Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:57

modie schreef:
Nog even terugkomend op het voorwaarts-neerwaarts van Beantsje? neerzet... bij vw-nw hoort altijd een paard in wat zo goed mogelijk in evenwicht loopt.
Een vw-nw wat daar niet aan voldoet, wordt op de voorhand uitgevoerd en is dus compleet fout.

Ik heb mijzelf niet voldoende duidelijk uitgedrukt.
het gewicht en houding van hoofd en hals heeft grote invloed op het evenwicht en de plaats van het zwaartepunt. De plaats van het zwaartepunt bepaalt de gewichtsverdeling over de 4 benen.
O.a. daarom is bij het meer en meer verplaatsen van het gewicht op de achterbenen het gevolg dat het paard zich vóór opricht.

In het vwnw moet je weliswaar zoeken naar een zo goed mogelijk evenwicht bij het vwnw rijden, tot zover heb je gelijk, maar in deze houding kan het paard onmogelijk gewicht naar achteren verplaatst hebben en zal de achterhand altijd stuwend (en niet dragend) zijn.
Dat laat onverlet dat je natuurlijk nooit wilt dat het paard op de voorhand gaat lopen, wat gebeurt indien de achterhand niet meer goed ondertreedt.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:58

asjemenou schreef:
snater schreef:
Als je je paard oefeningen aanleert in de volgorde wijken-sb-travers-appuyeren (tenminste, dat doe ik) is sb inderdaad een pittige opgave omdat je voor het eerst de voorhand echt opzij zet ten opzichte van de achterhand. Waar een paard bij het wijken nog wat tegen de buitenhand aan kan duwen, moet hij daar in de sb echt vanaf blijven.

Hoe haal jij de voorhand dan naar binnen met de sb?
Ik doe dat juist met de buitenteugel, hier mag dus best wat druk op. En de binnen teugel wil ik juist zo los mogelijk kunnen laten.

Sorry, had je vraag over het hoofd gezien.
Voorhand naar binnen? Dat doe ik door twee teugels (dus beide handen) even naar binnen zetten en weer los te laten.
Met tegen de buitenkant duwen/leunen bedoel ik dat het paard gaat wijken, over de buitenschouder valt als je hem met je buitenteugel niet tegenhoudt. Ik wil mijn paarden niet tegenhouden, maar loslaten.

Paarden niet veranderd modie?
Google voor de grap eens plaatjes van bijvoorbeeld Hinneman en Klimke, en vergelijk die beelden eens met, laten we zeggen, Toti onder Gal en Parzival onder Cornelissen. En dan zit er niet eens 100 jaar tussen... Dressuur is in ontwikkeling, dat is geweldig toch? Zoeken naar de absolute perfectie in harmonie, in krachtige elegantie, in swingende power. Het paard wordt steeds meer een atleet. We letten op hun voeding, huisvesting, fysieke en mentale welzijn, we leren ze beter kennen en kunnen daardoor beter communiceren.
En natuurlijk weten wij nu meer over het paard dan bijvoorbeeld Steinbrecht destijds, de wetenschap heeft in de afgelopen decennia heus niet stilgestaan. Daarbij komt dat nieuwe informatie, verkregen middels wetenschappelijk onderzoek, nu voor veel meer mensen toegankelijk is dan 'vroegah'. Lang leve de leesles (meer mensen kunnen lezen), journalistiek (nieuws en opinie ipv propaganda), welvaart (meer mensen hebben de middelen om aan nieuwe info te komen) en het internet (dat ga ik niet uitleggen)!

Prof, ik heb nergens gesteld dat de anatomie van het paard is veranderd. Wel weten we er anno 2009 veel meer van dan in de negentiende eeuw.

Professor schreef:
De Nederlandse opvatting van het rijden was goed.
Omdat-ie Duits was zeker? Waarom bepaalt u wat goed en slecht is? En op grond waarvan? Kom eens met redelijke argumenten, gooi er eens wat feiten en wetenschap tegenaan!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:59

Maar om nog even terug te komen op de topic-start.

Ik zie SB niet als de moeilijkste zijgang.
Maar het appuyement is volgens mij de moeilijkste zijgang.

