Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:19

gezellig hier zo

ik kom me er ook even in mengen

een fries kan net zo goed als elk ander ras dan ook een goede proef neerzetten, alléén is dit ook afhankelijk van meerdere factoren. Wie zit er op etc etc.
Het is zo dat de fries veel moderner is geworden, en dat is in hun voordeel, hierdoor worden ze steeds dressuurmatiger en lopen er echt hele goeie paarden tussen.

Maar dan nog denk ik, kijk eens naar de verhoudingen. hoeveel kwpn'ers zijn er in nederland en hoeveel friezen. weet het niet exact. maar dan denk ik dat procentueel er net zo veel "slechte" kwpn'ers zijn al "slechte" friezen. Ik zie vaak genoeg een Kwpn'er, dat ik denk nou nou wat zijn zij van plan.... maar dit zie ik uiteraard ook bij friezen!

Nog wel een grappig voorbeel m.b.t. vooroordelen.
OP een wedstrijd reed ik in een baan naast een kwpn'er. Die wilde blijkbaar niet luisteren, en kreeg er een paar keer flink van langs met de zweep. de kwpn'er deed er niks mee. Maar de mijne werd juist heet en ging showen...

Als je de paarden in mijn profiel ziet, Andries. Loopt ereklasse voor de sjees (ja een karrepaard) maar heb de ORUN vlekkeloos met m uitgereden, met ook het vooroordeel dat hij een karrepaard was, nou als er uiteindelijk 1 paard fijn na te rijden was in de cursus was het Andries wel... volgens de cursusleidster en cursisten. Bovendien loopt hij L2, en is nog nooit zonder wp thuis gekomen. En dat terwijl hij ook nog karrepaard was en is ondertussen (ook nederlands kampioen damesklasse!)

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:17

Bomba schreef:
Ja, ik ben en blijf er bij, dat deze foutieve piaffe niet getoond wordt door de ruiters die momenteel in de Grand Prix rijden.
Heeft absoluut niks te maken met het feit dat dit een Fries is. Het had net zo goed een paard van ander ras kunnen zijn, maar dit gaat gewoon even over de piaffe, of beter gezegd de NIET piaffe.

Jij hebt gelijk. Heeeelemaal.Aaaaabsoluuuuuut. Behalve Friezen is er echt geen enkel ras dat zulke stomme fouten maakt op zulk een niveau. Afijn, nou blij? Is dan wel lichtelijk van realiteitszin gespeend, maar goed als jij je gelijk wil hebben dan mag je het van mij hebben hoor. Ik ben blij dat ik zelf tenminste niet van die oogkleppen op heb.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:41

FriesWytske schreef:
FunkyMistiC schreef:
Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

Had je dat tegen mij. Want dan heb je niet goed gelezen. Ik had geschreven dat ik op gewone wedstrijden meestal hogere punten kreeg dan op de friezenwedstrijden. En ik weet ook wel dat het de normale juryleden zijn die daar jureren. Maar wat ik dan niet vind kloppen is dat er mensen zijn die in de reguliere wedstrijden geen punten scoren met een gelijkwaardige proef op een friezenwedstrijd wel de punten krijgen. Dat klopt niet. Daarom zul je mij ook niet meer zien op de selectiewedstrijden voor het NK Friese Paarden.. Net zoals je mij niet op de eurobotlecup zult zien. Is meestal doorgestoken kaart wie er gaat winnen. En dat is mijn mening en van meerdere om mij heen.

Nee, ik had het tegen wolf. ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:03

ik vind dat friezen gewoon in de dressuursport thuis horen net als de kwpn-ers (die van vroeger uit ook de werkpaarden waren van de boeren, mijn opa had kwpn-ers voor de ploeg enz. stonden, kwpn-ers van toen waren toen ook niet zo luxe gebouwd als nu).
en als je nu zou kijken naar de academische/klassieke rijkunst (a la Bent branderup/marijke de jong) op de site van het ridderschap staat wat de meest perfekte paarden zijn voor de academische rijkunst...en wie staan daar tussen? juist ja friezen...die worden op gelijke lijn gesteld als de lippizaner en de kladruber en frederiksborger (maar dan wel de barokke fries)...kwpn-ers worden ook gewoon toegelaten, maar ze zien wel liever barokke paarden...

maar goed de dressuur is er voor het paard en niet het paard voor de dressuur dus ieder paard moet op wedstrijden kunnen/mogen starten, ongeacht het ras...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:13

Citaat:
maar goed de dressuur is er voor het paard en niet het paard voor de dressuur dus ieder paard moet op wedstrijden kunnen/mogen starten, ongeacht het ras...

hele mooi zin! helemaal mee eens!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:18

jannie86 schreef:
Citaat:

hele mooi zin! helemaal mee eens!

dat stukje is een vertaling van een uitdrukking van bent branderup....en ik vind het precies weergeven zoals het hoort te zijn...

