Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
horseyfries schreef:En dan wel niet recent, maar als grote tegenstander van de Hollandse School misschien ook wel leuk om erbij te nemen, Klaus Balkenhol:
http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w
horseyfries schreef:Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?
http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related
Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)
modie schreef:Mijn plaatsing;
Goldstern,
Whisper,
Totilas,
Parzival
Mijn motivatie:
Bij Goldstern en Whisper is er tact, verzameling, verruiming te zien. Ook al mislukte de piaffe van Whisper in het filmpje volledig.
Totilas is een "verhaal" apart. Een geweldig paard wat nu al in zijn africhting grove basisfouten laat zien.
Parzival heeft een goede opleiding gehad, maar daar is weinig van over. Verzameling is weg.
Totilas en Parzival laten de gevolgen van de "Hollandse" School overduidelijk zien.
Eigenlijk precies zoals Professor het uitlegd, is dit al heel goed waar te nemen.
Totilas en Parzival laten een "verzameling" zien met de achterhand omhoog, in plaats van een achterhand die zakt.
Totilas heeft vooral in de verruimingen een weggedrukte rug.
FaberSmid schreef:horseyfries schreef:En dan wel niet recent, maar als grote tegenstander van de Hollandse School misschien ook wel leuk om erbij te nemen, Klaus Balkenhol:
http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w
Deze manier van rijden komt mij het paardvriendelijkste over.
horseyfries schreef:modie schreef:Mijn plaatsing;
Goldstern,
Whisper,
Totilas,
Parzival
Mijn motivatie:
Bij Goldstern en Whisper is er tact, verzameling, verruiming te zien. Ook al mislukte de piaffe van Whisper in het filmpje volledig.
Totilas is een "verhaal" apart. Een geweldig paard wat nu al in zijn africhting grove basisfouten laat zien.
Parzival heeft een goede opleiding gehad, maar daar is weinig van over. Verzameling is weg.
Totilas en Parzival laten de gevolgen van de "Hollandse" School overduidelijk zien.
Eigenlijk precies zoals Professor het uitlegd, is dit al heel goed waar te nemen.
Totilas en Parzival laten een "verzameling" zien met de achterhand omhoog, in plaats van een achterhand die zakt.
Totilas heeft vooral in de verruimingen een weggedrukte rug.
Waar zie jij tact en verzameling in de piaffe van Whisper Modie? Dat zijn nu volgens mij twee dingen die daar écht ontbreken.
Goldstern vind ik een nette piaffe als je het hebt over tact, maar weet je wat de FEI voorschriften zeggen over het optillen van de benen?
Let eens op de hoogte van de benen van Goldstern en kijk dan eens bij Parzival en Totilas?
Verder wil ik graag dat je even NIET het systeem beoordeelt, maar de oefeningen. Dus wat zijn volgens jou bij elk paard de plus en de minpunten van een oefening?
horseyfries schreef:Als je niet kunt zien dat de piaffe van Totilas en Parzival over veel meer tact beschikt dan die van Whisper (en ga maar zoeken naar andere wedstrijden, die piaffe is overal zo slecht) dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk.
Ook vraag ik me af hoe Edward en Adelinde paarden rondgestuurd krijgen in alle oefeningen als ze volgens jou geen aanleuning hebben? Doen ze het dan écht alleen op de zit? Knap toch?
De "kunstjes" zoals jij ze noemt moeten voldoen aan voorwaarden die duidelijk omschreven staan bij de FEI. Dat is hetgeen waaraan ze getoetst worden door de jury. Als je je dus verbaasd over een juryoordeel zou je je eerst moeten verdiepen in de punten waar de jury op moet letten van de FEI voor een bepaalde oefening.
En dan vraag ik dus nogmaals hoe jij de piaffe van Goldstern beoordeelt daarin meenemend de hoogte van het optrekken van de benen, wat ook duidelijk beschreven staat in die reglementen.
Ik neem aan dat je ze kent?
pharagirlke schreef:Ik ben het overigens niet eens met je commentaar over Parzival, en al evenmin dat er geen sprake zou zijn van aanleuning en geen nageeflijkheid bij Toti.
Enkel aan de verzameling en tact van Toti moet nog gewerkt worden, daarvoor is hij jong.
pharagirlke schreef:Het valt me mee dat je zo goed hebt moeten zoeken
Lijkt me dat ze het dan zo slecht nog niet doen. Ik neem aan dat de lassiekers ook in slowmotion bekeken zijn of was dat niet nodig?
