Is dit onze sport anno 2009?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:27

Larissa3, ik hou juist van paarden met een sterk karakter. Ben ik dol op. :D
Maar een Jazz hoort net zo goed af en toe lekker op het land als ieder ander paard. Ik ken meerdere mensen met een afstammeling van Jazz, die gewoon regelmatig buiten lopen. Ze hebben er verder ook wel eens wat mee te stellen, maar ze kunnen echt wel naar buiten. Dan maar wat vaker je hoefsmid laten komen, als er weer een ijzertje af ligt, zou ik zeggen..... Scheelt je een hoop gedoe op stal misschien.

Ik bedoel, een paard wat steigert en bokt in stal, waar je de muren met rubber moet behangen. Ik vind dat niet normaal. Sorry. :n

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:28

tuurlijk zagen enz is niet echt prettig voor het paard en sommige zijn idd wel hard. Maar dat is waarschijnlijk niet alltijd zo

ik rij me hafje ook op een goede manier rond. geen gezaag. Maar ik heb ook aventoe last van een te strenge binnenhand. Hier let ik erg op. Wij zijn ook maar mensen net als jij

Mijn hafje loopt ook wat te diep. Terwijl als hij mooi begint te zakken ik niet door vraag. Hij gaat zelf te diep, ik probeer dan weer met been op te vangen zodat hij zijn kont er nog meer onder gaat zetten, waardoo hij minder diep gaat. Helaas is dat niet in 123 af te leren en moeten we nog veel leren.

Dus om dan te zeggen dat ik dan ook slecht ben voor me paard nee!!

En ik denk dat iedereen wel een keer wat doet wat mischien even niet zo vriendelijk is voor een paard. Maar vergeet niet het zijn ook dieren en soms moeten ze even wat meer door gevaagd worden. (natuurlijk op een goede nette manier)

Ik zeg nu niet dat ik zagen en trekken goed vind hoor. Maar uit mijn ervaring weet ik dat iedereen wel een keer trekt.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:29

@ twiggy

ja dat is ook niet 'normaal' maargoed, je ként het paard in kwestie niet. dus in dat opzicht weet je ook niet wat je er over kunt zeggen. jazz of niet.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:30

Twiggy2008 schreef:
Lies21 schreef:
Wat heb jij dan voor paard Twiggy? Zo'n slome, niets zeggende stamboomloze, bomproof...... hondje?

Is een paard wat geen Jazz is dan per definitie sloom en niets zeggend? Nou, dat zullen vele bokkers fijn vinden om te lezen. :D

De mijne:
Stambookloos: ja
Bomproof: nee
Hondje: nee

Voor de rest, zie mijn profiel. :+
Die sluit je echt niet lang op in een stal, hoor. :D
En zo ja, sterkte met wat er dan gebeurt. ;)

Nee want ik heb zelf ook een paard, verre van Jazz, ik probeer alleen te zeggen dat paarden een karakter kunnen hebben waardoor sommige dingen die heel normaal zijn ineens niet meer normaal zijn. Mijn paard staat overigens ook de hele dag buiten, elke dag. Maar ik ken ook paarden die zichzelf letterlijk doodrennen door de vliegen en/of dazen..... Maar beoordeel een paard of ruiter niet om wat voor tak het beoefent of de afstamming.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:30

Twiggy2008 schreef:
Maar een Jazz hoort net zo goed af en toe lekker op het land als ieder ander paard. Ik ken meerdere mensen met een afstammeling van Jazz, die gewoon regelmatig buiten lopen. Ze hebben er verder ook wel eens wat mee te stellen, maar ze kunnen echt wel naar buiten. Dan maar wat vaker je hoefsmid laten komen, als er weer een ijzertje af ligt, zou ik zeggen..... Scheelt je een hoop gedoe op stal misschien.

Ik bedoel, een paard wat steigert en bokt in stal, waar je de muren met rubber moet behangen. Ik vind dat niet normaal. Sorry. :n

Dat ijzer boeit me niet, maar de blessure wel!
Daarbij is elke Jazz ook weer verschillend, bij mijn Jazz kan het dus NIET, of je het er nou mee eens bent of niet.
Zoals joun paard niet op stal kan staan kan de mijne dus niet op de wei staan.

