De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:01

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 21:18

Mijn plaatsing;
Goldstern,
Whisper,
Totilas,
Parzival

Mijn motivatie:
Bij Goldstern en Whisper is er tact, verzameling, verruiming te zien. Ook al mislukte de piaffe van Whisper in het filmpje volledig.

Totilas is een "verhaal" apart. Een geweldig paard wat nu al in zijn africhting grove basisfouten laat zien.

Parzival heeft een goede opleiding gehad, maar daar is weinig van over. Verzameling is weg.

Totilas en Parzival laten de gevolgen van de "Hollandse" School overduidelijk zien.

Eigenlijk precies zoals Professor het uitlegd, is dit al heel goed waar te nemen.
Totilas en Parzival laten een "verzameling" zien met de achterhand omhoog, in plaats van een achterhand die zakt.
Totilas heeft vooral in de verruimingen een weggedrukte rug.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:21

horseyfries schreef:
En dan wel niet recent, maar als grote tegenstander van de Hollandse School misschien ook wel leuk om erbij te nemen, Klaus Balkenhol:
http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w

Deze manier van rijden komt mij het paardvriendelijkste over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:39

horseyfries schreef:
Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?

http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related

Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)

Prachtige wendingen, rechtsachter???
Is toch geen eenheid, de stap daar kunt u het toch ook zien, vanaf de knie het been afgestoken van het paard????
Wendingen als een boot.
Paard gaat alleen gebogen in de hals in de wendingen, geheel geen lengtebuiging.
Appuyeren, kijkt u eens waar het gewicht is van de Amazone, het Appuyeren vooral naar links??
Dan die Piaffe, verschrikkelijke toch die onderbenen?????
Wanneeer u dit nog één van zijn beste momenten vind.
Wat heeft dat paard trouwens met het rechterachterbeen??
In de wendingen in de hoeken treedt hij in de verzamelde draf hanentred achtig.
Men kan zien dat het LDR gereden is, eenvoudig daaraan dat de Hankenbiegung geheel niet voorhanden is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:51

Ik heb dit filmpje als voorbeeld genomen omdat dit een "klassiek getraind" paard is en om het eerlijk te doen één van zijn beste wedstrijden genomen, ik had ook deze kunnen plaatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=62ucx2XJ9fI

U bent heel goed in het zeggen wat er allemaal slecht is, maar dit is wél een volgens het Duitse Skala getraind paard Professor! En volgens uzelf was dat toch zo goed?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:54

modie schreef:
Mijn plaatsing;
Goldstern,
Whisper,
Totilas,
Parzival

Mijn motivatie:
Bij Goldstern en Whisper is er tact, verzameling, verruiming te zien. Ook al mislukte de piaffe van Whisper in het filmpje volledig.

Totilas is een "verhaal" apart. Een geweldig paard wat nu al in zijn africhting grove basisfouten laat zien.

Parzival heeft een goede opleiding gehad, maar daar is weinig van over. Verzameling is weg.

Totilas en Parzival laten de gevolgen van de "Hollandse" School overduidelijk zien.

Eigenlijk precies zoals Professor het uitlegd, is dit al heel goed waar te nemen.
Totilas en Parzival laten een "verzameling" zien met de achterhand omhoog, in plaats van een achterhand die zakt.

Waar zie jij tact en verzameling in de piaffe van Whisper Modie? Dat zijn nu volgens mij twee dingen die daar écht ontbreken.
Goldstern vind ik een nette piaffe als je het hebt over tact, maar weet je wat de FEI voorschriften zeggen over het optillen van de benen?
Let eens op de hoogte van de benen van Goldstern en kijk dan eens bij Parzival en Totilas?

Verder wil ik graag dat je even NIET het systeem beoordeelt, maar de oefeningen. Dus wat zijn volgens jou bij elk paard de plus en de minpunten van een oefening?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:56

Rijden de dames van Balen niet inmiddels al een tijdje bij de hollandse school en systeem van meneer Sjefke Janssen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:57

FaberSmid schreef:
horseyfries schreef:
En dan wel niet recent, maar als grote tegenstander van de Hollandse School misschien ook wel leuk om erbij te nemen, Klaus Balkenhol:
http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w

Deze manier van rijden komt mij het paardvriendelijkste over.