In het appuyement wordt "gezien" of de opleiding van het paard klopt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:05

beantsje schreef:
modie schreef:
Nog even terugkomend op het voorwaarts-neerwaarts van Beantsje? neerzet... bij vw-nw hoort altijd een paard in wat zo goed mogelijk in evenwicht loopt.
Een vw-nw wat daar niet aan voldoet, wordt op de voorhand uitgevoerd en is dus compleet fout.

Ik heb mijzelf niet voldoende duidelijk uitgedrukt.
het gewicht en houding van hoofd en hals heeft grote invloed op het evenwicht en de plaats van het zwaartepunt. De plaats van het zwaartepunt bepaalt de gewichtsverdeling over de 4 benen.
O.a. daarom is bij het meer en meer verplaatsen van het gewicht op de achterbenen het gevolg dat het paard zich vóór opricht.

In het vwnw moet je weliswaar zoeken naar een zo goed mogelijk evenwicht bij het vwnw rijden, tot zover heb je gelijk, maar in deze houding kan het paard onmogelijk gewicht naar achteren verplaatst hebben en zal de achterhand altijd stuwend (en niet dragend) zijn.
Dat laat onverlet dat je natuurlijk nooit wilt dat het paard op de voorhand gaat lopen, wat gebeurt indien de achterhand niet meer goed ondertreedt.

Als het paard bij vw-nw teveel op de voorhand valt, is de halshouding inderdaad niet goed.
Bij een te lage halshouding valt het paard op de voorhand en dat is nu net niet de bedoeling.

Ook hierin moet dus een "evenwicht" gevonden zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:18

Jannepauli schreef:
Het spijt me voor u Herr Professor, maar ik ga nogmaals 'niet-inhoudelijk' reageren. Ziet u mij maar als iemand die graag de functie van 'lastige vlieg' uitoefent.

Met uw hierboven aangehaalde opmerking is de aap uit de mouw gekomen: u ergert zich kennelijk aan de teloorgang van de Nederlandse instructie en uw oorspronkelijke vraag "waarom is sb zo moeilijk" is dus een opmaat naar het punt waar het allemaal om draait: uw ergernis over het feit dat de huidige dressuurinstructie afwijkt van hetgeen u wellicht zelf in uw jonge jaren gevolgd heeft. Zoals ik al eerder meldde, uw vraag is dus een 'geladen vraag' - u wilt antwoorden uitlokken en aan de hand daarvan de 'onnozele respondenten' met uw commentaar neersabelen omdat zij er - vanuit uw optiek bezien - niks van begrijpen. De opmerkingen in de trant van "u hoort de klok maar weet niet waar de klepel hangt" (of woorden van gelijke strekking) onderschrijven dit. U zegt dat u uw gelijk niet wil halen? Dan bent u in tegenspraak met uzelf - u wilt door het bekritiseren van de reacties van een aantal posters domweg bezig met het vaststellen van het feit dat het hier tegenwoordig allemaal fout gedaan wordt en derhalve uw uiteindelijke doel: aantonen dat de NL instructie niet goed is, te bevestigen.

Onnozel respondenten?? Die sabel ik niet neer, het gaat om na te denken.

Het moet mij van het hart dat ik deze handelswijze bijzonder onaangenaam vind. Ik zou er wellicht waardering voor hebben kunnen opbrengen als u een stelling ingebracht zou hebben in de zin van " Volgens de regels die in mijn opleidingstijd golden werd.... (vul maar een willekeurige oefening in) .. als volgt uitgevoerd. Het valt mij op dat.... en ik zou graag willen weten wat de huidige generatie daarvan vind" . Met een dergelijke stelling start u een 'open' discussie die niet bedoelt is mensen persé in de fuik van uw opvattingen te laten lopen en zou er een zinvolle meningsuitwisseling kunnen volgen.

