ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:02

Alet74 schreef:
Waar ik me nu vooral zorgen om maak, is om de paarden met eigenaren die dus geen kennis en ervaring hebben, en die dan ook nalaten iemand te zoeken die kan helpen. Daar gaat het mis! (mensen die dus hun paard niet aanvoelen)
En ok, dan gaat het ook mis als het paard 7 is of 12. Maar om het paard dan nog een beetje te helpen, zou je als nieuwe 'regel' (tussen grote haken) kunnen stellen dat je paarden pas bij 4, of 5 zelfs, moet gaan inrijden. En dan nog even wegzetten of met mate bijhouden. Dan is zo'n dier in ieder geval nog een paar jaartjes 'gered', of is dat flauwekul?

bij onkunde van de mens, zal een paard uiteindelijk toch niet gered worden.
maar je hebt er gelijk in dat het nog een aantal jaren gered is. maar of dat helpt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:05

Alet74 schreef:
Waar ik me nu vooral zorgen om maak, is om de paarden met eigenaren die dus geen kennis en ervaring hebben, en die dan ook nalaten iemand te zoeken die kan helpen. Daar gaat het mis! (mensen die dus hun paard niet aanvoelen)
En ok, dan gaat het ook mis als het paard 7 is of 12. Maar om het paard dan nog een beetje te helpen, zou je als nieuwe 'regel' (tussen grote haken) kunnen stellen dat je paarden pas bij 4, of 5 zelfs, moet gaan inrijden. En dan nog even wegzetten of met mate bijhouden. Dan is zo'n dier in ieder geval nog een paar jaartjes 'gered', of is dat flauwekul?

maakt het uit of hij bij die onkundige ruiter die te eigenwijs is voor deskundige hulp of het paard kapot is met de 6 of kapot is met de 8?
Ze gaan kapot en dat is triest, heel triest.

Lianne een ruiter mag nooit te steng zijn dat hij over de grenzen gaat.
het paard bepaald de grenzen.
En als ruiter mag je ook nooit elke keer de grens opzoeken.
Wel af en toe, maar nooit altijd.
Dan weet je zeker dat je overbelast.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:08

Ok... Ik ben even een dagje op stap geweest en heb nu onwijs veel bij te lezen...
Ik heb blz. 4 nog gelezen en heb niet meer tijd want ik kruip zo mn bed in. Een aantal dingen die me opvallen...

Kamsel, Vorame, Kiwi en ik zitten redelijk op 1 lijn...
De rest roept alleen maar *wat ik zo even gezien heb, sorry voor de mensen die het niet doen, ik scheer jullie niet over een kam* waarom we niet een jaar of twee kunnen wachten.

Eigenlijk hebben wij op stal daar een aantal redenen voor...
- Hoe langer je een paard houdt, hoe meer geld hij kost...
- Ze zijn voor de handel, dus we moeten er geld aan verdienen
- Er is vraag uit de markt naar beleerde drie jarigen

Als je gewoon zuinig omgaat met een drie jarige, gaat ie gewoon net zo lang mee als een op 6 jaar beleerd paard in mijn ogen.
Een paard mag wel aan het zogenaamde 'grondwerk' doen en dravend en galopperen in de bak, terwijl inrijden hetzelfde is, alleen dan met iemand er op. Zonder getrek aan het hoofd (want hij zou in de krul moeten lopen...), erop zitten, stappen, draven, geloperen, buiten spelen, sturen en remmen... That's all

Ik heb alleen een beetje het idee soms dat er heel veel mensen zijn die vergeten dat er veel mensen zijn die hun geld moeten verdienen met de verkoop van paarden en dat er voldaan moet worden aan de vraag van de markt om als bedrijf bestaansreacht te hebben. En nee, niet alleen vraag uit Nederlandse koper, ook vanuit hengstenkeuring, USA, Rusland en China en weet ik veel waar er nog meer paarden naar toe verkocht worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:09

Een paard wat in de groei is en waar je op gaat zitten terwijl hij bepaalde gewirchten ed. moet gebruiken die nog niet volgroeid zijn, is overbelasten.

Goed dat je die vergelijking maar van peuter/kleutergym, misschien is dat inderdaad ook wel overbelasting. Niet iedereen hoeft daar schade van te ondervinden, sommige mensen krijgen het wel daarvan.
Maar moet je dan het risico maar wagen? Ookal is er dus de mogelijkheid dat er wel schade ontstaat?

