Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:46

Amadeo schreef:
russel schreef:
Een slof wegens veiligheid is de vriendelijkste hulpteugel en bij sommige paarden heb je die idd nodig.

Why??? waarom vind je dit de vriendelijkste en waarom is die nodig bij sommige paarden???

Ja als veiligheid vind ik dat nu weer geen goede teugel. Bij het horen daarvan lees ik onbewust angst mee, en dan gebruik je de slof met de verkeerde input.
Ik gebruik het zelden, maar houd me wel vnl bezig met het herscholen van paarden. En sommige dieren zijn zo misreden, dat soms die slofteugel kan helpen om terug dat vertrouwen te krijgen in de ruiterhand. Maar als dwangmiddel ben ik resoluut tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:50

Omdat je een slof los kan laten hangen waardoor hij niet meer inwerkt en een gewone hulpteugel altijd begrenst. Er zijn paarden die zijn snel, energiek, sterk, slim en hebben soms streken, dan heb je even iets meer nodig om te begrenzen dan alleen een bitje. Ik heb een half jaar met slof gereden toen ik een drukke weg moest oversteken naar de bossen toe en een paard dat verdomde om te wachten met oversteken, sommige paarden zijn eigenwijs en kennen hun eigen kracht en proberen je bang te maken en dat was gelukt, de volgende keer ging ik met slof en toen was ik ook sterk. Voor mijn eigen veiligheid doe ik bij elk paard een slof om, het paard bepaald door zijn gedrag of ik hem nodig vind om er bij te pakken. Ik zeg niet dat ik dagelijks met slof rij, maar hij ligt wel in de kast.....

Oehlala

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:04

Mijn vriendin rijd buiten ook met slof voor dat beetje extra controle, indien nodig, maar springen met een slof lijkt me niet echt verantwoord!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:07

Maar wat dan als je paard aan de kletter gaat en je hebt een slof er aan hangen? Wat dan???? De slof aantrekken en duimen dat je niet over de kop slaat? Want je hebt niet meer controle, das echt gelul. Je hebt meer kracht (hefboomwerking) om te trekken, maar echte controle heb je of heb je niet.
En trouwens als je je paard niet onder controle hebt of buiten niet te vertrouwen is moet je er gewoon niet aan beginnen of met een ervaren paard mee naar buiten gaan.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:27

Als je er voor zorgt dat je paard geestelijk en lichamelijk in orde is en de basis voor elkaar, dan heb je al die hulpmiddelen niet nodig, dan heb je een basis om naar terug te rijden.

Hier hadden wij er ook een die begon met stijgeren, amazone eraf (harde handjes) fysio erbij gehaald, stijgeren, hij weet niet eens meer wat het is.
Maar sommige vergeten dat ze een paard moeten opleiden, en niet datgene wat zij al kunnen bij het
paard moeten afdwingen en daar gaat het meestal fout.
De schooljuffrouw roept toch ook niet tegen haar leerlingen "wat stom dat je dat niet weet, ik weet het lekker wel".
Paardrijden is voor mij nog altijd, kennis overdragen op je paard en die kennis die doe jij weer op van een goede instructeur, hoe moeilijk kun je het maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:30

Waarom zou je met de slof over de kop slaan? Overigens heb ik een meester in het plotseling aan de kletter slaan, dat waren streken van hem, nu voel ik het aan eer hij het van plan is, gelukkig was het jaren geleden dat hij het deed.

Het heeft ook niets te maken met controle als hij aan de kletter gaat, een volleerd aan de kletterpaard weet ook hoe hij onder een slof uit moet komen, ik neem aan dat je hem niet met de kin op de borst trekt, maar als een paard zijn hals kan strekken kan hij wel harder. Ga je zo trekken dat je hem met de kin op de borst krijgt, dan weet ik niet wat er dan gebeurd, maar er is nog een middenweg..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:31

Lida3 schreef:
Als je er voor zorgt dat je paard geestelijk en lichamelijk in orde is en de basis voor elkaar, dan heb je al die hulpmiddelen niet nodig, dan heb je een basis om naar terug te rijden.

Hier hadden wij er ook een die begon met stijgeren, amazone eraf (harde handjes) fysio erbij gehaald, stijgeren, hij weet niet eens meer wat het is.
Maar sommige vergeten dat ze een paard moeten opleiden, en niet datgene wat zij al kunnen bij het
paard moeten afdwingen en daar gaat het meestal fout.
De schooljuffrouw roept toch ook niet tegen haar leerlingen "wat stom dat je dat niet weet, ik weet het lekker wel".
Paardrijden is voor mij nog altijd, kennis overdragen op je paard en die kennis die doe jij weer op van een goede instructeur, hoe moeilijk kun je het maken.