Nee de bedoeling is, om te kijken wat en hoe het geleerd is, en de regels in mijn opleidingstijd, zijn niet veranderd, de hulpengeving is niet veranderd, de zuivere hulpen voor elke oefening zijn werkelijk niet veranderd. Alleen het wordt niet meer geleerd, Schoudervoor en schouderbinnenwaarts wordt door de instructie door elkaar gehaald, de leerlingen worden voor dom gehouden. Daar heb ik kritiek op. En juist op een topic als dit, probeer ik op mijn mannier de ruiters te laten denken, waarom zegt mijn instructeur het zo, en de andere het zo?? En daarmee bedoel ik niet oplossingen in individuele problemen van een combinatie, nee de normale hulpengeving, en hoe de oefening eruit hoort te zien, of met andere woorden hoe functioneert het, en wat doet het. Het hoe en waarom, wat eigenlijk iedere ruiter zou moeten weten, wordt niet geleerd aan de ruiters.
Het is gewoon uitvoeren van iets.
En door mijn opmerkingen probeer ik erachter te komen wat werkelijk nog geleerd wordt aan de ruiters. Maar er zijn er maar weinig die proberen mee te denken.

U heeft absoluut het recht om de huidige nederlandse dressuuropleiders te bekritiseren. Tot op zekere hoogte ben ik het - aangezien ik ook tot de 'oudere generatie' behoor - wel met u eens. Het lijkt me echter zinvoller om dan de discussie aan te gaan met de professionals in het hol van de leeuw, in plaats van twee of drie boktposters te hekelen. En als u uw tijd aangenaam en zinvol wilt besteden, geeft u dan eens inhoudelijk en leerzaam commentaar in het subforum "Horses at work" - ook alhier op bokt te vinden. Als 'Reitlehrer' zou u daar uw hart kunnen ophalen.
Bij de professionals in het hol van de leeuw, die draaien nog meer in een rondje, heb dit in gesprekken gemerkt. Heb regelmatig gesprekken daarover, mij gaat het erom dat de ruiter, of hij/zij nu jong of oud is, te leren nadenken en niet blind iets te doen. Vind het nl vreselijk jammer dat velen zoveel energie in het rijden doen, ook de zg hobbyruiter, die hebben toch allemaal het recht om goed te rijden, dat hoeft niet persé op wedstrijd niveau, maar dan wel door goed onderlegd te weten hoe en wat. Heb juist door dit topic het gevoel gekregen dat de doorsnee nederlandse ruiter veel onthouden wordt. En het gaat mij echt niet daarom dat elke ruiter topsport moet rijden, maar ieder heeft recht op goed les te ontvangen, en zo, dat je eigenlijk bij elke instructeur dezelfde theorie (hulpengeving uitvoering) hoort, dat elke instructeur een andere benadering heeft dat is natuurlijk.

Het gaat mij erom, om mensen weer wakker te schudden, en na te laten denken over wat er toch aan de hand kan zijn.
Het gaat er niet om je gelijk te halen, het gaat erom je paard te begrijpen, en die kan jouw eerst begrijpen wanneer je de hulpen goed geeft, en de oefening ook werkelijk duidelijk weet hoe hij moet zijn.
En aan de uitvoering van die oefening blijft men altijd weer werken, dat is juist het mooie met paardrijden.
Omdat elk paard weer anders reageerd, gevoeliger of niet zo gevoelig.

Shadow0

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:19

Professor: het is misschien duidelijker als je citeert en reageert zoals gebruikelijk? Ik kan nu niet uitmaken wat de woorden van Jannepauli zijn, en wat jouw reactie is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:23

Professor schreef:

Ik moet zeggen dat ik de Professor hierin wel kan vinden. Wat is er misgegaan met de Nederlandse dressuur? (misschien ook wel in andere landen maar daar kan ik niet over oordelen)

Eén ding valt mij wel op; vroeger was dressuur een middel om een fijn te rijden paard te krijgen dat zo lang mogelijk gezond blijft (ok heel simpel geformuleerd).
Nu zijn de oefeningen en de proeven tot doel geworden. En daarmee wordt weleens het kind met het badwater weggegooid.
Een paar voorbeelden?

-Cavaleriepaarden werden vroeger tot hun 5e jaar remontepaarden genoemd en tot die tijd kregen ze geen zware arbeid/training. Nu worden ze op hun 3e jaar al uitgebracht in de eerste proeven. Vaak moet het snel-snel afgericht worden en geklasseerd, want daarmee stijgt de handelswaarde flink. En het gemiddelde nederlandse sportpaard belandt voor zn 8e verjaardag alweer bij de slager; in feite nog voor hij lichamelijk en mentaal op zijn top is...