Niet slecht voor een bereden politie combinatie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:19

horseyfries schreef:
modie schreef:
Mijn plaatsing;
Goldstern,
Whisper,
Totilas,
Parzival

Mijn motivatie:

Waar zie jij tact en verzameling in de piaffe van Whisper Modie? Dat zijn nu volgens mij twee dingen die daar écht ontbreken.
Goldstern vind ik een nette piaffe als je het hebt over tact, maar weet je wat de FEI voorschriften zeggen over het optillen van de benen?
Let eens op de hoogte van de benen van Goldstern en kijk dan eens bij Parzival en Totilas?

Verder wil ik graag dat je even NIET het systeem beoordeelt, maar de oefeningen. Dus wat zijn volgens jou bij elk paard de plus en de minpunten van een oefening?

Horseyfries,
De verzameling is niet alleen af te lezen aan een goede of slechte piaffe.
Ik schreef al dat de piaffe van Whisper mislukte; teveel voorwaarts en niet "aan het been" op dat moment, dus gewoon slecht.

De oefeningen van Totilas en Parzival zijn eigenlijk niet eens te "beoordelen" omdat de elementaire voorwaarden van het FEI-reglement niet eens in de beurt komen.
Als een paard geen tact, geen aanleuning, niet nageeflijkheid, geen durchlassigkeit, nek niet als hoogste punt, regelmatig achter de teugel, geen "echte" verzameling laat zien in een proef op het hoogste niveau, dan zijn de oefeningen inderdaad gewoon kunstjes.

En dit schrijf ik niet om maar een aantal "toppers" neer te halen, maar "gewoon" een proef te zien, zoals het paard loopt.
Dit helemaal los van het "systeem"
Er zijn ook gewoon "Klassiekers" die een beeld laten zien, wat mij totaal niet aanstaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:31

Als je niet kunt zien dat de piaffe van Totilas en Parzival over veel meer tact beschikt dan die van Whisper (en ga maar zoeken naar andere wedstrijden, die piaffe is overal zo slecht) dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk.
Ook vraag ik me af hoe Edward en Adelinde paarden rondgestuurd krijgen in alle oefeningen als ze volgens jou geen aanleuning hebben? Doen ze het dan écht alleen op de zit? Knap toch?
En hoe kan het dat de piaffe van Whisper altijd mislukt als volgens jou alle voorwaarden zo goed aanwezig zijn? Als tact, aanleuning, nageeflijkheid, durchlassigkeit, verzameling allemaal voor elkaar is dan zou die piaffe daar toch het ultieme resultaat van moeten zijn?
En toch doen juist die twee paarden die dat volgens jou allemaal niet hebben een veel betere piaffe, verklaar dat eens?
Een paard die niet nageeflijk is zal niet piafferen, een paard wat niet durchlassig is zal niet piafferen en een paard wat geen verzameling heeft zal al helemaal niet piafferen.

De "kunstjes" zoals jij ze noemt moeten voldoen aan voorwaarden die duidelijk omschreven staan bij de FEI. Dat is hetgeen waaraan ze getoetst worden door de jury. Als je je dus verbaasd over een juryoordeel zou je je eerst moeten verdiepen in de punten waar de jury op moet letten van de FEI voor een bepaalde oefening.
En dan vraag ik dus nogmaals hoe jij de piaffe van Goldstern beoordeelt daarin meenemend de hoogte van het optrekken van de benen, wat ook duidelijk beschreven staat in die reglementen.
Ik neem aan dat je ze kent?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:45

Nu vind ik Totilas eerlijk gezegd niet het voorbeeld van een goede tact, nog minder van een fantastische verzameling.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:46

horseyfries schreef:
Als je niet kunt zien dat de piaffe van Totilas en Parzival over veel meer tact beschikt dan die van Whisper (en ga maar zoeken naar andere wedstrijden, die piaffe is overal zo slecht) dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk.
Ook vraag ik me af hoe Edward en Adelinde paarden rondgestuurd krijgen in alle oefeningen als ze volgens jou geen aanleuning hebben? Doen ze het dan écht alleen op de zit? Knap toch?

