Hoe moet het nou.,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: Hoe moet het nou.,,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:03

Om dr los te rijden en als ze niet wil ga ik het op de volte doen ja!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:19

Allebij niet! Laat de voorkant met rust er ga werken aan de achterhand. Aan de teugel rijden DOE je namelijk niet, dat KRIJG je.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:40

toppunt van koppigheid..
vjestagirl heeft het hier super uitgelegd, en als je zoekt zul je deze methode véél vaker tegenkomen ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:06

Ik krijg binnenkort een nieuwe instructrice, als zei het ook zo doet als ik dan doe ik het ook zo, want zei is dressuur gericht.. en zelf al heel hoog.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:25

Wanneer je een pony/paard wil nageeflijk rijden is de eerste stap de volgende: je pony MOET aan het been staan, als je pony niet voldoende op je beenhulpen gaat reageren, ben je er zoiezo nog niet aan toe om je paard nageeflijk te rijden.
Wanneer je dan een pony hebt die voldoende aan het been staat moet je een soepel contact nemen met de mond, dat wil zeggen dat er WEL CONTACT is en je pony met een voorwaartse drang naar je hand gaat toerijden. Die hand heeft een zodanig contact dat de teugelhulpen wel nog doorkomen (halve ophoudingen, etc..) de teugel hangt niet door maar is ook niet heel hard aangespannen. Bij sommige paarden moet je dat contact net iets langer aanhouden voordat ze nageven (paarden met een onderhals bv), bij andere paarden moet je paard een héél licht contact behouden (paarden met een lichte verbinding tussen hoofd en hals) en moet je zelf opletten dat ze niet achter de hulpen gaan. Hierbij blijft altijd de regel dat het paard goed aan de beenhulpen staat!

Het verhaal van de openingsteugel is voor mij een hele andere discussie, een openingsteugel gebruik je voornamelijk om een paard in stelling te rijden maar niet om nageeflijk te rijden. Bij jonge paarden kan een openingsteugel een handig hulpmiddel zijn om een paard wat extra ondersteuning te geven op de cirkel, op voorwaarde dat je voldoende buitenteugel gaat aanhouden zodat paard niet over de buitenschouder wegloopt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 18:50

Ik weet het nu al heel lang, van mij mag er een slot op, het is ook al een oud topic.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:26

ik zal nog eens moeite doen om een klare en duidelijke uitleg te geven...
vraag dan aan een mod op je topic te sluiten als je geen reactie's meer wil...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:28

Vjestagirl schreef:
Geen van tweeën. Je houdt je teugels gewoon op maat en op zijn plek, dus niet boven de manenkam en niet een meter naar binnen. Je zorgt dat je pony voorwaards loopt. En verder doe je niets, behalve een ophouding geven als je paard aan je handen gaat trekken. Je houdt netjes licht onspannen contact en je beweegt mee met je paard.

Wat is er mis met je handen boven de manen kam te houden? daar horen ze. :S

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:17

Op mijn manege leer je 'kneden' (zagen) ik dacht toen al, dat moet toch niet echt lekker voelen. Heb het ook niet gedaan. Toen ik op ponykamp ging kreeg ik te horen hoe het echt moet.

1. Achterbenen er onder, niet op de voorhand.
2. Aanleuning, stellin en buiging
3. paard komt van zelf

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:18

wij hebben geleerd dat je je teugels idd gwn op maat moet houden.. je moet met je linkerteugel spelen(kneden) en soms speel je er met je rechterteugel tussendoor.. ondertussen moet je been geven en goed op tempo blijven!! het ritme van het spelen is meestal wel bij alle ponies anders, maar je moet ook niet de hele tijd hetzelfde ritme herhalen!!

maar idd de manier van vjestagirl lijkt me veel makkelijker en veel beter!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:22

sporter schreef:
Vjestagirl schreef:
Geen van tweeën. Je houdt je teugels gewoon op maat en op zijn plek, dus niet boven de manenkam en niet een meter naar binnen. Je zorgt dat je pony voorwaards loopt. En verder doe je niets, behalve een ophouding geven als je paard aan je handen gaat trekken. Je houdt netjes licht onspannen contact en je beweegt mee met je paard.