-Veel lessen worden gegeven door instructeurs die weliswaar zelf leuk kunnen rijden maar Z-startgerechtigd zijn is geen garantie voor het kunnen geven van goede instructie. Ook zelf heb ik ervaren dat er in de lessen te weinig aandacht is voor het doel en de achtergrond van bepaalde oefeningen. Als je dóórvraagt, krijg je geen bevredigend antwoord. Theorielessen worden maar heel zelden gegeven. Als ik eerlijk ben, vind ik dat shocking veel ruiters totaal niet nadenken over waarom ze dingen doen.

-Beginnende ruitertjes willen meteen hun pony in de krul hebben en worden daarin alleen maar gestimuleerd. Beschamend veel paarden op wedstrijden zie je in elkaar getrokken achter de teugel lopen. En helaas wordt dat ook nog eens beschamend vaak beloond met winstpunten.

Geen wonder dat er de laatste jaren veel aandacht is voor de academische rijstijl. De dressuur zoals hij hier oorspronkelijk werd geleerd, was echter ook op de klassieke rijkunst gebaseerd. Ik citeer even een oude duitse meester Müseler; 'Men kan de klassieke rijkunst definiëren als de methode van dressuur, die,langs natuurlijke weg, rekening houdend met de psyche van het paard, naar een volledige harmonie tussen ruiter en paard streeft. Alle onnatuurlijkheid en gekunsteldheid, iedere gang die niet met de natuur strookt, brengt op zijpaden'.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 06-09-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:25

beantsje schreef:
Eén ding valt mij wel op; vroeger was dressuur een middel om een fijn te rijden paard te krijgen dat zo lang mogelijk gezond blijft (ok heel simpel geformuleerd).

Nog eerder was dressuur een middel om het paard als wapen in te zetten in bloedige oorlogen :) Doel en middelen veranderen... soms ten goede, soms ten kwade.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:25

Shadow0 schreef:
Professor: het is misschien duidelijker als je citeert en reageert zoals gebruikelijk? Ik kan nu niet uitmaken wat de woorden van Jannepauli zijn, en wat jouw reactie is.

Hoe kan ik de schrift genoeg veranderen, bv kleur?? Ben niet zo´s computertechneut.
Als ik het dik schrijf dan is het schreeuwen, wat ik eigenlijk niet zou bedoelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:28

Professor schreef:
Hoe kan ik de schrift genoeg veranderen, bv kleur?? Ben niet zo´s computertechneut.
Als ik het dik schrijf dan is het schreeuwen, wat ik eigenlijk niet zou bedoelen.

De oorspronkelijke tekst zet je tussen [quote ] en [/quote ] (zonder spaties, er zit ook een speciaal knopje voor.) Jouw reactie zet je zonder speciale opmaak.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:29

Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:30

Shadow0 schreef:
Nog eerder was dressuur een middel om het paard als wapen in te zetten in bloedige oorlogen :) Doel en middelen veranderen... soms ten goede, soms ten kwade.

Ook daarvoor had je een gemakkelijk te rijden, onvoorwaardelijk gehoorzaam paard nodig dat niet kreupel raakte..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:33

modie schreef:
Als het paard bij vw-nw teveel op de voorhand valt, is de halshouding inderdaad niet goed.
Bij een te lage halshouding valt het paard op de voorhand en dat is nu net niet de bedoeling.

Ook hierin moet dus een "evenwicht" gevonden zijn.

Maar even voor de duidelijkheid; voorwaarts-neerwaarts impliceert toch per definitie een lage halshouding!?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:34

modie schreef:
Maar het appuyement is volgens mij de moeilijkste zijgang.

In het appuyement wordt "gezien" of de opleiding van het paard klopt.

Hoe dan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:43

Ik ben het wel met beantsje eens.

Tijden veranderen en dat zie je ook in de rijstijlen terug.
Tegenwoordig is het geen luxe meer om een paard te hebben.
Dat zie je vooral bij de jongere ruiters.