De "kunstjes" zoals jij ze noemt moeten voldoen aan voorwaarden die duidelijk omschreven staan bij de FEI. Dat is hetgeen waaraan ze getoetst worden door de jury. Als je je dus verbaasd over een juryoordeel zou je je eerst moeten verdiepen in de punten waar de jury op moet letten van de FEI voor een bepaalde oefening.
En dan vraag ik dus nogmaals hoe jij de piaffe van Goldstern beoordeelt daarin meenemend de hoogte van het optrekken van de benen, wat ook duidelijk beschreven staat in die reglementen.
Ik neem aan dat je ze kent?

Ik ken ze.
Maar vraag me serieus af, of jij ze kent, Horseyfries.
Dan zou ik graag de reglementen eens punt voor punt met je doornemen..
En het gaat mij nog helemaal niet om de uitvoering van een oefening, dat beschrijft de FEI ook.
Maar begint het reglement ermee??

"De benen van een paard moeten in piaffe tot net boven de kogel opgetild worden"
Dat vinden wij als FEI vele malen belangrijker dan onderstaande punten.

De belangrijkste basisvoorwaarden waar de FEI vanuit gaat, is tact, ontspanning, vertrouwen in de ruiter, harmonie.
Dit gewoon even vertaald op zijn gewone Hollands

WAt schrijft de FEI voor, aan de verzameling?
Denk toch niet dat de FEI ervan uit gaat, dat de achterhand "hoog" wordt gehouden.

En het allerbelangrijkste: als de jury naar de FEI-reglementen zou beoordelen, hoeveel toppers vallen dan af.
Dit vraag ik in alle ernst?
De punten die de FEI reglementeert, in acht nemend.
En niet zomaar een los fragmentje eruit pakken.

Dat is zoeken naar spijkers op laag water, althans dat vind ik toch

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:50

pharagirlke schreef:
Nu vind ik Totilas eerlijk gezegd niet het voorbeeld van een goede tact, nog minder van een fantastische verzameling.

We zijn het daar in ieder geval over eens, Pharagirlke ;)
Toch wel leuk.
En dat meen ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:51

Ik ben het overigens niet eens met je commentaar over Parzival, en al evenmin dat er geen sprake zou zijn van aanleuning en geen nageeflijkheid bij Toti.
Enkel aan de verzameling en tact van Toti moet nog gewerkt worden, daarvoor is hij jong.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 23:03

pharagirlke schreef:
Ik ben het overigens niet eens met je commentaar over Parzival, en al evenmin dat er geen sprake zou zijn van aanleuning en geen nageeflijkheid bij Toti.
Enkel aan de verzameling en tact van Toti moet nog gewerkt worden, daarvoor is hij jong.

Ik heb eerst het filmpje gewoon bekeken en het leek er inderdaad soepel uit te zien, van Parzival

Maar daarna heb ik het filmpje eens in slow-motion bekeken en schrok daar eerlijk gezegd wel van ;(
Maar het was heel verhelderend.

Over tact is het FEI-reglement heel duidelijk. En niet alleen de FEI, ook de KNHS noemt dit een basisvoorwaarden.
Het scala gaat ook uit van de tact als basis.
Dus eigenlijk hoeft daar niet meer aan gewerkt te worden. Tact is er gewoon.
Verzameling is iets anders. Dat kan een paard laten zien, wat door oefeningen sterk geworden is.

Totilas zie ik regelmatig achter de teugel duiken of niet de hand volgen, dit is vooral in de stap heel duidelijk. En bij het halthouden, helemaal in het begin, duikt Totilas gelijk achter de teugel
En daar had ik geen slow-motion voor nodig.

Een uitgestrekte stap wil zeggen, dat het paard verruimd. De achterhoeven stappen over de afdruk van de voorhoeven, de hals strekt zich als het ware naar beneden en volgt hiermee de hand van de ruiter die hem dit "toestaat"
Maar nageeflijkheid is meer dan dat, als een paard echt nageeflijk is, klopt het totale plaatje gewoonweg.
En dat is het uiteindelijke doel: Durchlässigkeit.
Alles lijkt vanzelf te gaan, er is geen enkele blokkade, er is een twee-éénheid dan. Denken is al voldoende. Er is vertrouwen, harmonie.
Zo vertaal ik op zijn Nederlands "nageeflijkheid"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 17-09-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:04

Het valt me mee dat je zo goed hebt moeten zoeken :(:)
Lijkt me dat ze het dan zo slecht nog niet doen. Ik neem aan dat de lassiekers ook in slowmotion bekeken zijn of was dat niet nodig?