En aangezien een paard zijn benen moet gebruiken wanneer jij erop zit, en dan wel iig 60 kilo ongeveer meer moet dragen dan dat hij in de wei loopt.

Te dikke paarden zijn om een bepaalde reden ook niet goed: overbelasting van gewrichten, helemaal als ze in de groei zijn.

60 kilo te zwaar is niet goed, waarom een ruiter dan wel?

Deze vraag Vorame:
Verzin eens een argument om niet te wachten tot een paard 4 of 5 is.
En dan niet in de ogen van de mens maar voor het paard.

En de vraag wat ik zonet vroeg vind ik ook wel interresant om te weten.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:13

vorame schreef:

Het lijkt met als je nieuwe oefeningen gaat proberen met je paard, dat je hierin grenzen moet bepalen. Als je een grens nooit opzoekt weet je ook niet wat een paard aankan of niet. ik ben het met je eens dat je dit niet te vaak moet doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:14

Women schreef:
Ok... Ik ben even een dagje op stap geweest en heb nu onwijs veel bij te lezen...
Ik heb blz. 4 nog gelezen en heb niet meer tijd want ik kruip zo mn bed in. Een aantal dingen die me opvallen...

Kamsel, Vorame, Kiwi en ik zitten redelijk op 1 lijn...
De rest roept alleen maar *wat ik zo even gezien heb, sorry voor de mensen die het niet doen, ik scheer jullie niet over een kam* waarom we niet een jaar of twee kunnen wachten.

Eigenlijk hebben wij op stal daar een aantal redenen voor...
- Hoe langer je een paard houdt, hoe meer geld hij kost...
- Ze zijn voor de handel, dus we moeten er geld aan verdienen
- Er is vraag uit de markt naar beleerde drie jarigen

Als je gewoon zuinig omgaat met een drie jarige, gaat ie gewoon net zo lang mee als een op 6 jaar beleerd paard in mijn ogen.
Een paard mag wel aan het zogenaamde 'grondwerk' doen en dravend en galopperen in de bak, terwijl inrijden hetzelfde is, alleen dan met iemand er op. Zonder getrek aan het hoofd (want hij zou in de krul moeten lopen...), erop zitten, stappen, draven, geloperen, buiten spelen, sturen en remmen... That's all

Ik heb alleen een beetje het idee soms dat er heel veel mensen zijn die vergeten dat er veel mensen zijn die hun geld moeten verdienen met de verkoop van paarden en dat er voldaan moet worden aan de vraag van de markt om als bedrijf bestaansreacht te hebben. En nee, niet alleen vraag uit Nederlandse koper, ook vanuit hengstenkeuring, USA, Rusland en China en weet ik veel waar er nog meer paarden naar toe verkocht worden.

Maar als die norm al hoger zou liggen, dat het normaal zou zijn om paarden pas in te rijden op hun 4e, dan zou die vraag er ook meer zijn, en een stuk minder naar 3 jarige beleerde paarden.
Ik verkies trouwens paarden boven geld, ik zou nooit een bedrijf willen runnen waarbij het geld belangrijker is dan de paarden.
Het zijn wel dieren, levende wezens.

En ik hoop dat dat voor meer particulieren zo is.
En dus nogsteeds geen reden om je paard dan als 3 jarige in te rijden.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:15

Volgens mij zijn er net argumenten gegeven om niet te wachten tot 5 jaar... En daarbij. Je brengt mensen op slechten ideeen x_Marr... Nu moeten we allemaal de basisschool aanklagen. 'we mankeren wat en dat kwam door kleutergym waar je verplicht aan mee moest doen'

Heb jij nog meer goede argumenten, behalve groeischijven (wat niet medisch onderbouwd is... alleen op een 'natuurlijke' site die geen onderbouwde bronnen geeft) om tot 5 jaar te wachten?

En op je laatste post.... NIet alelen vanuit Nederland is vraag naar 3 jarigen. Vanuit het buitenland ook. We kunnen hier in de EU de zaken nog niet eens op orde brengen en houden. Laat staan dat je het wereldwijd voor elkaar krijgt om mensen te verplichten paarden op 4 jaar zadelmak te maken... Keep on dreaming

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:19

x_Marr schreef:
Een paard wat in de groei is en waar je op gaat zitten terwijl hij bepaalde gewirchten ed. moet gebruiken die nog niet volgroeid zijn, is overbelasten.