Wat is er mis met je handen boven de manen kam te houden? daar horen ze. :S

Nee, ze horen vanuit je ellebogen recht vooruit, met je vuisten rechtop en je handpalmen in jouw richting, en de rug van je hand naar voren toe. Dus dat er een knik in je pols zit. Je handen zitten dan nogsteeds aan weerszijden van de hals, en zeker niet boven de manenkam.

Ze horen niet boven de manenkam, omdat je je paard op de volte naar buiten zet door je binnenhand tegen de hals te leggen (of iig, richting de hals te bewegen), en je teugel tegen de hals aan (waarbij je erop let dat je je hand nooit over de hals heen haalt). Als je paard netjes aan de hulpen staat en onafhankelijk op zijn of haar eigen benen loopt zal je merken dat je naar buiten gaat zonder dat je je binnenbeen als een gek aan hoeft te leggen.

Als je je handen altijd boven de manenkam hebt dan mis je dus als het ware een hele hulp, namelijk binnenhand tegen de hals om je paard naar buiten te laten lopen. Daarbij heb je veel kans dat je met je handen over de hals heen gaat en dus gaat trekken. En je handen liggen dan tegen elkaar aan, waardoor je geen duidelijke onafhankelijke hulpen kunt geven...

Dus dat is er mis met je handen boven de manenkam.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:33

ilovepip schreef:
wij hebben geleerd dat je je teugels idd gwn op maat moet houden.. je moet met je linkerteugel spelen(kneden) en soms speel je er met je rechterteugel tussendoor.. ondertussen moet je been geven en goed op tempo blijven!! het ritme van het spelen is meestal wel bij alle ponies anders, maar je moet ook niet de hele tijd hetzelfde ritme herhalen!!

Maar als je links en rechts kneed dan zaag je.
Ik hou gewoon een beetje druk op de teugels ( niet kneden) en geef been en dan komt ze van zelf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:10

sabina1998 schreef:
ilovepip schreef:

Maar als je links en rechts kneed dan zaag je.
Ik hou gewoon een beetje druk op de teugels ( niet kneden) en geef been en dan komt ze van zelf.

Waarom houd je druk op de teugels? Als je je teugels gewoon geleid actief vasthoud zal je zien dat ze ook vanzelf gaat. Ja, dat duurt langer want het moet vanuit je paard zelf komen en het moet helemaal goed zitten in het lichaam voordat ze dat doen, maar het komt wel. En als ze dan gaan komen ze ook een stuk minder snel omhoog, gaan ze zichzelf dragen vanuit hun achterhand en kunnen ze ook in de overgangen zo blijven lopen zonder dat ze weer omhoog komen. Waarom? Omdat het fijn is om zo te lopen, omdat ze meer kracht hebben en meer kracht kunnen gebruiken. Omdat ze in balans zijn en dus zichzelf niet steeds hoeven te corrigeren. Omdat jij dan beter kunt zitten en haar dus minder in de weg zit. Omdat het ontspannen is een geen dwang.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:59

Op de ponyclub moet ik het zo doen, en als ik prive les krijg van iemand die Z was ook.
En dat gaat heel goed nu.

Ze zeggen: Als ik een beetje druk op de teugel neem dan haalt ze zelf die druk weg. Net wat wij zouden doen als er iemand een tegen ons aan duwt.Om die druk kwijt te raken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:08

sabina1998 schreef:
Op de ponyclub moet ik het zo doen, en als ik prive les krijg van iemand die Z was ook.
En dat gaat heel goed nu.

Ze zeggen: Als ik een beetje druk op de teugel neem dan haalt ze zelf die druk weg. Net wat wij zouden doen als er iemand een tegen ons aan duwt.Om die druk kwijt te raken.

Maar dan laten ze dus hun hoofd niet zakken omdat ze lekker ontspannen zijn, maar omdat ze last hebben van iets en dat willen ontwijken.

Je kunt je paard niet aan de teugel nemen. Je kunt er niet om vragen. Je kunt het niet afdwingen. Goed aan de teugellopen in een cadeautje. Cadeautjes krijg je, koester je en ben je trots op en dankbaar voor...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:17

Wijken voor druk is volgens mij wat anders.
Zodra er meer druk op de teugels komt, komt er spanning in jou armen en dus de rest van je lijf. je kan niet meer lekker meebewegen (test het maar eens door gewoon wat te bewegen en vervolgens hetzelfde met een pink aangespannen).
Je maakt het voor het paard dus onaangenaam en zet er druk op. Ik betrap mezelf er ook wel eens op als ik tegespannen zit dat ik me vasthoudt aan mijn teugels en eigenlijk niet meer kan rijden. Mijn pony gaat dan hangen of duikt op de voorhand.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:19

Maar als Suus naar beneden gaat is die druk weg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:25

sabina1998 schreef:
Als jij het paard was en er werd je niks gevraagd , waarom zou je het dan wel doen? Zo zie ik het en een kneepje is niks mis mee, trekken in de mond is iets heel erg anders.