Dat Totilas zijn stap nog niet okee is ontkent niemand. Je kent de combinatie niet echt geloof ik he?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 23:13

pharagirlke schreef:
Het valt me mee dat je zo goed hebt moeten zoeken :(:)
Lijkt me dat ze het dan zo slecht nog niet doen. Ik neem aan dat de lassiekers ook in slowmotion bekeken zijn of was dat niet nodig?

Dat Totilas zijn stap nog niet okee is ontkent niemand. Je kent de combinatie niet echt geloof ik he?

Voor alle eerlijkheid heb ik ook de Klassiekers in slow-motion bekeken.
Perfect is er geen één.
En naar perfectie streeft men. Maar of dat te bereiken is??
De klassiekers zeggen niet voor niets: voordat men ook maar enigszins in de beurt van perfectie komt, heeft men een (rij)paardenleven nodig.

Edward en Totilas "volg" ik eigenlijk vanaf vorig jaar.
En heb ook de filmpjes van de clinic in Zuid-Laren bekeken.
Daar had Totilas minder moeite met de stap...

Een spreekwoord: Aan de stap herkent men een dressuurpaard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:17

En bij die klassiekers viel natuurlijk niets bijzonders op? Open mond mag natuurlijk bij klassiekers. Geheel vergeten, sorry.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 05:53

pharagirlke schreef:
En bij die klassiekers viel natuurlijk niets bijzonders op? Open mond mag natuurlijk bij klassiekers. Geheel vergeten, sorry.

Die paarden mogen nog hun mond opdoen, en mogen nog nageven.
Wat wij helaas vermissen bij die Baucher getrainde paarden.
Nederland loopt een fantom na, probeert op alle mannieren, ja op wielren methodes te winnen.
Delen eruit halen enz...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 05:55

Professor schreef:
Citaat:
Probleme der Versammlung

In Frankreich erregte im 19. Jahrhundert ein Reitmeister Aufmerksamkeit, der sich rühmte, nahezu jedes Pferd ausbilden zu können. Francois Baucher (1796 - 1873), der eigene private Reitschulen betrieb, trat längere Zeit auch im Zirkus auf und bildete Kavallerieoffiziere aus. Im Jahre 1843 veröffentlichte er seine Reitlehre "Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen", die auch ins Deutsche übersetzt wurde. Seine Lehrmeinung war umstritten, fand in Deutschland zeitweilig einige Anhänger, stieß aber überwiegend auf Ablehnung. Seine theoretischen Ausführungen enthalten mitunter bewährte und kenntnisreiche Hinweise, die auf die Versammlungsfähigkeit vollblütiger und warmblütiger Pferdetypen zielen, deren Körperbau - im Gegensatz zu Barockpferden - für ausgeprägte Hankenbeuge weniger geeignet ist und des halb größere Schwierigkeiten bereitet.

Citaat:
Francois Baucher strebte die Ver-
sammlung des Pferdes ohne gesenkte Hinterhand an, um vollblütige und warmblütige Pferdetypen nicht zu überfordern.

Bijde citaten komen uit het boek van Francois Baucher.
Dit zegt alles, geen Hankenbiegung, dus geen verzameling, de benen doen het werk, niet het heupgewricht, zitbeen, kniegewricht, spronggewricht.
Dus geen verzameling in de zin van de F.E.I..

