Women schreef:Ok... Ik ben even een dagje op stap geweest en heb nu onwijs veel bij te lezen...
Ik heb blz. 4 nog gelezen en heb niet meer tijd want ik kruip zo mn bed in. Een aantal dingen die me opvallen...
Kamsel, Vorame, Kiwi en ik zitten redelijk op 1 lijn...
De rest roept alleen maar *wat ik zo even gezien heb, sorry voor de mensen die het niet doen, ik scheer jullie niet over een kam* waarom we niet een jaar of twee kunnen wachten.
Eigenlijk hebben wij op stal daar een aantal redenen voor...
- Hoe langer je een paard houdt, hoe meer geld hij kost...
- Ze zijn voor de handel, dus we moeten er geld aan verdienen
- Er is vraag uit de markt naar beleerde drie jarigen
Als je gewoon zuinig omgaat met een drie jarige, gaat ie gewoon net zo lang mee als een op 6 jaar beleerd paard in mijn ogen.
Een paard mag wel aan het zogenaamde 'grondwerk' doen en dravend en galopperen in de bak, terwijl inrijden hetzelfde is, alleen dan met iemand er op. Zonder getrek aan het hoofd (want hij zou in de krul moeten lopen...), erop zitten, stappen, draven, geloperen, buiten spelen, sturen en remmen... That's all
Ik heb alleen een beetje het idee soms dat er heel veel mensen zijn die vergeten dat er veel mensen zijn die hun geld moeten verdienen met de verkoop van paarden en dat er voldaan moet worden aan de vraag van de markt om als bedrijf bestaansreacht te hebben. En nee, niet alleen vraag uit Nederlandse koper, ook vanuit hengstenkeuring, USA, Rusland en China en weet ik veel waar er nog meer paarden naar toe verkocht worden.
Maar als die norm al hoger zou liggen, dat het normaal zou zijn om paarden pas in te rijden op hun 4e, dan zou die vraag er ook meer zijn, en een stuk minder naar 3 jarige beleerde paarden.
Ik verkies trouwens paarden boven geld, ik zou nooit een bedrijf willen runnen waarbij het geld belangrijker is dan de paarden.
Het zijn wel dieren, levende wezens.
En ik hoop dat dat voor meer particulieren zo is.
En dus nogsteeds geen reden om je paard dan als 3 jarige in te rijden.