Goed dat je die vergelijking maar van peuter/kleutergym, misschien is dat inderdaad ook wel overbelasting. Niet iedereen hoeft daar schade van te ondervinden, sommige mensen krijgen het wel daarvan.
Maar moet je dan het risico maar wagen? Ookal is er dus de mogelijkheid dat er wel schade ontstaat?

En aangezien een paard zijn benen moet gebruiken wanneer jij erop zit, en dan wel iig 60 kilo ongeveer meer moet dragen dan dat hij in de wei loopt.

Te dikke paarden zijn om een bepaalde reden ook niet goed: overbelasting van gewrichten, helemaal als ze in de groei zijn.

60 kilo te zwaar is niet goed, waarom een ruiter dan wel?

Deze vraag Vorame:

dat is belasten, geen over belasten.
Of zou ik mijn nekblessure hebben van de kleuter gym?? :D

Waarom ooit gaan rijden?
Een paard in de kudde vind het ook prima zonder ooit een mens te zien. :)

Waarom ik niet wacht heb ik al uitgelegd.
En ik merk dat de paarden waar ik mee omga het gewoon leuk vinden.
Dat is dan toch ook voor het paard? :)
Als ze er een hekel aan hadden kwamen ze niet uit de weide.
keken ze wel zuur bij het opzadelen.
waren ze wel tegendraads met rijden.
maar dit alles is er niet.
wel blije paarden.
Dus waarom dan wachten.

En 60 of meer kilo's bij een zwaar paard de hele dag mee nemen.
Bij bokken bij liggen en opstaan.
Of 20 minuutjes 3 keer per week.
Niet echt een vergelijk.
En ik geloof niet dat er zoveel overbelasting is bij een te zwaar paard van 60 kilo, ik denk dat de dierenarts dan over meer kilo's praat.

lianne__

x_Marr schreef:
Wat doe jij dan allemaal met je paard als je niet aan grondwerken doet?

dit was je vraag?
poetsen , observeren en ook trailermak maken.
voor de rest hoeven ze bij mij niets te doen. want dat is lijkt me ook niet de bedoeling.
ik probeer een vertrouwensband te creeeren.

trouwens, in hoeverre vinden jullie grondwerk belastend??
(ik ben hier ook niet in thuis hoor)
Laatst bijgewerkt door lianne__ op 09-08-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

x_Marr schreef:
Deze vraag Vorame:

die kan ik wel beantwoorden...........

omdat sommige sportgefokte paarden zo gruwelijk brutaal zijn, en zo enorm zelfbewust zijn dat het echt een enorm veiligheidsrisico meebrengt als je ze op 4 jarige leeftijd zadelmak maakt, want dan zijn ze in de spurt van hun kracht :)

dit soort paarden kan je beter als 2 jarige beleren, zadelmak maken en daar een maand of 3 mee bezig zijn in al hun slapte en ze dan nog een jaar of 1.5 het land op gooien........... dan heb je het A fase gevecht niet meer....... dan is dat dier het zadel en de ruiter `gewend`

Geloof me .......... je wil niet knokken met een 5 jarig, goed in zijn vel zittenden, wereld heersende ............ capabele merrie of hengst zo een gevecht aangaan............. echt niet......

de leiders pak je eruit, die maak je heel, heel vroeg zademak gewoonweg omdat ze dan nog niet de spiermassa hebben en de handigheid.........

puur lijfsbehoud........ en DAT zijn de paarden die je nu regelmatig op de voorpagina ziet.......... ook onder de overledenen op 25 plus leeftijd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:20

@ Kiwiko en Vor in jullie posts vind ik nog geen bevredigend antwoord terug op deze vraag:

x_Marr schreef:
En dan niet in de ogen van de mens maar voor het paard
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-08-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:20

@Woman: Eigenlijk zou de instelling van de markt dus veranderd moeten worden. Want natuurlijk weten de meeste mensen wel dat er geld verdiend wordt in de paardenwereld. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal goed is zoals het nu gaat.
Het aanbod is nu afgestemd op de vraag. Maar als de vraag veranderen zou (wat vast niet gaat gebeuren, maar stel dat..), dan weet ik zeker dat het aanbod heel snel mee verandert. En dan worden er wel manieren gevonden om het financiële plaatje kloppend te krijgen.