Ik denk dat, als ik zo eens op wedstrijden kijk en me afvraag hoe zo'n scheef paard in het Z terrecht komt, veel mensen eens moeten gaan nadenken over klassieke dressuur.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:51

beantsje schreef:
Professor schreef:

Ik moet zeggen dat ik de Professor hierin wel kan vinden. Wat is er misgegaan met de Nederlandse dressuur? (misschien ook wel in andere landen maar daar kan ik niet over oordelen)

Nu zijn de oefeningen en de proeven tot doel geworden. En daarmee wordt weleens het kind met het badwater weggegooid.
Een paar voorbeelden?

-Cavaleriepaarden werden vroeger tot hun 5e jaar remontepaarden genoemd en tot die tijd kregen ze geen zware arbeid/training. Nu worden ze op hun 3e jaar al uitgebracht in de eerste proeven. Vaak moet het snel-snel afgericht worden en geklasseerd, want daarmee stijgt de handelswaarde flink. En het gemiddelde nederlandse sportpaard belandt voor zn 8e verjaardag alweer bij de slager; in feite nog voor hij lichamelijk en mentaal op zijn top is...

-Veel lessen worden gegeven door instructeurs die weliswaar zelf leuk kunnen rijden maar Z-startgerechtigd zijn is geen garantie voor het kunnen geven van goede instructie. Ook zelf heb ik ervaren dat er in de lessen te weinig aandacht is voor het doel en de achtergrond van bepaalde oefeningen. Als je dóórvraagt, krijg je geen bevredigend antwoord. Theorielessen worden maar heel zelden gegeven. Als ik eerlijk ben, vind ik dat shocking veel ruiters totaal niet nadenken over waarom ze dingen doen.

-Beginnende ruitertjes willen meteen hun pony in de krul hebben en worden daarin alleen maar gestimuleerd. Beschamend veel paarden op wedstrijden zie je in elkaar getrokken achter de teugel lopen. En helaas wordt dat ook nog eens beschamend vaak beloond met winstpunten.

Geen wonder dat er de laatste jaren veel aandacht is voor de academische rijstijl. De dressuur zoals hij hier oorspronkelijk werd geleerd, was echter ook op de klassieke rijkunst gebaseerd. Ik citeer even een oude duitse meester Müseler; 'Men kan de klassieke rijkunst definiëren als de methode van dressuur, die,langs natuurlijke weg, rekening houdend met de psyche van het paard, naar een volledige harmonie tussen ruiter en paard streeft. Alle onnatuurlijkheid en gekunsteldheid, iedere gang die niet met de natuur strookt, brengt op zijpaden'.

Geweldig geschreven.
Het verduidelijkt veel, en het geeft een helderbeeld.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:01

Maar op de vraag terug te komen waarom SB de moeilijkste zijgang is denk ik dat als je een zuivere SB wilt rijden dat in principe op twee hoefslagen wordt gereden maar op meerdere hoefsporen.
Dat zal ook te maken hebben met de mate van zijdelingse buiging en verzameling.
Ik denk dat dat een kwestie is van oefenen en net als met alle oefeningen dat je in je training steeds eens stapje verder gaat tot je op de graad van zuiverheid bent.
Daar zijn vaak mensen te ongeduldig voor dus je zal in de amateursklasse niet vaak een perfecte SB zien.

Naar mijn idee is een goede SB de basis voor je verdere gangen zoals appuyement, renvers en travers.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:09

Misschien een enorme dooddoener...Maar ik snap niet heel erg goed waarover jullie discussieren. Correct rijden is op zich al heel erg moeilijk, een kunst....

En ja, de een vindt dit moeilijk, de ander dat, is naar mijn idee sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ruiter en van het paard. Het heeft veel met de losgelassenheit te maken: In hoeverre accepteert mijn paard mijn hulp vrijwel direct zonder daarbij verzet te gaan en/of lichamelijke spanning op te bouwen.

Met een correct gereden paard die goed aan de hulpen staat vind ik eerlijk gezegd schouderbinnenwaarts niet het moeilijkste wat er is. Let wel: Niet makkelijk, maar niet het moeilijkste.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:13

Mando schreef:
Maar op de vraag terug te komen waarom SB de moeilijkste zijgang is denk ik dat als je een zuivere SB wilt rijden dat in principe op twee hoefslagen wordt gereden maar op meerdere hoefsporen.
Ik denk dat dat een kwestie is van oefenen en net als met alle oefeningen dat je in je training steeds eens stapje verder gaat tot je op de graad van zuiverheid bent.
Daar zijn vaak mensen te ongeduldig voor dus je zal in de amateursklasse niet vaak een perfecte SB zien.