Dat Totilas zijn stap nog niet okee is ontkent niemand. Je kent de combinatie niet echt geloof ik he?
pharagirlke schreef:En bij die klassiekers viel natuurlijk niets bijzonders op? Open mond mag natuurlijk bij klassiekers. Geheel vergeten, sorry.
Professor schreef:Citaat:Probleme der Versammlung
In Frankreich erregte im 19. Jahrhundert ein Reitmeister Aufmerksamkeit, der sich rühmte, nahezu jedes Pferd ausbilden zu können. Francois Baucher (1796 - 1873), der eigene private Reitschulen betrieb, trat längere Zeit auch im Zirkus auf und bildete Kavallerieoffiziere aus. Im Jahre 1843 veröffentlichte er seine Reitlehre "Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen", die auch ins Deutsche übersetzt wurde. Seine Lehrmeinung war umstritten, fand in Deutschland zeitweilig einige Anhänger, stieß aber überwiegend auf Ablehnung. Seine theoretischen Ausführungen enthalten mitunter bewährte und kenntnisreiche Hinweise, die auf die Versammlungsfähigkeit vollblütiger und warmblütiger Pferdetypen zielen, deren Körperbau - im Gegensatz zu Barockpferden - für ausgeprägte Hankenbeuge weniger geeignet ist und des halb größere Schwierigkeiten bereitet.Citaat:Francois Baucher strebte die Ver-
sammlung des Pferdes ohne gesenkte Hinterhand an, um vollblütige und warmblütige Pferdetypen nicht zu überfordern.
Bijde citaten komen uit het boek van Francois Baucher.
Dit zegt alles, geen Hankenbiegung, dus geen verzameling, de benen doen het werk, niet het heupgewricht, zitbeen, kniegewricht, spronggewricht.
Dus geen verzameling in de zin van de F.E.I..
U kunt uren Hyperflexie en LDR of Rollkur goed praten, maar er wordt steeds weer ontweken op de vraag van de verzameling.
Een natuurlijke Passage en Piaffe, waarbij de grotegewrichten gebogen worden, waarbij de achterbenen, zoveel als mogelijk onder de massa komen.
Dit alles zie je niet met systeem Baucher.
Men ziet een paard dat in een absolute oprichting loopt, met een ruiter die geen lichte aanleuning heeft, waarbij de buikspier niet ontwikkeld is, en dito de achterhandbespiering niet in gelijkheid staat tot de voorhand.
Dit is Biomechanisch makkelijk te verklaren, de paarden kunnen niet werkelijk dragen, omdat de buikspier te wienig ontwikkeld is, door dit systeem.
Het strekken van de achterbenen naar achteren heeft het gevolg dat deze spieren te weinig getraind worden.
Het beeld van deze paarden is een enorm front, en vanaf de schoft kopt het een en ander niet meer.
Daardoor ziet men steeds dat de diogonale beenzetting in de uitgestrekte draf b.v., niet meer in orde is.
Normaal is dat na gelijk neerzetten van 1 diogonaal de zweefphase komt en daarna de andere diogonaal weer neerkomt.
Bij deze paarden is meestal het achterbeen te laat.
En wijst niet zoals het voorbeen naar voren met de toon van de hoef.
Juryleden, kunnen dit zien, en moeten de volgende punten beoordelen volgens de nationale en internationale regelementen.Hier staan toch alle problemen beschreven die Hypperflexie heeft???Citaat:Overige fouten in de africhting van het paard:
Punt 1. Het paard staat bij het halthouden niet stil, niet vierkant of niet recht.
Punt 2. Het is een "ogenblik" te veel of te weinig op de hand.
Punt 3. Bij het rijden van de verschillende figuren is de spoort de achterhand naast het spoor van de voorhand. (de voorhand is niet gericht op de achterhand)
Punt 4. Het toont onregelmatigheden in de mond, plotseling optredende "tijdelijke" ongehoorzaamheden of verzet, geprikkelheid.(slaan met de staart, enz...)
Wie is er dan arrogant, Sjefke Janssen toch????
stoffel schreef:Iemand die zichzelf proffesor noemt, niet voor rede vatbaar is, en stellig meent dat alleen hij de wijsheid heeft, noemt een ander ARROGANT.
Is dit niet de omgekeerde wereld.
pharagirlke schreef:Nu vind ik Totilas eerlijk gezegd niet het voorbeeld van een goede tact, nog minder van een fantastische verzameling.

horseyfries schreef:Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?
http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related
Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)