Dat 'gewoon zuinig' doen, dat zie ik dus bij veel mensen niet gebeuren.

Kleutergym moet je niet zo zwaar zien, dat is meer gestuurd spelen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:21

lianne__ schreef:
vorame schreef:

Het lijkt met als je nieuwe oefeningen gaat proberen met je paard, dat je hierin grenzen moet bepalen. Als je een grens nooit opzoekt weet je ook niet wat een paard aankan of niet. ik ben het met je eens dat je dit niet te vaak moet doen.

Meestal gaan ze spelenderwijs.
Je drukt je kuit wat teveel aan en je hebt een paar pasjes schouder voor.
om maar als voorbeeld te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:23

Arabesk schreef:
@ Kiwiko en Vor in jullie posts vind ik nog geen bevredigend antwoord terug op deze vraag:

x_Marr schreef:
En dan niet in de ogen van de mens maar voor het paard

omdat sommige paarden er letterlijk en figuurlijk helemaal voor klaar zijn............ die liggen bijna op hun knieen voor die nieuwe uitdaging in hun leven...........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:25

Godzijdank houden sommige mensen hun kop erbij en heb ik een heerlijk lichamelijk en geestelijk volgroeid volwaardig paard dat op haar 5/6e echt pas aan het werk gaat...
Ik zou het niet anders willen.
3 jaar blijf ik te vroeg vinden... helaas is ongeduld en geld een dwingende reden voor mensen om hier toch mee door te gaan.
Ik vrees dat deskundige rapportages en eindeloze reeksen kapotte paarden mensen het licht doen zien, evengoed blijf ik altijd hoop houden dat mensen hun verstand hervinden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:25

Alet74 schreef:
@Woman: Eigenlijk zou de instelling van de markt dus veranderd moeten worden. Want natuurlijk weten de meeste mensen wel dat er geld verdiend wordt in de paardenwereld. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal goed is zoals het nu gaat.
Het aanbod is nu afgestemd op de vraag. Maar als de vraag veranderen zou (wat vast niet gaat gebeuren, maar stel dat..), dan weet ik zeker dat het aanbod heel snel mee verandert. En dan worden er wel manieren gevonden om het financiële plaatje kloppend te krijgen.

Dat 'gewoon zuinig' doen, dat zie ik dus bij veel mensen niet gebeuren.

Kleutergym moet je niet zo zwaar zien, dat is meer gestuurd spelen.

En dat is nu precies de verwoording die ik zocht voor het rijden van een 3 jarige.

Als het plaatje meer geld op zou leveren als een paard ouder zadelmak gemaakt zou worden werd dat wel geleverd.
wat ik in een eerder voorbeeld ook al aangaf.

Arabesk, voor jou is niets bevredigend en ik heb al uitgelegd dat ik jou niet zie als een serieuze gesprekspartner.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:26

Maar hoe moet nu met het gemiddelde, fanatieke en onkundige meisje van 15 die een driejarige pony heeft gekregen? Die wil presteren, Z worden. Hoe rem je zo iemand?

Sunrise_

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:27

Hoezo remmen? Ipv remmen zou ik zeggen; zorgen voor de juiste begeleiding!

Women

Dat is beleren ook... Gestuurd spelen... zowel letterlijk als figuurlijk. Spelenderwijs leren rijden en sturen.

Jou idee klopt Alet... zeer zeker. Wat jij noemt heet marktwerking. Maar hoe ga jij dat aanpakken? En een paard langer laten staan kost gewoon geld.