Naar mijn idee is een goede SB de basis voor je verdere gangen zoals appuyement, renvers en travers.

Denk niet dat alleen de zg amateurklasse het minder uitvoert.
Wanneer je de top ziet, ziet men ook vaak een veredeld wijken voor de kuit, met de verkeerde hulpen, en daardoor de fout.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:17

Ik denk dat het moeilijk is omdat het paard zijn binnenheup moet laten zakken en zijn binnenachterbeen ver onder moet treden.

Dat is behalve een souplesse- ook een krachtverhaal, meer dan bij de andere zijgangen.
Daarom kan ook een soepel paard dat niet in 1 x maar moet je de benodigde spieren daarvoor kweken.

Daarom is SB ook hét middel om de verzameling te bevorderen. Je kweekt er de benodigde spieren mee
Professor schreef:
Wanneer je de top ziet, ziet men ook vaak een veredeld wijken voor de kuit, met de verkeerde hulpen, en daardoor de fout.

Inderdaad zie je vaak dat het binnenbeen naar achteren gelegd wordt waardoor je een soort wijken krijgt. Dan ga je over 4 sporen en niet over 3, zoals eigenlijk moet bij een correcte SB.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:47

Professor schreef:
Mando schreef:

Ja maar de 'top' kan het vaak nog verdoezelen wij niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:57

Mando schreef:
Ja maar de 'top' kan het vaak nog verdoezelen wij niet.

Maar een goed jurylid moet dat erkennen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:20

Adil18 schreef:
Citaat:
En ja, de een vindt dit moeilijk, de ander dat, is naar mijn idee sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ruiter en van het paard. Het heeft veel met de losgelassenheit te maken: In hoeverre accepteert mijn paard mijn hulp vrijwel direct zonder daarbij verzet te gaan en/of lichamelijke spanning op te bouwen.

Losgelassenheit is een Duits woord, wat een onderdeel is voordat men werkelijk Schouderbinnenwaarts rijden kan.

Gelijkheid van de beweging.(Takt)
Het ontspannen bewegen(ontspaning en spanning kunnen opwekken), en direkt reageren op de hulpen.
(losgelassenheit)

De constante verbinding met de hand van de ruiter. of te wel aanleuning. In de hand gesteld paard. (Anlehnung)

Het paard moet goed voorwaarts zijn, en op de kleinste voorwaarts drijvende hulpen reageren. Het gaat in een gelijkmatige beweging (takt) en drukt beter af, daardoor wordt de zweef phase langer, waardoor de gang meer uitdruk toont, dit kan alleen in gangen met een zweef phase dus draf en galop. (Schwung)

Wanneer wij dit allemaal bereikt hebben, is het mogelijk een goede Schouderbinnenwaarts te rijden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-09-09 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:46

Professor schreef:
Losgelassenheit is een Duits woord, wat een onderdeel is voordat men werkelijk Schouderbinnenwaarts rijden kan.

Gelijkheid van de beweging.(Takt)
Het ontspannen bewegen(ontspaning en spanning kunnen opwekken), en direkt reageren op de hulpen.
(losgelassenheit)

De constante verbinding met de hand van de ruiter. of te wel aanleuning. In de hand gesteld paard. (Anlehnung)

Het paard moet goed voorwaart zijn, en op de kleinste voorwaarts drijvende hulpen reageren. Het gaat in een gelijkmatige beweging (takt) en drukt beter af, daardoor wordt de zweef phase langer, waardoor de gang meer uitdruk toont, dit kan alleen in gangen met een zweef phase dus draf en galop. (Schwung)

Wanneer wij dit allemaal bereikt hebben, is het mogelijk een goede Schouderbinnenwaarts te rijden.

Waarom vraag je het dan, aangezien je het toch allemaal lijkt te weten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:48

Bizzybijtje schreef:
Waarom vraag je het dan, aangezien je het toch allemaal lijkt te weten?

Waarom stelt u deze vraag, wanneer u het toch allemaal weten kan, wat wij hier op het topic besproken hebben??