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:22

FriesWytske schreef:
FunkyMistiC schreef:
Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

Had je dat tegen mij. Want dan heb je niet goed gelezen. Ik had geschreven dat ik op gewone wedstrijden meestal hogere punten kreeg dan op de friezenwedstrijden. En ik weet ook wel dat het de normale juryleden zijn die daar jureren. Maar wat ik dan niet vind kloppen is dat er mensen zijn die in de reguliere wedstrijden geen punten scoren met een gelijkwaardige proef op een friezenwedstrijd wel de punten krijgen. Dat klopt niet. Daarom zul je mij ook niet meer zien op de selectiewedstrijden voor het NK Friese Paarden.. Net zoals je mij niet op de eurobotlecup zult zien. Is meestal doorgestoken kaart wie er gaat winnen. En dat is mijn mening en van meerdere om mij heen.

Wat je hier schrijft op de selectiewedstrijden voor het NK friese paarden en de eurobottle cup is natuurlijk regelrechte onzin. Maar het is je goed recht om er niet te starten als je denkt dat je weinig punten krijg of als je denkt dat er al duidelijk is wie er gaat winnen bij de eurobottlecup ;)

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door havermout op 04-10-09 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:30

Ik kreeg meestal veel te weinig punten.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:36

FriesWytske schreef:
Ik kreeg meestal veel te weinig punten.

Heb het al gecorrigeerd. Maar dit is natuurlijk ook niet waar, er zitten dezelfde juryleden. Wat natuurlijk wel zo is is dat de jury op een friezenwedstrijd veel beter het verschil tussen de friezen kan zien. Maar als jij je paard gewoon correct hebt lopen dan moet dit niet veel uitmaken. En anders nog even dooroefenen. :P
Laatst bijgewerkt door havermout op 04-10-09 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:36

Het is toch de ruiter die de winspunt moet verdienen dmv. goede training en een nette proef neerzetten. Wat voor paard deze ook onder de kont heeft, een oefening is een oefening.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:42

Op de wedstrijden met friezen word er juist veel op naam van de ruiter gejureerd. En daar ben ik niet de enige in die dat vind. En dan zie je sommige vooraf al smoezen met de jury en dan nog winnen met grove fouten in je proef. Daar val ik over. Ik weet zelf meestal wel hoe ik heb gereden. Maar had de laatste keer dat ik outdoor een friezenwedstrijd reed 165 punten in een foutloze proef. Dus mij zie je daar hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Rijd veel liever wedstrijden waar ik eerlijk word gejureerd. En niet met vriendjespolitiek.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:44

ik heb eigenlijk geen last van dat er op naam gejureerd wordt of omdat je een fries hebt... ja, heel soms wel eens... maar daar leg ik me dan bij neer. het is de combinatie denk ik, als je echt goed rijd, kunnen ze niet om je heen. En ja bekende namen, dat heb je ook bij kwpn... ik ben geen bekende naam, maar je moet er gewoon voor zorgen dat je goed rijd, en uiteindelijk gaat t niet om t lintje, of om t puntje (hoewel die soms wel handig zijn om over te mogen) maar dat je je doel hebt bereikt met je paard, en tevreden naar huis kan. en laat de rest dan lekker zeuren ofzo...

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:47

Het zijn inderdaad vaak grote namen die bovenaan staan. Maar deze rijden dan ook vaak dekhengsten of andere hele goede paarden, en kunnen gewoon erg goed rijden.

Ik rij zelf ook regelmatig friezenwedstrijden, heb ook weleens de selecties gereden. Ik heb geen vriendjespolitiek gezien. Zou ook ontzettend dom zijn als ze dat zouden doen, dat komt toch altijd uit... En een keer te weinig punten krijgen kan altijd, zo krijg je ook weleens teveel punten voor je gevoel.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:33

Ik heb al een tijdje meegelezen in dit interessante topic, vind het wel een leuke discussie (met soms helaas mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen over hun ras..)

Ik heb 2 friezen, een merrie van 8 en een ruin van 4. De merrie is een super loperig paard (ouder type fries) die echt doorgaat tot ze erbij neer valt. Hierdoor werd ze vaak drammerig en verloor veel tact en zette zich vast.
Mijn friese ruin is een schijterd, die je echt met veel zelfvertrouwen moet rijden, dan doet hij alles.. heb laatst les gehad van een grand-prix ruiter en die gaf aan dat hij met zoveel tact liep, dat zag ze maar weinig bij andere paarden.

Ik merk zelf wel degelijk verschil in kwaliteit tussen beide friezen.. Maar ben wel heel eerlijk dat een fries op regionaal (en misschien nationaal niveau) goed mee kan doen, maar dat er maar weinig zijn die echt hoge ogen gooien in de PSJ of de GP..

Hoe luxe de fries van nu ook gefokt wordt, dit blijft gewoon een punt wat altijd zo zou blijven. ze zijn nou eenmaal zwaarder gebouwd (die hele superdeluxe friezen die net KWPN'ers lijken, zijn in mijn ogen een fries meer).