Denk je dat ik dat zelf nou niet jammer vind? Tuurlijk wel maar er word hier gelijk anders gedacht. :D

En dan mag de smit elke dag wel komen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:32

ff wat bij toevoegen. heb alle filmpjes gekeken en ziet er idd niet echt diervriendelijk uit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:33

delfa schreef:
@ twiggy

ja dat is ook niet 'normaal' maargoed, je ként het paard in kwestie niet. dus in dat opzicht weet je ook niet wat je er over kunt zeggen. jazz of niet.

Ik ken dat paard inderdaad niet, dat is helemaal waar, maar is het gek dat je vanachter je laptopje toch stiekem een optelsommetje maakt als je leest over een paard wat niet het land op mag, maar wel zo enorm staat te steigeren op stal, dat de stal met rubber bekleed moet worden? Ben ik dan de enige? Nou ja, het zij zo...... Larissa, sterkte met dat paard, hoor. ;)

Wat betreft de discussie; ik heb net de filmpjes bekeken en men, ik zou me doodschamen als ik zo zou rijden. Gelukkig zijn er ook goede, oprechte ruiters die wedstrijden doen. Het is natuurlijk niet allemaal zwart/wit. Maar wat die filmpjes betreft, vre-se-lijk. :j

Suzanne_J

Twiggy2008 schreef:

Ben ik mee eens..
De mijne is ook het type waar je alleen een buitenrit mee maakt als je je leven beu bent..
Toch staat ze wel 24/7 op een wei. Als ik haar een nachtje op stal zet, omdat ik de volgende dag wedstrijd heb, zit ze ook constant te steigeren.. Ik wil niet weten hoe het zou zijn als ze altijd op stal zou staan, ik denk niet dat ik er dan nog mee zou kunnen rijden..

delfa

ik snap dat wel hoor, dat je niet op blessures zit te wachten.
en ja, het ís vervelend dat het niet kan.
maar ik denk wel, dat aangezien jij de eigenaar bent, wel ongeveer weet wat er met je paard kan. en zo te horen heb je het vaak genoeg geprobeerd om te weten dat het niet kan, nogmaals; erg vervelend.
maar dan is het ook niet anders. want om nou iedere dag dat je bij je paard komt onderweg na kunt gaan denken over wat ie nu weer voor doms in de wei heeft uitgeboerd, ja, ik snap dat je daar niet op zit te wachten..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:34

WAt ik nog wel over de filmpjes wil zeggen is dat die mensen aan het losrijden zijn voor een spannende wedstrijd en daardoor misschien zelf ook meer gespannen zijn en daardoor ook harder kunnen overkomen dan ze normaal rijden. Doordat het slowmotion is en natuurlijk de slechtste momenten eruit gepakt zijn, lijkt het slechtste moment ook nog eens veel langer te duren. Het is niet dat ik het wil goedpraten maar ik weet wel zeker dat elke ruiter zijn slechte momenten zal hebben. Ik denk dat mensen die wedstrijden rijden juist vooruit willen komen en dat kan je niet vergelijken met op een fjord bitloos door het bos kachelen, dat zijn juist degenen die de meeste kritiek geven hier.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:34

Twiggy2008 schreef:
delfa schreef:
@ twiggy

Ik ken dat paard inderdaad niet, dat is helemaal waar, maar is het gek dat je vanachter je laptopje toch stiekem een optelsommetje maakt als je leest over een paard wat niet het land op mag, maar wel zo enorm staat te steigeren op stal, dat de stal met rubber bekleed moet worden? Ben ik dan de enige? Nou ja, het zij zo...... Larissa, sterkte met dat paard, hoor. ;)

Wat betreft de discussie; ik heb net de filmpjes bekeken en men, ik zou me doodschamen als ik zo zou rijden. Gelukkig zijn er ook goede, oprechte ruiters die wedstrijden doen. Het is natuurlijk niet allemaal zwart/wit. Maar wat die filmpjes betreft, vre-se-lijk. :j

Ze mag wel op de wei, als ze gewoon normaal een beetje der benen zou strekken en staat te grazen.
Maar ik kijk vol afschuw, en ze jut de andere paarden ook nog eens op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:35

SuzannePerla schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ben ik mee eens..
De mijne is ook het type waar je alleen een buitenrit mee maakt als je je leven beu bent..
Toch staat ze wel 24/7 op een wei. Als ik haar een nachtje op stal zet, omdat ik de volgende dag wedstrijd heb, zit ze ook constant te steigeren.. Ik wil niet weten hoe het zou zijn als ze altijd op stal zou staan, ik denk niet dat ik er dan nog mee zou kunnen rijden..