U kunt uren Hyperflexie en LDR of Rollkur goed praten, maar er wordt steeds weer ontweken op de vraag van de verzameling.
Een natuurlijke Passage en Piaffe, waarbij de grotegewrichten gebogen worden, waarbij de achterbenen, zoveel als mogelijk onder de massa komen.
Dit alles zie je niet met systeem Baucher.
Men ziet een paard dat in een absolute oprichting loopt, met een ruiter die geen lichte aanleuning heeft, waarbij de buikspier niet ontwikkeld is, en dito de achterhandbespiering niet in gelijkheid staat tot de voorhand.
Dit is Biomechanisch makkelijk te verklaren, de paarden kunnen niet werkelijk dragen, omdat de buikspier te wienig ontwikkeld is, door dit systeem.
Het strekken van de achterbenen naar achteren heeft het gevolg dat deze spieren te weinig getraind worden.
Het beeld van deze paarden is een enorm front, en vanaf de schoft kopt het een en ander niet meer.
Daardoor ziet men steeds dat de diogonale beenzetting in de uitgestrekte draf b.v., niet meer in orde is.
Normaal is dat na gelijk neerzetten van 1 diogonaal de zweefphase komt en daarna de andere diogonaal weer neerkomt.
Bij deze paarden is meestal het achterbeen te laat.
En wijst niet zoals het voorbeen naar voren met de toon van de hoef.

Juryleden, kunnen dit zien, en moeten de volgende punten beoordelen volgens de nationale en internationale regelementen.

Citaat:
Overige fouten in de africhting van het paard:
Punt 1. Het paard staat bij het halthouden niet stil, niet vierkant of niet recht.
Punt 2. Het is een "ogenblik" te veel of te weinig op de hand.
Punt 3. Bij het rijden van de verschillende figuren is de spoort de achterhand naast het spoor van de voorhand. (de voorhand is niet gericht op de achterhand)
Punt 4. Het toont onregelmatigheden in de mond, plotseling optredende "tijdelijke" ongehoorzaamheden of verzet, geprikkelheid.(slaan met de staart, enz...)
Hier staan toch alle problemen beschreven die Hypperflexie heeft???
Wie is er dan arrogant, Sjefke Janssen toch????

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:16

Iemand die zichzelf proffesor noemt, niet voor rede vatbaar is, en stellig meent dat alleen hij de wijsheid heeft, noemt een ander ARROGANT.
Is dit niet de omgekeerde wereld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:56

stoffel schreef:
Iemand die zichzelf proffesor noemt, niet voor rede vatbaar is, en stellig meent dat alleen hij de wijsheid heeft, noemt een ander ARROGANT.
Is dit niet de omgekeerde wereld.

Waarom is weer zo een persoonlijke aanval zonder inhoudelijke reactie nodig?
pharagirlke schreef:

U kunt een voorbeeld nemen aan pharagirlke, een eerlijke inhoudelijke reactie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:34

Sorry maar bij die monica zie ik nergens verzameling. Enkel traag en snel, paard heeft geen takt, verlies van ritme en balans voor de zwaardere oefeningen (penp, zijn gewoon slecht)

Dan lees ik ergens dat totilas niet gaat zitten in zijn verzameling??? Kijk dan eens goed en eerlijk. Denk dat hij van alle voorbeelden het hardst op de achterhand gereden is. En tuurlijk zou dat nog meer bevestigd moeten worden, maar dat is deels gebrek aan ervaring, maar ook gewoon dat dat dier soms te veel wil. Maar hij speelt nu al met de oefeningen alsof ze niets zijn dus plaats voor progressie is er zeker nog. Buigingen in de gewrichten en onderbrengen, zie ik wederom amper bij Monica, wel bij totilas en parzival.

En totilas die niet kan stappen??? Wat willen jullie dan. Hij laat een correct stap zien en dat zowel in verzameling als verruiming. bij dat laatste zou hij op dit filmpje nog meer de hals mogen laten vallen en neus eruit. Maar dat is bij alle combinaties wel een opmerking.
En wel grappig wordt er een filmpje getoond van Ferro, ook van praktisch een decennia terug, wordt die plots bij het clubje van Sjef gestoken, omdat Marlies nu toevallig van tijd teamtraining heeft van de coach..

Professor, als ik op jouw punten let, zie ik die fouten die je toewijst aan hyperflexie toch evenzeer terug bij de 'klassiekere voorbeelden'
Niet halthouden is niet toe te wijzen aan een trainingstechniek.
Staartzwiepen is ook niet altijd een teken van protest en dan nog volgens die redenering rijden Neckerman, balkenhol en Klimke dus ook in flexie?!
Dat sporen zie je eveneens in alle takken, ga naar eender welke duitse hengstenkeuring-voorstelling, plaats u neer in een hoek en ik geef het u op een papiertje dat je meermaals van je stoel wil springen omdat je meent dat er eentje de tribune in komt geschoven.

