geval zelfs alle maneges die ik gezien heb)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:56

ja, maar iedereen zet alle maneges in één hokje..
en hoe vaak hoor je niet mensen op bokt die op een uitzondering rijden, dan moeten het er toch aardig wat zijn hoor :P

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:57

En gelukkig zijn die uitzonderingen er ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:00

[Vergeef me als ik raar reageer, heb niet alle pagina's gelezen. :o ]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik betrap mezelf er nog vaak genoeg op, dat mijn zit niet helemaal in orde is, of dat ik toch wat te veel in mijn handen heb, en dus ook teveel doe met mijn handen. Maar eigenlijk is mij dit gedeeltelijk aangeleerd. Er rijden mensen op de manege waar ik help, die op een andere manege hebben leren rijden, die zitten te zagen in de mond van het paard. Reden: 'Dan komt hij 'mooi' naar beneden.' Het is maar wat je mooi vind. Ik zie liever een ontspannen paard, dan een paard in de krul gereden. En daarbij wil ik absoluut niet zeggen dat ik alles goed doe, bij lange na niet.
En ik vind dat het ook niet alleen maar over de jeugd gaat. Ik kan zo wat oudere mensen aanwijzen die net zo rijden. Dus ik vind het een beetje bevooroordeeld.
Wel ben ik het er mee eens dat zit les een goede basis is.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:04

Toen ik ooit begon met rijden is mij nooit verteld dat je het paard van voor naar achter actief moet rijden en het paard dan vanzelf na gaat geven. Ik heb dus eerst ook veel op de hand gereden. Sinds ik op een handelsstal rijd ben ik daarin goed begeleid en ik moet zeggen dat ik het veel fijner vind. Ik zie dat het op veel manege's zo gaat, en dan worden manegepaarden en pony's vaak meteen bestempeld als bijvoorbeeld stug, stijf en sterk etc. terwijl het probleem bij de instructie ligt. Doordat de lessers leren te 'zagen' worden de pony's stug. Ik denk dat er zoiezo bij vele manege's veel aan de lessen gesleuteld zou kunnen worden.

Ik wil wel even vermelden dat er natuurlijk ook hele goede bedrijven zijn! En die moeten ook zeker worden gewaardeerd!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:14

Zoals hier boven al staat vermeld vind ik ook dat veel volwassenen zeer slordig rijden. Natuurlijk is niemand perfect en maak ik ook mijn fouten zoals iedereen trouwens! Elke keer dat men op een paard stapt is een leerprocess. Maar Ik moet zeggen dat ik zoveel mogelijk op de benen en mijn zit probeer te rijden. Dit is niet steeds makelijk omdat er op sommige paarden zeer veel verschillende mensen komen te zitten (in manege's dan).

Gelukkig rijd ik een paard die meestal enkel door mij en nog 1 persoon word bereden (als die al rijd). Je voelt duidelijk het verschil. Sommigen worden "verprutst" zeg maar. waardoor de mensen nog meer gaan trekken en sleuren. Terug bij af!

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:48

Daar heb je gelijk in heelveel doen zomaar wat.
Ik ben ok nog jeugd maar weet waar ik mee bezig ben

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:29

Ik denk dat je de discussie beter kunt starten als ;

Beginners.

En dan de discussie beginnen.

Ooit een beginnende les met volwassenen gezien? niks beters in vergelijking tot :n

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:31

Wat een onzin zeg, meestal rijd de jeugd gewoon minder lang, heeft dus minder ervaring.
Ervaring komt met de jaren.
Ik ben het compleet met bokt2010 eens.
En dat jeugd springen boven dressuur kiest klopt niet.
Iedereen begint met de basis (dressuur) en als je dan merk dat springen beter in jouw straatje valt, waarom zou je dan nog verder gaan in de dressuur, als de basis goed is?
Een kwestie van smaak.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:38

Als je het dan met veel geduld en een goede dosis bloed, zweet en tranen wel voor elkaar krijgt een manegepony zonder handen op de volte te laten galopperen, krijg je op je kop van de instructrice... Het ligt niet altijd aan de ruiter ;)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:38

Ik denk dat het stuk van springen klopt :j ,
Maar dat komt meestal door geen goede rijervaring of les'.
een 11 a 14jarige moet je daarmee niet kwalijk nemen.
Er zijn genoeg oudere die ook bagger rijden,in jou zin dan.
Toen ik 11 was wou ik alleen maar springen.Sinds ik goed les heb,snap ik hoe goed het is en dat het noodzakelijk is.
Of iig mijn basis is goed bevestigd.(Na ruim 2jaar dan)

Maar iemand met weinig rijervaring moet je dit ook niet kwalijk nemen...
Sommige instructeurs op manege moeten even wakker geschud worden vind ik :)

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:49

Ik heb ook heel lang alleen met mijn handen gereden echt vreselijk als ik de filmpjes van toen terug zie. Ik had toen eigelijk een verkeerde privé les instructeur met het bekende zegje: 'geen gel*l in de krul. Nu ik een andere heb gaat alles veel beter, bij haar leer ik 'eerlijk' te rijden, zonder handen.
op de club waar ik sinds kort rijd ligt het niveau ook erg laag, voor die leden lijkt het belangrijkste te zijn dat de pony's aan de teugel lopen (met geweld dus) als ik dan zo'n pony hoofd op en neer zie zagen kan ik wel janken.
-
Ik hoor vaak van mensen: als dressuur niet lukt dan gaan we wel springen want dat kan mijn pony goed.... vind ik nergens op slaan, dressuur is de basis.