ik begrijp niet wat dit met die filmpjes te maken heeft...leg eens uit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:36

Lies21 schreef:
Nee want ik heb zelf ook een paard, verre van Jazz, ik probeer alleen te zeggen dat paarden een karakter kunnen hebben waardoor sommige dingen die heel normaal zijn ineens niet meer normaal zijn. Mijn paard staat overigens ook de hele dag buiten, elke dag. Maar ik ken ook paarden die zichzelf letterlijk doodrennen door de vliegen en/of dazen..... Maar beoordeel een paard of ruiter niet om wat voor tak het beoefent of de afstamming.

Als je paard zo'n last van de insecten hebt, moet je daar natuurlijk wat aan doen. Maar de periode van nare vliegmonsters is tijdelijk en ook vaak weersafhankelijk.

Ik veroordeel een paard of ruiter helemaal niet om wat voor tak van sport zij beoefenen of om de afstamming. Dan heb je me verkeerd begrepen. Een Jazz is eigenlijk voor mij een paard, als elk ander paard. Dus ook met de behoefte om lekker paard te zijn, naast zijn leven met de sport en de mens. :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:36

delfa schreef:
ik snap dat wel hoor, dat je niet op blessures zit te wachten.
en ja, het ís vervelend dat het niet kan.
maar ik denk wel, dat aangezien jij de eigenaar bent, wel ongeveer weet wat er met je paard kan. en zo te horen heb je het vaak genoeg geprobeerd om te weten dat het niet kan, nogmaals; erg vervelend.
maar dan is het ook niet anders. want om nou iedere dag dat je bij je paard komt onderweg na kunt gaan denken over wat ie nu weer voor doms in de wei heeft uitgeboerd, ja, ik snap dat je daar niet op zit te wachten..

We hebben haar inmiddels 3 jaar, en ik weet inmiddels dat ik haar met juwelen handschoentjes moet behandelen.
En wat dus wel en niet kan.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:37

euhh.. jongens (meiden..) dit is wel heel erg off-topic hè..?

Suzanne_J

Citaat:
ik begrijp niet wat dit met die filmpjes te maken heeft...leg eens uit?

Sorry, deed even gezellig offtopic mee :+

Oeless

Hé dames, zullen we weer ontopic gaan? :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:38

ik ook hoor ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:38

Larissa3 schreef:
We hebben haar inmiddels 3 jaar, en ik weet inmiddels dat ik haar met juwelen handschoentjes moet behandelen.
En wat dus wel en niet kan.

Ik ga er ook van uit dat je dat wel weet, maar blijkbaar is ze op stal ook niet te harden. :)

Edit: On topic nu? :D (al heb ik mijn zegje wel gedaan). ;)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:39

Nouja ik denk dat we ook zonder mod wel weer ontopic kunnen gaan toch? :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:39

En laten we dan nu gewoon weer wachten op Arabesk die wil vast ook nog wel iets zeggen :j

delfa

Re: Is dit onze sport anno 2009?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:41

dat is inderdaad wel een goed idee, aangezien ze nu al een pagina of 6 bij te lezen heeft ;)

_Carien

Re: Is dit onze sport anno 2009?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:44

Poepscheppen duurt wel lang....hoop poep om te scheppen denk ik...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:47

Het is nu wat te donker buiten, lijkt mij. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:49

upperlady schreef:
Ik ben er praktish van overtuigt dat als je deze filmpjes in normale snelheid neerzet dat het best wel meevalt (op de strenge hand en rollkur na) Ik denk dat het een hoop momentopname is en je een hoop contrastelling te zien krijgt. Maar zo zie ik ook een paardje dat mer de oren strak naar voren loopt, in mijn ogen erg opgewonden is en daarom de sterkere hand misschien nodig heeft. Ik weet het niet hoor maar ik vind dit altijd zo ver gaan. Zeg er iets van op parcour ipv je tijd te verdoen met het filmen en op bokt zetten van deze onzin...

Ik denk het niet, want ik stond naast de bewuste camera en zag het dus in normale-beeldjes-per-seconde en het zag er nog steeds niet fijn uit..