Ook heb ik nog een KWPN'er van nu 2 jaar oud.. Qua beweging zie ik wel degelijk verschil met mijn friesjes, het gaat allemaal van nature makkelijker, losser in het lijf enz..

Bijgaand een foto van mijn friese ruin in beweging:
Afbeelding

Hierbij mijn KWPN'er
Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:38

Ze gooien nog geen hoge ogen, omdat ze er nog niet zolang in lopen. Neem nu Anders (Cas) die is nog jong. En dit is zijn eerste jaar op dat niveau. Moet dus echt nog ervaring opdoen. Maar laat ook al mooie stukjes zien. Denk dat die over een paar jaar echt wel mee gaat doen in de hogere regionen.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:44

mij zal je zeker niet horen over Anders, vind het een supergoed paard die echt wel hoog kan komen in de sport, zijn resultaten zijn nu al goed te noemen. Maar er zijn gewoon meer KWPN'ers dan friezen die dat niveau aan kunnen (is mijn bescheiden mening).. En ja, ik ben een friezenliefhebber in hart en nieren!)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:46

Komt ook omdat het bij de friezen nog maar het beginpunt is. Denk dat als we een paar jaar verder zijn er meer friezen op dit niveau rijden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:55

hoeveel kwpn'ers zijn er, en hoeveel friezen... hoeveel kwpn'ers lopen er in verhouding hoog, in verhouding tot het aantal friezen... en dan zijn de friezen in opkomst. ik vind dat ze in de laatste jaren heel erg vooruit zijn gegaan, maar wel dat er om gedacht moet worden dat het een fries blijft, en niet een veredelde kwpn'er ;)
Laatst bijgewerkt door Retlaw op 04-10-09 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:55

Breghje schreef:
Bomba schreef:
Ja, ik ben en blijf er bij, dat deze foutieve piaffe niet getoond wordt door de ruiters die momenteel in de Grand Prix rijden.
Heeft absoluut niks te maken met het feit dat dit een Fries is. Het had net zo goed een paard van ander ras kunnen zijn, maar dit gaat gewoon even over de piaffe, of beter gezegd de NIET piaffe.

Jij hebt gelijk. Heeeelemaal.Aaaaabsoluuuuuut. Behalve Friezen is er echt geen enkel ras dat zulke stomme fouten maakt op zulk een niveau. Afijn, nou blij? Is dan wel lichtelijk van realiteitszin gespeend, maar goed als jij je gelijk wil hebben dan mag je het van mij hebben hoor. Ik ben blij dat ik zelf tenminste niet van die oogkleppen op heb.

Bedankt, ben blij dat je het eindelijk inziet. :D

En oja, verdiep je eens in de piaffe wil je. En ik heb meerdere malen gezegd, dat dit niet ligt aan deze fries, maar de manier waarop de piaffe hem is geleerd. Het had net zo goed een paard van ander ras kunnen zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:13

FriesWytske schreef:
Op de wedstrijden met friezen word er juist veel op naam van de ruiter gejureerd. En daar ben ik niet de enige in die dat vind. En dan zie je sommige vooraf al smoezen met de jury en dan nog winnen met grove fouten in je proef. Daar val ik over. Ik weet zelf meestal wel hoe ik heb gereden. Maar had de laatste keer dat ik outdoor een friezenwedstrijd reed 165 punten in een foutloze proef. Dus mij zie je daar hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Rijd veel liever wedstrijden waar ik eerlijk word gejureerd. En niet met vriendjespolitiek.

vaak zie je gewoon dat de ervaren ruiters ook geen beter rijden :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:18

Laat ik voorop stellen dat ik friezen erg mooi vind.... voor de kar...... toen ik mijn eerste fries in de ring kreeg om te beoordelen, zei ik tegen mijn vriendin tevens schrijfster Oke als ik nu onrechtvaardig bezig ga zijn, corrigeer me.......
Ik heb de combi beoordeeld zoals elke andere combi beoordeeld wordt en ze werden uiteindelijk 1ste van de rubriek :D

Tegenwoordig zie je steeds meer friezen met goede basisgangen dus imo is het een beetje achterhaald dat ze niet in de dressuursport thuis horen :P

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:38

Precies, dus hou je vast: de invasie van de friese paarden in de dressuursport :Y)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:39

en als ze goed zijn, waarom niet?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:40

Vind ik ook en geldt voor elk ras, goed is goed :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:45

Cossie schreef:
Vind ik ook en geldt voor elk ras, goed is goed :)

En vooral laat iedereen lekker in zijn waarde of het nu KWPN, Fjord, Haflinger, Fries of wat dan ook rijd.
Het gaat er toch om dat we plezier beleven samen met ons maatje, het paard :D

De 1 heeft dat met een KWPNer de ander met een Fries.
De 1 rijd graag recreatief en de ander ambieert het om succesvol mee te draaien in de dressuursport