_/-\o_ Veel makkelijker dan deze duidelijk uitleg kun je het in ieder geval niet maken! top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:42

Lida3, sommige paarden zijn niet makkelijk en die basis daar komen nog wel eens wat kinken bij. Ik had een paard gekocht die zijn kont tegen de kribbe kon gooien en nooit op tijd gecorrigeerd was, dus steeds meer durfde, uitprobeerde en deed. Dus als hij zijn zin niet kreeg, dan ging hij ineens heel hard rennen, slalommen, bokken, alles nog niet om je er af te gooien, maar wel om duidelijk te maken dat het hem niet paste. Op zijn donder geven maakte hem woest, beledigd, de basis ben je dan kwijt en dan moet je gewoon slim zijn. Voor mij was de slof een uitkomst omdat we zonder aanspanning reden en als hij het ging opzoeken trok ik de slof aan, reed 5 min met slof en als hij weer aangaf het op te geven dus normaal ging doen, slof weer los.

Voor mij was het een extra middel om hem aan te geven dat ik ook wat had. Verder niet bang zijn, maar dat is soms best moeilijk als je nog niet weet wat een verwend paard in petto heeft. Ook nog eens een dominant, sterk, snel beledigd paard, met een hele sterke onderhals en die zijn loeisterk.

Aangezien ik geen expert ben, heb ik er wel een paar jaar over gedaan, nu rij ik zonder zadel en met touwhalster, buiten nog niet, maar dat is zijn explosieve karakter dat het niet altijd toestaat, en juist die ene keer niet, zoek ik niet op.

Voor mij was de slof een goed middel om hem duidelijk te maken dat ik ook tegenspraak had bij hem, het is niet leuk als je gaat rijden en je voelt dat hij zich aan het oppompen is en vanuit het niets gaat springen in de draf of galop en gaat racen. Een simpel bitje is dan niets voor hem en terugrijden op je zit :D is dan volstrekt onmogelijk, aan zijn basis heeft hij dan gewoon lak. Het is een kwestie van respect en manieren geweest en dan is een slof een uitkomst.

Verder is het een eerlijk paard met een gouden hart, maar wel met dubbele bodem :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:46

Ik zou niet gaan springen met een slof, dat lijkt me echt onverantwoord. Verder vindt ik het gaan rijden met een slof als begrensing ook een foute reden. Dat moet je rijtechnisch oplossen.

Ik ben echt niet tegen een slof. Ik rijdt in overleg met mijn instructrice 1 keer in week met een slof. Dit omdat mijn merrie het erg moeilijk vindt op te zakken, ze blijft veel te erg bovenin hangen. Ze kan het lichamelijk wel, maar vindt het moeilijk. De reden van mijn slof is haar een half uur per week laten zien dat ze best kan zakken, dat het niet eng is. De rest van de week oefenen zonder slof.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:52

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)
Maar ik heb niet het idee dat jij geen basis hebt om naar terug te rijden, ja en soms gaat die vlieger niet op, dan maar een goede instructeur, die je helpt met een ander bit of (hulpteugel) Die van mij begon ook echt link te worden met rijden, ik wilde een jonge amazone de kans geven om op een potentiel goed springpaard te rijden maar i.p.v reed ze hem naar de kl*te. Springen is niet mijn ding dus nu heeft hij gewoon pech en gaat hij in het vervolg maar als dressuur paard door het leven, met mij op zijn rug 8-)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:07

Zoals jij nu omschrijft zou ik ook een slof gebruiken hoor Russel! Absoluut! Maar ik doelde meer op het buitenrijden met slof als 'handrem' zoals dat hier nog wel eens voorbij komt. Op de manier zoals jij omschrijft is zo'n rijtechnisch hulpmiddel toch bedoeld? :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:24

KiWiKo schreef:
nee hoor :) maar ik laat met die foto zien dat je een slof niet gebruikt om een paard in een krulletje te dwingen

Nee, blijkbaar als noodrem op een geflipte puppy van 4 die daar al met twee benen in het slachthuis stond, en door jou omdat het zogezegd financieel niet anders kon wat rond gereden werd voor de bange eigenaar, ..als ik het goed samen vat.
Maar dan zet je dat hier neer als een goed voorbeeld van hoe het wel moet?
Sorry hoor, ik vat het niet.. dat hele verhaal is een opeenstapeling van hoe het niet moet, van de regen in de drup. Inderdaad een ander referentiekader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:31

Nu Bandida dat vind ik wel meevallen hoor, die foto is niet slecht het dier loopt netjes, de slof hangt het paard niet in de weg en bokt staat vol met slecht slofgebruik foto's, waar de eigenaar niet eens weet wat hij verkeerd doet.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:46

Grappig dat mensen hier beweren dat als je goed kunt rijden je geen slof nodig hebt... :+

Mijn mening is nog steeds dat als je een slof verkeerd vind dat je er zelf dan heel verkeerd mee omgaat. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:51

Sorry hoor, maar ik vind het wel een erg raar verhaal.. Paarden helpen door erop te rijden??? Met een slof???