En daarbij ben ik het heel erg eens met Kiwi... het gaat ook om lijfsbehoud. Ik wordt echt niet gelukkig als ik een hengst aangeboden krijg die al 6 is en heeeeel goed weet dat hij hengst is.
Een hele bijdehandte hengst gaat gewoon vroeg onder het zadel, tot hij de bedoeling kent en beetje mak is. Daarna weer lekker even op de wei een maand of wat om te spelen. Dan zijn ze gewoon normaal op te pakken en kun je het werk makkelijker opbouwen.
*ja, nu gaan mensen weer roepen dat je moet grondwerken etc, maar daar krijg ik zolangzaam aan een afkeer tegen. Omdat het een term is die te pas en on te pas wordt gebruikt door veel mensen die niet weten waar ze meebezig zijn*

KiWiKo

Ninx schreef:
Godzijdank houden sommige mensen hun kop erbij en heb ik een heerlijk lichamelijk en geestelijk volgroeid volwaardig paard dat op haar 5/6e echt pas aan het werk gaat...
3 jaar blijf ik te vroeg vinden... helaas is ongeduld en geld een dwingende reden voor mensen om hier toch mee door te gaan.
Ik vrees dat deskundige rapportages en eindeloze reeksen kapotte paarden mensen het licht doen zien, evengoed blijf ik altijd hoop houden dat mensen hun verstand hervinden.

ik ben inderdaad blij dat ik gewoon mijn kop erbij houd, en altijd uitga van het wezen paard met mijn welzijn op de achtergrond........

en gewoon een paard inrij als deze dat nodig heeft met 2,5 jaar :D............. en dit evenzogoed uit kan stellen tot 4 jaar :) :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:28

KiWiKo schreef:
omdat sommige paarden er letterlijk en figuurlijk helemaal voor klaar zijn............ die liggen bijna op hun knieen voor die nieuwe uitdaging in hun leven...........

Omdat ze zich de pleuris vervelen.... daar zijn andere oplossingen voor.
Los daarvan zijn veel KWPN'ers zo gek als een cent door een losgeslagen fokbeleid, daar zit een betere oplossing dan dat je ze steeds jonger gaat inrijden.
Als ze die geschifte paarden blijven doorfokken moet men ze straks op hun 1ste levensjaar gaan inrijden wanneer ze er niet mee willen verongelukken ;) :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:28

Ik heb geen argumenten gezien? Niet van particulieren iig.

Ik denk dat het geestelijk ook gezonder is voor een paard om langer te wachten, hij kan langer kind zijn.
Je kan in die paar jaar met je paard een band opbouwen, die waarschijnlijk alleen maar helpt bij het inrijden.
Met grondwerk kan je al wat oefeningen introduceren, je kan een paard al rechter maken op de grond, is alleeen maar makkelijker wanneer je gaat rijden.

Helaas niet nee Women, datbegrijp ik zelf ook. Daarom wil ik ook niet in dat wereldje zitten.

Als je een gevecht met je paard aangaat ben je verkeerd bezig.
Ik heb het al een keer in een andere discussie gezegd, paarden worden nu veel te veel op vurigheid ed. gefokt voor de topsport. Het is jammer dat het dan over de rug van de dieren gaat, wat de jury mooi vindt moet maar getoodn worden, hoe meer vurigheid hoe beter.
Terwijl als we de lat niet zo hoog zouden leggen zulke paarden ook niet gefokt hoefden te worden.
Dressuur is er immers voor het paard, het paard niet voor de dressuur.

Een peuter of kleuter mag ook niet met zwaargewichten bezig, sterker nog, op de meeste apparatuur mag je pas vanaf je 18e omdat dat TE belastend is als je nog niet volgroeid bent. Ookal is dat maar 1 of 2 keer per week.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:29

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:

en gewoon een paard inrij als deze dat nodig heeft met 2,5 jaar :D............. en dit evenzogoed uit kan stellen tot 4 jaar :) :)

2,5 jaar vind ik not done, in geen geval.... geschifte Jazz of niet... gewoon niet acceptabel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:30

Alet74 schreef:
Maar hoe moet nu met het gemiddelde, fanatieke en onkundige meisje van 15 die een driejarige pony heeft gekregen? Die wil presteren, Z worden. Hoe rem je zo iemand?

die rem je niet............. die begeleid je :D :D

daar ga je vertellen dat je eerst maar eens gewoon een rechte AC lijn moet kunnen rijden voordat je uberhaupt denkt aan den B proef starten :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:30

Ninx schreef:

En dit is dus een voorbeeld van een post die niets toevoegt, maar ik ook zeker niet vind kunnen.
Als we jullie een stel zweverige theoretische mutsen zonder praktijk ervaring zouden noemen (of wat dan ook)
dan zou de wereld te klein zijn.
maar jullie mogen ons wel mensen zonder verstand noemen.

dat is geen nette vorm van discussie en kan ook zeker anders.