Onregelmatigheden in de mond is eveneens overal zichtbaar en weer niet enkel toe te schrijven aan een trainingstechniek due u onder de loep wil nemen. Maar zolang een open mond bij de ene aanzien wordt als een plots ontrekken en bij de andere als kwellerij kan dat niet openstaan voor discussie lijkt me.

Een paard hoeft zijn mond niet open te doen voor na te geven, als dat je perceptie is op het gegeven van 'nageven' dan zijn we nog wel een eind van kant. Nageven is de bevestiging dat het paard vanuit de achterhand over de rug, licht wordt vanvoor en also de ruiter een aangenaam gevoel kan bezorgen. Waarbij het paard de ruiterhand volgt. Als een mond dan openkomt, klopt er vanalles onder de ruiter en achter de ruiter niet. Lees te traag achterbeen, waardoor er niets doorkomt via de rug.

En Fabersmid een eerlijke reactie hoeft daarom niet een reactie te zijn die in uw kraam past e ;-)
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-09-09 08:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:50

horseyfries schreef:
Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?

http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related

Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)

Takt, buiging in de gewrichten, harmonie tussen spanning en ontspanning. Enige wat afbreuk doet aan het geheel is dat ontiegelijke lange lijf van Arjen, maar da's nou eenmaal een feit waar je niet omheen kan. Jammer dat er geen filmpjes zijn van de special in Arnhem tijdens het EK. Daar zat een fenomenale passage-piaffe reprise in.

Ferro heb ik een keer zien dansen tijdens de Zwolse Paardendagen. Die proef was beter dan deze. Ze ging toen ook over de 80%.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:43

Pharagirlke, ik neem aan dat je opmerking over tact gaat over het verschil in gebruik van voorbeen en achterbeen in de uitgestrekte draf?
Dan neem je dus als definitie van tact het op gelijke hoogte naar voren brengen van de benen. Is dat tact?
En als je dan kijkt naar de passage en de piaffe, is de tact dan bij Totilas niet juist vele malen beter dan bij die van Whisper?

Modie, een jurylid kan beelden niet vertraagd bekijken. Dit fenomeen is al besproken tijdens een bijeenkomst met alle dressuurjuryleden, trainers en rijders naar aanleiding van een onderzoek van Hilary Clayton, waarin zij bewees dat bijna ALLE paarden (op wat voor manier dan ook getraind) in vertraging niet op die manier lopen zoals omschreven staat.
Conclusie was toen dat je die onzuiverheid niet met het blote oog mag kunnen zien en dat de jurering dus op die manier moet plaatsvinden.
Het hele vertraagd bekijken voegt dus helemaal niets toe, het bevestigd alleen het onderzoek van Clayton maar zo wordt er niet gejureerd.

Er wordt wel iets meer gevraagd van de piaffe dan jij omschrijft:

1. The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being in place. The horse's back is supple and elastic. The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence.

2. In principle, the height of the toe of the raised foreleg should be level with the middle of the cannon bone of the other foreleg. The toe of the raised hind leg should reach just above the fetlock joint of the other hind leg.

3. The neck should be raised and arched, the head vertical. The horse should remain light "on the bit" with a supple poll, maintaining a light and soft contact on a taut rein. The body of the horse should move up and down in a supple, cadenced and harmonious movement.

4. The piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by a perfect balance. While giving the impression of being in place there may be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse's eager acceptance to move forward as soon as he is asked.

5. Moving even slightly backwards, irregular steps with the hind legs, crossing either the fore - or hind legs or swinging either the forehand or the quarters from one side to the other are serious faults. A movement with hurried and unlevel or irregular steps without cadence, or spring cannot be called a true piaffe.

Als je nu deze vijf punten erbij houdt, dan kun je toch niet zeggen dat de piaffe van Goldstern de beste is? Hij voldoet totaal niet aan punt 2
Whisper past nog het meest bij de omschrijving nr. 5 "cannot be called a true piaffe".... jammer genoeg hoor, maar als je objectief kijkt is dat een feit.