Dat paard heeft duidelijk wel een probleem, steigeren en andere gerdragsproblemen tijdens het rijden zijn er niet zomaar. Ik vind het werkelijk waar volkomen onbeschoft om sowieso op zo´n paard te gaan rijden. Al helemaal met zo veel dwang, mechanische hulpmiddelen omdat je het anders practisch niet voor elkaar zou krijgen en hem dan ook nog willen laten springen.

Wat ik van het hele verhaal vind? Nogal onbegrijpelijk, eerlijk gezegd. Koop een fiets ofzo. Die kun je uit de garage halen en erop gaan rijden. Al ie kapot is laat je hem maken en dan kun je weer verder. Met paarden ligt dat naar mijn idee toch echt anders, zeker tegenwoordig.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:55

Larissa3: dit is nou precies mijn mening! De meeste mensen die fel tegen een slof zijn vertellen daar ook tegelijkertijd bij: "Ik kan trouwens ook echt niet met dat ding rijden". Dus als jullie er niet mee om kunnen gaan is de slof gelijk de boosdoener? Mm...zegt meer over jullie dan over de slof.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat een slof een vreselijk martelwapen kan zijn als die verkeerd gebruikt wordt, maarja dan is een bit ook een martelwerktuig als je een ruwe hand hebt en als je je zadel verkeerd legt is dit ook funest voor je paard enz. enz. Iets wordt pas slecht als het verkeerd gebruikt wordt!

Oh ja en nog even ontopic; springen met een slof snap ik niet zo, dan heeft de slof toch totaal geen (positieve) toegevoegde waarde?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:58

Ja een slof kán heel vekeerd zijn, maar dat is de schuld van het mens zelf.
Ik kan dus wel met slof rijden, en mijn paard is niet zielig hoor en ze doet het nog altijd even goed. :j

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:59

Ik zeg het zo vaak tegen mijn vriendinnen dat ze NIET met slof moeten rijden of uberhaubt moeten springen!
Zo krijgt het paard geen vrijheid tijdens de sprong. Ik heb dan nog nooit gehoord dat het fout is gegaan omdat ik niemand ken die zo rijd, tot vandaag. ( alhoewel ik diegene ook niet ken :P )

dus,

spring NIET,NIET,NIET met slof!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:09

Ik denk dat als iemand super kan springen en los kan laten wanneer je paard omhoog en naar voren gaat dat het misschien nog zou kunnen. Doe je dat niet dan krijgt ie een ruk in zijn mond. Maar wat je veel ziet is dat paarden om de kop gaan lopen met een slof, dan wordt een hindernis inschatten al helemaal moeilijk!! ik ben dr geen voorstander van

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:10

Met slof rijden is niet verkeerd als je weet waar je mee bezig bent. Ik heb een paard samen met mijn zus en ik weet echt niet hoe je goed met slof moet rijden en zij wel ( haar vorige paard reed ze er altijd mee en had daar ook les in) , dus toen het nog nodig was om ermee te rijden deed zij het. Maar met springen?? lijkt me echt gevaarlijk!

Maar als een paard steigert is het toch juist gevaarlijk om met slof te rijden???

Mijn paard steigert ook onverwachts en uit het niks in draf en galop al is ze heel voorwaarts je voelt het niet eens aankomen wat ik doe is de zweep tussen haar oren leggen (wordt je vanzelf handig in) en handen naar voren en een schop verkopen dat ze naar voren moet en dat werkt. Verder loopt ze heel ontspannen.... Ze doet het op het moment ze ergens van schrikt....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:12

Larissa3 schreef:
Grappig dat mensen hier beweren dat als je goed kunt rijden je geen slof nodig hebt... :+

Mijn mening is nog steeds dat als je een slof verkeerd vind dat je er zelf dan heel verkeerd mee omgaat. :)

Hahahahahahahahaha, mag ik even heeeeel hard lachen? Jij bent grappig met deze uitpraak!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:18

Amadeo schreef:
Larissa3 schreef:

Hahahahahahahahaha, mag ik even heeeeel hard lachen? Jij bent grappig met deze uitpraak!

Ik ga niet heel mijn bericht herhalen maar ik vind dat er toch best wel een kern van waarheid inzit!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:19

ja

een slof kan heel goed werken ALS je weet wat waar je mee bezig bent

Als je dit niet weet werkt de slof niet goed in op je paard en is het een drama ding :-)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:20

Dat is heel iets anders dan van mening zijn dat mensen die tegen een slof zijn er zelf niet mee kunnen rijden!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:24

Nee ben ik ook niet van mening, maar het valt wel op dat veel mensen die tegen een slof zijn er gelijktijdig bij vermelden dat ze er ook totaal niet meer kunnen rijden!