xNursiex schreef:Een paard kan ook ontspannen lang en laag lopen met bit.
Dan is er geen beperking volgens 2.
Is dat de meest/langdurigst gevraagde positie op het bit in de dressuurring? Zo ja, blijft alleen 1. over.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:dat zuurstof verhaal heb ik nooit gesnapt....... een paard ademt door de neus, niet door de mond........ het bit ligt niet in of zelfs niet in de buurt van de keelholte, en het bit belemmert de tong net in het naar voren gaan.......
dus hoe kan in hemelsnaam een bit de zuurstofopname belemmeren..........
imo zo onlogisch
hestejente schreef:Wat hebben we eraan om je wolllige openingspost nog eens te lezen? Jij probeert daar je fundamentalistische mening te onderbouwen in plaats van je een mening te vormen op basis van argumenten, want argumenten geef je niet. Ja, nou, wat hebben wij daar nou aan? Jij je mening, prima, maar mogen wij dan commentaar leveren op de manier waarop je eea brengt?
Huertecilla schreef:Ik vraag me vaak af waarom ruiters het nodig hebben dat onomstotelijk aangetoond wordt dat wat ze doen schadelijk is voor ze hun paard het voordeel van twijfel daarover gunnen.
Het lijkt mij dat een paardenlíefhebber die het welzijnsbelang van het geliefde dier als prioriteit heeft, bewezen wil zien dat iets níet schadelijk is voor het te gebruiken.
Zo ook het bit. Of dat nu pijn, stress of een iets in de keel is.
Bandida schreef:Huertecilla schreef:Ik vraag me vaak af waarom ruiters het nodig hebben dat onomstotelijk aangetoond wordt dat wat ze doen schadelijk is voor ze hun paard het voordeel van twijfel daarover gunnen.
Het lijkt mij dat een paardenlíefhebber die het welzijnsbelang van het geliefde dier als prioriteit heeft, bewezen wil zien dat iets níet schadelijk is voor het te gebruiken.
Zo ook het bit. Of dat nu pijn, stress of een iets in de keel is.
Dat vind ik ook. Als je er niet eens zelf eens over wil nadenken wat een bit nu eigenlijk doet terwijl je de teugels in je handen hebt ben je echt verkeerd bezig. Het eens in vraag stellen is toch wel het absolute minimum.
Je doet de hond voor het gemak toch ook geen pinnenketting om omdat niet bewezen is dat dat pijn doet en dat je een hond ook zonder kan africhten, om vervolgens verontwaardigd met 'het is zo hard als de hand aan de leiband!' te reageren op mensen die er wat van zeggen.
e_horse schreef:Ja en moet je je hond eens een tik ter correctie geven met de zweep!
Of uit wandelen gaan met de zweep in je hand
Huertecilla schreef:KiWiKo schreef:dus hoe kan in hemelsnaam een bit de zuurstofopname belemmeren..........
Twee aspecten die van belemmerende invloed kunnen zijn:
1. Overmatige speekselproductie zou slikreflex en automatisch ademhaling in galop in conflict kunnen brengen.
2. Door een voor bitontwijken onnatuurlijk lang te ver verticaal geknikt hoofd is er een sterke buiging in de luchtstroom in het strottenhoofd. Dat ís een doorstromingsbelemmering. Of die belemmering groter is dan de minimaal benodigde doorstroming kan ik niet beoordelen.
Twee heel logische potentiële belemmeringen van de zuurstofopname.
pizza64 schreef:Hoe komt het dan dat ik onze paarden nooit zie hijgen en puffen tijdens het werk ?.
vanitymay schreef:Onderschat de kracht van het oerinstinct niet! (Een natural zou toch meteen moeten begrijpen wat ik bedoel..)
Citaat:Waarom heb ´jij´ bewijs nodig dat iets schadelijk is?
Waarom leg ´jij´ jezelf geen omgekeerde bewijslast op?
Waarom het paard niet het voordeel van de twijfels geven?
OKHannes schreef:Mijn oude paard liet echt wel merken als hij ergens last van had, ook met gekreun (hij is op jonge leeftijd in Belgie kapot gereden (was toen niet van ons) en had daar op zijn rugspieren van tijd tot tijd nog last van).
JoviBan schreef:vanitymay schreef:Onderschat de kracht van het oerinstinct niet! (Een natural zou toch meteen moeten begrijpen wat ik bedoel..)
Precies. Daar heb je de kern te pakken!!
Het oerinstinct van een paard is overleven.
Paarden geven niet toe aan pijn en ze lijden in stilte.
Paarden kreunen niet als ze pijn hebben. Ze gillen, krijsen en janken ook niet als ze pijn hebben.
Paarden geven geen kik.....
Dat is een wet van de natuur. Eén klein geluidje en ze worden onmiddellijk gehoord door een roofdier.