Mijn vraag, wie heeft er gelijk? ;)

Geen van de twee, zoals al eerder is aangegeven in dit topic.

Kneepjes, druk, hand opzij, zagen, het is allemaal gewoon fout. Het is het paard simpelweg in de krul rijden.

Wat een onzin van dat vragen, nageeflijkheid gaat helemaal niet over vragen en geven. Het is een gevolg van goed rijden! Een paard is pas nageeflijk als het ontspannen is, op vier benen loopt, en er een actieve verbinding onstaat tussen de hand van de ruiter, de mond van het paard, de achterhand en de rug. Het paard mag nooit gestoord worden in de mond, moet een actieve achterhand hebben, zijn buikspieren aanspannen waardoor hij zijn achterhand onder kan brengen en vanuit daar de rug gebruiken om de ruiter correct te dragen. Vanuit dit alles zal het paard vanzelf zakken daar hoef jij helemaal niets voor te doen, alleen goed zitten een elastische verbinding houden met de mond. (dus meegaan met de mond en je handen stil op één plek houden, dus niet gaan varieren in hoogte)

Ik heb het allemaal voor je onderstreept misschien dat je het dan beter begrijpt. Jammer dat ik de indruk heb dat je niets wil aannemen van datgene wat je verteld word. Jammer want je hebt eigenlijk geen enkel idee wat je met je pony aan het doen bent. Nageeflijkheid = correct, In de krul wat jij doet = fout. En die twee zijn verreweg van hetzelfde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:26

hoe kan een paard dat gespannen loopt dan niet van achter naar voor kan omdat de ruiter het met de zit niet goed kan door laten op aan de teugel gaan lopen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:42

lailapri schreef:
hoe kan een paard dat gespannen loopt dan niet van achter naar voor kan omdat de ruiter het met de zit niet goed kan door laten op aan de teugel gaan lopen?

Nou heel simpel, niet.

edit: Maar daar de ts duidelijk een verwrongen beeld heeft van dat wat juist is dacht ik, ik plant het ook maar even neer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:26

lailapri schreef:
hoe kan een paard dat gespannen loopt,dan niet van achter naar voor kan omdat de ruiter het met de zit niet goed kan door laten op aan de teugel gaan lopen?

Een paard wat niet netjes van achter naar voor loopt, wat niet zijn achterhand er goed onder kan zetten, en waarvan de ruiter niet goed zit, kan niet aan de teugel lopen.

Ze kunnen wel afgebogen lopen, maar niet aan de teugel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:29

sabina1998 schreef:
Maar als Suus naar beneden gaat is die druk weg.

Dan is de druk weg, maar de spanning niet. Je paard loopt dan alleen maar naar beneden, omdat jij druk in de mond zet en omdat dat vervelend is.

Nogmaals, aan de teugellopen door druk, door kneepjes, door spelen, door je handen naar binnen of naar buiten te zetten, door ze heel hoog of heel laag te houden is NIET aan de teugel lopen. Ze lopen wel afgebogen, maar aan de teugel komt altijd vanuit ontspanning. Niet vanuit druk, vanuit ontspanning.

Je kunt jezelf afvragen: als de teugels weg zouden zijn, zou mijn paard dan nogsteeds aan de teugel lopen? Als je antwoord nee is, dan doe je iets niet goed.

Overgens heb ik echt geen idee meer hoe ik dit nog duidelijker kan gaan maken. Ik heb het gevoel alsof we rond gaan in cirkeltjes. Jij zegt druk te geven of te spelen, of je handen naar binnen te zetten, of ze juist boven de manenkam te houden. Vervolgens vraag je wat goed is, krijg je een antwoord wat niet jouw manier is, en dan geef je weer aan hoe jij het doet, en dat iemand die Z heeft gereden het ook zo doet. Dat je Z rijd wil niet zeggen dat je perfect bent...